Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Сім'я. Агнатське і когнатське спорідненняСодержание книги
Поиск на нашем сайте
З найдавніших часів римська сім'я була моногамною і патріархальною. Як усталене об'єднання вона виникає з розкладанням родового ладу. Перша історична форма моногамії уже заснована на владі батька сімейства. Сім'я — це засноване на шлюбі чи кровному спорідненні об'єднання осіб, пов'язаних спільністю побуту, взаємною допомогою й моральною відповідальністю. Давньоримська сім'я несла на собі відбиток родового ладу. Вона будувалась за принципом patria potestas — підпорядкування владі глави сімейства — pater familias (патер фаміліас). До складу сім'ї, крім глави сімейства, входили його дружина, діти та їх потомство, дружини синів, інші родичі, кабальні, а також раби. Спочатку терміном фамілія (familia) позначалося домашнє господарство, тобто сукупність сімейного майна, а пізніше й сукупність осіб. З часом термін фамілія набував різного значення: основне майно римського господарства (двора), яке належало всім членам сім'ї, згодом почало належати тільки домовладиці. Цим же терміном позначалася сукупність всіх осіб і речей, які створювали римське господарство. Він же означав сукупність домовладики і вільних осіб, що знаходилися під його владою, тісно згуртована господарська і правова одиниця — основне правове значення фамілії. Фамілією визнавалося також коло осіб, яких раніше об'єднувала влада домовладики, що вже помер, а також сім'я, до якої людина належить за народженням (familia naturalis). Цей термін мав й інші значення. У давні часи таке об'єднання засновувалося не на кровному зв'язку (його на той час ще не знали), а на владі домовладики, яка мало чим відрізнялася від влади над рабами. Отже, під владу домовладики підпадали не тільки дружина, діти та їх потомство, а й дружини їх синів, чоловіки дочок, якщо вони проживали в сім'ї дружини, а також інші особи, які з тих чи інших причин потрапляли під його владу. Таким чином, за сімейним станом римські громадяни поділялись на осіб свого права (persona sui juris) та осіб чужого права (persona alieni juris). До перших належали домовладики, до других— інші члени сім'ї, так звані підвладні. Для повної приватної правоздатності вимагалося, щоб особа займала в сім'ї незалежне, самостійне становище, а таке мали тільки домовладики. їхні сини незалежно від віку, сімейного і громадського стану при житті батька чи діда завжди були підвладними з досить обмеженими приватними правами, тобто з обмеженою дієздатністю. Вони не мали права навіть спочатку бути власниками майна. Набуття ними майна виключалось, оскільки воно тут же ставало власністю батька — домовладики. Підвладні мали право укладати приватно-правові правочини тільки від імені та на користь домовладики, влада якого над сім'єю практично не обмежувалась. Він був єдиним носієм майнових прав сім'ї. Сім'я, заснована на підпорядкуванні владі домовладики, називалась агнатською. Всі були підвладні, підкорялись владі одного домовладики і вважалися родичами, тобто агнатами. Кровний зв'язок на той час не мав правового значення. Тому дівчина, що виходила заміж і переходила жити до свого чоловіка, займала становище в цій родині дочки його батьків, тобто ставала сестрою братів і сестер свого чоловіка, втрачаючи при цьому родинні зв'язки зі своїми кровними батьками з усіма наслідками, що з цього випливали, наприклад, вона вже не могла стати спадкоємицею після їх смерті. Агнатське споріднення зберігалося і після смерті домовладики. Агнати могли бути пов'язані між собою і кровним зв'язком, як, наприклад, батько і діти, проте юридичне значення мало лише підпорядкування владі домовладики. При цьому агнатське споріднення визначалось тільки по чоловічій лінії, оскільки йшлося про підпорядкування владі батька сімейства. Потомство дітей також ставало агнатами свого домовладики. Споріднення