Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Особливості формування політичних та правових вчень↑ Стр 1 из 25Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
З IV тис. до н. е., у результаті розпаду первіснообщинного ладу й поділу суспільства на класи - рабовласників і рабів, почали створюватися стародавні рабовласницькі держави - Єгипет, Вавилон, Індія та Китай. Названі держави, що виникли в долинах річок Нілу. Євфрату, Інду, Хуанхе, мали певні особливості, що відрізняли їх від пізніших рабовласницьких держав Середземномор'я. Відмінність цих держав (Стародавнього Сходу) полягала в особливостях їх економічного ладу, а саме: необхідності створення потужних іригаційних систем. Створення іригаційних систем і користування ними було можливе лише за умови об'єднання зусиль. Таким вимогам виробничого колективу й відповідала сільська община. У результаті в цих державах повільно розвивалась індивідуальна приватна власність і тривалий час зберігалася колективна приватна власність верхівки рабовласників на землю, воду і рабів. Величезну кількість зайнятих на зведенні іригаційних споруд рабів і незаможних вільних могла тримати в покорі лише сильна державна влада. Урядовий апарат стародавньосхідних держав складався переважно з трьох відомств: · військового (пограбування інших народів і захоплення рабів); · фінансового (пограбування власного народу); · публічних робіт (організації служб, пов'язаних із землеробством). Умови диктували необхідність політичної централізації і створення специфічних форм держави - східної деспотії, за якої повнота влади зосереджувалася у руках деспота. Проте це не означає, що верхівка рабовласників залишалася безвладною. Якщо політика деспота не відповідала інтересам могутніх жрецьких і військових каст, він не міг утриматися на престолі. Природно, що з виникненням перших рабовласницьких держав і правових систем на Стародавньому Сході виникла й почала розвиватись політична думка. Для придушення експлуатованих панівний клас застосовував не лише фізичне насильство, а й різні засоби ідеологічного впливу. Найперші соціально-політичні уявлення у давніх єгиптян, китайців, індусів, вавилонян, євреїв, переїв, греків і римлян з огляду на джерела II-І тис. до н. е., що збереглися, однаковою мірою мали релігійно-міфологічний характер, звичайно, з певними відмінностями. В усіх вченнях того періоду переважає уявлення, що будь-які відносини влади і порядку походять від бога (від небесних надлюдських сил). Таким чином, божественне першоджерело існуючих порядків - основна тема давніх міфів, хоча в них і не завжди однаково трактується питання про спосіб і характер зв'язку божественного начала із земними відносинами. Різні версії цього зв'язку, по суті, зумовлені своєрідністю того ладу і тих соціально-політичних порядків, які породжували відповідний світогляд і виправдання яких фіксувалося в міфах. Характерно, що в законах того часу тісно переплетені міфологічні, релігійні, моральні, соціально-політичні та інші моменти. Загалом законодавство зводилося до божественного першоджерела. Закони приписувались або безпосередньо богам, або їх ставленикам - правителям. Земний правопорядок, за міфологічними уявленнями, є частиною світового порядку, а тому будь-яке порушення правил, обрядів і законів з боку окремих осіб може порушити небесну та земну гармонію загалом і спричинити світові катастрофи. Тому ретельно створювались регламентації людської поведінки, численні релігійно-етичні заборони й суворі покарання за їх порушення (як у земному, так і загробному житті). Оскільки існуючі порядки і закони були божественні та священні, їх порушення вважалося викликом богам. Таким чином, панівній політичній ідеології була притаманна проповідь покори та смирення рабів і пригнічених вільних, відверте виправдання соціально-політичної нерівності, освячення рабовласницької держави і права. Фізична праця проголошувалася заняттям негідним для привілейованих верств. Жерці - релігійна, розумова і владна еліта тих часів - вважалися тими, хто може тлумачити міфи, знати божі та людські таємниці, монополістами знання, носіями ідеології, розпорядниками владних повноважень, законодавцями, основними посадовими особами, суддями, верховними захисниками існуючих порядків, Водночас вони вважалися не лише знавцями таємниць, а й їх організаторами, захищаючи власний статус та існуючий лад від будь-яких новацій і змін. Однак уже в 1 тис. до н. е. почала виявлятися раціоналізація політико-правових уявлень, яка означала відхід від міфологічної ідеології і водночас подолання монополії жерців. Ця тенденція особливо повсюдно виявилася у VIII-VI ст. до н. е. у вигляді вчень Конфуція, Мо-Цзи, Лао-Цзи і легістів у Китаї, Будди в Індії, Заратустри в Персії, проповідей єврейських пророків Ієремїї, Ісаї та інших в Палестині, а згодом у виступах драматургів, мудреців, софістів і філософів у Греції, юристів у Римі. Слід зауважити, що пригнічені маси, маючи на меті розірвати пута рабства, намагалися протиставити політичній ідеології гнобителів власні політичні ідеї. Через важкі умови існування вони не могли створити конкретну політичну теорію. Однак у формі пісень, народних переказів тощо вони висловлювали ідеї про справедливий суспільно-політичний лад, верховенство народу і договірного походження держави. Таким чином, у результаті класової боротьби в країнах Стародавнього Сходу виникли зачатки політичних знань, заклалися засади політики як галузі знання, ставилися питання про походження і природу держави і права, відносини між державами, про війну, мир та інші питання суспільно-політичного життя. Вчення і концепції окремих відомих мислителів розглянемо далі.
