Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Теорія солідаризму Леона ДюгіСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Ідею солідарності класів і демагогічне заперечення класових суперечностей у буржуазному суспільстві висунули свого часу французькі "солідаристи". Спочатку Еміль Дюркгейм наприкінці XIX ст. стверджував, що в суспільстві існує "органічна солідарність", яка ґрунтується на зростаючому поділі праці та пов'язаному з ним "збільшенням і ущільненням духовних сил". Оскільки існує розподіл праці - значить виправдано існування класів. Далі - Деон Буржуа в 1896 р. видав книгу "Солідарність", в якій стверджував, що "солідарність єсть факт і разом з тим зобов'язання, повинність по відношенню до суспільства. Тому і різні соціальні проблеми є лише проблемами виховання. Існують не індивіди самі собою, а асоціації людей, пов'язані фактом спільного життя". Однак французька юридична наука небезпідставно на перше місце в розвитку теорії солідаризму висуває ім'я і творчість Леона Дюгі. Юрист з енциклопедичними знаннями не тільки у сфері юриспруденції, айв економіці, політиці, філософії і соціології Дюгі відзначався великою активністю і вмінням обстоювати та поширювати свої погляди. Він значно вплинув на всю буржуазну науку про державу і право, його ім'я авторитетне й нині. Леон Дюгі (1859-1928 pp.) народився в Лібурні у сім'ї юриста. Закінчив юридичний факультет Бордоського університету і після проходження національного конкурсу тривалий час працював викладачем, а згодом деканом юридичного факультету в Бордо. Леон Дюгі був всесвітньо відомий, позаяк читав лекції в університетах Бельгії, Португалії, Аргентини, США, Іспанії, Румунії, Єгипту та інших країн. У 1887 р. відвідав Росію. У 1959р. на конгресі, скликаному на честь сторіччя від дня його народження, зазначалось, що багато його ідей втілено в сучасній французькій дійсності. У працях "Держава, об'єктивне право і позитивний закон" і шеститомному "Курсі конституційного права" Дюгі, ігноруючи суперечності капіталістичного суспільства, пропагує класовий мир та солідарність. Він стверджував, що люди ніколи не жили і не можуть жити ізольовано один від одного, навіть у так званому природному етапі. Людина може жити тільки в суспільстві, у тісному зв'язку з собі подібними. Звідси, на його думку, випливає "основоположний факт будь-якого людського суспільства - соціальна солідарність". Дюгі розрізняв два види солідарності. Перший - люди однієї групи мають однакові думки, однакові потреби і прагнуть однієї мети - досягти щастя індивіда, зменшити людські страждання. Цей факт спільності відображається у свідомості індивідів і формує особливе почуття солідарності. Йдучи за Дюркгеймом, Дюгі називав цей вид солідарності "солідарністю за схожістю". Другий вид солідарності випливає з того, що люди не народжуються рівними, мають різні бажання і потреби. Люди розуміють, що вони можуть задовольнити ці бажання і потреби тільки взаємно, розвиваючи індивідуальні здібності та індивідуальну діяльність і створюючи таким способом можливість для взаємного обміну послугами. Це і є солідарність, що випливає з розподілу праці. Така солідарність, стверджував Дюгі, існувала в недосконалих формах ще в давніх суспільствах і вона ж стає основою в сучасних суспільствах, позаяк вони якраз і характеризуються розвитком розподілу праці, що й породжує "взаємність послуг" між людьми. Солідарність, що випливає з розподілу праці, на думку Дюгі, - це "солідарність економічна". Механізм економічної солідарності спрямований переважно на забезпечення кожному необхідних ресурсів для його матеріального існування. Соціальна солідарність у двох її формах, зазначав Дюгі, - це факт природний. І оскільки індивіди, що становлять суспільство, суть істоти свідомі на відміну від фізичних предметів і тварин, то факт соціальної солідарності породжує певну норму поведінки. Це й є горезвісна "соціальна норма" Дюгі, що потребує зміцнення соціальної солідарності й створює засади "об'єктивного" права загалом. Дюгі не заперечував наявність класів (основних і проміжних), але водночас заперечував класову боротьбу між ними. Схиляючись до так званої теорії множинності чинників (моральні, економічні, психологічні