Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Поняття, суть і соціальна цінність права↑ Стр 1 из 32Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
§ 1. РОЗУМІННЯ ПРАВА У СВІТОВІЙ І ВІТЧИЗНЯНІЙ ЮРИСПРУДЕНЦІЇ Право, як і держава, є продуктом суспільного розвитку. Юридичне воно формується в державне організованому суспільстві як основний нормативний регулятор суспільних відносин. Звичаї, моральні і релігійні норми первісного ладу відходять на другий план, нпцаючи перевагу правовому регулюванню суспільних ві^ьосин. Погляди на право, його походження місце і роль у системі нормативного регулювання змінювались в міру розвитку самого суспільства, зрілості науково-правової думки, впливу об'єктивних і суб'єктивних факторів. Право настільки унікальний, складний і суспільне необхідний феномен, що на протязі всього періоду його існування науковий інтерес до нього не згасає, а навпаки постійно зростає. В юридичній літературі існують багато наукових ідей, напрямків і точок зору з приводу визначення права. Роблячи спробу зрозуміти, що таке право і яка його роль в житті суспільства, ще римські юристи звертали увагу на те, що право не можна зрозуміти, посилаючись на ту чи іншу ознаку, значення. Право, писав один з них (Павло), вживається в декількох значеннях. По-перше, право означає те, що «завжди є справедливим і добрим», — таке природне право. В іншому значенні право — це те, що «корисне всім і багатьом в тій чи іншій державі, — таким є цивільне право»1. Слід відзначити, що знаменитий Кодекс Наполеона 1804 року був підготовлений на основі глибокого вивчення і широкого використання римського права. Під впливом принципів і різних інсі итутів римського права у ньому особливо виділялось право власності, закріплювались шляхи і способи набуття власності. Встановлювалось, зокрема, що «власність на майно набувається і передається шляхом успадкування, шляхом дарування між живими або згідно з заповітом і в силу обов'язків" (ст. 711)2. У цьому юридичному акті особлива увага приділялася договірним зобов'язанням, які мали велике значення для розвитку як майнових, так і не майнових відносин. Слід відзначити, що багато інститутів римського права в якості першоджерел постійно використовувались і використовуються при розробці цивільних кодексів і інших нормативно-правових актів у багатьох країнах. Такий вплив римського права на правові системи інших країн позначився на характері і змісті цих систем, а також на формулюванні самого поняття права. У повній мірі зберегли свою значимість і актуальність, наприклад, положення, які сформульовані древ-ньоримськими і древньогрецькими юристами стосовно нерозривного зв'язку права і справедливості, права і добра. Будучи «регулюючою нормою політичного спілкування» право, як відзначав древньогрецький мислитель Арістотель, повинно служити «критерієм справедливості». Для того, щоб знати, що таке право, писав древньоримський юрист Ульпіан, слід зрозуміти, з чим, з якими явищами воно пов'язано і звідки воно походить3. 1 Теория государства й права. Под ред. VI. Н. Марченко. — М., 1997.— С. 273. 2. Там же. 3 Аристотель. Политика Соч. Т. 4. — М., 1988. Слід пам'ятати, перш за все, що «воно отримало свою назву від ]изїіІіа — правда, справедливість», що Право є «мистецтво добра», «рівності і справедливості». Недивлячись на суперечливість і різні наукові уявлення про право, всі ці вчення мають низку загальних положень: — право є соціальне явище, без якого неможливе існування цивілізованого суспільства; — право в нормативній формі повинно відображати вимоги загальнолюдської справедливості, служити інтересам суспільства в цілому, а не окремим його класам чи соціальним групам, відображати інтереси і потреби особи як найвищої соціальної цінності; — право приватної власності є основою всіх прав людини; — право є мірою поведінки, яка встановлена і охороняється державою. Найбільш поширений погляд на право полягає в тому, що воно є нормою свободи. Таке розуміння права випливає з твердження, що для суспільства в такій же мірі характерна свобода, в якій для природи характерна необхідність. Право є сукупністю правових норм, які, з одного боку, надають, а з іншого — обмежують зовнішню свободу осіб у їх взаємних стосунках. Мати право на щось — означає володіти свободою, бути вільним у здійсненні тих чи інших дій і вчинків. Це означає мати свободу, отримувати, здійснювати що-небудь, вимагати що-небудь, користуватися і розпоряджатися чим-небудь, свободу пропонувати що-небудь іншим людям тощо. Отже, право визначає свободу людей, міру, кількість їх свободи. А свобода — це найважливіша