Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Правові відносини батьків і дітей. Батьківська влада. Відносини між матір'ю і дітьми.
Для відносин батьків і дітей в римській сім'ї характерна практично безмежна влада батька над дітьми. Правові відносини між матір'ю та її дітьми також існували (хоча матір ніякої влади над дітьми не мала), але повністю залежали від форми шлюбу. При шлюбі з чоловічою владою матір поділяла стан своїх дітей, знаходилась (як і її діти) під владою чоловіка або чоловіка і його домо-владики, якщо чоловік сам перебував під його владою. Нарівні з дітьми вона спадкувала після смерті чоловіка, діти — після смерті матері, матір — після дітей. Як агнати дорослі сини здійснювали опіку над матір'ю після смерті чоловіка. В ранній республіканський період при шлюбі без чоловічої влади матір з дітьми практично не була зв'язана. Вона залишалась агнаткою своїх кровних родичів — батьків, братів, сестер і не була, з точки зору права, членом сім'ї чоловіка. Звідси й різні правила спадкування — дружина не могла бути спадкоємицею після чоловіка і своїх дітей, як і вони після неї. З утвердженням кровної сім'ї чіткіше визначається право матері. Згодом вона одержує право на спільне проживання зі своїми неповнолітніми дітьми у разі розлучення з їх батьком, на аліменти на дітей. Дітям заборонялось закладати до матері позови, які б ганьбили її, і взагалі притягати до суду без дозволу магістрату. Розширюється взаємне спадкування дітей і матері. Відносини батька і дітей. Стрижнем взаємовідносин батьків і дітей була батьківська влада. Жодна правова культура не знала такого неприхованого володарювання батька над дітьми. Інститут батьківської влади — це суворо національний інститут римських громадян: «Навряд чи є які інші люди, які б мали таку владу над своїми дітьми, яку маємо ми, римські громадяни» (Гай, Д. 1.1.55). Батьківська влада. Вона встановлювалась, насамперед, над дітьми, народженими в римському законному шлюбі. На дітей, народжених в іншому (незаконному) шлюбі, в конкубінаті, а також в будь-якому фактичному спільному житті, батьківська влада не поширювалась. Вони були чужими для нього. Матір дитини завжди відома, навіть якщо вона зачала поза шлюбом. Батьком дитини прийнято вважати того, хто перебуває в шлюбі з матір'ю дитини. Це юридична презумпція — положення, що не вимагає доказування. Юрист Павло писав: «Батько — це той, на кого вказує шлюб» (Д. 2.4.5).
Узаконення (legitimatio) — зміна особистого статусу за загальним правилом, внаслідок якого дитина, що народилася в конкубінаті, визнавалася батьком. Іншими словами, це встановлення батьківської влади над власними дітьми, народженими поза шлюбом, але лише в конкубінаті. На інших позашлюбних дітей узаконення не поширювалося. Воно могло мати місце лише за згодою самої дитини. Узаконення виникло як результат популяційної політики християнських імператорів і здійснювалося в різних формах: шляхом вступу батька й матері в законний шлюб або шляхом запису батьком сина до списку декуріонів, чи видання дочки за декуріона, додавши при цьому 25 югерів землі. Юстиніан встановив ще одну форму усиновлення — через видання спеціального імператорського указу. Усиновлення. Батьківська влада над дітьми могла бути встановлена шляхом усиновлення, яке здійснювалося у двох формах: a) adrogatio, якщо усиновлюваний був особою свого права; б) adoptio, якщо він був особою чужого права. Усиновлення особи свого права — це прийняття повнолітньої особи свого права з усією його сім'єю і майном до сім'ї усиновителя. У стародавньому праві даний вид усиновлення потребував попереднього схвалення колегії понтифіків і здійснювався на куріатних коміціях під їх керівництвом. Особа, яка усиновлювалася, повинна була висловити свою згоду на це. За такою формою усиновлюваний ставав особою чужого права, тобто відбувалася зміна правового статусу для усиновлюваного, адже він раніше був особою свого права. Усиновлення здійснювалося на користь нового домовладики— до нього переходили всі права усиновлюваного, але без боргів. Проте кредитори усиновлюваного були захищені фікцією, що такого не відбувалося. Зазначена форма усиновлення мала на меті також збереження знатних патриціанських родів і сімей та культів їх предків. За часів імперії зазначена форма повинна була забезпечити усиновлюваному допомогу і право спадкування. Згодом усиновлювалися не тільки жінки, а й останні мали право це робити. В період існування ранньої республіки дана форма усиновлення спростилася.
