Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Розділ 17. Політичні ідеї національно-визвольного руху v ХІХ-ХХ ст↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 25 из 25 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Загальна характеристика політико-правової ідеології національно-визвольного руху В останні десятиліття XIX ст., в епоху імперіалізму, коли світ був поділений між невеликою кількістю основних імперіалістичних держав, різко загострились суперечності між цими державами і народами країн, що перебували в колоніальному рабстві. Це зумовило значне поширення національно-визвольного, антиколоніального руху. Великий вплив на революційний рух у колоніальних і залежних країнах мала перемога Великої Жовтневої соціалістичної революції в Росії. Ще раніше в колоніальних суспільствах створився прошарок місцевих чиновників та підприємців, які стали суттєвою опорою визвольного руху і надали йому істинно національного та сучасного характеру. Створювалися національні партії, що неухильно набирали силу і збільшували кількість прихильників. Можливості визвольного руху особливо збільшились з перетворенням СРСР після Другої світової війни на велику державу і створенням соціалістичного табору. З'явилась країна, яка була готова надавати і надавала реальну допомогу колоніальним країнам. У результаті в 50-60-х роках XX ст., за словами професора О. Мартишина, "колоніалізм у класичному варіанті, що передбачав позбавлення афро-азіатських народів політичної незалежності, був стертий з лиця землі". Скинули ярмо імперіалізму і колоніального гноблення й стали на шлях нового життя народи Китаю, Індії, Індонезії, Кореї, В'єтнаму, Бірми, Єгипту, Судану, Марокко, Тунісу, Куби та інших країн. Однак це ще не означало завоювання повного суверенітету. Для багатьох колишніх колоніальних країн завдання подолання економічної залежності від колишніх метрополій і міжнародного фінансового капіталу залишається нерозв'язаним і нині. Політична ідеологія національно-визвольного руху багатопланова. Звернення до досвіду СРСР не означало його механічного копіювання. Носіями і творцями цієї ідеології ставала молода інтелігенція афро-азіатських країн, яка зазвичай здобувала освіту в західноєвропейських університетах і намагалася шукати синтез принципів східної (національної) і західної цивілізацій. Величезна своєрідність історичного розвитку Китаю, Індії та деяких інших країн потребувала пошуку власного національного шляху розвитку. Соціалістична ідеологія, що проникла у країни "третього світу", стала для них надзвичайно привабливою. Насамперед силою її антиексплуататорського характеру, що забезпечило їй підтримку трудящих мас. Крім того, у процесі історичного змагання з капіталізмом, соціалізм виявив вищі темпи розвитку. Тому ідеї соціалізму зажили популярності в слаборозвинених країнах навіть серед представників національної буржуазії. Усе це призвело до виникнення і великого поширення у країнах Африки і Азії так званих ідей африканського, індонезійського та інших видів "національного" соціалізму. У багатьох країнах Азії, а також Латинської Америки, національно-визвольний рух сучасності здійснювався і здійснюється на ґрунті комуністичної ідеології в різних її варіантах. Особлива роль у забезпеченні прогресу у країнах, що звільнились від колоніальної залежності, відводилась державі, її регулятивній плановій діяльності. У політичній і правовій сферах основне місце відводилось ідеям сильної державної влади, особливій ролі національного вождя, опіки над народом, перевазі соціальних обов'язків над правами людини та ін. Оригінальність ідей національно-визвольної боротьби розглянемо на прикладі окремих видатних мислителів.
Хосе Марті Серед багатьох героїв національно-визвольної боротьби в Латинській Америці особливим авторитетом користується кубинський революціонер, демократ Хосе Марті - "апостол незалежності", як його з любов'ю називають у народі. Відомо, що нинішньому становищу народів Куби передувала довга, майже 100-літня запекла боротьба за незалежність як від іспанських колонізаторів, так і від експансіоністської політики США. Свого часу газета "Нотисіас де ой" писала: "Кубинська революція - це кращий пам'ятник Хосе Марті й усім героям і мученикам XIX ст., завдяки яким стали можливими історичні перемоги нашого народу v XX ст." Політичні ідеї Хосе Марті (1853-1895 pp.) і нині є дієвою зброєю борців Латинської