агнатів розрізнялось за лініями і ступенями. Агнати одного спільного предка були родичами по боковій лінії, а послідовно один від одного — родичі по прямій лінії. Ступінь агнатськбго споріднення визначався числом народжень, що утворювали це споріднення (син — агнат батька першого ступеня, онука — агнат другого ступеня). Ступінь споріднення по боковій лінії також обчислювався кількістю народжень від спільного предка до другого родича. Наприклад, рідні брати і сестри — агнати другого ступеня по боковій лінії, оскільки їх розділяє одне народження від спільного предка; дядько і племінник — агнати третього ступеня по боковій лінії, бо дядько з батьком племінника — агнати другого ступеня плюс племінник — третє народження. Після смерті домовладики його дорослі сини самі ставали носіями влади в сім'ї, а дружини і діти потрапляли під їх владу. Згідно з цим вільний від батьківської влади римський громадянин, навіть той, що не мав сім'ї, вважався домовладикою. «Домовладикою (батьком сімейства) вважався той, кому належала влада в сім'ї, і правильно він так називався, хоча б у нього не було сина», — писав Уль-піан (Д. 50.16.195). Домовладика — носій сімейної влади не тільки наявної, а й потенційної. Залежність підвладних від домовладики помітно стримує цивільний оборот. Ніхто не бажав укладати правочин з підвладним, за яким все одержане надходило у власність домовладики, який за правочином ні до чого не зобов'язувався. Навіть за рабським пеку-лієм володар приймав на себе обов'язки за правочином, учиненим рабом. Підвладні самі несли відповідальність за угодами, не маючи ніякого майна. Їхнє подвійне становище не сприяло розвиткові продуктивних сил і господарського обороту. Однак розвиток продуктивних сил активізує цивільний оборот, зростання приватної власності, що, в свою чергу, призводить до зародження нової когнатської (кровної) сім'ї. Виробництво матеріальних благ в більшій кількості, ніж можуть спожити їх виробники, породжує прагнення батьків закріпити накопичене протягом життя майно за кровними нащадками, насамперед за дітьми. Аг-натське споріднення суперечило природному бажанню батьків залишити спадщину своїм кровним дітям, які стали агнатами іншого домовладики. Поступово римляни віддають перевагу кровному спорідненню, що стало основою нової, когнатської сім'ї, яка пов'язувала групу людей кровними узами. Деякий час ці два види сім'ї існували паралельно, але когнатська сім'я в нових умовах посту- пово витіснила агнатську. Когнатська сім'я і когнатське споріднення пережили Стародавню Римську державу. Кровне споріднення і зараз лежить в основі сімейно-правових відносин. Воно також визначається за лініями і ступенями. Розрізняють дві лінії — пряму і бокову. Пряма поділяється на висхідну і низхідну. Якщо родичі походять послідовно один від другого (батько, син, онук, правнук), то це родичі по прямій лінії. Родичі по прямій лінії, від яких походить дана конкретна особа, називаються родичами по прямій висхідній лінії (батько, дід, прадід, матір, баба, прабаба тощо). Родичі, які походять від даної конкретної особи, складають пряму низхідну лінію (діти, онуки, правнуки). Родичі, які походять від одного спільного предка, є родичами по боковій лінії. Ступінь споріднення по крові визначається згідно з тими ж правилами. Споріднення однієї особи завжди встановлюється стосовно якоїсь другої. Наприклад, Клавдій — двоюрідний брат Антонія. Оскільки обидва вони походять від одного спільного предка — діда, то є родичами по боковій лінії. Ступінь же споріднення визначається кількістю народжень, які утворюють це споріднення, відліком від спільного предка (але без урахування його). Між дідом і його онуком Клавдієм — два народження. Так саме діда і його другого онука розділяють два народження. Отже, чотири народження утворюють споріднення між двоюрідними братами Клавдієм і Ан-тонієм. Вони