Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Асоціативність, метафоризм і алегоричність як чинники художньо-образної виразностіСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Варто зупинитися на деяких спільних внутрішньо психологічних, семантичних властивостях художнього образу, без яких мистецтво втратило б будь-які ознаки своєї життєдайної сили, руху, динаміки. Завдяки винайденим мистецьким засобам — паралелям, уподібненням, нагадуванням, асоціативним зв'язкам — наше пізнання світу стає повні
шим і виразнішим, а переживання — глибшим. У самій реальності світу з його розсипами щедрот, глибокою осмисленістю, мудрою доцільністю, довершеністю, мистецтво черпає багатства уяви, натхнення, естетичну духовність, образність. До образності людство зверталось як до позаписьмових, сповнених сенсу, пояснень. Багато образів і тропів органічно увійшли в лексику, не лише побутову, а й наукову. Мистецтво, звертаючись до художньо-об-разного мислення, творить нові або переосмислює існуючі структури, збагачуючи наш світ уяви, творчий процес, діючи за правилами художності й поетики — порівнянь, іномовлення, уподібнень у зближенні явищ, перенесення смислових та емоційних відтінків тощо. У найзагальнішому і спільному, що об'єднує всі засоби художньо-образного вираження, слід насамперед вказати на певну суміжність, своєрідну паралельність існуючих у цій суміжності явищ і предметів, здатних утворити той зв'язок між собою, який називається асоціативністю. У своїй генетичній основі зародження художній образ утворюється саме за законом асоціативності. Од відчуття до контурності образу, що виникає в пам'яті, — досить складний шлях асоціативного відбору, вилучення другорядного і увиразнення найхарактернішого. Певний асоціативний ряд утворює цілісну систему знаків, здатних нести в собі уза-гальнювальні й генералізуючі властивості, відновлення в пам'яті образу за законом асоціативної суміжності, уподібнення, контрасту. До загальних ознак найважливіших складових образної структури належить порівняння, що також «діє» за законом асоціативності. За рахунок однієї ознаки предмета в зіставленнях посилюється інша. Отже, порівняння — це образне вираження, побудоване на зіставленні предметів, понять, станів, які мають певні спільні ознаки, завдяки чому включаються механізми художнього сприймання. Вказуючи на складність і недостатню вивченість поетики порівняння, О. Квятков-ський називає його в системі художніх засобів виразності «початковою стадією, звідки у вигляді градації і розгалуження виходять майже всі інші тропи — паралелізм, метафора, метонімія, синекдоха, гіпербола, літота та ін. У порівнянні — джерела поетичного образу»1. По- Іі її тинини •••ні ниті рівняння не тільки збагачує мову, розширює КвятшааІйА П. Поетичес- ЗМІСТ понять В їх новому синтезі, а Й творить ху-
й порівнянні мовби пробуджується сам собою ге- нетичний код записаних у пам'яті єдностей. Метафора (від грец. цєтафора — переміщення, віддалення) — один із найпоширеніших тропів і засобів творення художньо-образної мови. Ще Арістотель відзначав уміння складати метафори як особливий поетичний дар. За визначенням мислителя, «складати гарні метафори — означає підмічати подібність». У метафорі пряме тлумачення речей і явищ, вживання слів в їх онтологічному значенні має бути замінене
переносним. Предмет порівнюється з якимось Іншим з урахуванням ознак, що дають змогу знайти спільну основу. Навіть віддалені властивості в знаходженні можливостей їх порівняння синтезуються в складну органічну цілісність. Тут також наявна протидія елементів єдиної системи в їхній антиномічності — схожість у несхожому. Семіотика, поетика, філософія, естетика, мистецтвознавство досліджують природу метафори в різних аспектах її функціонування, зіставлення з асоціативним, художньо-образним мисленням, символом тощо. Метафора є складним духовним утворенням, що з'явилося спочатку на основі штелекгуально-психічної еволюції в прагненні й умінні людини побачити на інтуїтивно-неусвідомленому рівні співіснування двох сут-ностей диференціації відмінностей і зв'язку між ними — смислового, причинового, знакового. Метафора, несучи в собі фізичний контекст пояснення явищ, побудована на тотожностях сторін та їхній несхожості. «Шляхом певних ієрархічно організованих операцій, — пише один із дослідників цього питання Е. Маккормак, — людський розум зіставляє семантичні концепти, значною мірою не зіставлені, що і є причиною виникнення