Америки за свободу і демократію. Один із відомих керівників кубинської революції Ернесто Че Гевара зауважував: "Хосе Марті більше, ніж кубинець; він американець, який належить країнам нашого континенту, і його голос чують і поважають не тільки тут, на Кубі, айв усій Америці". Усе життя Хосе Марті з того часу, коли в 16-літньому віці (1869 р.) за видання революційно-патріотичних творів "10 жовтня" і "Абдала" він був засуджений і відправлений на каторжні роботи, і до героїчної загибелі у відкритому бою з іспанськими колонізаторами у травні 1895 p., було присвячене боротьбі за звільнення кубинського народу від іноземних загарбників. Велика заслуга Марті полягає в тому, що він правильно висвітлював основні завдання демократичного і національно-визвольного руху, був поборником демократичної революції проти експлуататорського ладу, розумів необхідність докорінного суспільного перевороту і створення нового справедливого ладу. З об'єктивних обставин марксистом він не став, однак, як зазначав кубинський історик Емідіо Ронг де Леучсенринг, "не будучи соціалістом, Марті звертав свій погляд до Маркса, до І Інтернаціоналу". Маркс, за словами Марті, був не тільки "титанічною рушійною силою гніву європейських трудящих, а й прозорливим ясновидцем причин людських злиднів і долі людей, людиною, охопленою жадобою робити добро. Повсюди він бачив те, що було йому властиве: дух боротьби і повстання, шлях до високої мети". Основою політичної концепції Марті, спрямованою на національне звільнення народів від колоніального гніту, є гуманістичне утвердження свободи, справедливості та гідності людської особи. Принагідно зауважимо, що Марті був насамперед політиком, а не проповідником-морадістом з яскраво вираженим релігійним забарвленням. Заслуга Марті, зазначав О. Тененбаум, полягає в тому, що він "зумів наповнити абстрактні й не позбавлені релігійного забарвлення поняття свободи, справедливості та гідності конкретним соціально-політичним змістом, перевести на "етичну" мову політичні вимоги і сподівання широких народних мас". Визнаючи релігію як чинник, що впливає на маси у створенні ідеалу, мрії, здійснення якої ввижається людині можливою лише за межами цього світу, у світі майбутнім, Марті наголошував, що всі релігії однакові, мають одну природу і всі однаково вимагають поклонінням ідолам. Однак, коли люди, відмовившись вірити і кланятись ідолу, "зірвуть з нього зловісний вінець, всипаний яскравими самоцвітами, вони замість слова божого, якому зводяться пишні храми, не знайдуть нічого, крім немічного... бовдура, "рідного брата помітних карнавальних чучел". "Свобода - ось наша віра", - зауважував Марті, обстоюючи звільнення особи від релігійного дурману. Марті виступав проти колоніального гноблення, обстоюючи свободу: національну, політичну і соціальну. Він трактував поняття свободи як ідеал справедливого суспільного і державного ладу, ідеал дружби і миру між народами. Мрія про це втілена в його заклику: "То нехай же... усі люди землі здобудуть свободу і справедливість, і нехай ніхто ніколи не зловживе своєю могутністю на лихо іншим, нехай же жодна країна не посміє вирвати свободу з рук іншої, а якщо все ж один народ підніме на інший руку, то нехай не буде йому допомоги у віроломстві й нехай захистять свободу беззахисного народу його брати..." Марті розумів, що свобода може бути завойована тільки в жорстокій боротьбі з гнобителями трудового народу. У статті "З усіма і для блага всіх", звертаючись до співвітчизників із закликом до революційної боротьби, він висловив впевненість, що в цій боротьбі вони неминуче переможуть, позаяк мета її благородна. "Вирішуючи знову кинутись у криваву січу, - зазначав Марті, - ми шукаємо не зміни форм пригнічення, не намагаємось замінити господаря-іспанця новим паном в американському мундирі. Ні, наша мета - побудувати республіку, справедливу і засновану на здорових началах; нам не по дорозі з тими, хто вражений хворобливим страхом перед свободою думки і слова, з тими, хто, прикриваючись іменем свободи, править насильством, позбавляючи своїх співвітчизників права на вільне життя". У Марті немає спеціальних праць, присвячених питанням права, однак аналіз таких його творів, як "Абдала", "Політична тюрма на Кубі", "З усіма і для блага всіх" засвідчує, що він розумів право як засіб захисту свободи, справедливості й людської гідності. "Якщо б з усіх благ, - стверджував Марті, - потрібних