родичі четвертого ступеня. Родичі дружини, з одного боку, і родичі чоловіка, з другого, між собою є свояки. Брати і сестри, які мають спільного батька і спільну матір, називаються повнорідними братами і сестрами. Брати і сестри, які мають спільну матір, але різних батьків, називаються єдиноутробними. Якщо ж у них спільний батько, але різні матері, то вони єдинокровні. Ті й другі називаються неповнорідними братами й сестрами. Якщо ж у них різні батьки і різні матері, то вони не знаходяться в кровному спорідненні й називаються зведеними. Визначення лінії та ступеня споріднення має важливе значення для встановлення прав на спадщину, оскільки в спадковому праві діє принцип: більш близький ступінь споріднення усуває від спадщини родичів дальшого ступеня. Характерні особливості римської сім'ї знайшли відбиток у римському сімейному праві, яке відзначається завершеністю, послідовністю. Багато його положень збереглося і до наших часів. Шлюб та його види Сім'я починається зі шлюбу. Правовим питанням шлюбних відносин римські юристи приділяли багато уваги. Вони дали відповідні оцінки їхнім різновидам. Давньоримське суспільство намагалося ідеалізувати сім'ю. Римські юристи досить ідеалістично визначали шлюб. Так, Модестин писав: «Шлюб є союз чоловіка і жінки, спільність всього життя, єднання божественного і людського права» (Д. 23.2.1). Однак в усі часи рабовласницької держави дружина, жінка ніколи не займала рівного з чоловіком, мужчиною становища. Вона завжди залежала від батька, чоловіка, брата, опікуна тощо. При цьому йдеться не про традиційну моральну чи фактичну залежність, а про правову нерівність. Римляни цього не приховували. Римському праву відомі два види шлюбу: законний римський шлюб (matrimonium justum) і шлюб, що укладався між перегрина-ми та іншими вільними, які не мали права вступати в римський законний шлюб. Римський законний шлюб, в свою чергу, історично поділявся на два види: шлюб з чоловічою владою (cum manu) і шлюб без чоловічої влади (sine manu). Законний римський шлюб укладався в суворій відповідності з нормами цивільного права, допускався тільки між римськими громадянами, що мали jus conubii. Шлюби між римськими громадянами, з одного боку, і перегринами (латинами, вільновідпущениками, колонами), з другого, категорично заборонялися. Деякі станові обмеження щодо вступу в шлюб зберігалися навіть після того, як всі вільні Римської імперії були проголошені римськими громадянами. Так, особи сенаторського звання не могли брати шлюб з вільновідпущениками, провінційний магістрат не міг брати за дружину громадянку цієї провінції, були й деякі інші обмеження. Перегрини вступали в шлюб між собою відповідно до норм права народів, тобто до свого національного права. Латини, вільновідпущеники, колони укладали між собою шлюб згідно зі своїм правовим статусом. Проте такі шлюби правових наслідків римського законного шлюбу не породжували. Дитина, народжена в такому шлюбі, не набувала статусу римського громадянина. Фактичні шлюбні відносини людей, які не могли взяти законний римський шлюб (різне громадянство чи стан), одержали назву конкубінат. Малося на увазі стійке співжиття чоловіка і жінки з наміром утворити сім'ю. Короткочасний тимчасовий зв'язок з часів Августа суворо притискувався (ряд законів було спрямовано на зміцнення моральних підвалин сім'ї, переслідування перелюбства, особливо з боку жінки). Конкубінат практично не породжував ніяких правових наслідків. Діти, народжені в конкубінаті, не набували імені й статусу свого батька, не мали права на аліменти, не могли стати спадкоємцями після його смерті, не одержували статусу шлюбних дітей, на них не поширювалась батьківська влада. Жінка в таких відносинах не поділяла громадського і соціального становища свого фактичного чоловіка тощо. Законний римський шлюб у республіканський період називався шлюбом з чоловічою владою — cum