Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Розділ 7. Політичні та правові вчення у Франції в період кризи феодального ладу і буржуазної революції кінця XVIII стСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Основні напрями політичної думки У XVІІІ ст. у Франції ще міцно тримався за свої устої відживаний феодальний лад, але розвиток широким фронтом буржуазних відносин напередодні французької буржуазної революції уже істотно їх підривав. Поряд з швидкими темпами розвитку промисловості буржуазний уклад проникав і в сільське господарство. У цей період французький селянин уже не був закріпачений, але будучи вільний формально, він сплачував багато різних поборів своєму сеньйорові. Юридично селянин мав право залишити свою землю і піти на заробітки до міста, але для цього він змушений був сплатити всі борги, що практично було неможливо. Саме тоді феодальна знать потопала в розкошах. Величезні кошти йшли на утримання королівського двору і здійснення агресивної зовнішньої політики. Для відшукання цих коштів уряд збільшував кількість податків, які важким тягарем лягали на плечі трудящих. Правлячою елітою у державі залишалося дворянство і духовенство. Феодальні порядки продовжували панувати в економіці, що природно гальмувало розвиток виробничих сил капіталізму. Це й спричинило виникнення широкої антифеодальної ідеології. Однак і буржуазія в цей час була вже неоднорідна. її вже можна було розмежувати на велику, середню і дрібну. Відповідно до цього поділу висувалися вимоги та визначалися ідеологічні напрями. Велика буржуазія схилялась до компромісу з дворянством. їх ідеалом була монархія із сильною королівською владою. Абсолютна монархія була ніби посередницею між дворянством і буржуазією, хоча ідеологи, які обстоювали інтереси великої буржуазії, обґрунтовували необхідність конституційної монархії (Вольтер, Монтеск'є). Середня буржуазія була послідовнішою в боротьбі з феодалізмом. Вона висувала вимогу встановлення республіки, хоча й з певними обмеженнями. її ідеологами були французькі матеріалісти Дідро, Гельвецій та Гольбах. Дрібна буржуазія, а також селянство були найпослідовнішими в боротьбі з феодалізмом. Вони висували низку демократичних вимог: встановлення демократичної республіки, ліквідацію обмежень па виборах і в тому числі майнового цензу. Ремісники і селяни злидарювали в період розвитку капіталізму, тому дрібна буржуазія виступала проти великої феодальної і капіталістичної власності. їх ідеологом був Ж.-Ж. Руссо. Крім названих напрямів в ідеології існував ще напрям утопічного соціалізму, який обстоював інтереси бідноти (Маблі, Мельє, Мореллі, Бабеф). Мислителі Франції використовували у своїх вченнях ідеї давніх греків (Платона, Аристотеля), а також своїх попередників - англійців і голландців. Виняткову роль у формування французької політичної думки ХVІІІ ст. відіграла відома теорія природного права. Саме у Франції у XVIII ст. ця теорія стає ідеологічною формою широкого руху суспільної думки. В її основу, як відомо, покладено поняття про природу людини. Право, що випливає з вічної і незмінної природи людини, є природним правом. Зазначені права притаманні людині без будь-якої залежності від писаних законів, які можуть збігатися або не збігатися з природними законами. Так, поряд із системою позитивного права ґрунтувалася система природного права, природних законів. Природні закони становлять не закономірність, що властива реальному буттю, а абстрактні норми, продиктовані людським розумом. "Нерозумними", "неприродними" з позицій природного права проголошувались існуючі старі порядки, їм протиставлявся природний порядок, який логічно випливає з природи, як щось розумне, що можна довести логічними доказами, переконливими для всіх розумних людей. Тому французькі ідеологи виступали під прапором Просвіти, яка несе загибель середньовічному релігійному марновірству і привілеям феодальних гнобителів. Нині можна казати про ненауковість теорії природного права. Проте, оцінюючи її з позиції історичної ролі у XVIII ст., слід пам'ятати, що вона в цей період була зброєю боротьби проти феодального ладу та абсолютної монархії, засобом звільнення людського розуму від традицій, що історично склалися. Протиставлення права позитивного і природного набувало в роки підготовки буржуазної революції великого прогресивного, а у працях окремих теоретиків і революційного значення.
