Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Політико-правові ідеї фашизму і неофашизмуСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Фашизм - це страшне слово для багатьох поколінь людства, це крайній вияв реакційних тенденцій імперіалізму, відкрита терористична диктатура найреакційніших, шовіністичних елементів фінансового капіталу, яка встановлюється в умовах надзвичайної кризової ситуації, коли традиційні буржуазно-демократичні інститути не задовольняють економічно панівний клас буржуазії. Фашистська політична ідеологія - це квінтесенція реакційних політичних ідей. За визначенням професора О. Мартишина, фашизм - це родове ім'я масового політичного руху, що сформувався у Західній Європі в умовах гострої соціальної кризи і загрози революції після Першої світової війни. Він відверто кинув виклик гуманістичним і демократичним ідеалам. Диктат, воля до влади, насилля, завоювання, придушення особистості - такі основні принципи фашизму. На початку XX ст. фашизм отримав широке розповсюдження. Під його владою перебували Італія, Німеччина, Австрія, Іспанія. В Португалії, Угорщині та Румунії встановилась диктатура правих сил, близьких до фашизму. Виникли сильні фашистські рухи у Франції, Бельгії, Великобританії і Скандинавських країнах. Проте найбільшого розмаху і ретельної теоретичної й ідеологічної розробки він набув у двох своїх зразках - італійському фашизмі та німецькому націонал-соціалізмі. Засновником італійського, і фактично європейського, фашизму був Беніто Муссоліні (1883-1945 pp.). Народився він у провінції Форлі в невеличкому селі Довіа в сім'ї коваля і сільської вчительки. Учительська кар'єра, що відкривалась перед ним після закінчення училища, не задовольняла амбіційного юнака. З 1902 по 1905 р. Муссоліні живе у Швейцарії, працює різноробом, стає членом Соціалістичної партії й активно пропагує соціалістичні ідеї серед італійських робітників-емігрантів. Повернувшись на батьківщину, він пройшов службу в армії (1905-1906 pp.), займався журналістикою і літературною діяльністю. Його твори становлять близько 40 томів, переважно газетних і журнальних статей. У 1912 р. Муссоліні стає головним редактором газети "Аванті" - центрального органу Соціалістичної партії. В основному через твори Ж. Сореля (французького анархо-синдикаліста) Муссоліні знайомиться з марксизмом і поділяє думку про те, що приватна власність - причина економічної нерівності, а держава - знаряддя класового придушення. Спочатку він захищає теорію класової боротьби і переконаний, що основні принципи марксизму непорушні. Різко виступає проти релігії, вважає релігійність несумісною з перебуванням в Соціалістичній партії. Перший його памфлет називається "Про те, що Бога немає". Крім того, майбутній дуче студіює М. Штірнера і Ф. Ніцше. їхні погляди імпонували його характерові. "Я прославляю індивіда. Все інше не більша ніж проекції його волі і розуму", - у штірнерівському стилі говорив Муссоліні. У своїй особі він вбачав ніцшєанську надлюдину. Про Ніцше він написав не одну статтю і, зокрема, нарис "Філософія сили". "Немає нічого істинного, все дозволено. Це буде девізом нового покоління", - так проголошував Муссоліні на початку свого політичного життя і залишався вірним цьому девізові до кінця. Показово, що пізніше, до свого 60-річчя дуче отримав у подарунок від Гітлера спеціально видане 22-томне зібрання творів Ніцше із зворушливим дарчим написом фюрера. Початок Першої світової війни вніс зміни у долю майбутнього "дуче". За пропаганду ідеї участі у війні, в жовтні 1914 p., Муссоліні було виключено із Соціалістичної партії. Він добровольцем пішов на фронт, служив рядовим солдатом, був поранений. Після війни Італія переживала значні соціально-економічні труднощі. Безробітні вчорашні солдати і страйкуючі робітники під впливом революційних подій, що відбулися в Росії, становили реальну загрозу існуючому ладові. Соціальні негаразди загострили націоналістичні почуття. Капіталісти були налякані. У такій ситуації в березні 1919 р. Муссоліні об'єднує своїх однодумців у "Союз боротьби" - "фашіо ді кампаттіменто" (fastis - в'язка). Звідси й пішла назва фашизм. Головною метою союзу