Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Проблематика збірок Марка Вовчка.Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
“Народні оповідання” – перша і найкраща збірка в усій творчості Марка Вовчка. Вийшовши у світ напередодні реформи 1861 року (І том, 1857), правдиві оповідання з народного життя були спрямовані проти кріпацтва, а своєю художністю, неповторною мовою становили визначне явище в українській прозі. За змістом оповідання можна поділити на дві групи. В одних автор зображує патріархальний побут і родинні стосунки вільних козаків (”Сестра”, “Чумак”, “Сон”, “Свекруха”). В інших змальовано панщину з усіма її сумними наслідками (”Козачка”, “Одарка”, Торпина”). У 1862 році вийшов II том “Народних оповідань”, куди увійшли ще двоє антикріпосницьких оповідань – “Ледащиця” та “Два сини”. Письменниця створила типові образи панів-кріпосників (”Одарка”, “Ледащиця”), а також образи панів-лібералів (Торпина”), довела, що всі вони – люті вороги народу. У “Народних оповіданнях”, за влучним висловом Тараса Шевченка, Марко Вовчок виступила “обличителем жорстоких людей неситих”. Розповідь ведеться від першої особи. Цю манеру Вовчок запозичила з усної народної творчості. Письменниця повністю передає слова персонажу з народу. Невичерпним джерелом творчості Марка Вовчка був “Кобзар” Шевченка. В особі великого поета вона вбачала свого ідейного спільника, співця тяжкої долі народу, особливо жінок, полум’яного борця проти панства. У своєму “Щоденнику” Шевченко дав високу оцінку оповіданням Марка Вовчка. 18 лютого 1858 року він записав: “Какое возвьішенное прекрасное создание зта женщина… Необходимо написать ей письмо и поблаго-дарить ее за доставленную радость от чтения ее рассказов”. Високу оцінку “Народним оповіданням” дала також передова російська критика. У листі до Лаврова М.Чернишевський писав: “Я дуже високо ціную талант Марка Вовчка. Тільки вона, після Лєрмонтова і Гоголя, писала оповідання, які дійсно заслуговують мою повагу за свою художність ”. Іван Франко назвав Марка Вовчка борцем за волю і людські права поневолених народних мас. Збірка “Народних оповідань” вражала кріпацтво в саме серце. В образі нещасних жінок-кріпачок – Горпини, Олесі, Одарки, Насті – Марко Вовчок показала, що кріпацтво вороже народу. Хоч кріпаки в “Народних оповіданнях” борються за своє визволення, але кожний із них по-своєму мріє про волю. Антикріпосницька спрямованість “Народних оповідань”, їх реалізм і народність, простота сюжету і композиції, незрівнянна мелодійна мова, надзвичайна художність. !48.Конфлікти і характери у драматургії М. Старицького та М. Кропивницького. Визначним літературним явищем стала драматургія М.Л.Кропивницького ( 1840-1910), творчі пошуки якого тісно пов’язані зі становленням професійного театру в Україні. Драматургічна спадщина М. Л. Кропивницького – це понад 40 п’єс. Формування естетичних поглядів М.Л.Кропивницького відбувалося під впливом критичних статей М.Добролюбова та творчості О.Островського. Добре знаючи життя трудящих, Кропивницький постійно звертався до невичерпної скарбниці народної творчості. Вже у першому творі Кропивницького «Дай серцю волю, заведе в неволю» поряд з побутовими, етнографічними епізодами зображені соціальні відношення у пореформеному селі, протиріччя поміж біднотою та багатіями Драма «Доки сонце зійде, роса очі виїсть» вже своєю назвою підкреслювала, що надії народу на полегшення свого положення після реформи даремні. Значну гостроту набули соціальні проблеми у драмі «Глитай, або ж павук». В ній відтворені реалістичні картини класового розшарування на селі, жорстока експлуатація сільської бідноти глитаями та ростовщиками. Серед інших п’єс Кропивницького є: «Дві сім’ї», водевіль «По ревізії», жарт «Пошились у дурні» та ін. 1882 р. М.