Вольтер Вольтер належав до ініціаторів просвітницького руху у XVIII ст. Він був найдіяльнішим і найневтомнішим пропагандистом нових ідей, спрямованих проти феодального ладу і релігійного марновірства. Загалом історія життя Вольтера становить ніби концентроване відображення епохи французької Просвіти з усіма її етапами, а також суперечностями. Він є центральною фігурою цього знаменного періоду людської історії ("галантного вісімнадцятого століття"). Вольтер (Марі Франсуа Аруе) (1694-1778 pp.) народився в сім'ї, яка належала до третього стану. Батько його був нотаріусом і подбав про хорошу освіту сина. Ще в юнацькі роки Вольтер набув собі слави поета і гострослова. За яскраво виражений сатиричний характер творів у 1717 р. його було ув'язнено на 11 місяців у Бастилію. А один ображений сатиричним твором Вольтера вельможа наказав лакею побити поета палицею. Щоб захистити від гніву цього вельможі Вольтера, уряд прийняв рішення і 1727 р. вислав його до Англії. Ще до вислання Вольтер усвідомив істину, що "у Франції можна бути або молотом, або кувалдою" і що від народження він належить до людей, призначених бути кувалдою. В Англію Вольтер поїхав вже талановитим поетом і сатириком. Тут завершилося його формування як просвітителя. З Англії, після трирічного перебування там, Вольтер привіз до Франції твір "Філософські листи" (1733 p.), який, за словами сучасників, був "першою бомбою, кинутою у старий режим". У цьому творі, а також у "Філософському словнику" та інших працях розкриваються філософські та політичні погляди Вольтера. Чільне місце в просвітницький пропаганді Вольтера посідає боротьба проти марновірства і забобонів, пов'язаних з релігією і посилено поширюваних церквою. Церква для Вольтера - головний ворог і причина найбільших бід у людському суспільстві. У боротьбі з католицькою церквою він висунув гасло "Розчавіть гадину!" і закликав усіх боротися з "чудовиськом", що роздирає Францію. Щоб "подолати негідницю", Вольтер вдавався до різних засобів свого багатогранного таланту. Він виявляв внутрішні логічні суперечності християнського віровчення, злочини церкви - інквізицію, релігійні війни, судові процеси проти "єретиків". Він уїдливо висміював усі вади церковників. Однак, відвернувши догми і культ церкви, засудивши її як соціальну силу, Вольтер не вважав за можливе залишити порожнім її місце. Поряд із критикою релігії він сповідував віру у "Верховну істоту", розумного творця світу. Вольтер визнавав Бога як першопричину світу і вважав, що це припущення не суперечить науковій думці. Йому належать відомі слова: "Якби не було Бога, його слід було б вигадати". Таким чином, очевидно, що Вольтер виходить із необхідності раціоналістичної релігії як засобу підтримки політичних заходів і утримання в покорі народних мас. Бог у Вольтера виступає як істота караюча. Державно-правові погляди Вольтера - це подальша розробка теорії природного права. "Природними законами, - зауважував він, - я називаю такі закони, які природа вказує людям в усі часи для підтримки справедливості. Водночас це закони, які відповідають інтересам людей і їхньому розуму" Вольтер неодноразово нагадує, що "закони природи" встановлені Богом і тому недоторканні. Вони подібні до законів моралі й мають універсальне значення. Що ближче до цих природних законів позитивні закони, то терпиміше життя в державі. "Бути вільним, мати навколо тільки рівних - таке істотне, природне життя людини; будь-яке інше життя - недостойне хитросплетіння, погана комедія, в якій один грає роль пана, а інший - раба". Згідно з Вольтером людині бід моменту народження притаманні такі права: особиста свобода і рівність. Під свободою він розумів свободу думки, слова, особисту волю, свободу від релігії і праці. "Праця є власністю тих, хто не має власності", - зауважував Вольтер. І далі він зауважує, що "свобода полягає в тому, щоб залежати тільки від законів". Він виправдовує рівність усіх перед законом, але водночас виправдовує і майнову нерівність. "Завжди була, є і буде на нашій землі класова нерівність", - засвідчував Вольтер. Приватну власність він вважав необхідною умовою впорядкованого суспільства. Тільки власники, на його думку, мають право голосу щодо питань суспільних благ. Будь-яке посягання на авторитет права власності викликало у Вольтера надзвичайну лють. Взірцем державного ладу Вольтер вважав конституційну монархію. Проте початковою формою держави, на його думку, є республіка. Вона виникає як