Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Політичні ідеї раннього християнстваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Християнство виражало протест трудящих мас проти пригноблення і експлуатації. Воно виникло в Римській імперії у I-IIст. н. е. Питання про час і місце виникнення дискутуються ще й досі. Причини виникнення і сутність християнства дооре розкриті V працях Ф. Енгельса "Бруно Бауер і початкове християнство". "До історії початкового християнства" та "Книга одкровення". На основі ґрунтовного дослідження Ф. Енгельс встановив, що виникнення християнства було спричинене історичними умовами. що склалися в Римській імперії в І ст. н. е. У цей час Римська імперія руйнувала порядки у зарубіжних країнах. Жорстоко придушувались повстання рабів і вільної бідноти v провінціях, що перебували під п'ятою римського владарювання. Велике населення Римської імперії фактично поділялося на три класи: І - великі рабовласники ІІ - неімущі вільні: III - величезна маса рабів, Ф. Енгельс зауважував, що два останніх класи перебували v важкому становищі й однаковою мірою ненавиділи існуючий лад. Проте обидва ці класи не бачили виходу з такого становища і тому в їх середовищі жила безсила ненависть і тупа покора існуючому ладу. Єдиний вихід було знайдено в новій релігії - християнстві, яке обіцяло всім пригніченим волю, але не шляхом їх власних зусиль, а з приходом спасителя - посланця бога. Тому першими християнами були трудящі. "... Християнство. - зазначає Ф. Енгельс, - виникло як рух пригнічених, воно виступало спочатку як релігія рабів і вільновідпущених, бідняків і безправних підкорених і розсіяних Римом народів". Християнство мало певні ідейні джерела, основними з яких Ф. Енгельс називає такі: стародавньосхідну релігію (сказання стародавніх єгиптян, іудейська і буддійська релігії); узагальнена і вульгаризована грецька філософія і етика, особливо стоїцизм. "Остаточний висновок дослідження Бруно Бауера, - пише Ф. Енгельс. - полягає в тому, що олександрійський єврей Філон, який жив ще в 40-му році нашого літочислення, щоправда, глибоким вже старцем, був справжнім батьком християнства, а римський стоїк Сенека був, так би мовити, його дядьком". Які ж основні політичні ідеї раннього християнства? Необхідно зазначити, що для раннього християнства був характерний подвійний підхід до існуючих суспільних відносин. Так, з одного боку, рабовласницький лад і приватна власність засуджувались першими християнами. В "Одкровенії Іоанна" проповідувалась відкрита ненависть до експлуататорів, "блаженство бідним і горе багатим", зазначалося, що "коріння всякого зла у сріблолюби", робився висновок, що "легше верблюду пройти крізь вушко голки, ніж багатому потрапити до царства божого". У Біблії сказано: "Майте норов не сріблолюбивий, будьте задоволені тим, що є". Як бачимо, багатство засуджувалось і висувалась ідея рівності всіх перед богом (багатих, бідних, рабів, панів, чоловіків і жінок). Водночас християнство навіть у ранній період існування не висувало вимоги звільнення рабів (як і стоїки!). Воно лише у прийдешньому майбутньому малювало щасливе життя спочатку на землі, в еру так званого тисячолітнього царства, яке повинно було настати після очікуваного другого приходу Христа, яке згодом перенесеться на небо, у потойбічний світ. У християнстві можна знайти елементи революційності, наприклад, слова Христа "не мир приніс я на землю, а меч". Однак із цих положень не висувалось відповідних революційних вимог, і вони затушовувались загальним потоком примирливих проповідей. Ф. Енгельс зазначав, що в ранньому християнстві є схожі моменти з робітничим рухом. Проте це стосується лише раннього періоду, коли християнство проповідувало ненависть до багатих, а також примітивний, споживацький комунізм, коли заперечувалася приватна власність. Це був період, коли ще не існувало обрядовості. Кожний віруючий був водночас священиком. Спочатку церква означала общину і перші общини складалися з рабів і вільних