manu. За цим шлюбом жінка потрапляла у повну залежність від чоловіка чи домовладики, якщо чоловік сам знаходився під владою батька. Вона займала ста-, новище дочки батьків свого чоловіка, позбавляючись агнатських зв'язків зі своїми батьками, братами, сестрами та іншими близькими родичами. Влада чоловіка при цьому шлюбі фактично була, необмежена. Проте уже Закони XII таблиць допускали можливість укладення шлюбу, за яким дружина не потрапляла під повну владу чоловіка. Жінка могла перешкодити встановленню влади чоловіка, тікаючи з дому на три доби в кінці кожного шлюбного року, цим самим перериваючи перебіг давності. В такий спосіб вона зберігала незалежність. З часом, проте, влада чоловіка послаблюється. Пов'язано це з розвитком індивідуалізації приватної власності. Дружина набувала певні майнові права на сімейне майно, а разом з цим і деяку особисту незалежність від чоловіка. Так поступово на зміну шлюбу cum manu приходить новий — шлюб без чоловічої влади (sine manu). Уже в класичний період він остаточно витісняє шлюб з чоловічою владою. Утвердження шлюбу без чоловічої влади знаменує визначний поворот в історії римського сімейного права. Дружина виходить з-під необмеженої влади домовладики, а також свого чоловіка і формально стає незалежною особою. Цей шлюб істотно відрізнявся від шлюбу з чоловічою владою. Вони по-різному укладалися і по-різному припинялися. Однак утвердження нового шлюбу породило ряд негативних наслідків. Незалежність дружини, свобода розлучення, накопичення величезних багатств негативно впливали на сімейно-моральні підвалини римського суспільства. Август змушений був прийняти ряд законодавчих актів з метою зміцнення шлюбних відносин і припинення зловживань свободою розлучень. Він намагався стимулювати укладання шлюбів і дітонародження. Встановлюється кримінальна відповідальність за порушення шлюбної вірності, вводиться ряд обмежень майнового порядку. Так, чоловіки віком від 25 до 60 років і жінки від 20 до 50 років, що не взяли шлюб, не могли бути спадкоємцями за заповітом, а ті, що перебували в шлюбі, але не мали дітей, могли одержати тільки половину заповіданого майна. При цьому бездітність розумілась по-різному для чоловіків і жінок. Чоловіки не вважалися бездітними за наявності хоча б однієї дитини, а жінки — тільки трьох, вільновідпущеники — чотирьох. Ці заходи не принесли очікуваного успіху, та й сама сутність шлюбу без чоловічої влади не похитнулася. Укладення шлюбу. Укладення шлюбу з чоловічою владою зводилось до встановлення manus (руки) над жінкою. За цим шлюбом влада могла встановлюватися одним з трьох способів: а) здійсненням певних релігійних обрядів, б) шляхом манципації, в) набувальної давності. З виникненням і утвердженням шлюбу без чоловічої влади ці форми втратили своє значення. Замість них все частіше застосовується проста угода осіб, що беруть шлюб, з наступним урочистим введенням дружини в дім чоловіка. Зрозуміло, угода молодих взяти шлюб укладалася у присутності близьких родичів і в урочистій обстановці. Умови вступу в шлюб: а) вільне волевиявлення жениха і нареченої. У ранній республіканський період таку згоду могли дати домовладики жениха і нареченої. Проте якщо з якоїсь причини вони такої згоди не давали, то молоді могли домогтися дозволу на шлюб через магістрат; б) досягнення шлюбного віку — 14 років для жениха і 12 років для нареченої; в) наявність права брати римський шлюб (jus conubii) як необхідний елемент цивільної правоздатності, без якого шлюб неможливий. Цим правом були наділені тільки римські громадяни. У 212 р. це обмеження було знято, але до цього часу законний римський шлюб могли брати тільки ті, хто мав jus conubii; г) відсутність нерозірваного шлюбу у жениха чи нареченої на момент укладення нового. Суворий моногамний характер римської сім'ї не допускав багатоженства. Будь-яких перепон для вступу в другий шлюб після