Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Індепенденти (Дж. Мільтон, Олджерон Сідней)Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Політичні погляди індепендентів (незалежних) висвітлені у працях їхніх ідейних лідерів - Джона Мільтона (1608-1674 pp.)і Олджерона Сіднея (1622-1683 pp.). Індепенденти виступали захисниками ширших прошарків середньої буржуазії і частини нового дворянства. Свої вимоги вони ґрунтували також на природно-правовій теорії і релігії. Центральною вони висували ідею невідчужуваних, природжених прав людини, які передбачали широке коло демократичних прав і свобод. Люди вільні від природи і мають право на участь у вирішенні державних справ. Індепенденти висували гасло релігійної свободи, вимагали широкої віротерпимості, протестували проти переслідування пуритан (противників феодальної церкви), вимагали нової буржуазної церкви з виборними священиками і спрощеним "дешевим" богослужінням, невеликої кількості релігійних свят, пропагували помірність і бережливість. Поєднуючи широкі кола буржуазії, ця партія висувала порівняно помірну програму. Джон Мільтон із теорії суспільного договору доходив висновку, що народ є не тільки джерелом державної влади, а й її носієм, він має право на революційний виступ проти тирана. На противагу цій ідеї народного суверенітету індепенденти вважали за доцільне зберігати майновий ценз, багатоступеневі вибори і навіть королівську владу, обмежену парламентом.
Джон Лільберн Інтереси дрібної буржуазії, селянства і міської бідноти виражала партія левеллерів ("зрівнювачів"), яка утворилась на початку 1647 р. з лівого крила індепендентів. Левеллери вставали на захист демократичних принципів, намагались ці принципи якнайпослідовніше розвивати і застосовувати. Це була найрадикальніша партія англійської буржуазної революції. Левеллери обстоювали республіку і рішуче заперечували монархію. Вони вимагали скасування палати лордів, а нижню палату пропонували організувати на демократичних засадах, встановивши рівність виборчих округів, щорічні вибори до парламенту і підзвітність усіх посадових осіб парламенту. Ідейним лідером партії левеллерів був Джон Лільберн (1613- 1657 pp.), який походив із дрібнопомісних дворян. Він написав багато політичних памфлетів, у яких різко критикував існуючий лад і висував власні політичні вимоги. Після неодноразових арештів за політичну діяльність, у липні 1645 р. Лільберна було відправлено до тюрми за опубліковану брошуру "Лист до товариша", де він вперше виклав низку положень власної політичної програми. У тюрмі він написав новий памфлет "Виправдання природного права Англії", де в загальних рисах описав майже всі основні положення політичної доктрини вождя левеллерів. У середині жовтня 1645 р. Лільберна звільнено з тюрми, але менш як за рік знову заарештовано за звинуваченням в образі палати лордів. Лорди наклали на "бунтівника" величезний штраф, а також винесли вирок про ув'язнення на сім років до Тауера і позбавлення права обіймати державні посади упродовж всього його життя. Принципи природного права Лільберн сформулював своєрідно. Він збільшив кількість невідчужуваних природних прав, включивши в них багато демократичних прав і свобод, зокрема свободу думки, слова, друку, зборів, право подання петицій, свободу від свавільних арештів, принцип законності. До природних прав Лільберн відносив навіть інститут присяжних у суді, а також право кожного громадянина на участь в управлінні державою. Із договірної теорії походження держави Лільберн дійшов також висновку про суверенітет народу. На цій підставі він висунув цілу низку буржуазно-демократичних вимог: · про право народу на повстання проти антинародної влади; · про ліквідацію будь-якого майнового цензу при виборах до парламенту (однак позбавляв права голосу жінок і слуг); · про право народу не тільки обирати, а й відкликати своїх депутатів: · про свободу віросповідання і виборність священнослужителів. Лільберн один із перших висунув ідею поділу влади на законодавчу і виконавчу, але при цьому передбачав необхідність підзвітності виконавчої влади парламенту (однопалатному, без палати лордів). У питаннях кримінального права він вважав за потрібне дотримувати такого принципу: немає злочину і не повинно бути покарання без відповідного кримінального закону (nullum crimen nulla poena sine lega). Лільберн обстоював формальну рівність усіх перед законом. "Усі громадяни рівні перед законом і однаково відповідальні перед ним". Окремо він зауважував, що казнокрадів треба вішати там, де їх схоплять за крадіжку. Слід зауважити, що "зрівняння", яке обстоювали левеллери, не торкалося приватної власності, а обмежувалося тільки сферою політичних прав. "Парламент, - наголошував Лільберн, - не має права зрівнювати майновий стан людей, руйнувати власність або робити всі речі спільними". Він вважав несправедливою назву їх партії "зрівнювачі", намагався довести, що він противник майнової рівності. Таким чином, на відміну від індепендентів левеллери намагались рішучіше і послідовніше здійснювати принципи буржуазної демократії, і в цьому аспекті може йтися про прогресивність їхніх вимог.