Крім наведеної форми усиновлення, з часів Законів XII таблиць існувала ще одна, яка застосовувалася для прийняття в сім'ю усиновителя осіб чужого права. Відповідно до Законів XII таблиць зазначена форма здійснювалася через складну юридичну операцію. Батько сина тричі продавав його в рабство (для дочок достатньо однієї манципації). Набувач, який повинен був бути не обов'язково усиновителем, після першої і другої манципації (продажу в формі манципації) відпускав його на волю, внаслідок чого син кожного разу повертався під владу свого батька. А вже після третьої манципації усиновитель брав його під свою владу. В усиновлюваного відбувається зміна правового статусу — сімейного. Юстиніан допустив прирівнювання всіх прав народженого в законному шлюбі для усиновлюваного, але за умови, що усиновителем виступає висхідний родич останнього. Якщо ж усиновителем була інша особа, то усиновлюваний залишався в сім'ї свого рідного батька, але одержував підставу для спадкування в сім'ї усиновителя. В часи імперії усиновлення, як виняток, дозволялося і для жінок, які так чи інакше втратили своїх дітей. Узаконення і усиновлення дітей прирівнювалося до правового статусу дітей, народжених в законному шлюбі, тобто вони повністю уподібнювалися повнорідним дітям: одержували правовий статус й ім'я свого узаконителя чи усиновителя, право взаємного спадкування, поділяли його соціальне і громадянське становище На них, безперечно, поширювалася батьківська влада, і вони ставали підвладними. Припинення названої влади могло настати в разі: а) смерті батька або дітей; б) звільнення з-під влади. Фактично батьківська влада була довічною, навіть в розвиненому римському праві. Досягнення сином повноліття, створення власного дому, сім'ї та господарства не припиняли такої влади і не послабляли її. Лише досягнення повноліття і високого громадянського становища (посади консула, префекта, магістра) звільняло від батьківської влади, що, як право одностороннє, могло бути і припинене в однобічному порядку — волею батька. Останній своїм волевиявленням міг звільнити сина з-під своєї влади, що дістало назву еманципацїі. Її форми були різноманітні. Внаслідок еманципації син ставав особою свого права, набував повну правоздатність і господарську самостійність, хоча й втрачав спадкові права у своїй колишній сім'ї. Останнє обмеження незабаром відпало. І все ж повністю влада батька не припинялась і після еманципації. Він зберігав за собою право користування половиною майна сина. Зміст батьківської влади. Зазначена влада була безмежною. Діти, народжені в законному шлюбі, усиновлені, дружина, що перейшла під владу чоловіка, та інші вільні члени сім'ї знаходилися під владою їх домовладики (patria potestas). Насамперед йому належало право життя і смерті дітей, причому останнє зберігалося весь класичний період. Дане право нібито мало виховну мету, але не тільки. Намір вбити підвладного міг бути зупинений публічною владою за умови, якщо домовладика його застосував з перевищенням своєї влади. Римські юристи передають легенду, що колись божественний Адріан покарав римського громадянина, який під час полювання вбив свого сина за те, що той спокусив мачуху. Адріан вислав вбивцю на острів, оскільки батько вбив сина швидше як коханець, а не за правом домовладики, бо батьківська влада має полягати в благочесті, а не в жорстокості (Д. 48.9.5).