розірвання першого римське право не містило. Однак вдова мала дотриматися траурного року, тобто між смертю чоловіка і вступом в новий шлюб мало пройти не менше 10 місяців. Метою цього обмеження були, з одного боку, вияв певної поваги (пієтету) до пам'яті покійного, а з другого — усунення сумніву, що міг з'явитися, у визначенні батьківства дитини, яка народжувалася за цей час. Проте даний звичай майже не мав правового значення. Якщо вдова в цей період все ж виходила заміж, то її шлюб не визнавався недійсним, однак сама вона піддавалась безчестю; д) відсутність близького споріднення. Споріднення по прямій 'лінії в усіх випадках було перешкодою для шлюбу. По боковій лінії в найдавніші часи шлюби між родичами до шостого ступеня включно не допускалися. В республіканський й імператорський періоди ці обмеження були пом'якшені. Крім того, не допускалися шлюби між опікуном і підопічною, між заміжньою жінкою, що допустила перелюбство, та її спільником. Провінційний магістрат не мав права вступити в шлюб з громадянкою даної провінції. Ця заборона переслідувала подвійну мету: виключити можливість тиску на волю нареченої і перешкодити виникненню сімейного впливу через магістрат. Не допускався шлюб осіб, що знаходилися в близькому свояцтві, яким визнавалися відносини між одним із подружжя і родичами другого з подружжя. Наприклад, молодший брат не міг брати за дружину вдову померлого старшого брата. Законний шлюб міг укладатися тільки між особами, які досягли статевої зрілості, знаходилися при своєму розумові і мали право вступати в шлюб з римською громадянкою. Раби не могли брати шлюб. Шлюб не допускався також між агнатами (агнати — ті, що народилися пізніше), а також між кровними родичами прямої лінії, незалежно від ступеня споріднення (Д. 23,2.53;68). Не могли брати шлюб родичі бокової лінії до четвертого ступеня включно. Так, Гай говорив: «Не може існувати шлюб між тими особами, які знаходяться в числі батьків або дітей найближчого або дальшого ступеня до безкрайності». Проте той же Гай зазначає, що брат може одружуватися з дочкою брата. Такий висновок Гай робить з факту, коли Клавдій одружився з Агрипіною — дочкою свого брата. Однак не дозволялося одружуватися з дочкою сестри — так веліли імператори. Заборонялося також одружуватися з тіткою по лінії батька і з сестрою матері. Не можна було одружуватися з тією, яка була своєю тещею, невісткою, падчеркою або мачухою. Гай підкреслює: «Ми сказали «була» тому, що коли існує шлюбне відношення, внаслідок якого виникло таке свойство, шлюб, безперечно, неможливий уже з тієї причини, що одна і та ж жінка не може бути заміжня за двома, і чоловік не може мати одночасне двох дружин» (Гай, 1.63). Не допускався шлюб між опікуном чи його сином і підопічною. Шлюб між родичами вважався кримінальним правопорушенням. Припинення шлюбу. Шлюб припинявся смертю одного із подружжя або розлученням. До смерті прирівнювалася втрата свободи одним із подружжя (продаж у рабство, полон чи засудження до довічної каторги). Одним із основних принципів римського сімейного права було дотримання абсолютної свободи розлучення в усі часи Римської держави. Проте повна свобода розлучення спричинила певні негативні наслідки. В імператорський період, особливо з утвердженням християнської релігії, були встановлені дуже істотні обмеження розлучення. За взаємною згодою воно було заборонено. Поступово вироблялися й певні підстави до розлучення. Ними були: порушення подружньої вірності, посягання на життя одного із подружжя, нездатність до дітонародження, до шлюбного життя, вступ до монастиря одного із подружжя. Розлучення без поважної причини тягнуло за собою накладення штрафу. Свобода укладення шлюбу і розлучення породила низку досить серйозних негативних наслідків. Тому уже Август з метою обмеження такої свободи почав вживати правових засобів. Ним були прийняті закони, якими