Джерард Уїнстенлі Виразниками ідеології трудящих мас в англійській буржуазній революції XVII ст. були так звані істинні левеллери або дигери ("копачі"), які вимагали відміни (ліквідації) приватної власності й насамперед приватної власності на землю. Ідейним лідером цього руху був Джерард Уїнстенлі. У памфлеті "Новий закон справедливості" він писав: "Ніхто не повинен мати землі більше, ніж може обробити сам або з іншими, з ким працює в любові та злагоді, й разом з ними їсть хліб,...не платячи нікому і не отримуючи плати". Він вимагає припинити купівлю-продаж землі та "земних плодів". "Нехай кожен насолоджується плодами рук своїх і їсть власний хліб, добутий у поті чола". Приватна власність, на думку Уїнстенлі, довела людей до пограбувань, вбивств та інших бід. У памфлеті "Закон свободи" Уїнстенлі запропонував відмінити приватну власність, торгівлю і грошову систему. На його думку, має бути знищена майнова нерівність, яка, як він наголошує, має своїм джерелом привласнення продуктів чужої праці. Розвиваючи ідеї утопічного соціалізму, він зауважує, що в новому суспільстві всі зобов'язані будуть працювати, усі отримуватимуть з суспільних складів порівну необхідні для них предмети вжитку. Справжня республіканська свобода, на думку Уїнстенлі, полягає у вільному користуванні землею. Справжня воля там, де людина отримує їжу і засоби для підтримання життя. Таким чином, він фактично дотримувався ідеалу грубої зрівнялівки. Уперше в історії утопічного соціалізму Уїнстенлі наголошував на необхідності перехідного періоду від ладу, заснованого на приватній власності, до ладу спільності, на революційній владі трудящих над багатіями в цей період. У результаті щорічних перевиборів парламенту з перевагою для неімущих і малоімущих, стверджував Уінстенлі, буде засновано республіканське правління, яке за активної підтримки революційної армії передасть народу общинні землі, землі, які пустують, що конфісковані у церкви і короля. На цих землях мали бути створені комуністичні общини. Цінність ідей дигерів і Уінстенлі полягала в тому, що вони зробили спробу реалізувати свій ідеал. Створити суспільство на основі повної рівності вони передбачали мирним шляхом, хоча й схвалювали революційний шлях. Спроб мирно переінакшити суспільство було здійснено кілька в 1649 р. після проголошення в Англії республіки. Вони займали землі, що пустували, і обробляли їх. Уінстенлі вважав, що силою власного прикладу дигери поведуть за собою все суспільство. Однак невдовзі вони переконалися в наївності своїх надій на "пробудження закону справедливості" в серцях їхніх противників. Уїнстенлі мріяв, що після встановлення "істинної республіканської свободи" набере чинності нова конституція Англії. Він вперше в історії створив проект конституції комуністичної держави. Проект складався з 62 законів (про обробіток землі, про збереження цінностей вжитку, про наглядачів, вибори посадових осіб, волю, шлюб та ін.). Уїнстенлі був прибічником суворого дотримання законності в майбутній демократичній республіці, "тому що там, де правлять розумно створені закони, правління здорове, а там, де воля посадових осіб панує над законом, правління вражене смертельною недугою". Для ідеальної держави, вважав Уїнстенлі, потрібні три умови: · хороші закони; · суворе дотримання законів; · добросовісні (виборні) посадові особи. Залишається тільки віддати належне цій справедливій позиції Уїнстенлі. За проектом Уїнстенлі прийняті парламентом закони обговорюються народом, який має право їх відміняти. Посадові особи обираються на один рік. Усе це спрямовано на збереження загального миру, спирається на допомогу і підтримку народу. Нова держава повинна не тільки охороняти громадський порядок, гарантувати права і свободи громадян, а й керувати народним господарством. Управління це має бути централізоване і демократичне. У республіці повинна бути налагоджена і централізована служба інформації, покликана своєчасно сповіщати громадян про всі важливі події у державі. Більшою мірою мріючи, ніж оцінюючи реальну дійсність у сучасній йому Англії, Уїнстенлі пише: "Керівництво хорошого уряду... може перетворити всю країну, ні, навіть усю земну фабрику на єдину сім'ю людства і єдину добре керовану республіку". Дигери засуджували примус і, гостро критикуючи сучасну їм державу і право, вважали, що при ладі спільності держава взагалі непотрібна. Проте, як й інші утопісти, Уїнстенлі вважав державу в комуністичному суспільстві необхідною. Його проект передбачав також кримінальні закони. Ліквідація приватної власності, на його думку, ліквідує й основну причину проступків і злочинів. Однак до тих, хто спробує поновити приватну власність, а також до вбивць має застосовуватись смертна кара. До тих, хто скоює інші тяжкі злочини і до запеклих нероб слід застосовувати так зване рабство (виправні роботи) і тілесні покарання. Осіб, які скоїли не тяжкі суспільно небезпечні проступки, мали попереджати й виховувати. Загалом ідеї дигерів далеко випереджали час і цим пояснюється слабкість їхнього руху і утопізм проектів.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 312; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.106.7 (0.007 с.) |