результат поєднання сімей. Це природний процес розвитку людського суспільства. Монархія, зазначав Вольтер, виникає з насильства і грабежу. Вождь на війні, що природно, стає також суддею людей свого племені і йому починають підкорятися всі. Так з'являється монархічна влада. Як бачимо, Вольтер не поділяє поглядів на теорію суспільного договору як таку, що обґрунтовує виникнення держави. Історично, зауважує він, держава виникла не внаслідок договору (угоди) людей, а як результат застосування (дії) сили. Головним рушієм людських дій при всіх відомих формах правління Вольтер вважав інтереси. За винятковими моментами ентузіазму людська поведінка визначається інтересами самозбереження, добробуту, задоволень, репутації тощо. В кожній країні панує той або інший із цих інтересів. Як прибічник "просвітницького" абсолютизму Вольтер вважав, що "освічений" король, який має добру волю, зможе здійснити всю окреслену ним програму реформ. Тому перехід до формальної рівності, цієї істотної і прогресивної на той час ідеї буржуазного правопорядку, Вольтер вбачав у просвіті. "Існування "нерозумного", "несправедливого" ладу - це наслідок неосвіченості, темноти. "Достатньо поширити ідеї рівності, й усе піде само собою", - стверджував Вольтер. Просвічений абсолютизм - це засіб для переходу до нового, справедливішого ладу. "Найбільше щастя для людей, коли государ - філософ... Добрий король - найкращий подарунок, який небо може дати землі". У своїй політичній програмі Вольтер вважав основними реформи, спрямовані на ліквідацію базових феодальних інститутів, а саме: · знищити привілеї духовенства; · ліквідувати церковні суди (інквізицію і тортури); · відібрати у церкви право на реєстрацію актів громадянського стану; · перевести все духовенство на заробітну плату (зробити їх державними чиновниками); · скасувати продаж судових посад: реформувати кримінальне судочинство, скасувавши при цьому · систему формальних доказів і надавши ширші права захисту у процесі; · дотримувати принципу відповідності злочину і покарання. Як бачимо, в програмі Вольтера було багато прогресивних моментів, спрямованих на зруйнування режиму, властивого феодальній монархії. Проте в кінцевому підсумку він виступає прибічником того, що політичну владу і управління суспільством повинна здійснювати панівна меншість, не припускав революційні перевороти ("коли чернь почне розмірковувати - все загине") і всі надії покладав на внутрішні реформи згори.
Шарль Луї Монтеск'є Рішучіше, проте все ще з помірною програмою, виступав відомий французький просвітитель XVIII ст. ШарльЛуї Монтеск'є (1689-1755 рр.). Монтеск'є походив з аристократичної сім'ї, був радником бордоського парламенту (судової установи). Цю посаду він успадкував від дядька. Згодом він отримав графський титул і звання президента цього парламенту. Невдовзі він залишив практичну роботу і зайнявся літературною творчістю. Перший твір Монтеск'є "Перські листи" (1721 р.) приніс йому і перший успіх. У цій праці він сміливо таврував абсолютизм з усіма його суперечностями та недоліками і виступив як сміливий і переконаний борець за політичну свободу. Згодом він видає книгу "Роздуми про причини величності и занепаду римлян" (1734 р.), а 1748 р. уже в шістдесятирічному віці - найкращу працю, що принесла йому велику славу: "Про дух законів". За два роки потому він написав ще одну, але менш цікаву працю "Захист духу законів". На цьому його літературна діяльність завершилась, так як він осліп, відійшов від суспільних справ і доживав життя одиноким. У праці "Про дух законів" Монтеск'є намагається довести, що закони будь-якого народу мають відповідати і неминуче відповідають географічним умовам, економічному становищу, релігії народу і особливо його політичним установам, існує закономірність, яка визначає зміст права тієї чи іншої країни. "Дух" законів визначається низкою конкретних умов, в яких перебуває суспільство - така головна думка Монтеск'є. Законодавець, стверджував Монтеск'є, має зважати насамперед на клімат. На півдні клімат жаркий, там народ лінивий і тендітний. Щоб примусити цих людей працювати, потрібний страх покарання. Тому на півдні може припускатися рабство, хоча воно ніде не відповідає природі й суперечить природному праву. Однак на півдні, в країнах з жарким кліматом, рабство меншою мірою суперечить природі, ніж на півночі, а тому цілком закономірно, на думку Монтеск'є, є рабство негрів. Слід зауважити, що