якість, якою володіє людина, що живе у суспільстві. А тому правові норми і вимоги (домагання, повноваження) повинні формулюватися в законі, закріплюватися силою закону, охоронятися примусовою силою держави. Закон повинен служити свободі, праву. Держава і її закони необхідні для права. Проте, якщо закони не іахищають, а зневажають свободу, якщо влада встановлює закони необгрунтовані, то такі закони не можна назвати правовими, правом. Сутність права — це свобода, а не насильство. Примус у суспільстві необхідний задля захисту права від порушень, а не для придушення свободи. Властиво, право має пріоритет перед законом, і закони називаються правом не тому, що це формально коректні акти, які спираються на примус, а тому, що вони наділені правовим змістом, гарантують свободу людей. Тому слід розрізняти право і закон, правові і неправові закони. Звідси, право — це норми і вимоги (домагання, повноваження) свободи людей, У цивілізованому суспільстві, що перебуває на високому щабчі розвитку, свобода людини є не тільки напрямком, метою, але й засобом його прогресивного руху. Об'єктивні закономірності цього процесу виявляються через діяння членів суспільства, які є умовою, процесом і результатом його життєдіяльності. Гегель писав, що грунтом права, його необхідним пунктом є необмежувана воля, сніт духу, породжений ним самим як деяка інша природа1. Наші сучасники також приходять до висновку, що в суспільному житті свобода людини виступає як право, тобто нормована, врегульована правовими засобами свобода2. Праворозуміння неможливе без висвітлення історичних аспектів виникнення, становлення і розвитку права, але різноманіття тлумачень сутності права, його змістових характеристик накладає свій відбиток і на проблеми пра-воутворення. Праворозуміння — це наукова категорія, яка відображає процес і результат цілеспрямовленої розумової діяльності людини, яка включає в себе пізнання права, його оцінку і ставлення до нього як до цілісного соціального явища. '. Див.: Гегель Г.-В.-Ф. ФІшософия права — М., 1990 —С 67 2. Див.: Загальна теорія держави і права —К., 1997.— С. 111 Суб'єктом праворозуміння завжди є конкретна людина, зокрема: а) громадянин, наді Іений мінімальним правовим світоглядом, який зіткнувся; проблемами прав взагалі; б) юрист - практик, який має достатній багаж знань про право, спроможний застосовувати і тлумачити правові норми; в) вчений, людина, абстрактним мисленням, який займається вивченням праьа. наділений сумою Історичних і сучасних знань, спроможний до інтерпретації не тільки норм, але й принципів права, який володіє відповідною методологією дослідження. Праворозуміння завжди суб'єктивне, оригінальне, хоча саме уявлення про право може співпадати у групи осіб, класів, прошарків. Об'єктом праворозуміння можуть бути право в планетарному масштабі, право конкретного суспільства, галузі, інституту права, окремі правові норми. При цьому знання про окремі структурні елементи екстраполюються на право в цілому. Слід відзначи'йти, що важливе пізнавальне навантаження тут несуть середовище і взаємодіючі з правом суспільні явища. Зміст праворозуміння складають знання суб'єктів про свої права і обов'язки, конкретні і загальні правові дозволи, заборони, а також оцінка і ставлення до них як справедливих чи несправедливих. В залежності від рівня культури, методичної забезпеченості суб"єкта і вибору предмета вивчення праворозуміння може бути повним або неповним, правильним або викривленим, позитивним або негативним. Звичайна людина розуміє право так, як це дозволяє їй власний розум відповідно до культурологічних традицій існуючої епохи і суспільства. Для неї розуміння права у часовому масштабі обмежене рамками його життя. Проте це не означає, що після її смерті праворозуміння зникає зовсім. Такі елементи правороз\ уііння, як знання, оцінка, можуть передаватися іншим людям, а дослідники-вчені залишають після себе окрім цьоіо письмові уявлення про право. При розгляді різних теорій і поглядів щодо права слід враховувати наступні обставини: по-перше, історичні умови функціонування права і межі культури, в яких жив і працював «дослідник»; по-друге, те, що результати праворозуміння завжди залежать від філософської, моральної, релігійної, ідеологічної позиції суб'єкта, який пізнає; по-третс, те, що береться за основу тієї чи іншої концепції (джерело правоутворення чи суть самого явища), що розуміється під джерелом права (людина, Бог чи Космос) і під його сутністю (воля класу, міра свободи людини чи природний егоїзм індивіда); по-четверте, тривалість концепцій в одних випадках і їх динамічність, спроможність