для моєї батьківщини, мені було б надано право вибирати найважливіше - основу і джерело народного щастя, то я сказав би: "Я хочу, щоб першим законом нашої республіки стала повага до людської гідності". У політико-правових поглядах Марті помітний вплив прогресивних аспектів теорії природного права. Ототожнюючи право зі справедливістю, він не визнавав правовими всі законодавчі положення, які не відповідають ідеалам справедливості та свободи і розглядав їх як грубе насильство над трудовим народом. Такими, на його думку, є закони, які впроваджують колоніальні системи і рабство. У статтях "За чечевичну похльобку", "Наша Америка", "Моя раса", нарисі "Три герої" Марті обстоював природні права кубинців-негрів. Він засуджував рабство, расизм, доводив природну рівність людей незалежно від кольору шкіри, раси і національності й закликав до боротьби з урядами і законами, що ігнорують природні права людей. "Той, хто збуджує і поширює расову ворожнечу і ненависть, - заявляв Марті, - скоює злочин проти людства". Захищаючи необхідність здійснення природних прав людини, Марті різко викривав антинародну сутність буржуазного законодавства в сучасних йому капіталістичних державах. У статті "Морський міністр Уїтні. Політика нападу" Марті доволі зневажливо характеризував панівний клас капіталістів США. На його думку, "ці люди - втілення грубої сили", "коротконогі циклопи", "товстопузі дітища циганської епохи", це "ненаситні", "злобні" і "небезпечні шахраї", які в політиці "розчищають собі шлях кулаками", дотримуються "закону звірів: пожирають слабких і поважають тільки силу". Марті зауважував, що ці "величаві шахраї" купують все і вся, і закон стає втіленням їхньої волі тому, що вони "оплутують конгрес невидимими сітками, ведуть за собою немов за уздечку законодавство, ніби добре об'їждженого коня", і "змінюють закони країни відповідно до власних інтересів". Розвінчуючи реакційну сутність, корисливі цілі зовнішньої політики тогочасних капіталістичних країн, Марті наголошував: "Злодії, які заради власної наживи сіють горе і ворожнечу між народами, заслуговують на те, щоб їх з петлею на шиї, босими, з бритими головами провели вулицями мирних міст. Хто вони? Банкіри? Ні, бандити - ось їхнє справжнє ім'я!" Марті школи не мав ілюзій щодо буржуазного законодавства і не вважав його засобом вирішення соціальних конфліктів. Тому він невтомно закликав народ до революційної війни за звільнення. "Якщо уряд пригнічує народні маси, - зазначав Марті, - вони поваляють його і правлять самі, крім того, незадоволений несправедливістю народ ліквідує правосуддя, якщо воно ґрунтується на мертвих законах, почерпнутих із книг, а не відправляється відповідно до істинних потреб країни". Справедливий суспільний та державний лад, який буде створений у результаті переможної визвольної війни, повинен, за твердженням Марті, ґрунтуватись на високій свідомості народних мас, на усвідомленні обов'язку перед суспільством кожною окремою людиною. І управляти революційним народом може не той, хто орієнтується на загальновідомі штампи, що спостерігалися в інших країнах, а той, хто знає "з яких елементів складається населення його країни", знає, як і якими методами його об'єднати. Вести народ до великої мети, говорив Марті, можна лише тоді, "коди кожна людина, пізнавши саму себе, розів'є власні здібності та знайде їм застосування". В результаті цього всі "користуватимуться багатими дарами природи", які народ приумножує своєю працею і обстоює, не жаліючи життя". У народу, що завоював свою свободу, "уряд повинен бути діти щем країни, дух правління повинен бути духом її народу". У сучасних умовах ідеологічної боротьби, як і завжди, надзвичайно актуальне положення Марті про необхідність надання людині духовної свободи як важливого засобу досягнення політичної свободи. "Справа кожної людини, - наголошував він, - перебудувати власне життя, і як тільки вона загляне в себе, вона його перебудує... Ворог людства той, хто під приводом керівництва молоддю нав'язує їй комплекс відірваних від життя, беззаперечних догм і нишком проповідує замість світлого вчення любові варварське євангеліє зла - ненависть". Заперечуючи ворожу, чужу трудовому народові ідеологію, Марті прозорливо передбачав майбутнє, застерігав кубинців і народи Латинської Америки від експансії імперіалізму США як ідеологічної, так і військової. За день до героїчної загибелі (один, з шашкою, на