Проте поступово це право обмежується. Покарання домовладикою підвладного смертю повинно відповідати провині останнього. Свавільне вбивство домочадця стало каратися смертю вбивці. З 395 р. така влада обмежується лише виховними заходами, застосування ж жорстоких заборонено. Батьківська влада поширювалася лише на дітей, визнаних батьком (коли батько піднімав дитину із землі), і тільки після цього вона ставала членом родини. Якщо ж з тих чи інших причин батько не піднімав новонародженого із землі (наприклад, байстрюк), таку дитину викидали. Це робилося під контролем сусідів і родичів. Домовладика мав право передавати своїх підвладних третім особам з певною метою, наприклад, для відпрацювання боргу або в найм як робочу силу. Батько мав право продати в рабство, застосувати будь-які покарання. Проте з часом безмежне свавілля поступово обмежується. Вже в давні часи моральні (але не правові) норми забороняють викидати новонароджених. Законна заборона була введена лише в період існування імперії (Д. 3.16.9). Продаж в рабство обмежується трьома разами. За часів імперії батько обмежується в праві на життя дітей: синовбивство прирівнювалось до звичайного вбивства і тягло кримінальну відповідальність. Встановлюється контроль над дисциплінарною владою батька. У майнових відносинах батька і дітей також безрозподільно володарював батько. Єдиним і неподільним власником сімейного майна був домовладика. Майно, набуте дітьми, автоматично ставало власністю батька. При цьому майнова залежність дітей не послаблювалась з їхнім віком. Діти були особами чужого права, не могли від свого імені здійснювати цивільно-правові угоди, бути власниками майна і в цьому наближалися до становища рабів. Для ведення господарства вони наділялись певним майном батька — пекулієм. У зв'язку з господарською діяльністю пекулія дітям доводилось здійснювати будь-які приватно-правові правочини. Проте все одержане за ними переходило у власність батька. Однак правочини, вчинені підвладним, домовладику не зобов'язували, отже, за такими зобов'язаннями він відповідальності не ніс. Вчинені підвладними делікти були підставою цивільної відповідальності їх домовладик, а не самих підвладних. Розвиток цивільного обороту зумовив обмеження влади чоловіка над дружиною і надання їй більшої майнової самостійності. Ці ж фактори спричинили розширення визнання юридичних наслідків із правочинів, що вчинялися рабами. Правовий статус підвладних поки що залишався незмінним, що не відповідало інтересам цивільного обороту та й самих підвладних. Починається процес поступового розширення право- і дієздатності підвладних дітей. Вони почали одержувати статус особи свого права зі всіма наслідками, що з цього випливали: не тільки набували, а й відповідали за своїми правочинами.
Майно, яке виділялося підвладному сину для ведення свого господарства, все ж визнавалося майном домовладики. Це був той самий пекулій, що виділявся рабам. Проте почали виникати ситуації, коли майно, набуте певним чином підвладним сином, визнавалося його власністю і автоматично уже не переходило у власність домовладики. Ще наприкінці періоду республіки необхідність створення постійного професійного війська зумовила потребу визнати власністю воїна майно, набуте ним на війні. Домовладика права на нього вже не мав. Підвладний син-воїн став повноправним власником всього майна, яке він набував у зв'язку з військовою службою. Останній мав право ним володіти, користуватися і розпоряджатися на свій розсуд, в тому числі і заповідати його. Проте якщо син помирав без заповіту, то майно переходило до батька і при цьому без обов'язків сина. У період імперії її територія зросла, що, в свою чергу, потребувало зміцнення державного апарату та заохочення чиновників до сумлінної служби. Тому правила, встановлені щодо майна, здобутого у зв'язку з військовою службою, поширювалися і на майно, набуте на цивільній службі: на державних, придворних та церковних посадах. Згодом виникла ще одна група майна, яку також стали визнавати власністю підвладних дітей. Йдеться про спадщину, котру діти одержали від родичів по материнській лінії, в тому числі і від матері після її смерті. Зазначений процес істотно обмежував майнову владу батька над дітьми, проте не усував її повністю. На деяке майно, набуте підвладними дітьми, домовладика зберігав право власності або право довічного користування. І все ж майнова самостійність таких дітей поступово ставала загальновизнаною. Послаблення і диференціація влади домовладики (батька) — результат зміни виробничих відносин, розпаду патріархальної сім'ї, індивідуалізації приватної власності, розвитку торгівлі і ремесел. Ці фактори зумовили необхідність певної майнової незалежності дорослих членів сім'ї.
|
||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-22; просмотров: 329; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.136.18.48 (0.009 с.) |