Кропивницький створив першу українську професійну трупу. До неї були запрошені актори-професіонали і аматори К.Стоян-Максимович, І.Бурлака, М.Садовський, М.Заньковецька, А.Максимович. М.Кропивницький поповнив його своїми п’єсами «Глитай, або ж павук», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть», етюдом «По ревізії». Трупа М.Старицького (Є.Боярська, О.Вірина, М.Маньківська, В.Грицай,та ін.) також базувалася на товариських засадах. Ідейні та організаційні принципи, запроваджені Кропивницьким і Старицьким під час їхньої спільної роботи, і тут залишилися в силі. Іван Карпович Тобіяевич Проте його батько не мав достатньої кількості документів для підтвердження дворянського походження, до того ж у різних документах прізвище Тобілевич фігурувало по-різному: Тобелевич, Тубілевич тощо. Це й стало приводом для відмови в затвердженні роду Тобілевичів у дворянському званні. Згодом ці перипетії доведення шляхетного походження лягли в основу п'єси «Мартин Боруля». Мати Івана Тобілевича походила зі славного козацького роду» який потрапив у кріпацьку залежність до пана Золотницького, тому Карпові Адамовичу наречену довелося викуповувати. У родині Тобілевичів виховувалася ціла плеяда українських акторів: Іван Карпенко-Карий, Микола Садовський, Панас Саксаганський та Марія Садовська-Барілотті. Першим й останнім офіційним навчальним закладом для майбутнього драматурга стала трикласна Бобринецька повітова школа, після якої він працював писарчуком у канцелярії. Подальша чиновницька кар'єра І. Тобілевича зростала дуже швидко, проте переховування у своєму домі Олександра та Софії Русових стало причиною звільнення з посади секретаря Єлиса-ветградського міського поліцейського управ- ління. 70—80-ті рр. позначені для письменника родинними нещастями: смертю матері, дочки, дружини. 1883 року Тобілевич вступив до трупи М. Старицького, що якраз прибула на гастролі до Єлисаветграда. Як актор І. Тобілевич дебютував під псевдонімом Карпенко-Карий (від імені батька та прізвища улюбленого героя з драми «Назар Стодоля» Тараса Шевченка). " Через політичну неблагонадійність Тобілевич потрапив під «негласний нагляд», йому заборонено проживати в Україні. З 1888 року, після зняття нагляду, він знову повертається до театральної діяльності. Наприкінці 90-х рр. про Карпенка-Карого говорять як про неофіційного керівника трупи, чудового артиста й талановитого драматурга. Смертельна хвороба передчасно звела Івана Тобілевича в могилу. Помер він 15 вересня 1907 року в Берліні, згодом тіло великого драматурга перевезено в Україну та поховано на кладовищі поблизу рідного хутора Надія. Першим літературним твором Івана Карпенка-Карого було оповідання «Наймичка» (188 1), яке засвідчило непересічний белетристичний талант письменника. Дослідники його творчості не раз висловлювали подив, чому після настільки вдалого прозового дебюту письменник більше не повертався до цього виду літератури. Основні свої твори письменик написав у 80-ті роки XIX ст., коли в супільстві відбувалися глибокі соціальні та економічні зміни. У драматургічній спадщині Івана Карпенка-Карого 18 п'єс та кілька переробок. Найвищого рівня він досяг у жанрі комедії. Саме сатирична комедія стала творчою стихією митця. Нові соціальні типи, породжені капіталістичним суспільством, виведені Карпенком-Карим у п'єсах «Розумний та дурень», «Сто тисяч», «Хазяїн». Названі твори в критиці