коні кинувся в бій на шеренги наступаючого ворога) у листі до свого товариша Мануедя Меркадо Марті наголошував: "Ми повинні добитися незалежності Куби, інакше Сполучені Штати захоплять Антильські острови і звідси обрушаться на землі нашої Америки. Все, що я зробив до цього часу, і все, що мені ще належить звершити, - все для цього". Ці висловлювання деякі ідеологи намагаються проголосити неприйнятними для теперішнього часу, оскільки соціальна система у США тепер нібито змінилась. Як організатор підривних акцій проти Республіки Куба правлячі кола США намагаються спотворити істинний зміст вчення Марті. Яскравим прикладом цього е рішення уряду США назвати іменем Хосе Марті радіостанцію, яка з травня 1985 р. веде передачі, спрямовані проти Республіки Куба, проти революції, духовним вождем якої був Хосе Марті. "Ця безсоромна акція, - слушно зауважує кубинський дослідник Луїс Толедо Санде, - ще раз підтверджує, що агресивна і цинічна природа імперіалізму якщо й змінюється, то тільки на гірше". Революційні заповіти Хосе Марті живуть у творчій, натхненній праці кубинського народу, який здійснив його мрію. "Оце та Батьківщина, - заявив Ф. Кастро, - про яку ніколи не можна буде більше сказати, що вона власність небагатьох, де користуються благами лише окремі; Батьківщина, яка нині й у майбутньому завжди буде такою, якою її прагнув побачити Марті, коли сказав: "Батьківщина всіх і для блага всіх!"
Сунь Ятсен Сунь Ятсен (1866-1925 рр.) - видатний представник національно-визвольного руху першої половини XX ст. Він відіграв важливу роль у боротьбі за національну незалежність Китаю і залишив різноманітний спадок - книги, статті, звернення до народних мас Китаю, програмні та офіційні державні документи своєї країни. Народився Сунь Ятсен (Сунь І-сян) у бідній сім'ї в провінції Гуандун на півдні Китаю. Завдяки допомозі старшого брата здобув початкову освіту в приватній англійській місіонерській школі, а потім з відзнакою закінчив Королівський медичний коледж в Гонконзі. Отримавши кваліфікацію хірурга, займався лікарською практикою в Макао і Кантоні. Проте вже через рік, по завершенні навчання, у 1893 р. Сунь Ятсен стає професійним політиком. Він створює першу китайську революційну організацію - Союзну Лігу, яка згодом реорганізувалась у партію китайської національної буржуазії "Чжунхуа гамин дан" (Китайська революційна партія "Гоміндан") і стала на десятиліття ведучою політичною силою Китаю. Уникаючи переслідувань за революційну діяльність. Сунь Ятсен неодноразово змушений був емігрувати з Китаю. У Японії, Англії, США він продовжував політичну боротьбу і наполегливо навчався. Особливий інтерес він виявляв до конституційного права передових європейських країн та основ державного ладу західних демократій. У жовтні 1911 р. організоване Сунь Ятсеном народне повстання в Учані завершилося перемогою. Маньчжурська династія впала, а разом з нею й імператорський лад Китаю. У грудні 1911 p., в південній столиці Китаю Нанкіні, Сунь Ятсена було обрано тимчасовим президентом Китаю, а 1 січня 1912 р. було офіційно проголошено створення Китайської Республіки. У квітні 1912 р. Сунь Ятсен, під тиском великої буржуазії та мілітаристських кіл, наляканих розмахом революційного руху трудящих мас, змушений був відмовитися від посади президента на користь лідера реакційних сил Юань Шикая. У 1917 р. Сунь Ятсен створив демократичний уряд в Кантоні, на півдні країни, який був опозиційним до реакційного режиму Пекіна. У союзі з Комуністичною партією Китаю, створеною в 1921 p., Гоміндан отримав перемогу в громадянській війні, але Сунь Ятсену не довелося бачити плоди цієї перемоги. 12 березня 1925 р. він помер у Пекіні. Поховано його в Національному мавзолеї у Нанкіні. Політична діяльність Сунь Ятсена розпочалася наприкінці XIX ст. на зорі національно-визвольного і революційного руху в Китаї. Його політичне вчення у кінцевому підсумку набуло характеру доктрини про "три великі народні принципи" (1906 p.). У Китаї під впливом першої російської революції відбулося піднесення національно-визвольного руху. В подальшому вчення про "три великі народні принципи" розвивалося відповідно до подій національно-визвольної боротьби і нових етапів китайського революційного руху. Важливу роль в еволюції політичних поглядів Сунь Ятсена відіграла Велика Жовтнева соціалістична революція, революціонізуюча діяльність лідерів молодої радянської держави, а також