адаптуватися до відносин, що розвиваються, — в інших. Сучасний рівень розвитку гуманітарної науки і методологія дослідження соціальних явищ дозволяє систематизувати різні погляди щодо права на підставі відповідних критеріїв. Зокрема, це визначає вже саме відношення до права, його ролі, той факт, позитивне значення воно має для суспільства чи негативне, виступає як самостійне соціальне явище чи як елемент іншої системи регулювання, виявляє протилежні думки. Так, представники ряду філософських течій розглядали право як частину моральності (Шопенгауер) або як нижчу ступінь моральності і заперечували соціально-ціннісний характер права (Л. Толстой, В. Соловйов). Негативне ставлення до права висловлювали анархісти; проблеми відмирання права з побудовою комунізму активно обговорювались в рамках марксистське -правової теорії. При вирішенні основного питання філософії щодо співвідношення буття і свідомості виділяються ідеалістичний і матеріалістичний підходи до вивчення права. Для першого характерні теологічні вчення про право. Фома Аквінський стверджував, що право має не тільки божественне виникнення, але й божественну суть. Позитивне право (людські закони) є лише засобом здійснення цілей, які накреслені Богом для людини. Послідовники Аквінського -- неотомісти — роблять спробу пов'язати релігійну с\ть права з природно- правовими началами І оцінками суспільних відносин з метою обгрунтувати більш життєспроможні і реалістичні варіанти його вчення. На іншому полюсі, в рамках матеріалістичного підходу, розробляється марксистська теорія права, основними постулатами якої виступають: обумовленість права економічним базисом суспільства, класовий характер права, жорстка залежність права від держави, забезпеченість його примусовою силою держави. В залежності від того, що розглядається в якості джерела праворозуміння, — держава чи природа людини — розрізняють природно-правову і позитивістську теорії права. Природно-правові погляди беруть свій початок ще в Древній Греції і Древньому Римі. Вони пов'язані з іменами Демокріта, Сократа, Платона і відображають спроби виявлення моральних, справедливих начал в праві, які закладені самою природою людини. «Закон, — підкреслює Демокріт, — прагне допомогти життю людей. Проте він зможе цього досягнути тільки тоді, коли самі громадяни бажають жити щасливо: для тих, хто кориться закону, закон— тільки свідчення їх власної доброчесності"1. Природно-правова теорія пройшла складний шлях розвитку, її популярність завжди була пов'язана з бажанням людей змінити своє життя на краще — це і епоха Відродження, і епоха буржуазних революцій, і сучасна епоха переходу до правової держави. Позитивне значення природі ю-правової теорії полягає в наступному: по-перше, вона утверджує ідею природних, невід'ємних прав людини; по - друге, завдяки цій теорії почали відрізняти право і закон, природне і позитивне право; по-третс, вона концептуально з'єднує право і мораль. Критичні зауваження на адресу даної теорії можуть полягати в тому, що не завжди уявлення про право як 'ЛурьеС.Я. Демокрит—Л., 1970. —С. 361. справедливе чи несправедливе можна об'єктивно розглянути в правовій дійсності. Позитивна теорія права (К. Ьерібом, Г. Щершеневич) виникла значною мірою як опозиційна «природному праву». На відміну від природно-правової теорії, для якої основні права і свободи первинні стосовно законодавства, позитивізм вводить поняття «суо'єктивне право» як таке, що походить від об'єктивного права і встановлюється державою. Держава делегує суб'єктивні права І встановлює юридичні обов'язки в ііормах права, які складають закриту удосконалену систему. Позитивізм ототожнює право і закон. Позитивним тут слід визнані можливість встановлення стабільного правопорядку, детального вивчення догми права-структури, норми права, підстав юридичної відповідальності, класифікації норм і нормативних актів, видів інтерпретацій. До негативних моментів теорії слід віднести введену нею штучну обмеженість права як системи від фактичних суспільних відносин, відсутність можливості моральної оцінки правових явищ, відмову лід досліджень змісту права, його цілей. У залежності від того, в чому вбачалась основа (базовий елемент) права — норма права, правосвідомість, правовідносини, — сформувались нормативна, психологічна і соціологічна теорії. Нормативна теорія заснована на тому, що право — це сукупність норм, зовнішньо виражених в законах і інших нормативних актах. Автором цієї концепції вважають Г. Кельзена, на думку якого, право — це злагоджена з логічно взаємопов'язаними елементами ієрархічна піраміда, основою якої є правова