та ін.), Дюгі критикував марксистів за те, що вони помиляються, вбачаючи в "суто економічних силах" єдині дієві у суспільстві чинники. Дюгі стверджував, що в суспільстві насамперед існують моральні сили, які мають вирішальне значення і на які потрібно звертати основну увагу. Він відкидав тезу марксистів про те, що "історія всіх досі існувавших суспільств була історією боротьби класів", і стверджував, що історичне вивчення суспільства доводить факт "соціальної солідарності". "Під солідарністю, - зауважував Дюгі, - ми не розуміємо і не можемо розуміти якийсь матеріальний зв'язок, що об'єднує людей; солідарність - це індивідуальна думка людини; всупереч цьому вона реальність". Таким чином, соціальна солідарність - це факт, реальність, але реальність суто ідеальна. Вона міститься в індивідуальній думці людини, її свідомості й визначає певну поведінку людини. Виходячи з власного вчення про соціальну норму, Дюгі стверджував, що кожний клас, кожний індивід має власну соціальну функцію, певний обов'язок перед суспільством. Він дійшов до заперечення права в суб'єктивному розумінні. Юриспруденція, на його думку, повинна викинути поняття права. "Ідея права безповоротно зникає. Кожен має обов'язок щодо всіх, і ніхто не має права у власному розумінні". Дюгі стверджував, що навіть право приватної власності не є правом, а лише обов'язком. Право в об'єктивному розумінні він не заперечував, але воно, на його думку, повинно спрямовуватись виключно на реалізацію закріплених соціальних обов'язків, зміцнення "солідарності класів". Дюгі не заперечував також необхідність законодавства, але суспільні відносини повинні регулюватися не тільки нормами закону. Вони повинні регулюватися, головним чином, угодами людей, які укладаються у процесі їхньої діяльності. Дюгі обстоює концепцію про позадержавний характер правової норми і правової системи взагалі. Спочатку він задовольнявся вказівкою на те, що соціальна норма стає юридичною, коди її необхідність усвідомлена більшістю. Потім він висунув конкретний чинник, що формулює об'єктивне право, - це почуття справедливості. Воно повинно виражатися в особливому почутті, за характером егоїстичному. Цим самим, на його думку, усувається можливість ігнорування особи в догоду інтересам суспільства. Держава повинна тільки слідкувати за виконанням угод, які укладають люди між собою. Таким чином, Дюгі фактично обґрунтував свободу експлуатації, поза як заперечував необхідність загальнодержавної регламентації відносин праці й капіталу. Це була вже відома від Констана і Бентама ідея держави "нічного сторожа", спроба відступу від суворого дотримання законності. Дюгі не заперечував необхідність державної влади, проте заперечував деспотичні форми правління, навіть критикував буржуазний парламентаризм і "всезагальне" виборче право. Він різко засуджував комуністичні ідеї і засуджував Жовтневу революцію 1917 р. в Росії. "Комуністичний рух, - зауважував Дюгі, - по суті є політичним і революційним, і кожний уряд, що достойний цього імені, повинен насамперед боротися з ним". При цьому Дюгі заявляв, що не є членом жодної політичної партії і тому є об'єктивним, неупередженим споглядачем-дослідником сучасної йому дійсності. Дюгі критикував ідею народного суверенітету і протиставляв їй "синдикалістський федералізм" як нову політичну систему, що забезпечить суспільну солідарність класів, усуне можливість соціалістичної революції і встановлення диктатури пролетаріату. Дюгі пропонував створити державу з представників від корпорацій, трестів, чиновників та інших соціальних груп (за професійними ознаками). У результаті, стверджував Дюгі, соціальна боротьба зведеться до мінімуму і буде досягнуто примирення класів, участь усього народу і всіх партій у здійсненні державної влади. Федерація синдикатів приведе, на його думку, до децентралізації, дифузії політичної влади. Влада розподілиться між різними синдикатами, а діяльність центрального уряду зведеться до контролю і нагляду. І врешті-решт, на чолі держави Дюгі рекомендував поставити обраного народом диктатора.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 446; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.225.254.81 (0.01 с.) |