зростання ролі робітничого класу в революційно-визвольній боротьбі Китаю. Нове тлумачення "трьох великих народних принципів" Сунь Ятсена остаточно сформувалося наприкінці 1923 р. й знайшло відображення у Маніфесті, прийнятому І з'їздом (січень-лютий 1924 р.) Гоміндан. Ця масова політична партія становила блок усіх демократичних сил і включала Комуністичну партію Китаю. Сунь Ятсен визнавав історичні заслуги СРСР, намагався використати його досвід. У передсмертному зверненні до ЦВК СРСР від 11 березня 1925 р. він зазначав, що Радянський Союз - справжній спадок пригнічених народів. "Спираючись на цей спадок, народи, що знемагають під гнітом імперіалізму, відстоять свою свободу і доб'ються звільнення від існуючого у світі ладу, з давніх-давен заснованого на рабстві, війнах, користолюбстві". Сунь Ятсен був мало обізнаний з теорією марксизму-ленінізму і не сприймав її положень, він був далеким від розуміння загальних закономірностей історичного розвитку, роді і характеру внутрішньої класової боротьби і класової сутності держави. Перший великий народний принцип Сунь Ятсена називався принципом нації або "націоналізмом". Сутність його полягала в тому, щоб ліквідувати у Китаї іноземне панування і створити власну національну державу. Також була потреба у розв'язанні національних проблем всередині країни. На перших порах принцип нації означав боротьбу за повалення маньчжурського феодального гніту і проголошення національної незалежної Китайської республіки. Однак з поваленням маньчжурської династії в 1911 р. різко загострилася загарбницька політика західноєвропейських держав щодо Китаю. Сунь Ятсен спрямовує принцип "націоналізму" проти іноземних імперіалістів та їхньої агентури - компрадорської буржуазії і феодально-мілітаристських кіл. Маніфест І з'їзду Гоміндану переконливо й всебічно роз'яснював "антиімперіалістичну спрямованість принципу націоналізму". В ньому також зазначалося, що іншою, внутрішньою, стороною цього принципу є "рівноправність всіх національностей на території Китаю". "Гоміндан урочисто заявляє, - наголошувалося в Маніфесті, - що він визнає право на самовизначення всіх національностей на території Китаю і необхідність створення вільної і єдиної Китайської республіки як вільного союзу всіх національностей". Другий великий народний принцип Сунь Ятсена - це принцип народовладдя, або "демократизму", який він вважав основою політичної революції. Разом з ліквідацією маньчжурської династії політик пропонував повністю викорінити всі риси феодальної політичної системи, встановити республіку, прийняти Конституцію, надати всім громадянам право обирати і бути обраними в представницькі органи влади. Сунь Ятсен критично ставився до політичних порядків Європи, США, Англії. На його думку, парламент і представницька система цих країн не забезпечують реальної участі народу в управлінні державою, що вони супроводжуються підкупом і продажністю парламентарів, зловживанням владою, бюрократизмом і обманом народних мас. "В Америці, - писав Сунь Ятсен у 1906 p., - процвітає така політична корупція, якої не зустріти в жодній іншій країні". Хоча Сунь Ятсен не розкривав у своїх працях зумовленості формального характеру буржуазної демократії економічним ладом капіталізму, як це мало місце в багатьох революційних демократів інших країн, розуміння ілюзорності буржуазної демократії вело його до настійливих пошуків того, як забезпечити народові реальну владу. На першому етапі розвитку вчення про три народні принципи всі надії китайського мислителя покладалися на форму держави і правильну організацію влад. До трьох існуючих в західних країнах "традиційних влад" (законодавча, виконавча, судова) Сунь Ятсен пропонував додати ще дві "особливі влади" - екзаменаційну і контрольну, зі своїми спеціальними палатами, створеними не урядом, а представницьким виборним органом. Проведенням іспиту для посадових осіб на їхню придатність до державної служби і спеціальним контролем за добросовісністю виконання чиновниками їхніх обов'язків, Сунь Ятсен розраховував усунути недоліки буржуазного демократизму і досягти реального "народовладдя". Принцип "народовладдя", зазначалося в Маніфесті Гоміндану, "передбачає надання народові як побічних, так і прямих прав, а це означає, що народ буде користуватись не тільки виборчим правом, а й правом законодавчої ініціативи, референдуму та зміщення посадових осіб. Форми народовладдя визначаються