Стародавній Єгипет Стародавня рабовласницька держава у Єгипті виникла в IV- III тис. до н. е. За формою це була централізована монархія на чолі з наділеним необмеженою владою фараоном. У політичній ідеології рабовласників панували погляди про необхідність суспільно-політичної нерівності, перевагу "вищих" над "нижчими", про "підлість" іноземців, які були головними постачальниками рабів. Будь-які вияви класового протесту вважалися неприпустимими і подавались як зазіхання на одвічні закони світобудови. Панувало уявлення про фараона як земного бога (нащадка небесних богів). Цар не вмирає, а "заходить за вічний горизонт", він "живе вічно" і тому всі політичні події зображались як вияв волі богів, земних і небесних. Така рабовласницька ідеологія відобразилася в різних джерелах, у тому числі в літературно-політичних трактатах (повчаннях). Так, відоме "Повчання Птахотепа" (III тис. до н. е.) відображає політичну ідеологію верхівки єгипетського рабовласницького класу. Птахотеп - один із визначних сановників, який обіймав високі посади в єгипетській державі, - на схилі віку підбиває підсумки у своєму "Повчанні" нагромадженої за довгі роки життєвої мудрості. Суспільну нерівність він вважає закономірним явищем. Тому закликає "нижчих" (поганих) покірно (шанобливо) ставитися до "вищих" (благородних). "Перед вищими треба опустити руки і зігнути спину". Переконуючи "нижчих", що їх добробут залежить від доброї волі знатних і можновладців, Птахотеп закликає також "вищих" не ставитися зверхньо до підданих, не шкодити їм, тому що міцність покори завжди могутніша від сили. Ніхто не може нав'язувати страх, крім царя і бога. Обстоюючи інтереси багатих (маєтних), Птахотеп засуджує користолюбство і скнарість (смертельна хвороба, що руйнує сім'ю і добрі стосунки між рідними). Це своєрідна спроба приспати невдоволення бідних (незаможних). Птахотеп виступав проти будь-яких змін. Досягши похилого віку, людина, на його думку, повинна не переінакшувати "настанови батька свого", а передавати їх дітям своїм. Стосовно держави, то "бога" Птахотеп ототожнює зі словом "фараон". Вище благо - доброчинність - це беззастережна покора начальнику. Цікавою літературною нам яткою, де відображено зростання внутрішніх суперечностей (жорстоку боротьбу класів і окремих груп панівного класу), є "Повчання гераклеопольського царя Ахтоя своєму синові царю Мерікара" (2100 р. до н. е.). Копія цього твору зберігається в Ермітажі (вірогідно не встановлено їм я царя Ахтоя. Назване "Повчання" - це політичний трактат, в якому яскраво виражені інтереси панівного класу. Воно свідчить про доволі загострені суперечності між багатими і бідними у державі Стародавнього Єгипту кінця Ш тис. до н. е. Автор "Повчання" застерігає свого сина, молодого спадкоємця, бути пильним щодо ворогів царської влади. Найнебезпечнішим ворогом, на його думку, є біднота. Той, у кого немає майна, - бунтівник. Цар повинен суворо ставитися до них. Батько радить синові спиратись на багатих. "Возвеличуй твоїх вельмож і вони виконають твої настанови. Той, хто забезпечений у своєму домі, безпристрасний, ТОМУ що він ні в чому не має потреби. Бідний же не говорить відповідно до істини. Несправедливий той, хто каже "Я хочу!" Незаможний жадібний до того, що належить іншому (Поучение гераклеопольского царя своєму сыну). Серед знаті, на яку спирався гераклеопольський цар, важливе місце посідали й ті, хто висунувся