видатний просвітитель XVIII ст. Монтеск'є "спотикнувся" на расовій проблемі. Стосовно негрів він заявляв: "Люди, про яких йдеться, чорні від голови до п'ят, і ніс у них до такої міри приплюснутий, що жаліти їх майже неможливо. Не можна уявити, щоб Бої - істота дуже мудра - вклав душу, і при тому добру, у зовсім чорне тіло... Неможливо припустити, щоб ці істоти були людьми...'' Спека, на його думку, виснажує людину, послаблює її сили і створює умови для встановлення політичного рабства. Наприклад, в Азії немає смуги помірного клімату і тому там переважають деспотичні форми правління (подібно висловлювались Аристотель і Боден). "Народи жарких кліматів нерішучі, як старі; народи холодних кліматів відважні, як юнаки", - стверджує Монтеск'є. На законодавство, вважав Монтеск'є, впливає також грунт. Родюча земля сприяє підкоренню, так як землероби, поглинуті своєю працею, не захищають власної свободи. Родюча земля породжує манірність, паралізує енергію і як наслідок виникає рабство. Навпаки, неродюча земля сприяє свободі, оскільки люди, які живуть на ній, мають докладати значних зусиль, самостійно добувати собі все, чого недодає їм земля. Ці умови роблять людей витривалими, хоробрими, войовничими і готовими захитати власну свободу. Гори й острови - умови для свободи тому, що перегороджують доступ до країни завойовникам. Рівнини, навпаки, створюють передумови для рабства. Для характеру законодавства має значення з позицій Монтеск'є і релігія. Так, християнство, проповідуючи покірність і повагу до людей, сприяє помірним правлінням, тоді як мусульманство навпаки, сприяє деспотизму. Із християнських релігій католицизм спричинює необмежену монархію, а протестантство -- вільний лад у державі. Найважливішим чинником з усіх Монтеск'є називає політичний - форму правління. На його думку, політичний лад визначає і "дух" законів, і зміст законодавства, і може навіть загальмувати дії географічного чинника та інших. Це свідчить про те, що Монтеск'є обстоював ідеалістичні позиції, оскільки найважливішою в житті суспільства він вважав політичну організацію. Він ігнорував або не усвідомлював, що власне політичні установи є відображенням економіки, матеріальних умов життя суспільства. Особливо великого значення Монтеск'є надає формам держави, розрізняючи їх за кількістю правлячих осіб. Він називає три "правильних" форми: демократію, аристократію і монархію. У демократії верховна влада належить усій масі народу. В аристократії вона належить обмеженій кількості осіб, при цьому, що менше осіб, позбавлених політичних прав, то аристократія міцніша; найкраща та аристократія, яка найбільше наближається до демократії. У монархії править одна особа, яка керується законами і спирається на дворян. Наявність дворянства - необхідна ознака монархії. "Неправильною" формою Монтеск'є вважає деспотію, яку протиставляв усім "правильним". Слід зауважити, що Монтеск'є не зумів чітко розмежувати деспотію і монархію. Кожна форма держави має власний життєвий принцип. У демократії - це доброзичливість, любов до загального блага, в аристократії - помірність, у монархії - "честь", прагнення почестей. Носієм цього принципу є дворянство. Деспотія утримується страхом. Самодержець у деспотії вважає себе вище за всіх, забезпечуючи владу терористичними методами. Залежно від форми держави регулюються й майнові відносини. Так, у демократії доцільно заборонити накопичення багатства однією особою. У монархії, навпаки, слід сприяти збереженню великої власності з тим, щоб надати підтримку дворянам. У монархії, на думку Монтеск'є, слід зберегти право на продаж судових та інших посад. В аристократії слід обмежувати розкоші у приватному житті. Щоб не викликати заздрощів у пересічних людей, треба дотримуватись помірності. У деспотії не потрібно ніяких законів, так як у ній панує сваволя і будь-який закон зайвий. За словами Монтеск'є, деспотизм згубно діє на суспільство і руйнує його. Натякаючи на сучасні йому порядки в абсолютистській Франції, він ілюструє їх таким прикладом: "Коли дикуни Луїзіани хочуть дістати плід з дерева, вони зрубують дерево під корінь і зривають плід". Такий образ деспотизму. Зміна форм держави найчастіше спричинюється нестачею або надлишком у здійсненні принципів, на яких утримується та чи та форма держави. У цьому виявляється його ідеалістичний підхід до оцінювання суспільних явищ. Монтеск'є намагається обґрунтувати також положення про те, що