метафори. Метафора передбачає певну схожість між властивістю її семантичних референтів, оскільки вона повинна бути зрозумілою, а з іншого боку — несхожість між ними, оскільки метафора покликана створювати деякий новий смисл, тобто володіти сугестивністю»1. Саме поняття сугестії, тобто навіювання, передає досить д.,~™~І-~І_І^иІІ-и-шиі істотний відтінок предметного взаємовідобра- Когнитивная-кория метафо- ЖЄННЯ у метафорі З МСТОЮ ДОСЯГНЄННЯ ГЛибинНІ-рн // Теория метафорн. — шої суТНОСТІ ІДЄЇ ТВОру. М., 1990. — С. 358. ца прикладах 3 давнього мистецтва можна поба- чити образ-метафору, так би мовити, в розрізі, коли маємо справу не просто з порівнянням, аналогією чи перенесенням ознак, а із встановленням своєрідного поєднання. Робиться суцільне змішання різних істот, природного, людського і божественного, і тоді метафоризм й алегоричність починають співіснувати в одному образі. Сфінкс, який символізує надлюдську силу фараона в поєднанні торса лева і голови царя з певними символами божественної недоторканості (сокіл за плечем). Це і є прикладом такого фантастичного сполучення. Своєю незворушністю і могутністю вражав славнозвісний Великий Сфінкс поблизу храму Кафра в Єгипті. В його основі — природна скеля, відповідно опрацьована: лежачий лев з обличчям фараона та всіма атрибутами величності і влади, висічений Ірей на лобі —священна змія-охоронителька. «Незважаючи на велетенські розміри, — зауважує М. Матьє, — обличчя Сфінкса все ж передає основні портретні риси фараона Кафра. В давнину Сфінкс, колосальне чудовисько з обличчям фараона, мав, разом із пірамідами, навіювати уявлення про надлюдську могутність правителів Єгипту»2.
.
В новелі англійського драматурга Дж. Прістлі «Скляні двері» вже сама назва твору є метафоричною, має глибокий філософський підтекст. Між людьми стоїть скляна непрохідна стіна, крізь яку вони все бачать, усе розуміють, а зблизитися не можуть. Метафора переростає в образ-сенс, образ-концепцію часу. «Гра в бісер» Г. Гессе — метафора. Наш український драматург І. Кочерга, автор п'єси «Майстри часу», був схильний до яскравого, соціальне і філософічнб глибокого метафо-ризму й символіки. У 1934 р. він розповідав: зародилася «думка показати в живій сценічній формі, що таке час, які його закони і примхи, хто володіє і хто, навпаки, підпадає під його жорстоку владу»!. І|ас є й н тії иІІшІІІІІІ• •••••«•ті категорією онтологічною і водночас абстрактно- Коч^гЛ.Л. Радість мисгец- філософською, що наповнюється художньо-ме- тва // Театральна публіцис- тафоричним значенням. Час — це і ритм, і його «жорстока влада» — це І зміна, І звершення, уповільнення або напруження подій. Метафора історично змінювана в світоглядних і естетичних вимірах. Зародившись у міфологічному світі, вона невпізнанне мінялась в бароковому та сучасних стилях мистецтва. Особливу роль відіграє метафора на початку задуму твору. Вона може послужити своєрідним образом у мініатюрі та ключем до іносказання, як це побачив Василь Стефаник у краплині роси (оповідання «Роса»), цілий космос світосприймання. Якось, ідучи полем, Л. Толстой на краю запиленої сірої дороги побачив три відростки від куща татарника (реп'яха), два з яких зламані й забруднені, а третій, хоч і чорний від пилу, та все ще живий і з середини червоніється. Письменник, вражений побаченим, занотовує в записнику: «Нагадав Хаджі Мурата. Хочеться написати. Відстоює життя до останнього, і один серед усього поля...»2. Ніш.............. •шипшин и ті Зображення для мистецтва — це лише спосіб йо- Аяьтман А. У Льва Толсто- го зв'язку з реальним світом, природою, історією, го.—Тула, 1980. — С. 191. етносом. Фактом художності воно стає саме тоді, коли в нього вселяється утворений людською фантазією (але не вузько утилітарною, безкрилою і збідненою в почуттях) поетичний світ свободи в асоціаціях, порівняннях, метафоричності, в блискавичності якої освітлюється безліч явищ, які до цього могли залишатись для нас внутрішньо відчуженими, непізнаними. В метафорі — символіка пізнаної і стисло закодованої у формі поетичної ідеї. Алегорія (від грец. аХІо^ — інший і ауорєою -— говорю) (іносказання) становить також один із засобів художньої виразності в образотворен-ні. Вона супроводжує розвиток мистецтва протягом багатьох віків. Алегорія має свої особливості, хоч і є елементом більш загальної системи художньої мови та образності, а якоюсь мірою служить різновидом художнього символу. «Голуб миру» Пабло Пікассо — це і символ, і алегорія. Перша ознака алегоризму в мистецтві полягає в тому, що у ньому поєднано два плани — абстраговане поняття, ідею та конкрет-