з лав вільних і розбагатілих людей. Тому в "Повчанні" зустрічається порада не возвеличувати людину за її походження, а лише за заслуги, "за її діями": "Не роби різниці між сином вельможного і простолюдином, заохочуй людину за її діями, і творитимуться всі ремесла..." У "Повчанні" наводиться нове тлумачення царської влади: "Цар не тільки "великий бог", а й добрий пастор "стада божого", мудрець, який невтомно турбується про свій народ". "Заспокой того, хто плаче, не пригнічуй вдову..." У "Повчанні" зазначаються також функції стародавнього єгипетського державного апарату - тримати в покорі пригнічену частину населення за допомогою професійного війська, створеного з молоді, та в'язниць ("вбивай бунтівника, інших карай ударами і позбавленням волі"). "Повчання" закликає зміцнювати та охороняти кордони держави і фактично сіє зневагу і ненависть до інших народів. Автор радить спадкоємцеві зводити храми - "пам'ятники для бога, оскільки в храмах жерці проповідують божественне походження царя і царської влади від бога". Однак уже тоді раби і бідні вільні дедалі більшою мірою усвідомлювали соціально-політичну нерівність. Вони руйнували царські палаци, повставали проти ненависного політичного режиму. Наприкінці XVIII ст. до н. е. в Єгипті відбулося повстання вільної бідноти і рабів, під час якого було розгромлено державні установи і здійснено масовий переділ майна знаті й багатіїв. Повстання було стихійним і зазнало поразки. Після цього відбувся напад з Азії кочових племен - гиксосів, які панували потім у Єгипті понад 100 років. Усі ці події дістали відображення в так званому "Лейденському папірусі", або "Реченії Іпусера" - літературному творі, написаному віршованим розміром. Автор "Реченія", мабуть, був представником панівного класу, що постраждав під час повстання. Його твір пронизаний ненавистю до повсталих. Зарубіжні єгиптологи вважають цей твір суто літературним, що не відображає історичної реальності. Проте свого часу радянський вчений В. Струве довів, що в "Папірусі" відображено соціальний переворот кінця Середнього царства (1750 р. до н. є.), тому що його автор описує повстання бідняків і рабів, захоплення повсталими майна багатих, адміністративної і судової влади, повалення царської влади тощо. Автор "Реченія" з глибоким смутком констатує події "Благородні в горі, простолюдини - в радості", "...Земля перевернулась подібно гончарному кругу. Розбійник став володарем багатства, багатий перетворився на грабіжника", "...Азіати всі стали подібні до єгиптян, а єгиптяни як чужоземці викинуті на дорогу". Власне факт повстання засвідчує подолання у процесі класової боротьби уявлення про походження влади фараона від бога. Іпусер з жахом констатує, що люди втрачають віру в богів. "... Цар захоплений бідними людьми,... похований соколом, він лежить на (простих) ношах..., було розпочато позбавлення країни царської влади небагатими людьми, які не знають закону". Таким чином, очевидно, що повстання, порушивши старий устрій життя, завдало удару по уявленню людей про те, що влада фараона походить від бога (має божественний характер), посіяло сумнів щодо правдивості встановлених традицій і догматів. У заключній частині "Реченій" Іпусер висловлює побажання, щоб усе було відновлено, повернулися старі порядки, було поновлено на посадах багатих і власність їх була у безпеці, і тоді "знать буде стояти і спостерігати за радістю у своїх оселях".