конституцією, в основу якої покладено вчення Сунь Ятсена про роздільне функціонування п'яти влад: законодавчої, виконавчої, судової, екзаменаційної і контрольної. Це дає можливість не лише уникнути недоліків, які несе в собі парламентаризм, а й усунути вади виборчої системи. Нині так зване народовладдя в різних країнах нерідко монополізується буржуазією й обертається в знаряддя пригнічення простого народу. Гомінданівський принцип народовладдя означає, що влада має належати всьому простому народові, а не купці окремих людей". Недоліки буржуазної демократії Сунь Ятсен мріяв подолати через удосконалення форм організації влади, зв'язок яких із класовою сутністю держави він залишав поза увагою. Саму державу Сунь Ятсен розглядав як надкласову організацію, а закони і конституцію - як машину управління складними людськими відносинами, подібно до машини матеріального світу. У праці "Здійснимо три народних принципи, побудуємо нову державу" (1922 р.) Сунь Ятсен уподібнював майбутню революційну державу Китаю "єдиній сім'ї", "кораблю", що управляється народом як його командою. "Одностайність" і "однодумність" він розглядав як важливі риси нового ладу. "Республіка, - зазначав Сунь Ятсен, - це ніби акціонерне об'єднання, держателями акцій якого є його громадяни, а службовці - його чиновниками". Він протиставляв майбутню китайську державу не тільки самодержавству, а й "республікам старого типу", існуючим у Франції та Америці. Єдиною справжньою республікою "нового типу" була названа Радянська Росія. Однак, оперуючи надкласовими категоріями державності. Сунь Ятсен, найзагальнішою причиною, що визначає той чи інший державний лад, помилково називав політичні погляди. "З чого потрібно починати будівництво держави і що таке держава? -- писав він. - У державі живуть люди, і основою держави є погляди народу. Чому нині більшість держав світу за своїм устроєм є республіками, а раніше були імперіями? Тому що політичні погляди народів у різні періоди різні". У процесі практичної державної діяльності у Сунь Ятсена поступово народжувалося розуміння того, що і майбутня держава не може бути організацією влади всіх прошарків і класів сучасного йому китайського суспільства. У сфері його теоретичних державно-правових ідей це не знайшло відображення. Однак завдання ліквідувати панування будь-яких антинародних політичних сил і усунути від влади всі реакційні кола висувалося й захищалося великим китайським революціонером-демократом усе послідовніше. Врешті-решт розвиток вчення Сунь Ятсена і принцип "народовладдя" набули нового антиімперіалістичного характеру, а його революційно-демократичний зміст поглибився. Останнім у доктрині Сунь Ятсена був принцип "народного благоденства", або "соціалізм". На першому етапі мислитель тлумачив його в дусі утопічних планів запобігти появі в Китаї майнової нерівності та інших вад капіталізму, а також вимог націоналізації землі та урівняння прав па землю. У подальшому було розроблено плани індустріалізації Китаю, в яких, після певних пошуків і коливань, було взято курс на розвиток національного державного сектора промисловості. Монополістичні та великі підприємства, що належали іноземним або китайським громадянам, а також банки, залізниці, повітряне сполучення та інше, мали бути передані у власність держави. Сунь Ятсен назвав цю програму "обмеження капіталізму". Загальну постановку питання про зрівнювання прав на землю було замінено програмою державної допомоги селянству, наділення безземельних орендаторів землею і врешті-решт гаслом "Кожному хліборобові своє поле". "Обмеження капіталу" і "справедливе вирішення земельного питання", які Сунь Ятсен розглядав як соціалізм, насправді виражали лише його суб'єктивні намагання до соціалізму. Вони мали, як і два перших народних принципи, антифеодальний, антиімперіалістичний зміст. Хоча на останньому етапі принцип народного благоденства значно більшою мірою відповідав інтересам трудящих мас Китаю, загалом ця програма виражала ідеологію дрібної китайської буржуазії. Командні висоти в економіці, на думку Сунь Ятсена, мали бути в руках держави. Приватний капітал передбачалося зберегти, головним чином, у сфері дрібного та середнього виробництва, без його наступного витіснення. "Необхідність принципу народного благоденства, - зауважував Сунь Ятсен, - продиктована нерівністю, що є між багатими і бідними, а мета його - досягнути рівності між ними". Таким