заборонялося вільнонародженим брати шлюб з повіями, звідницями і вільновідпущеницями, а також з жінками, які були помічені в перелюбстві, артистками і жінками, засудженими за кримінальні злочини. Сенатори ж не могли брати шлюб з вільновідпущеницями, артистками та їх дочками. Наприкінці республіканського періоду моральні устої римського суспільства бажали бути кращими. Той же Август прийняв закон про обмеження перелюбства, за яким дружина і вдова, що вдалися до перелюбства, каралися висилкою на острови. Виняток був зроблений для офіційних повій, артисток, вільновідпущениць та інших жінок низької моралі. Покарання стосувалося тільки жінок. Чоловіки каралися лише за розпусту. Заборонялося займатися звідництвом, яке трактувалося досить широко: від сутенерства до надання притулку коханцям. Чоловік, який знав про перелюбство своєї дружини і утримався від розлучення з нею, також карався за звідництво. Зазначені закони мали своєю метою стимулювання народження дітей. Тривалі війни вимагали поповнення військових легіонів. Падіння моральних устоїв вимагало зміцнення законних шлюбів й обмеження позашлюбних зв'язків.
Правові відносини подружжя Відносини подружжя мали особистий і майновий характер. Вони істотно відрізнялися при шлюбі без чоловічої влади і при шлюбі з чоловічою владою. Особисті й майнові відносини подружжя при шлюбі cum manu (з чоловічою владою). Особисті відносини подружжя при шлюбі з чоловічою владою відзначалися патріархальною суворістю. Дружина не мала юридичної самостійності. Більш того, влада чоловіка над нею була практично необмеженою. Чоловік міг піддавати її будь-яким покаранням, витребувати її (як річ) назад, якщо вона самовільно залишила його дім, продати в рабство або кабалу. Так само як раби і діти, дружина була повністю позбавлена правоздатності. Межі правового свавілля чоловіка якоюсь мірою обмежувалися громадською думкою. Так, міру покарання за провинність дружини визначала рада, яка складалась (є така думка) з родичів дружини. Проте чоловік не був пов'язаний її рішенням і міг поводитися на свій розсуд. Так само складалися і майнові відносини подружжя. Все майно, яке дружина мала до шлюбу або набувала яким-небудь чином під час шлюбу (наприклад, одержувала спадщину), автоматично ставало власністю чоловіка. Практично дружина не могла бути власницею майна і, отже, укладати цивільно-правові правочини. Повне безправ'я дружини певною мірою пом'якшувалось лише одним — вона могла бути спадкоємицею після смерті чоловіка нарівні з дітьми і, крім того, поділяла громадське становище чоловіка: почесті, що виявлялися йому, поширювалися і на неї. Особисті і майнові відносини подружжя при шлюбі sine manu (без чоловічої влади). Цей шлюб зовсім по-новому будував особисті й майнові відносини подружжя між собою. Чоловічої влади над дружиною як такої вже не було. Дружина зберігала правовий статус, який мала до шлюбу. Якщо вона була під владою домовладики (свого батька), тобто була особою чужого права (persona alieni juris), то таке її становище зберігалося і після шлюбу, а коли не була під владою свого домовладики, то залишалася вільною. Влада чоловіка на неї також не поширювалась: вона була незалежною від нього. Чоловік уже не мав права на її життя і свободу, не міг продати її в кабалу і чинити інше свавілля. Якщо дружина з якоїсь причини йшла від чоловіка, він не міг її витребувати назад, як це було раніше. Не мав він ніякої дисциплінарної влади над дружиною. В сфері деяких внутрішньосімейних відносин главенство чоловіка зберігалося (наприклад, питання вибору місця проживання сім'ї, способів і методів виховання дітей тощо). Таким же чином регулювалися і майнові відносини подружжя. В їх основі лежав принцип роздільності майна чоловіка і дружини. Все, що було у власності дружини до шлюбу або набуто нею під час шлюбу, залишалось її власністю, якщо вона юридично була самостійною. Дружина