Стародавня Індія Наприкінці II тис. до н. е. у результаті довготривалого процесу розпаду первіснообщинного ладу в Індії з'явилися перші рабовласницькі держави. Рабовласницький лад з привілейованим станом верхівки суспільства і безправністю рабів був закріплений в Індії системою каст, які створювали надто глибоку прірву нерівності людей у суспільстві. Політична ідеологія у Стародавній Індії розкривається в літературних пам'ятках, релігійних книгах. З них найвідоміші такі: "Веди" (кінець II тис. до н. е.), поема "Махабхарата", трактат "Архашастра" і особливо збірка "Закони Ману". У "Законах Ману" відверто проповідується суспільна нерівність. Стверджується, що поділ суспільства на касти - результат творення божого. Вища каста брахманів створена богом з його вуст, друга каста кштаріїв (воїнів) - з його рук, каста вайшіїв (землероби, торгові люди) - зі стегна і нижча каста шудр - з його ніг. Крім того, найнижчу, найприниженішу і безправнішу групу населення становили "недоторкані", які не входили в жодну варну. Брахман, стверджують "Закони Ману", - володар усіх каст. Закони стверджують також апологію влади царя. Цар - втілення володаря світу. Він захисник кастового ладу, голова адміністративного апарату, від нього виходять усі призначення. Він керує армією, зовнішньою політикою, збирає податки, є верховним суддею. Однак і на цьому наголошено, що "він не повинен, якби навіть потрапив у велику біду, викликати гнів брахманів, тому що, коли вони розгніваються, то можуть знищити його разом з військом. Таким чином, "Законами Ману" стверджувалось, що цар має обстоювати інтереси виключно верхівки. "Закони" застерігають проти будь-якої спроби передати державну владу представникам нижчих каст. У цьому зв'язку проголошується жорстокий терор щодо нижчої касти шудр. Велике значення у "Законах" надається покаранню. Зокрема, стверджується, що покарання має божественне походження, "...бо слугує заставою покори закону". Навіть боги виконують обов'язки тому, що побоюються покарання.
Стародавній Китай Рабовласницьке суспільство і держава у Стародавньому Китаї сформувалися до середини II тис. до н. е. Переважною формою експлуатації в Китаї було рабовласництво. Крім того, великі землевласники і знать експлуатували працю вільних землеробів. Політичний лад Китаю мав форму військово-бюрократичної монархії. У VII-V ст. до н. е. було повалено єдину Чжоуську монархію. Цей період в історії Китаю відомий під назвою Ле-го (велика кількість царств), за ним йде період Чжань-го-царств, що борються (V-III ст. до н. е.). Останній період характеризується різким загостренням класових суперечностей. Боротьба розгортається між рабами і рабовласниками, між великими землевласниками і селянами, а також між окремими князівствами. Усе це й зумовило боротьбу різних напрямів політичної думки. Зрозуміло, що панувала політична ідеологія рабовласницької знаті, яка найвиразніше відобразилась у вченні Конфуція (близько 551-479 pp. до н. е.)- VI-V ст. Політичне вчення Конфуція (Кун-цю, Кун-Фу-Цзи) - одне з найбільших досягнень політичної думки народів Сходу в рабовласницьку епоху. Канонізоване конфуціанство упродовж багатьох століть формувало китайські традиції і політичну культуру всіх класів суспільства. Воно виявлялося в найрізноманітніших ідейно-політичних течіях, насамперед відверто консервативних та реакційних, і становило об'єктивну перепону для соціального прогресу. Наголошуючи на своїй повазі до традиційних вірувань, переказів старовини, Конфуцій зауважує, що його вчення не що інше, як виклад і тлумачення стародавніх творів. "Я тільки викладаю, а не творю", - наголошував він. У "Великому вченні" різними доводами Конфуцій обґрунтовує необхідність суспільної нерівності. Він поділяє людей у суспільстві на "вищих" і "нижчих". Добропорядна поведінка "вищих" зумовлює відповідну поведінку "нижчих". Центральна категорія вчення Конфуція - поняття "жень" (гуманність). Сенс цього поняття конкретизується у низці пов'язаних з ним принципів, що означають вияви "жень" у різних ситуаціях: "сяо" (синівська повага) - повага сина до батьків, "чжун" (вірність самодержцю), "шу" (прощення). Поняття "жень" виявляється також у принципі "не роби іншим того, чого собі не бажаєш". Способом досягнення людиною принципу "жень" є дотримання принципу "Лі" (церемонія, етикет) - сукупності морально-етичних принципів і традиційних правил, встановлених пращурами, мудрими правителями давнини. "...