форма держави визначає її зовнішню політику. "Дух монархії є війна і завоювання, дух республіки - мир і помірність". Величина держави, па думку Монтеск'є, також відіграє важливу роль. Мала республіка може загинути від зовнішнього утиску, монархія більша за розміром може краще протистояти зовнішньому ворогу. Проте великі держави схильні вироджуватись у деспотію. Тому, щоб позбавитись зовнішньої загрози, малі республіки повинні об'єднуватись на умовах федеративної держави, яка поєднуватиме вигоди великої держави з вигодами малої. Свої міркування про значення політичних установ, про "дух" законів Монтеск'є пов'язував з розумінням сутності свободи і шляхів її забезпечення. На його думку, політична свобода не означає можливості робити все, що заманеться. В суспільстві, де існують закони, "свобода означає право робити все, що дозволено законами". Крім того, свобода полягає в "нашій безпеці або хоча б у впевненості, що ми в безпеці". Це відчуття безпеки випливає зі стану панування законів у державі. Отже, законність - найважливіша в державі. Тільки вона забезпечує політичну свободу в державі. Тому головне завдання політичного діяча полягає в тому, щоб вказати засоби (шляхи) забезпечення законності. Таким засобом Монтеск'є називає необхідність поділу влади. Політична свобода можлива лише там, де немає зловживань владою, що порушують її. А щоб запобігти зловживанням владою, "необхідний такий порядок речей, при якому різні влади могли б стримувати одна одну". У кожній державі Монтеск'є виокремлює три влади - законодавчу, виконавчу і судову. Ці три влади повинні належати різним органам держави. Свобода не припускає поєднання двох яких-не-будь влад, а тим більше трьох, в одного й того самого органу держави. Якщо влада законодавча і влада виконавча поєднані, то свободи не буде, гак як особа (або установа), що володіє цими владами, зможе видавати тиранічні закони, щоб так само тиранічно їх застосовувати. Не буде свободи, якщо одна з названих влад поєднається із судовою. Коли суддя одночасно є й законодавцем, це призведе до свавілля; коли суддя є водночас і виконавцем, легко може стати пригнічувачем. Якщо ж усі три влади поєднати в одній особі, то все загине, тому що таке поєднання є характерною рисою деспотизму. Законодавча влада, за теорією Монтеск'є, повинна здійснюватися двопалатними Законодавчими зборами (за типом англійського парламенту). У вільній державі кожна людина має керувати сама собою. Проте це, на думку Монтеск'є, неможливо у великих країнах і незручно в малих. Тому система прямого законодавства народу повинна замінюватись системою законодавства його представників. А позаяк люди краще знають інтереси свого міста, ніж інших, то вибори представників найдоцільніше проводити не від населення всієї країни, а від кожного міста окремо. Представники народу повинні мати від виборців тільки одну загальну інструкцію, а не запитувати від них інструкції з кожного питання. Монтеск'є зауважував, що в деяких країнах вибори здійснюються від кожного стану (верстви), наприклад у Голландії, однак він надає перевагу загальностановим виборам за округами. Право подавати голос у своєму окрузі має належати всім громадянам, "...крім тих, становите яких таке низьке, що на них дивляться як на людей, нездатних мати власну волю". Що це за категорія безправних, Монтеск'є не уточнює. Збори представників не повинні управляти виконавчою владою. Вони створюються лише для того, щоб видавати закони і стежити за їх виконанням. Народне представництво, зображене Монтеск'є, - це англійська палата общин. Далі, копіюючи англійську систему, він вважав цілком необхідним існування також другої палати - палати перів (в Англії - лордів). Маючи на меті обґрунтування класового компромісу між дворянством і великою буржуазією, Монтеск'є ніскільки не поступається інтересами і привілеями "благородних". Наявність верхньої палати перів й має забезпечувати "узгодження інтересів народу з інтересами благородних". У будь-якій державі, розмірковував Монтеск'є, є люди, які відрізняються перевагами від народження (багатство, почесті). Якби вони користувались лише тим голосом, що й усі інші, то свобода перетворилася б для них на рабство, так як більшість рішень спрямовувалася б проти них. їх прерогативи самі собою ненависні й у вільній державі перебувають у постійній небезпеці. Щоб запобігти знищенню цих прерогатив, Монтеск'є вважав за необхідне надати "благородним" певні переваги щодо видання законів. Із них. на його думку, слід створити особливі збори, які матимуть право скасовувати рішення народного представництва. Ці збори {палата перів) повинні бути спадковими за сутністю завдань. Як виняток вони в окремих випадках мають бути наділені судовою владою. Люди знатні завжди пробуджують заздрість. Тому, щоб запобігти несправедливим рішенням, в окремих випадках вони повинні судитися суддями, рівними їм за станом. Піклуючись про привілеї "благородних" (дворян), Монтеск'є стверджував, що в разі потреби їх має судити не звичайний суд присяжних, а та частина законодавчих зборів, яка складається з "благородних" (палата перів). Виконавча влада має зосереджуватися, на думку Монтеск'є, в одній особі - особі монарха. Вона повинна діяти швидко, а це завжди краще робити одній особі, ніж багатьом. Монтеск'є заперечував систему, за якої виконавчу владу здійснює певна кількість осіб, що входить до складу Законодавчих зборів, а саме підпорядкованість, а отже, і підзвітності уряду парламентові. Виконавча влада повинна бути наділена правом відміни рішень законодавчої влади {право вето), інакше, на його думку, законодавча влада може перебрати всі права і знищити всі інші влади. Виконавча влада скликає і розпускає законодавчі збори. Якби законодавчі збори мали право саморозпуску, то вони, задумавши захопити виконавчу владу, могли б зовсім не розпускатися. Тут Монтеск'є має на увазі, мабуть, досвід так званого "довгого парламенту" в Англії і прагне застерегти від повторення такого випадку в майбутньому. Згідно з Монтеск'є законодавча влада не повинна втручатися в дії виконавчої. Виконавчу владу, стверджував він, немає потреби обмежувати, позаяк "межі дії виконавчої влади містяться в її природі". Законодавчі збори можуть лише перевіряти, як виконуються створені ними закони. Проте, якщо при такій перевірці законодавча влада виявить навіть негативні факти, вона не матиме право судити монарха за дії виконавчої влади. Особа монарха священна, вона охороняє державу від тиранії Законодавчих зборів. Судити і карати Законодавчі збори повинні в таких випадках міністрів, які давали монарху погані поради. Проте судове переслідування виконавчої влади - виключний засіб впливу на неї. В розпорядження Законодавчої влади Монтеск'є подає й інші засоби - це щорічні постанови про податки і про контингент військових сил. Монтеск'є наголошував, що для збереження свободи потрібно, щоб такі постанови приймалися не більше ніж на один рік. На його думку, саме це буде ефективним засобом впливу на виконавчу владу і забезпечить принцип рівноваги влади законодавчої і виконавчої. Судова влада, вважав Монтеск'є, не повинна передаватись постійно діючому законодавству. Він схвалює в судовій владі інститут присяжних. Позитивним в його теорії було те, що в разі тяжких звинувачень злочинець повинен був мати право вибору, або хоча б відведення своїх суддів. Монтеск'є стверджував принцип, який зводився до того, що судді повинні бути однакового станового положення з обвинуваченим. Тобто це забезпечуватиме об'єктивність рішень. Судовій владі Монтеск'є приділяв менше уваги, ніж законодавчій і виконавчій. Вона, на його думку, взагалі ніби і не влада. Вчення про поділ влад завершується у Монтеск'є положенням про їх рівновагу. Влади мають взаємно стримувати одна одну: виконавча - правом вето, законодавча - правом щорічно встановлювати податки, визначати контингент збройних сил і загальним контролем за виконанням законів. Залишені сам на сам, три влади повинні були б у результаті прийти до стану спокою і бездіяльності, але це не тривожить Монтеск'є. На його думку, життя своїм плином змусить їх рухатися. А так як вони у своєму співвідношенні не можуть рухатись одна проти одної, то вони дійдуть повної згоди в досягненні життєво важливих рішень. Забезпечена таким способом свобода не знищує, на думку Монтеск'є, станового поділу суспільства. Вона, навпаки, зближує людей різних станів. Люди v вільній державі піняться не за зовнішніми даними, а за їхніми справжніми якостями. А такими Монтеск'є визнає - і на цьому слід наголосити - тільки дві: особисту гідність і багатство. Про релігію він заявляє відверто, що для нього важливіше, якою мірою вона впливає на звичаї і поведінку людей, ніж те, чи істинна вона. Як бачимо, він повторює своїх попередників. Соціальний зміст політичної теорії Монтеск'є доволі зрозумілий. Він - очевидний