ний предмет в його однозначності, своєрідній емблемності, наприклад лотос, — алегоричний символ влади в індійському епосі та індійській семантиці значень. В алегорії уособлюється явище або ідея — і тоді перед нами постануть агнець, голуб, змія, сокіл, лотос — символи чистоти, миру, мудрості, влади, краси тощо. Алегоричним називав Шеллінг оте зображення, в якому особливе означає всезагальне чи в якому всезагальне споглядається за допомогою особливого»1. Для доповнення цього визначення в найзагальнішому тлумаченні аліегорії як тотожності особливого у все загальному слід відзначити таку його рису, як поєднання абстрактної ідеї чи поняття з конкретним Сі явищем, В алегорії не потрібно, щоб поняття бу- ло повністю втілене в образі або зрощене з ним. Предметність у зображенні умовна, оскільки має означати інше —> переведення її в площину всезагальних абстрактних суджень. Якщо породжена в лоні міфологи алегорія певний час залишалась однаковою мірою всезагальним поняттям та його уособленням (сили і стихії' природи, людські пристрасті, музи), то зрештою вона набула властивостей умовно-демонстративного іносказання. Тут ідеться не про аналогії' чи уподібнення згідно з властивостями метафори і певним допущенням зближення предметів. В алегорії поняття залишається таким, що має тенденцію до абстрактного самоутвердження, але воно може читатися в нашій свідомості крізь зовнішнє конкретне одухотворення чи «опредметнення». Міфологія, релігія, фольклор, різні притчеві жанри (казки, байки, апокрифи, билини) звернені до алегоричних персоніфікацій. У ставленні до алегорії' — не тільки данина минулому чи моралістичні сентенції' в живих уособленнях, а й визнання високої поезії', довіри до свободи і духовних прагнень того, хто спілкується мовою мистецтва. В алегорії може бути і глибокий художньо-філософський сенс. Один із шанованих багатьма митцями алегоричних персонажів давньогрецької міфології Псіхея (образ душі) послужив сюжетною основою для картини Рафаеля «Поклоніння перед красою ПсіхеЬ. В цій картині не лише символіка поклоніння перед благом краси, а й передчуття драматизму, колізій, адже Псіхеї, за «Метаморфозами» Апулея, заздрила навіть богиня Афродіта. Звертання до алегорії' позначені поетичною символікою втілення образу долі, сильних і чистих людських почуттів, як наприклад, у «Тополі» Т. Г. Шевченка та «Лісовій пісні» Лесі Українки. Навіть своєрідний раціоналістичний дух алегорії', якщо він належить великому митцю, набуває ліричного іносказання, в чому можна переконатися, споглядаючи полотно В. Васнецова «Три царівни підземного царства», де уособлено скарби земних надр — золото, коштовне каміння, вугілля. Водночас вони є і символами людської краси, гордої незалежності.
Алегорія правічна в художній самосвідомості людства. Вона не може бути забутою, оскільки залишаються безсмертними «Прометей прикутий» Есхіла, «Божественна комедія» Дайте, «Лебедине озеро» П. Чайков-ського. Алегорія Добра і Зла, темного і світлого — два кольори душі людської. Два алегоричні образи буття — Ерос і Танатос. . ••--,'. 1.Як ви розумієте поняття семіалогія 6. Які відмітні ознаки метафори, сим- 2. Дайте визначення художнього обра- 7. Розкрийте поняття умовності в мис- 3. Що таке співтворчість у сприйнятті 8. Наведіть приклади і проаналізуйте 4. Які структурні рівні та компоненти образ природи в українській літера- 5. Зробіть порівняння знаку, символу Аверінцев С. С. Символ // рення чи перетворення: Стоян С. П. Пошуки но- Софія-Логос: Слов- до генезису метафорич- вих шляхів самовиражен- ник. — К., 2004. ного образу // Мої обрії: ня в сучасній неоміфоло- Барт Роман. Избрашше В 2 т. — К., 2004. — Т. 1. гічній літературі // Лю- работн: Семиотика. Поз- Мерло-Понти Морш. Зна- дина в лабіринті перспек- тика. —М.,1994. ки. —М.,2002. тав. — К., 2004. Брашкий В. П. Построе- Опашсюк О. П. Художній Утенский Б. А. Семиотика ниє й природа художес- образ: структурна фено- искусства. — М., 1995. твенного образа // Ис- менологія і типологія Щульїа Р. П. Искусство й кусство й философия. — форм. — Дрогобич, 2004. ценностнне ориентации Калининград, 1999. Потебня А. А. Символи личности. — К., 1989. Коцюбинська М. X. Відтво- миф. — М., 2000.
Розділ 7
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 437; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.189.192.214 (0.009 с.) |