Те, що не відповідає ритуалу, робити не можна". Однак слід зауважити, що Конфуцій не був сліпим послідовником (поборником) різних традицій. Спираючись на традиції, він відходив від власної початкової тези і не тільки викладав, а й творив, трактуючи їх по-новому згідно з власним вченням про принцип "жень" (гуманність). Прагнучи пом'якшити гостроту класової боротьби, він закликав до свідомої гуманізації відносин між панівним класом і експлуатованим на основі синівської поваги підлеглих до керівної верхівки й на основі батьківської турботи правлячих у ставленні до підлеглих. Конфуцій спирався при цьому на силу традицій і культ предків. На його думку, народ ("прості люди") має (асоціюватися) займати становище молодших у сім'ї і завжди підкорятися старшим. Конфуціанський принцип "гуманності" виходить із факту безправного становища народу. Усю надію на забезпечення "доброго правління" Конфуцій покладає на добрих і мудрих правителів та сановників, які пізнали його вчення і самообмежують себе щодо свавілля і нехтування інтересами народу. Людина, яка живе вищим духовним життям, повчає Конфуцій, має робити все те, що притаманне її життєвому становищу. Проте вона не повинна намагатися вийти з цього становища. Якщо людина багата, вона вчиняє так, як властиво вчиняти багатому, і якщо вона бідна, то мусить вчиняти так, як властиво бідному і приниженому. У Конфуція простежуються навіть мотиви похвали бідності. "Харчуватися невеликою кількістю рису, - каже він, - пити воду і не мати нічого іншого, крім своєї зігнутої руки для підтримки голови, є стан, який також має свою приємність". Конфуцій вважав, що багатство залежить від долі і якщо воно не дано людині, то не потрібно намагатись його досягнути. Проте, зауважує він, якщо багатство у людини є, то це свідчить про її гідність. Головним принципом в оцінюванні багатства у Конфуція був моральний принцип - добування багатства лише за правилами гуманності. чесності тощо "Багатство і знатність, які отримані нечесно, схожі для мене на хмаринки, що пливуть небом". Моральні засади політики Конфуцій пов'язував не з законом, а з традиціями. Принцип "Лі" (церемонія, етикет), за його вченням, виконував функцію права у збереженні порядку і контролю над поведінкою людей. У правлінні на основі "Лі" Конфуцій вбачав найкращу ефективність; "Якщо правляча верхівка дотримується ритуалу, народом легко управляти". Крім того, ефективність правління з допомогою "Лі" нерозривно пов'язана у Конфуція з принципом "гуманності" (жень). Закон передбачає насильство, покарання, тоді як "Лі" - добровільну покору нормі поведінки. "Якщо ж керувати народом безпосередньо через закон і підтримувати порядок завдяки покаранням, народ намагатиметься уникнути їх і не відчуватиме сорому. Якщо ж керувати народом за посередництва доброзичливості й підтримувати порядок, дотримуючись ритуалу, народ знатиме сором і виправлятиметься на краще". Однак усе це не означає, що Конфуцій заперечував закони взагалі. Він був проти домінування кодифікованих (писаних) законів над правилами, що випливали з традицій, Він заперечував законодавче правління, так як вбачав у ньому втрату відмінностей між "вищими" і "нижчими" Водночас характерним є те, що ідеал особи, розуміння "благородного мужа" та ідеального сановника у Конфуція визначається насамперед якістю любові до людини, а не її походженням. (Прогресивно?!) З огляду на власне вчення про любов до людей і необхідність дотримуватись ритуалу, Конфуцій вирізняє кілька принципів діяльності державного апарату загалом і кожного чиновника зокрема. Систему управління очолює правитель - "Син неба", його воля ототожнюється з "волею небес", вищим правлячим началом. Кожна людина, особливо чиновник, має пристосовуватися до жорсткої соціальної структури, суворого і чіткого визначення обов'язків кожного члена суспільства. "Цар має бути царем, сановник - сановником, батько - батьком, син - сином". Будь-яке порушення посадових і священних статусів заборонялося і повинно було суворо каратися, Конфуцій наголошує на божественній сутності царської влади. "Імператор отримує повеління від неба". "Імператор - це вітер, малі - то нива. Адже нахиляється хліб на ниві, коли віє вітер". Характерно, що Конфуцій поширює вимоги морального самовдосконалення і на правителів. Однак поряд з цим він стверджує