прибічник буржуазних свобод. Його теорія - це теорія класового компромісу. Не випадково як приклад найдоцільнішої політичної організації суспільства він вважав англійську конституцію, яка склалася в результаті компромісу між верхами буржуазії і землевласницької аристократії. На думку Монтеск'є, буржуазні "свободи" мали здійснюватись не шляхом придушення вищого класу феодального суспільства, а шляхом згоди з ним з найменшими для нього збитками. На теорії Монтеск'є відбилися настрої дворянина, який не бажав розлучатися з привілеями свого стану, але об'єктивно вона відповідала також у певний історичний момент інтересам верхівки французької буржуазії. Принцип поділу влад був спрямований проти королівського абсолютизму, зосередження в руках монарха всієї повноти влади. У цьому - його відносно прогресивне значення. Проте, водночас принцип поділу влад обґрунтовував збереження незалежної від представницьких органів виконавчої влади і обмеження повноважень парламенту. Нехтуючи необхідністю відповідальності уряду перед парламентом, доктрина поділу влад вносила істотні обмеження у принцип буржуазної демократії. Вчення Монтеск'є про поділ влад зажило великої популярності серед його сучасників - ліберального дворянства і буржуазії. Вольтер називав твір Монтеск'є "кодексом розуму і свободи". Це вчення відбилося також v конституційних актах буржуазної революції у Франції кінця XVIII століття. Так, у ст. 16 Декларації прав людини і громадянина 1789 року проголошувалося: "Суспільство, в якому не забезпечено користування правами і не встановлено поділу влад, не має конституції. Принцип розподілу влад відображений також у конституції США 1787 року". Інша річ - як він здійснюється на практиці. Насамкінець зауважимо, що принцип поділу влад закріплений також у розд. ІІІ ("Державна влада") Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 p., а також в ст. 6 Конституції України. Проте наскільки ця теорія "класового компромісу" відповідає нашій державності виявиться очевидніше, коли розглядатимемо теорію народного суверенітету Ж.-Ж. Руссо. Тоді, можливо, дійдемо висновку, що краще вести мову про розподіл відповідних функцій між законодавчими і виконавчими органами держави, а не про поділ влади.
Жан-Жак Руссо Радикальнішою, ніж програма Монтеск'є, була політична програма Жан-Жака Руссо (1712-1778 pp.),видатного представника демократичних ідей XVIII ст., який здійснив великий вплив на ідеологію французької буржуазної революції XVIII ст. Народився Ж.-Ж. Руссо в Женеві у сім'ї годинникаря. Рано осиротівши, Руссо у 16-річному віці залишає рідне місто, після чого починаються довгі роки злиденних мандрів, під час яких він безсистемно поповнював освіту й змінював заняття в пошуках постійної професії. Руссо піддавався різним життєвим випробуванням. Він неодноразово змінював віру, вчився в католицькій семінарії, навчався музиці, викладав її і заробляв на життя переписуванням нот, був також лакеєм. Руссо пройшов важкий життєвий шлях і тому перейнявся почуттям глибокої ненависті до існуючих соціальних відносин, співчуттям до безправних і пригнічених. Більшу частину свого життя він прожив у Франції. В різні часи жив у Швейцарії та Англії. Помер у Парижі 1778 року. Твори Руссо переповнені палким протестом проти феодального пригнічення, суспільної нерівності, свавілля і деспотизму королівської влади. Перший літературний успіх і популярність Руссо здобув завдяки першому творові, написаному для оголошеного Діжонською академією конкурсу (1750 р.) на тему: "Чи сприяло відродження наук і мистецтв покращанню моралі?" Тема була історична. Йшлося про епоху Відродження і її вплив на моральність західноєвропейського суспільства. За деякий час Руссо написав другу дисертацію у зв'язку з конкурсом Діжонської академії під назвою: "Роздуми про походження і причини нерівності між людьми" (1755 p.). Згодом виходять друком інші його праці: "Нова Елоїза". "Еміль, або про виховання" і, мабуть, головний твір автора "Про суспільний договір" (1762 p.). У першій своїй дисертації, розглядаючи з філософських позицій питання про значення освіти і культури в розвитку суспільства, Руссо доходить негативного висновку. Наука і культура, на його думку, не приносять користі, а тільки шкодять людині. Від них походять всі вади в суспільстві. (За цю, здавалося б, парадоксальну відповідь Руссо отримав першу премію!) "Як би далеко не пішла цивілізація, - наголошував