отримали назву «драми стяжання». Дехто з дослідників небезпідставно вважає ці три комедії трилогією, оскільки їх об'єднує спільна тема — жадоба хитрого й спритного мужика, що став на ноги за нових економічних умов, до збагачення. Трагікомедія «Сто тисяч» Герасим Никодимович Калитка — багатий селянин, який заради збільшення своїх статків не зупиняється ані перед жорстокою експлуатацією своєї родини та наймитів, ані перед «ґешефтом» — шахрайською махінацією з Невідомим. П'єса має дві сюжетні лінії: перша — лінія ста тисяч — та друга, значно ширша, — становлення сільської буржуазії як нового суспільного класу в умовах зародження капіталістичних відносин. Карпенко-Карий детально зупиняється на характерних рисах і вадах «хазяйственного мужика». Найголовнішою метою життя Герасима Калитки є збагачення, купівля землі. Здається, ніщо він так не цінує, як землю: «Ох земелько, свята земелько, божа ти дочечко! Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки... приоб-рітав би тебе без ліку. Легко по своїй власній землі ходить». Говорячи про землю, згрубілий, байдужий до всього прекрасного Калитка стає поетом. Усе в житті Калитки підпорядковано одній меті — збагаченню. Глитай, людина, що не має ані совісті, ані честі, ані жалості, він обіцяє оженити сийа Романа на наймичці Мотрі (щоб вона ліпше працювала); наймитів та дружину змушує працювати й у неділю, жаліючи кусня хліба; хліб у нього запертий, щоб ніхто зайвої крихти не з'їв. Віддаючи дочку заміж, він обіцяє дати п'ять тисяч приданого, та піддурює сватів і нареченого. На весіллі доходить до бійки, Калитці вибивають два зуба, та все одно він відчуває себе переможцем, бо «п'ять тисяч зосталось у калитці — не дав-таки зятьові». Усі гроші, копійка до копійки Калитка збирає, аби потім купити за них землю. Саме заради землі пускається він на страшну авантюру — купівлю фальшивих грошей (тисячу за п'ятдесят рублів). Купуючи в Невідомого фальшиві гроші, Калитка спочатку радіє, вихваляється кумові, що замість п'яти тисяч віддав лише три, та, дізнавшись, що за свої гроші отримав лише чистий папір, намагається накласти на себе руки. Врятований копачем Бонавентурою, Калитка все одно не, може змиритися з думкою про втрату землі: «Нащо ви мене зняли з вірьовки? Крйще смерть, ніж така потеря!» Для нього гроші та омріяна земля дорожчі за життя та честь. Сатирична комедія «Хазяїн» Змалювання методів господарювання нових «хазяїв землі» стало темою комедії «Хазяїн». Основним об'єктом зображення в п'єсі є «хазяйське колесо» мільйонера Пузиря, яке символізує собою всю систему тогочасного капіталістичного господарювання. У листі до сина Назара Іван Карпенко-Карий так визначав основнуідею п'єси: «Зла сатира на чоловічу любов до стяжання без жодної іншої мети». За жанром п'єса «Хазяїн» — соціальнасатирична комедія. Вона має кілька сюжетних ліній. Усі події відбуваються в родині Терентія Гавриловича Пузиря та зосереджені навколо його інтересів як хазяїна. Вузьке коло дійових осіб — рідні, підлеглі та знайомі Пузиря — сприяє відтворенню хазяйського побуту, картин життя скупого мільйонера. Як і в п'єсі «Сто тисяч», Карпенко-Карий будує комедію на типовій інтризі на незаконній махінації. Багатий землевласник, що має кілька економій, силу-силенну хліба та худоби, пристає на пропозицію посередника Маюфеса переховати на своїх землях 12 тисяч овець банкрута Михайлович банкрутство якого є вигідною шахрайською комбінацією. Пузир прекрасно усвідомлює й «обміркованість несостоятельности» Михайлова, і незаконність угоди, та все ж таки пристає на неї, спокусившись двадцятьма відсотками