чином, не ліквідація класів, а тільки "рівність" між ними були політичним прапором Сунь Ятсена. Він надіявся, що запропоноване ним "обмеження капіталу" дасть змогу усунути і суперечності між робітниками та капіталістами. В одному з його виступів стверджувалося, що китайська національна буржуазія не експлуатує робітників, а, навпаки, китайські робітники "гноблять" національних капіталістів. Навіть гасло "Кожному хліборобові своє поле" не передбачало невідкладної конфіскації поміщицьких земель на користь селян. Водночас, наголошував Сунь Ятсен, революція може вважатися завершеною тільки тоді, коли селяни не будуть піддаватись експлуатації з боку поміщиків, коли вони отримають можливість самим користуватися плодами своєї праці. В останні роки своєї діяльності Сунь Ятсен особливо визначав і наголошував на провідній роді трудящих мас - селян і робітників у революції, закликаючи забезпечити захист їхніх вимог. Він пропонував для цього в майбутньому розвивати й удосконалювати прийняту політичну програму. У працях Сунь Ятсена було викладено й низку інших політичних ідей з проблем революції, міжнародних відносин, ролі армії, значення політичної просвіти народних мас. Він виступав за рівноправність націй і держав на міжнародній арені, хоча іноді в його творах звучали й мотиви націоналістичного возвеличення Китаю. Революційну армію, якій він надавав великого значення, закликав наслідували революційну партію, керуючись не культом сили, а революційними ідеалами та інтересами держави і народу. Політичне вчення Сунь Ятсена має велике історичне значення. Воно є складовою національно-китайського і загальносвітового процесу розвитку політичної ідеології національно-визвольних рухів, є яскравим прикладом своєрідності і прогресивності революційно-демократичних ідей сучасності.
Махатма Ганді Махандас Карамганд Ганді (1869-1948 pp.) народився в Порбандарі (штат Гунджарат). За своїм походженням і вихованням, світоглядом і характером політичної діяльності був тісно пов'язаний з індійською буржуазною інтелігенцією, яка відіграла важливу роль у керівництві патріотичним рухом за незалежність Індії від англійського імперіалізму. В Англії Ганді здобув спеціальну юридичну освіту. Після нетривалої адвокатської практики в Бомбеї, він понад двадцять років (1893-1914 pp.) працював у Південній Африці як представник фірми порбандарських купців. В Африці Ганді очолив рух співвітчизників-емігрантів проти режиму національно-расової дискримінації, що був запроваджений проти них європейськими колонізаторами. Вже тоді принцип "ненасилля" став головним у його життєвій філософії. Він розробив способи ненасильницького опору ("сатьяграха"), завдяки якому 20-річна боротьба закінчилася компромісом. Південноафриканська сатьяграха зробила Ганді знаменитим і на батьківщині. Повернувшись до Індії, Ганді в 1915-1918 pp. незалежно від Індійського національного конгресу (ІНК), заснованого в 1885 р. поміркованою партією патріотично налаштованої індійської буржуазії та інтелігенції, провів чотири місцеві акції ненасильницького опору проти окремих найкричущих виявів несправедливості з боку плантаторів, капіталістів, митної влади. Ці кампанії продемонстрували не лише його вміння працювати в масах (поділяти їхні біди і жертвувати собою), а й принесли йому широку популярність, титул ''Махатма"(велика душа) і поставили Ганді в центр індійського політичного життя. На національному рівні політик зумів втілити в життя ідеї про те, що не просити треба колоніальну владу про самоуправління, а боротися за нього і робити це мають не багатії і чиновники, а народні маси: селяни, робітники, міська біднота. Ставши незаперечним (хоч і неофіційним) лідером ІНК, Ганді упродовж ЗО років керував індійським національним визвольним рухом і привів його до перемоги. Як і інші лідери Індійського національного конгресу, його неодноразово заарештовували і переслідувала англійська колоніальна влада. Тяжко переживаючи розкол Індії, що визрів в останні роки колоніального панування і привів до виокремлення з її складу мусульманської держави Пакистан (1947 p.), Ганді докладав значних зусиль до примирення індусо-мусульманської ворожнечі: 30 січня 1948 p., на віллі промисловця Білми в Делі, під час публічної вечірньої молитви, Ганді було застрелено релігійним фанатиком. Головним завданням своєї політичної діяльності Ганді вважав об'єднання народів Індії і створення незалежної