Руссо, - людині іноді захочеться стати на карачки і побігти до лісу". Наука і мистецтво породжуються найголовнішим джерелом зла - багатством, і тому Руссо таврує цивілізацію, що ґрунтується на багатстві й розкошах. У цих положеннях філософ виражав протест дрібного буржуа, власника, для якого інтенсивний розвиток капіталізму означав неминуче зубожіння. У працях "Міркування про походження і причини нерівності між людьми" і "Про суспільний договір" Руссо розглядає питання походження нерівності, виникнення держави і права, а також викладав власну теорію народного суверенітету. Руссо, як і його попередники, побудував своє вчення на теорії природного права, однак у межах можливого цієї доктрини зробив багато цінних висновків. Відправною точкою суспільної філософії Руссо є природний стан, який передує виникненню законів і держави. У "природному" стані всі люди були рівні й вільні. Зберігалась тільки нерівність фізична, що походила від різниці у віці та здоров'ї. Природний стан без приватної власності і держави, з людьми, переповненими первісною моральною чистотою, Руссо змалював як якусь втрачену золоту епоху загального щастя. На початку твору, з метою упередити нападки церковників Руссо заявляє, що може такого "природного стану" ніколи й не було, тому що "...релігія приписує нам вірити в те, що сам Бог вивів людей із природного стану безпосередньо після їх створення, але вона не забороняє нам будувати на основі однієї тільки природи людини і навколишнього середовища припущення про те, чим став би рід людський, якби він був відданий самому собі". Щодо релігії, то Руссо пропонував встановити "громадянську" релігію з невеликою кількістю простих догматів. "Важливо, щоб кожний громадянин мав релігію, яка примусила б його любити свої обов'язки". Виходячи з цього положення, Руссо й побудував свою подальшу теорію. Він не погоджується з вченням Гоббса про те, що "природна" людина не має поняття про добро і що вона зла від природи. Руссо стверджує, що людина від природи істота добра і тільки установи зробили її здою. Людині, зауважує Руссо, властива здатність до самовдосконалення, а це неминуче спричинило винайдення знарядь праці й привернуло людське суспільство до землеробства. Таким чином, розвиток суспільства і вдосконалення людини породжують приватну власність, що зумовлює поділ суспільства на багатих і бідних. "...3 тієї хвилини, як в однієї людини виникла потреба в допомозі іншої, з тієї хвилини, як люди усвідомили, що одному корисно мати запас їжі, достатній для двох, рівність зникла, виникла власність, стала неминучою праця, і обширні ліси перетворилися на веселі ниви, які потрібно було поливати людським потом і на яких швидко проросли і розквітли разом з посівами рабство і убогість". На думку Руссо, виникнення приватної власності пов'язане з розвитком виробничих сил. Розмноження і голод - основні стимули діяльності людини, які привертають людей до землеробства і ремесла, і як результат - виникає приватна власність. Приватна власність - це перший ступінь суспільної нерівності. Слід зазначити, що Руссо не приписував приватній власності характеру природного права або божественного походження. Вона, на його думку, виникла як чинник історичний, за волею людей і мала в подальшому згубне значення для роду людського. "Перший, - зауважував Руссо, - кому спало на думку відгородити ділянку землі і сказати "це моє" і хто знайшов людей доволі простих, що повірили цьому, був істинним засновником цивільного суспільства. Від багатьох злочинів, війн і вбивств, від багатьох бід і жахливих подій позбавив би рід людський той, хто, висмикнувши кілки і засипавши рів, крикнув би ближнім: "Не слухайте краще цього брехуна, ви пропали, якщо здатні забути, що плоди земні належать всім, а земля - нікому". У Франції XVIII ст. з розвитком капіталізму зростав ажіотаж наживи, і тому зазначене положення Руссо було доволі революційне. Воно викликало у Вольтера, який обстоював інтереси великої буржуазії, справжню лють. "Цю нісенітницю, - каже один з його персонажів, - написав, очевидно, якийсь злодій з великої дороги, який захотів пожартувати". "Я підозрюю, - відповідає інший, - що це просто лінивий нероба: замість того, щоб ганьбити свого розумного і працелюбного сусіда, треба було брати з нього приклад... Автор
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 204; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.58.203.104 (0.015 с.) |