з валової виручки. Раніше дослідники вважали прототипом Пузиря мільйонера-землевлас-ника Терещенка, про якого ходило багато різних анекдотів, що мали підстави, проте в листі до історика й філолога В. П. Науменка Іван Карпенко-Карий зазначає: «Мій «Хазяїн» — не єсть Терещенко. Всі хазяїни отрицательного типа пізнають себе в комедії, бо вона написана з багатьох відомих мені багачів...». Скупість Надмірна ощадливість мільйонера виявляється навіть у дріб'язках: кожусі, який «аж торохтить», халаті, від якого смердить. Пузир годує робітників хлібом-, замішаним на полові; щоб здобути дешевих робітників, вимагає від Зел енського: «Так ви зробіть у Мануйлівці бідність». Пузир вважає себе за справжнього хазяїна життя, свідченням цього є його мова, він говорить наказовими реченнями: «Треба, щоб казенна земля зосталась за мною, чуєш?.» казенну оброчну статтю взять!., наділи мужицькі на десять літ в аренду взять!». Усе своє життя Пузир «йшов за баришами наосліп, штурмом кришив направо і наліво, плював на все і знать не хотів людського поговору». За цим же принципом живуть і його помічники — Фелоген та Ліхта-ренко. Так крутиться хазяйське колесо, яке «одних даве, а інші проскакують». Воно розчавило Зозулю, що жив за совістю. Наприкінці комедії Карпенко-Карий виводить силу, здатну чинити опір тому страшному колесові. Мануйлівці та строкові робітники зчинили бунт, незадоволені умовами праці та харчуванням. Цей бунт — зародок селянських заворушень і страйків, що також є ознакою нової доби. Несподіваною є смерть великого й могутнього Пузиря. Погнавшись за гусьми, що скубли копу хазяйськоїпшениці, Пузир упав і відбив нирки. Навіть перед обличчям смерті він лишається колишнім хазяїном: шкодує грошей на лікаря, але дає наказ оглянути куплених овечок, у одної з яких поранений хвостик, а друга шкандибає, щоб «часом не загинули, — шкода худоби і потеря...». Остання ява містить розв'язки всіх сюжетних ліній: урядник викликає Пузиря на допит «як обвиняємого в. сокритії дванадцяти тисяч овець», наймит приносить звістку про бунт у Мануйлівці, вирішено питання про шлюб Соні й Калиновича» Жалюгідна смерть «креза» Пузиря змушує замислитись над сутністю людського життя, місцем людини у світі, щоб не бути «нещасною, безводною хмарою», яку прожене «вітер над рідною землею, і розвіє, не поливши і краплі цілющої води на рідні ниви, де при таких хазяїнах засохне наука, поезія і благо народа. Окрему групу в драматургічному доробкові Івана Карпенка-Карого становлять історичні п'єси, до яких належать драма «Бондарівна», «Паливода XVIII ст.». Проте справжнім шедевром української історичної драматургії стала трагедія «Сава Чалий» (1899). І. Карпенко-Карий спирався не лише на народні джерела, він ретельно, вивчив опубліковані історичні розвідки, з яких стало відомо, що Сава Чалий — реальна особа, міщанин з Комаргорода на Поділлі, який 1734 року склав присягу на вірність російській цариці Анні Іоанівні, а з 1736 року фігурує в документах як козацький полковник на службі в Речі Посполитої. Чалий активно допомагав у боротьбі з гайдамаками. Ідейно-тематичний зміст. «Сава Чалий» — трагедія в 5 діях і 7 картинах. Карпенко-Карий традиційно починає п'єсу просторою експозицією, змальовуючи панорамні картини страждань та бід українського народу. З розмови колишніх селян постають жахливі картини безчинства польських шляхтичів, що вигадують нові податки та відробітки («один день за березову кору, один день за рижики, один день за опеньки, і ще — це вже прямо сміх — один день панщини за... конвалії»), утисків та жорстоких розправ над