могла самостійно володіти, користуватися і розпоряджатися цим майном, не питаючи дозволу чоловіка. Характерною особливістю майнових відносин подружжя при шлюбі без чоловічої влади було категорично заборонено дарування між ними, аби не допустити матеріальної залежності жінки від чоловіка; з одного боку, забезпечити їй повну майнову свободу, а з іншого — зберегти чистоту і щирість шлюбної угоди, яка має бути заснована на сердечному коханні, а не на матеріальній заінтересованості. Ульпіан писав: «Наші предки забороняли дарування між жінкою і чоловіком; вони оцінювали гідну поваги любов лише на основі душевного настрою і піклувалися про репутацію подружжя, аби (подружня) угода не мала вигляду набутого засобом ціни і аби кращий не впадав в бідність, а гірший не збагатився» (Д. 24.1.3). Крім дарування, подружжя могло укладати будь-які цивільно-правові правочини між собою — купляти, наймати тощо. Дружина могла доручити чоловікові управління своїм майном. Оскільки між подружжям могли виникати будь-які майново-правові відносини, то зрозуміло вони підлягали позовному захисту. Проте він мав певні обмеження. Так, подружжя відповідало один за одного лише у випадках, коли один з них виявляв стосовно майна іншого менше піклування, ніж за своє. Між подружжям не допускалися позови, що призводили до безчестя одного з них. І все ж характеристика майнових відносин подружжя була б неповною без аналізу ще двох шлюбно-правових інститутів: придане (dos) і дарування з боку чоловіка (donatio propter nuptias). Вже з самого початку становлення шлюбу без чоловічої влади ввійшло в звичай в момент його укладання передавати чоловікові певне майно — придане (dos). Ним було не все майно дружини, а тільки спеціально призначене для цієї мети, що передавалося чоловікові самою дружиною, її домовладикою чи іншими особами. Спочатку метою приданого було полегшення майнового тягаря чоловіка по утриманню сім'ї, а пізніше — забезпечення непохитності шлюбного союзу. В республіканський період придане відразу переходило в повну власність чоловіка і після припинення шлюбу дружині не поверталося ні за яких умов, що швидко спричинило ряд негативних наслідків. Наприкінці періоду республіки через повну свободу розлучення і притуплення моральних устоїв кількість розлучень надто зросла. Шлюб став зручною формою безсоромного збагачення. Це обурювало багатих батьків нареченої, вони вимагають від женихів перед шлюбом певних обіцянок на випадок його припинення. Подібні обіцянки поступово перетворюються в шлюбні договори. Преторська практика з часом виробила певні детальні правила. Якщо шлюб припинявся через смерть дружини, придане, за загальним правилом, залишалося чоловікові. Проте якщо воно було встановлено батьком дружини, який на момент смерті дочки був живий, то придане поверталося йому. Коли шлюб припинявся у зв'язку зі смертю чоловіка, то придане в усіх випадках поверталося дружині. При розлученнях діяло інше правило: якщо в розлученні винен чоловік — придане поверталося дружині, а коли винна дружина — придане залишалося чоловікові. Проте Юстиніан ще більше обмежив права чоловіка на придане, встановивши правило, за яким придане залишалося чоловікові лише за умови розлучення з вини дружини, в інших випадках — поверталося спадкоємцям дружини або їй самій. Права жінки на придане безперервно зростали, і римські юристи говорили: «Хоча придане знаходиться в майні чоловіка, воно належить жінці» (Д. 23.3.75). Придане (dos) — це майно, що походить з боку дружини, передається чоловікові під час укладення шлюбу і знаходиться у чоловіка в період шлюбу. За загальним правилом це майно після припинення шлюбу повертається в родину дружини. Значною мірою придане зміцнює становище дружини, надає їй почуття майнової самостійності і певним чином впливає на чоловіка та його родичів. Зрозуміло, що чим більше за своїм обсягом придане, тим