неімущих. У міру посилення кризи рабовласницького ладу в общини почали вступати також багаті громадяни, представники панівного класу. З цього моменту християнство и почало трансформуватись. Революційні тенденції цього віровчення поступово зникли і найхарактернішими його ідеями стали непротивлення злу насильством, визнання приватної власності, підкорення державній владі, покора рабів панам і жінки чоловікові. Таким чином, ідея рівності зникла, ідея про необхідність терпіти стала центральною, а рабство зображувалось як покарання за гріхи. При цьому слід зауважити, що християнство ще від початку поділялося на окремі секти, між якими природно точилася боротьба з найістотніших питань. Уже до II ст. почала складатися церковна ієрархія - єпископи, пресвітери, диякони, які претендували на привілейоване становище в суспільстві. Проти них виступали монтаністи, які обстоювали початкові демократичні порядки в общині (їх оголошували "єретиками"). Церковний письменник їриней теоретично обґрунтував претензії священнослужителів на особливе становище і вимагав надавати їм необмежену владу в управлінні общиною і у справах віри Майже в усіх християнських общинах перемогли прибічники Іринея. Елементи революційних тенденцій були "витравлені" з християнської літератури і в IV ст. склалась так звана "канонічна" література - це книги, які були дозволені церквою. Уся інша література була оголошена неправдивою. У IV ст. імператор Костянтин проголосив християнство державною релігією, і з того часу християнська ідеологія офіційно стала ідеологією панівного класу. З часом, коли Римська імперія розкололась на дві частини, склалися церковна община Риму і община Константинополя. А в IX ст. відбувся розкол на римо-католицьку і греко-християнську віру. (Хрещення Русі здійснив Володимир Святославич 988- 989 pp.). Отже, з огляду на сказане, доходимо такого висновку: християнство було цілком сприйняте панівним класом як засіб утримання народних мас у покорі, засіб духовного гноблення. Проповідь любові до ближніх і допомоги бідним покладала на прибічників християнства тільки моральні обов'язки і аж ніяк не загрожувала власності рабовласника.
Цицерон Марк Тулій Цицерон (106-43 pp. до н. е.) - відомий римський оратор, державний діяч і мислитель. Його державно-правові погляди викладені в спеціальних працях "Про державу", "Про закони" та "Про обов'язки", а також у численних політичних і судових промовах. У вченні про державу і право Цицерон виходить із загальних теоретичних положень, викладених у творах Платона, Аристотеля, Полібія та стоїків. Однак загалом творче використання ідей попередників у політико-правовому вченні Цицерона поєднується з власним доробком. Саме він увів низку оригінальних і нових понять у галузі теорії держави га права, що були невідомі грецьким філософам (поняття громадянина як суб'єкта права і держави) і зумовлені певними умовами тодішньої римської держави. Державу (respublika) Цицерон визначає як справу, надбання народу. При цьому він зауважує, що "народ не всяке поєднання людей, зібраних разом яким би то не було способом, а поєднання багатьох людей, взаємопов'язаних згодою в питаннях права і спільністю інтересів". Цим самим держава у трактуванні Цицерона постає не лише як вираз загального інтересу всіх його вільних членів, що було характерно і для давньогрецьких концепцій, а й водночас і як узгоджене правове спілкування цих членів, певне правове утворення, "загальний правопорядок'. Таким чином, можна стверджувати, що Цицерон стояв у джерел ідеї "правової держави". На думку Цицерона, держава заснована на ідеї справедливості. Він стверджує, що там, де влада заснована на свавіллі та насильстві, там не може бути держави. Заперечує він також ідею договірного походження держави. Він вважав, що причиною походження держави є притаманна людям потреба спілкування. Цицерон підтримував ідею Аристотеля, що в основі держави є сім'я, але наголошував, крім того, на первинному зв'язку держави і власності, так як метою і