норма. Юридична сила і законність кожної норми залежить від «вищої» в піраміді норми, яка наділена більш вищою юридичною силою. Сучасне розуміння права в рамках цієї теорії можна виразити наступною схемою: а) право — це система взагмозв'язаних і взаі модпо-чих норм, які викладені в нормативних актах (текстах)- б) норми видаються державою, і в них виражені! во ля держави; в) норми права регулюють найбільш сажли* суспільні відносини; г) саме право і його реалізація забезпечуються в необхідних випадках примусовою силою держави; д) від норм залежить виникнення правовідносин, формування правосвідомості, правова поведінка суб"єктів. Позитивне значення нормативного підходу полягає в тому, що: по-перше, дозволяє створювати І удосконалювати систему законодавства; по-друге, забезпечує відповідний режим законності, однакове застосування норм і індивідуально-владних велінь; по-третє, сприяє формуванню «нормативного» уявлення про право як формально-логічну основу правосвідомості громадян; по-четверте, забезпечує формальну визначеність права, що дозволяє чітко визначити права*і обов'язки суб'єктів, фіксувати заходи і засоби державного примусу; по-п'яте, дозволяє абстрагуватися від класово-політичних характеристик права, що особливо важливо під час застосування права. Недоліки нормативного підходу насамперед полягають в тому, що він заперечує обумовленість права потребами суспільного розвитку, ігнорує природні і моральні начала в праві, роль правосвідомості в реалізації юридичних норм, абсолютизації державного впливу на правову систему. Психологічна теорія, представником якої є Л. Петражицький. визнає правом конкретну психологічну реальність — правові емоції людини. Останні носять імпе-ративно-актрибутний характер і поділяються на: а) переживання позитивного права, яке встановлене державою; б) переживання інтуїтивного, особливого права. Інтуїтивне право виступає регулятором поведінки людини, тому розглядається як реальне, дієве право. Позитивним тут є те, що теорія звертає увагу на одну з важливих сторін правової системи — психологічну. І це відповідає дійсності, адже неможливо готувати і видавати закони, не вивчаючи рівень правової культури і правосвідомості в суспільстві, не можна і застосовувати закони, не враховуючи психологічні особливості індивіда. Недоліками цієї теорії, на нашу думку, є її односторонній характер, відрив від об'єктивної реальності, неможливість в її рамках структурувати право, відрізняти його від інших соціально-регуляї ивних явищ. Соціологічна теорія права зародилась в середині XIX ст. її представниками були Л. Дюгі, С. Муромцев, Є. Ерліх, Р. Паунд. Соціальна теорія розглядає право як емпіричне явище. Основний аргумент її полягає в тому, що «право слід шукати не в нормі чи психіці, а в реальному житті». В основу права покладено суспільні відносини, які захищені державою. Норми закону, правосвідомість не заперечують, проте і не визнаються правом. Вони є ознаками права, а само право — це порядок в суспільних відносинах, в діях людей. Виявити суть такого порядку, вирішити спір в тій чи іншій конкретній ситуації покликані судові чи адміністративні органи. Позитивними в даному випадку можна визнати наступні положення: а) суспільство і право розглядаються як цілісні, взаємопов'язані явища; б) теорія доказує те, що вивчати потрібно не тільки норми права, які встановлюються державою, але і всю сукупність відносин, що склалися у суспільстві; в) вчення підкреслює роль права як засобу соціального контролю і досягнення соціальної рівноваги; воно підвищує роль судової влади. Критично, на наш погляд, слід сприймати заперечення щодо моральності як досить важливої властивості права, недооцінку в праві морально-гуманних начал, зміщування одного з факторів утворення права — зацікавленості — з самим правом. Кожна з названих теорій має свої переваги і недоліки, їх поява і розвиток обумовлені природним розвитком людського суспільства і засвідчують необхідність і соціальну цінність права в житті людей. Слушно зазначив відомий український правийк XX ст. Л. Окіншевич: «Ми, в нашому суспільному житті і в нашому житті з суспільством, здебільшого так призвичаїлись до існування правил і норм, які регулюють нашу поведінку і наші взаємовідносини з іншими, що не думаємо про них і часто не помічаємо їх, виконуючи їх, чи підлягаючи їм та керуючись ними раз у раз цілком механічно»1. 1 Див: Л. Окіншевич. Вступ до науки про право і державу. — Мюнхен, 1987, —С. 10. ПОНЯТТЯ ПРАВА
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 389; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.211.41 (0.014 с.) |