більший такий вплив, і тим більша майнова впевненість дружини. В разі розлучення за ініціативою чоловіка на нього покладався обов'язок стосовно родини дружини в обсязі приданого. Вважалося справедливим повернути його разом з покинутою дружиною. Ще в Законах XII таблиць була норма, яка проголошувала — при розлученні «забери з собою свої речі». Спір про придане виникав, як правило, саме при розлученні та за умови, що дружина перейшла під владу чоловіка. Воно повинно було бути повернуте разом з плодами і прирощеннями, одержаними під час шлюбу. Безперечно, право на придане мала в першу чергу дружина, незалежно від того, була вона під владою свого батька чи ні. Якщо ж придане було встановлено домовладикою або батьком дружини (її дідом), вони також мали право на позов. Отже, придане стало способом боротьби зі зловживанням свободою розлучення і неналежним ставленням до своїх подружніх обов'язків. Проте ця роль приданого істотно послаблялася тим, що чоловік тривалий час залишався власником його. Це давало йому можливість в будь-який час під час шлюбу відчужити його. Тому з метою захисту інтересів дружини згодом було заборонено відчужувати придане без згоди на те дружини. Вимога дружини про повернення їй приданого вже в класичному праві задовольнялася переважно перед вимогами інших кредиторів чоловіка. Зазначена перевага в праві Юстиніана перетворилася в законну іпотеку на все майно чоловіка. Отже, навіть ще в праві Юстиніана чоловік визнавався власником приданого, проте все ж мали рацію римські юристи, які заявляли: «Хоча придане знаходиться в майні чоловіка, все ж воно належить дружині» (Д. 23,5.75). По суті чоловік тільки користувався приданим під час шлюбу і міг залишити його собі як штраф в разі припинення його з вини дружини. Виходячи з наведеного, можна дійти висновку, що правовий режим приданого в римському праві був визначений не досить чітко. Римське право знало ще одну форму зміцнення майнової незалежності дружини під час шлюбу і особливо після його припинення. Йдеться про так зване дошлюбне дарування (donatio ante nuptias) — це дарунок з приводу заручин. Спочатку таке дарування розглядали як звичайний знак уваги жениха до нареченої. Якщо ж з тих чи інших причин шлюб не укладався, то таке дарування поверненню не підлягало. У післякласичний період дошлюбне дарування набуває нових функцій: воно закріплює заручини, карає чоловіка в разі розлучення з його вини і забезпечує жінку й дітей у разі смерті чоловіка. В силу категоричної заборони дарування між подружжям воно могло мати місце тільки до шлюбу. Дарування майбутнього чоловіка майбутній дружині міцно увійшло в звичай, а згодом набуло досить чітких контурів. Якщо дружина у випадку безпідставного розлучення зі свого боку ризикує втратою приданого, вона зацікавлена в тому, щоб чоловік, отримуючи придане, виділяв певну (приблизно рівну приданому) частину свого майна для подібної гарантії дружині. Це положення не стало нормою, правовим обов'язком чоловіка, проте його суворо дотримувалися через моральні устої. Зазначені норми одержали подальший розвиток в епоху Юстиніана, який дозволив у відповідь на передане чоловіку придане здійснити відповідне дарування не тільки до шлюбу, а й після його укладення. Таке дарування з боку чоловіка одержало назву donatio propter nuptias. Насправді дарування тут не було. Чоловік залишався власником майна, яке обіцяв дружині замість приданого, користувався ним, як і раніше, але при розлученні з його вини це майно переходило у власність дружини як штрафна компенсація. Ймовірніше це був заклад на випадок розлучення, при настанні якого дружина не тільки мала право вимагати назад придане, а й домогтися від чоловіка передачі цього умовного дарування.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-22; просмотров: 1438; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.122.20 (0.019 с.) |