що народ має беззаперечно виконувати волю царя, а отже, не допускає ніякої критики дій царя, навіть якщо той відійшов від добродійних намірів. При цьому слід зазначити, що одним із найважливіших принципів державного правління Конфуцій називав турботу правителя про благо народу і відповідно про довіру народу до нього. Намагаючись запобігти міжусобицям між окремими правителями, мріючи про сильну централізовану владу, Конфуцій дає настанови монарху: "Досягни любові народної і тим досягнеш влади: якщо ж втратиш любов народу, то втратиш і владу... Якщо доброзичливий володар володіє серцями, то він володіє й країною". Тому глава держави зобов'язаний особистим прикладом заохочувати інших до доброчинного життя. Таким чином, вчення Конфуція, що закликало до морального самовдосконалення і просвітництва, усунення багатовладдя місцевих правителів, мало прогресивний характер. Однак проповідування разом з цим покори і байдужості до власного соціального і матеріального стану, засудження та неприпустимість виступів або навіть виявів незадоволення пригнічених проти утискувачів - усе це використовувалось панівним класом в антинародних цілях. Культ предків всебічно розроблявся й пропагувався ідеологією конфуціанства, яка пронесла його через усю історію Китаю зі стародавніх часів до наших днів. Уже в II ст. до н. е. склався культ самого Конфуція. Проголошене у 120 р. до н. е. державною ідеологією, своєрідною "світською релігією" конфуціанство в подальшому стало в канонізованому вигляді ідеологічним підґрунтям багатовікової феодальної державності. Народні маси, століттями виховуванні в дусі культу предків, завжди покладали надії на прихід до влади "мудрого" й "справедливого" правителя, який позбавить їх нарешті всіх бід і страждань {очікували на появу "небесного спасителя"). Однак культ Мао, який прийняв естафету від конфуціанського культу мудреців та імператорів, так само не виправдав надій народних мас. І культ Мао Цзе-дуна. і культ Конфуція виконували одну й ту саму соціальну функцію - виховування у людини почуття вірнопідданства і бездумної покори владі. Як центральна категорія вчення Конфуція "жень" (гуманність), так і пов'язані з нею поняття "чжун" (вірність царю), "і" (обов'язок! та інші слугують саме цій меті. Славослів'я на адресу Мао Цзе-дуна - "найяскравіше сонце" - прямо сягає до традиційних уявлень про Конфуція як "божество небесне", за велінням якого здійснюється державне правління і під "сонячним промінням" ідей якого квітне життя на землі. А гомінданівські ідеологи оголосили конфуціанське вчення "ідейним підґрунтям" прогресу і процвітання людства, передбачали, що так чи інакше, а люди всього світу зрештою таки підуть шляхом, який вказував Конфуцій. Порівнюючи культи Конфуція і Мао, неважко дійти висновку, що їх спільною ідейною базою є догматизм і суб'єктивізм. Прищеплюючи людям бездумний догматизм, що зводиться до зазубрювання цитат із "четверокнижжя" і "п'ятикнижжя" Конфуція і цитатників Мао, апологети Мао Цзе-дуна як і конфуціанці намагалися придушити живу думку, перетворити людину на фанатичного виконавця волі правлячої верхівки. Це, безперечно, є прямим посяганням на розум і знання людини. "Нам не потрібні мізки - наші голови озброєні цитатами Мао" (Правда. - 1967 - 26 берез.). Коментарі зайві. Мо-цзи (479-400 pp. до н. є.) У боротьбі проти конфуціанства в Китаї (V-IV ст. до н. е.) сформувалося політичне вчення, в якому відбивалися інтереси трудового народу. Особливо це виявилось у поглядах давньокитайського філософа Мо-цзи. На противагу Конфуцію Мо-цзи виходив у своєму вченні з принципу рівності прав усіх людей від природи. На цій основі він проповідує взаємну любов людей, і особливо це повинно виявлятись у ставленні пануючих і правителів до "нижчих", сильних до слабких. У політичному житті всі люди повинні мати рівні права і орати участь в управлінні справами держави. Оцінка людської діяльності має ґрунтуватися на здібностях людини до державної діяльності, її бажанні служити народові незалежно від її походження. Мо-цзи засуджував розкіш вельмож, намагався усунути (загладити) суперечності між багатими і бідними. Він наголошував, що від нестачі взаємної любові скоюються усі види злочинів, пригнічення слабих, безчинства і рухи. Усі люди однаковою мірою є "слугами неба" і вони не мають природжених відмінностей. З огляду на це Мо-цзи висуває ідею