завданням будь-якої держави є охорона майнових інтересів громадян, зокрема охорона приватної власності. Багато уваги приділяв Цицерон аналізу різних форм державного устрою, виникненню одних форм з інших, "кругообіг" цих форм, пошукам "найкращої" форми. Критерії розмежування форм державного устрою Цицерон вбачав у "характері й волі" тих, хто править державою. Залежно від кількості правлячих осіб він розрізняв три простих форми правління: царську владу, владу оптиматів (аристократію) і народну владу (демократію). Кожна з цих форм має певні переваги і недоліки, але якби довелося вибирати серед них, перевага надавалася б царській владі, а останнє місце посідала б демократія. У демократії, коли все звершується за волею народу, то якою би справедливою і помірною вона не була, все ж таки власне рівність - це несправедливо, якщо при ній немає ступенів у суспільному становищі. Переваги всіх трьох форм правління, стверджує Цицерон, можуть і повинні перебувати в сукупності, взаємозв'язку і єдності, створити мішану (а тому найкращу) форму держави, тому що недоліки цих простих форм призводять до боротьби між різними прошарками населення за владу, зміни форм влади, їх виродження у "неправильні" форми. Царської влади - в тиранію, влади оптиматів (аристократів) - панування кліки багатих і знатних. "Немає, - пише він, - спотворенішої форми правління, ніж та, за якої найбагатіші люди вважаються найкращими". Відповідно й повновладдя народу, за оцінкою Цицерона, призведуть до жахливих наслідків, "до безглуздя і свавілля натовпу", її тиранічної влади. Тому ідеалом може бути "мішана" держава, в якій "бажано, щоб було щось видатне і нарствене, щоб одна частина влади була виокремлена і надана авторитету чисельних людей, а деякі справи були надані судженню і волі народу". Таким чином, Цицерон, розуміючи непримиримість класових суперечностей, створює власний утопічний ідеал з фактично виступає прибічником монархії. До речі, ці самі класові суперечності й спричинили його загибель. Цицерон 7 грудня 43 р. до н. е. був обезголовлений як супротивник військової диктатури. Після обрання його консулом, Цицерон дещо самовпевнено атестував себе як історичного захисника народу. Він стверджував, що особа, яка відає справами держави, має бути мудрою, справедливою, стриманою і красномовною. Крім того, вона повинна "знати засади права, без знання яких ніхто не може бути справедливим". Цицерон розвивав ідею про те, що істинні (важливі) інтереси "верхів" і "низів" цілком можуть бути поєднані та враховані в межах "загальної згоди". Вчення Цицерона про право ґрунтується на теорії природного права давніх греків та його ідеї про те, що в основу права покладено притаманну природі справедливість. Під справедливістю розуміється нині вічна, незмінна і невід'ємна якість природи загалом і людської природи зокрема. Усій цій "природі" (силою її божественного начала) притаманні розум і законовідповідність, визначений порядок. Сутність права Цицерон вбачав в істинному розумі, який є вираженням справедливості та який приписує людям вічні й незмінні закони. "Істинний закон" - один і той самий скрізь і завжди, ї "на всі народи в будь-який час розповсюджуватиметься один вічний і незмінний закон, це буде один загальний наставник і володар усіх людей - бог, творець, суддя, автор закону'". Справедливість як основний принцип природного права, її сутність, на думку Цицерона, полягає в тому, що вона "віддає кожному своє"' і зберігає рівність між нерівними. Звичайно, вчення Цицерона про державу і право ґрунтувалось на ідеалістичних поняттях про вічну справедливість і було далеке від дійсності, але багато його юридичних положень і визначень були запозичені мислителями наступних епох і використовуються і в наш час у концепціях правової держави.
ЧАСТИНА II. ПОЛІТИЧНІ ТА ПРАВОВІ ВЧЕННЯ В СЕРЕДНІ ВІКИ, ЕПОХУ ВІДРОДЖЕННЯ ТА РЕФОРМАЦІЇ
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 336; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.175.48 (0.013 с.) |