проголошувалась боротьба за інтереси нації. жовтня 1922 р. фашистські загони на чолі з Муссоліні, разом з військовими генералами, що готували військовий переворот і яких Муссоліні влаштовував як вождь, вирушили до Риму. Парламент Італії більшістю голосів передав йому владу. Муссоліні стає прем'єр-міністром, а Італія - першою у світі фашистською державою. Муссоліні управляв Італією до її розгрому в Другій світовій війні. У квітні 1945 p., за вироком військового трибуналу Комітету національного визволення Північної Італії, його було страчено. Після розстрілу тіло Муссоліні на знак зневаги було підвішене догори ногами. Улітку 1917 р. Муссоліні було відкликано з фронту. Його повернення до власної газети "Пополо д' Італіа", занепалій за час його відсутності, надало їй нового імпульсу. Підзаголовок газети "Щоденна соціалістична газета" було замінено на "Щоденну газету бійців і виробників". Політична еволюція Муссоліні прямо й безпосередньо пов'язувалася з посиленням авторитарних тенденцій серед впливових військово-промислових і політичних кіл Італії. Він розумів, що така кон'юнктура відкривала для нього широкі можливості, й швидко просувався назустріч екстремістським фракціям верхів, що мріяли встановити диктаторський режим. Він не лише фактично, а й формально відмежувався від своїх попередніх поглядів і проголосив своїм завданням: розчинити класові суперечності в загальнонаціональних інтересах. 7 травня 1917 р. на сторінках газети Муссоліні стверджував, що капіталізм нібито набув таких змін, яких К. Маркс не міг передбачити. Тепер капіталізм "втратив свій одіозний експлуататорський характер і набув інших функцій: він більше не накопичує, а розподіляє". Відійшовши повністю від марксизму, Муссоліні зазначав, що фашизм - повна протилежність матеріалістичному розумінню історії, що є основою так званого марксистського чи наукового соціалізму. Фашизм "...вірить у святість і героїзм, а саме в дії, зумовлені зовсім не економічними мотивами. Фашизм рішуче заперечує, що класова боротьба може стати переважаючою силою суспільного перетворення....Фашизм відкидає концепцію "економічного" щастя, яку покликаний здійснити соціалізм, забезпечивши кожному максимум добробуту. Фашизм відкидає можливість здійснення матеріалістичної концепції щастя і залишає на совісті її винахідників. Фашизм заперечує правомірність ототожнення добробуту і щастя, яке спустило б людину до рівня тварини, що думала б тільки про ситість і не піднімалася б над суто фізичним існуванням". У праці "Доктрина фашизму" Муссоліні стверджує, що головне у вченні фашизму - концепція держави. Фашизм розглядає державу як абсолют, порівняно з яким всі індивіди і групи відносні; держава включає в себе усі цінності й надає силу життю народу. Фашизм тоталітарний. Сенс життя людини він вбачає не в отриманні задоволень, які завжди егоїстичні і недовговічні, а у відмові від приватних інтересів, готовності до самопожертви, як чомусь вищому, побудованому на обов'язкові перед державою. У коментарі до твору Макіавеллі "Государ" (1924 р.) Муссоліні зауважує, що тільки держава здатна контролювати "егоїстичний атомізм" громадян, який заохочується і вивільняється лібералізмом. Саме тому народ і державу не слід протиставляти. Відзначаючи першочергову для фашизму значущість держави, Муссоліні водночас проголошує тезу про верховенство партії, яка повністю управляє суспільством, що є для історії фактом цілком новим, таким, що не має аналогій. Фашизм заперечує демократію тому, що вона сповідує ідею переваги більшості над меншістю. "Демократія, - пише Муссоліні, - режим, номінально позбавлений короля, але насправді керується багатьма королями - королями більш абсолютистськими, деспотичними і руйнівними, ніж один справжній король, навіть якщо він тиран". Саме цим пояснюється, чому фашизм не надає переваги республіці над монархією. Муссоліні зауважує, що вибір тієї чи іншої форми правління залежить від політичної, історичної, традиційної, психологічної еволюції країни. Фашизм піддає сумніву можливість і корисність вічного миру, тому відмежовується від доктрини пацифізму. "Слово "мир" зносилось. Під сонцем йде кривава боротьба, і одна тільки кров крутить жорна історії....