індійської держави. Він закликав до невтомного морального самовдосконалення особи, аскетизму, відмови від матеріальних благ заради досягнення правди і справедливості. Насиллю і кривавому терору європейських колонізаторів, "англійській сталі" Ганді закликав протиставити моральне самовдосконалення індійського народу, презирство до страждань і смерті. Він засуджував застосування революційного насильства: "Насильство натовпу недопустиме навіть у відповідь на грубу провокацію". Краща відповідь на збройне насильство англійців - моральна перевага індійського народу. Ганді проголошував "ненасильство" вищою цінністю, що витікає з релігійно-етичних переконань. Цей принцип набував у нього абсолютного характеру і не підлягав перегляду ні за яких обставин. Водночас вірність ненасильству, згідно з Ганді, означала готовність до компромісу і переходу від боротьби до переговорів з властями. Головним чинником, що має забезпечити майбутній справедливий суспільній лад, є встановлення миру на Землі. Ненасильство, стверджував Ганді, передбачає пацифізм, повне заперечення війни, а також збройного опору агресії. На його думку, людство стоїть перед вибором: взаємне знищення або недопущення війни. Наявність атомної зброї доводить абсурдність насильства і особливо - безглуздість війни. Боротьба за мир, так само як і за незалежність, має здійснюватися тільки ненасильницькими засобами. Сатьяграха, зазначав Ганді, основана на переконанні в божественному характер; душі, що є єдиною в усіх людей, і неминуче відгукується на любов. Закон любові, втілений у ненасильство, - єдиний закон, що визначає життя людини в суспільстві, "ключ до всіх соціальних проблем". "Доктрина сили", в тому числі теорія класової боротьби, на думку Ганді, антигуманна і протиприродна. Під насильством Ганді розуміє не лише позбавлення життя, фізичний примус, а й різні форми експлуатації, грубість, образу, недоброзичливість, пригнічення слабких і позбавлення їх почуття власної гідності. Ненасильство має виявлятися в думках і діях. Учасники руху ненасилля роблять виклик несправедливості, висувають вимоги і захищають їх не завдаючи противнику фізичних або матеріальних збитків. їх карають за всією суворістю закону, проте цю кару вони сприймають покірно. Споглядаючи страждання прибічників сатьяграхи, серце противника м'якшає, він усвідомлює свою неправоту і йде на поступки. Сатьяграха затверджується успіхом, коди супротивник розкаявся і змінив свої переконання. Заради нього, стверджує Ганді, варто піти на будь-які жертви, навіть пожертвувати життям. Будучи послідовним пацифістом, Ганді задумувався над тим, чи можна буде протистояти можливому японському вторгненню до Індії в роки Другої світової війни, а саме: беззбройне населення мало встати на шляху японської армії, не чинячи фізичного опору, загинути в разі потреби під танками і кулями, але не підкоритися завойовникам. Такі самі засоби Ганді рекомендував і народам Європи в боротьбі проти гітлерівських полчищ. Він був наївно переконаний, що готовність померти не завдаючи шкоди, роззброїть і зупинить будь-якого агресора. Ідеалом Ганді, за словами професора О. Мартишина, є "один із варіантів утопічного соціалізму з домішками ненасильницького анархізму". Шлях індустріалізації Ганді вважає помилковим. Для Індії, стверджує він, цей шлях не підходить, оскільки був нав'язаний англійцями. Ганді відкидає "європейську цивілізацію" з її прагненням до матеріальних благ на збиток духовному росту, до технічного прогресу, до панування над природою. Ця ''цивілізація" підірвала патріархальну чистоті-' звичаїв, зробила людину рабом власних пристрастей, у багато разів збільшивши її здатність коїти збитки і руйнування. Така цивілізація заснована на насильстві, що, у свою чергу, породжує експлуатацію людини людиною, капіталізм, колоніалізм та імперіалізм. Саме ці чинники позбавили Індію свободи, порушили гармонію спілкування з природою і згоду в суспільстві. Гандистська картина "загального благоденства" (сарводайя) - це ідилія простого сільського життя. Індустрія має бути зведена до мінімуму. Кожен працює фізично, щоб прохарчуватися і користується рівними правами з усіма. Передбачений та забезпечений справедливий розподіл благ. Без будь-якого насильства ліквідується експлуатація. Поміщи
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 690; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.142.131.51 (0.015 с.) |