непокірними. У трагедії органічно злилися зовнішнє коло драматичного конфлікту (боротьба українського народу зі шляхтою, обстоювання своїх правд віри) та внутрішнє (злочин і трагедія ватажка повстанців Сави Чалого, що став зрадником). Сава Чалий, славний запорожець, що дістав освіту в Києві в братстві, виступив проти польських магнатів та козацької старшини, щоб боронити свій народ від утисків, злодійств шляхтичів; за православну віру та церкву. Ім'я Сави стало символом гайдамацького руху, непокори, помсти панам. Скривджений люд, козаки з Січі стають до лав Чалого, проте сам ватажок, надмірно розважливий і обережний, бачить єдиний порятунок у тому, щоб покинути стару Україну та «заснувати нову на вільних козацьких степах біля. Лугу Великого». Не вичікувань та розважливості чекає від ватажка його побратим — Гнат Голий, він прагне бою, помсти: «Навколо скрізь народ катують безоружний, а ми тут будемо мовчать і ждать?». До Гната пристає більшість кошовиків, його обирають отаманом, а Чалий, погодившись на умови Шмигельського, Переходить під корогви польського короля та стає прислужником магната Юзефа Потоцького. Приставши до польської шляхти, сподіваючись, що в такий спосіб зможе боронити рідну землю та православну віру, Чалий на догоду Потоцькому руйнує коші козацькі, переслідує та винищує гайдамак..За це дістає чин полковника, маєтки, гроші. Проте душа його неспокійна.Тонко, психологічно глибоко передає Іван Карпенко-Карий вагання козацького ватажка. Лист Потоцького з обіцяними привілеями пече зрадникові руку. «Що це зо мною? — запитує себе Чалий. — Мені здається, що я на матір руку піднімаю!». Ці вагання не полишають його й надалі, до останньої хвилини, хоч він і намагається повсякчас виправдати свої вчинки й перед Зосею, і перед козаками, і — найголовніше — перед самим собою. За зраду присяги «оборонять людей своїх від лядської кривдид напасті» Гнат Голий разом з двома братчиками стратили Чалого в його власному маєтку — селі Степашках. Пафосними та нещирими видаються виправдовування Чалого у фіналі п'єси: «Я лиш обороняв від кривди вашої ввесь край». З вуст Гната Голого звучить громадський присуд зрадникові: «За те, що кіш у Чорнім лісі наш спалив, напавши зрадою на нього; за те, що ти ловив товаришів і в руки панські віддавав; за те, що церкву ти спалив. І. Карпенко-Карий вже з початку п'єси проводить зіставлення двох побратимів — Сави Чалого та Гната Голого. Названі брати, обмінявшись хрестами та давши присягу на вірність, мають однакову мету — боронити український народ, але застосовують різні засоби її досягнення. Надмірній розважливості та обережності Чалого драматург протиставляє нестриманість і гарячковість Голого. Там, де Сава Чалий удається до пишних слів, порівнянь і клятв: «Все знаю, брате, я і стою, як лев, прикований на ланцюзі; безсилля гнітить душу, а злість і помста палять серце!» — Гнат Голий віддає перевагу дії: «І зйість, і помсту ми зараз вдовольним!». Карпенко-Карий, засуджуючи зрадника-ватажка, вбачає в образі Гната Голого народного героя, вождя, що міг би стати на чолі озброєних гайдамак і досягти перемоги в боротьбі за визволення поневоленого народу. Проте й обрцз Гната як ватажка не є ідеальним. Гнатові не вистачає освіти та досвіду; йому заважають імпульсивність та запальність, але глибокий патріотизм, любов до народу, відданість його інтересам — ось те святе начало, яке допоможе Гнатові стати отаманом у козацькій громаді.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-20; просмотров: 1085; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.140.195.8 (0.019 с.) |