договірного походження держави. Щоб покласти край взаємним чварам (незгодам), які відбувались у природному стані, люди вибрали наймудрішого й оголосили його царем. Цар, за концепцією Мо-цзи, обирається не за принципом походження або багатства, а за принципом ділових якостей. Претенденти на цю посаду "повинні отримати оцінку суспільства, яке скаже, якою мірою їхні таланти відповідають посаді, яку вони мають намір обійняти", тоді й буде усунуто насильство і свавілля (згодом цю ідею розвивав Сунь Ят-сен). Таким чином, відповідно до вчення Мо-цзи, влада належить народові. Влада самодержця обмежена. Злагода між народом і царем має бути основним принципом правління. Головні неприємності народів, відзначав Мо-цзи, полягають "по-перше, в нападі одних держав на інші; по-друге, у насильстві й образі, яке творять люди знатні і всесильні над людьми незнатними й темними; по-третє, в пограбуванні небагатьма сильними багатьох слабких, обдурюванні простих людей спритними шахраями; по-четверте, у жорстокості й несправедливості правителів..." Таким чином, очевидно, що Мо-цзи засуджував загарбницькі війни, експлуатацію і рабство. Єдине, на його думку, що може усунути всі ці біди - загальна любов людей один до одного. Ідея загальної любові протистоїть конфуціанській ідеї "гуманізму" з її розмежуванням на ранги. Мо-цзи вважав, що "з людей, які займаються сільським господарством, ремеслом і торгівлею, здібних потрібно висувати, талановитим надавати відповідні посади, заслуженим - відповідну платню, щоб чиновники не тішилися своїм благородством, а народ не був завжди приниженим". На противагу Конфуцію Мо-цзи закликає правителів "любити народ своєю відданістю", приносити користь народу своєю чесністю''. Так само на противагу конфуціанській пасивності, покорі Мо-цзи проповідує активну боротьбу народу за шастя і добробут. З огляду на наведене доходимо висновку, що політичні ідеї Мо-цзи мали прогресивне значення, що саме в них пригнічені класи знаходили підтримку і сили в боротьбі проти гнобителів. Лао-цзи (VI-V ст. до н. е.). Лао-цзи - засновник даосизму, в якому виражався пасивний протест пригнічених мас. Мого вчення викладено v книзі "Дао-Де-цзин" (IV ст. до н„ е.). Даосизм був виявом матеріалістичної тенденції в китайській філософії. У ньому виявляється намагання пояснити світ як результат дії законів природи, а не як творіння божественної волі (волі бога). Лао-цзи вперше з філософських позицій протиставляв природний шлях речей (дао) "небесній волі", що було тоді панівною ідеологією правлячих класів. Відповідно до вчення дао все у світі рухається і змінюється, усі речі неминуче переходять у протилежність. Лао-цзи вважав, що в процесі цих нескінченних змін те нове, що народжується, врешті-решт перемагає відмираюче старе. Виходячи з того, що від природи всі люди рівні v правах. Лао- цзи таврує гніт і побори експлуататорів, засуджує свавілля і жорстокість. Розкіш багатих він називає результатом розбою. Однак Лао-цзи вважав, що людина має неухильно дотримуватись природного шляху речей, що вона безсила перед об'єктивними законами дао і її доля полягає в тому, щоб пасивно очікувати кінцевий результат. На цьому й ґрунтувалася даосистська теорія бездіяльності, відповідно до якої все зло і нещастя в житті народу походять від того, що правителі, порушуючи природні закони життя, займаються мудруванням і виявляють надмірну активність, у результаті чого самі вони "гинуть раніше часу можливого. Виходячи з цієї теорії, Лао-цзи закликав відмовитись від "мудрування" і, наслідуючи природу речей, повернутися до первіснообщинного життя. Таким чином, Лао-цзи прагнув позбавити народ насильства і гніту, але сподівався (покладав надію) на силу дії природних законів. Він закликав до пасивності, але вірив в остаточну перемогу пригнічених: "Найслабші перемагають найсильніших, найм'якше долає надтверде,... якщо знать і правителі не є прикладом благородства, то вони будуть повалені".. Лао-цзи виступав за мир і засуджував війну. Поряд із прогресивними ідеями заклик до пасивності й повернення до первіснообщинного ладу становить реакційну сторону його вчення, що й взяли пізніше на озброєння ідеологи експлуататорських класів.
Розділ 2. Політичні та правові вчення у Давній Греції
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 297; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.218.190.118 (0.014 с.) |