Війна - єдине, що піднімає па вищий щабель всю людську енергію і відзначає благородство людей, які мають мужність зустріти її". Будь-яке інше бачення миру, на думку Муссоліні, не заслуговує уваги. Моя програма - дії, а не розмови, стверджував він, і протиставляв за цим принципом фашизм більшовизму: "Фашизм заснований на реальності, більшовизм - на теорії". Важливим компонентом теоретичної платформи італійського фашизму стало також вчення відомого професійного ідеолога фашизму Джованні Джентіле (1875-1944 pp.) - професора філософії, директора Інституту фашистської культури. Джентіле, переконаний гегельянець, вбачав у державі уособлення усіх добрих начал, засіб, що дисциплінує громадян, забезпечує для них не тільки добробут, а й свободу і справжній розвиток особи. Держава, яка проникає в усі шпаринки національного життя і є тоталітарною державою. Саме Джентіле і Муссоліні приписують авторство цього терміна. Ставлення фашистів до права витікає з їх прагнення до панування, культу держави і ототожнення з вождем. За твердженням Джентіле, держава - джерело всіх прав і цінностей для всіх індивідів, що входять до її складу. Жодних природних прав, жодної зв'язаності держави правом не визнається. Держава творить право. У Німеччині, що зазнала поразки в Першій світовій війні і виявилась у складній соціально-політичній і економічній ситуації, виник націонал-соціалістичний рух (німецький фашизм). В основу цього руху була покладена ідея неприйняття Версальського мирного договору (1919 р.) і Веймарського республіканського ладу. Ця ідея, що розвивалась під гаслом боротьби проти приниження переможеної Німеччини, за "велику Німеччину", "за справедливу соціальну політику", за "єдину німецьку націю", знайшла підтримку у свідомості більшості населення країни. Результатом цього став прихід до влади націонал-соціалістів на чолі з Адольфом Гітлером (1889-1945 pp.). Гітлер народився 20 квітня 1889 р. в сім'ї дрібного чиновника у містечку Браунау, в прикордонному районі Австрії на річці Інн, що відділяє Австрію від Баварії. Як відзначає Е. Фром, саме сім'я, і особливо мати, стали поштовхом до розвитку в Адольфа нацизму, який у майбутньому перетворився на самолюбство і прагнення до влади. Після смерті матері він залишив школу і два з половиною роки вів вільне життя - займався живописом, відвідував місцевий театр, писав вірші і навіть брав уроки музики. В 1907 p., коли йому виповнилось 18 років і він отримав свою долю батьківського спадку, Гітлер переїздить до Відня, де після невдалої спроби вступити до художньої академії почав займатися самоосвітою і політикою. Саме тут, у Відні, склалися його переконання: антисемітизм, вороже ставлення до марксизму, пангерманізм. 1913 р. Гітлер назавжди залишає Відень, який він називав "втіленням расового кровозмішення", і переїздить до Мюнхена. У 1914 р. він добровільно йде на фронт рядовим солдатом. Був двічі поранений - перший раз у битві на річці Соммі в жовтні 1916 p., другий - у жовтні 1918 р. біля міста Іпр під час англійської газової атаки. 1917 року, повернувшись до Мюнхена, Гітлер активно включається у політичне життя. В центрі його уваги пропаганда антисемітизму, несправедливість Версальського договору, що не врахував економічні вимоги Німеччини, "комуністична загроза" та заборона страйків робітників як "удару ножем у спину нації". В 1920 р. за участю Гітлера створюється Націонал-соціалістична партія німецьких робітників НСДАП. У листопаді 1923 p., після невдалої спроби фашистів збройним шляхом встановити свою владу v Баварії, Гітлер був засуджений до п'яти років ув'язнення. Судовий процес тривав 24 дні, повідомлення про нього були надруковані на сторінках усіх німецьких газет. Завдяки цьому процесу Гітлер уперше отримав доступ до аудиторії в масштабі всієї країни і домігся своєї мети, перетворивши листопадовий провал на перемогу. У замку Ландсберг - в'язниці для політичних злочинців - Гітлер відбув тринадцять місяців (з листопада 1923 до 1924 p.), написавши за цей час першу частину книги "Моя боротьба" ("Mein Kamf"). Книга була завершена в 1926 р. (обсяг 782 с.). Після виходу з в'язниці Гітлер розпочинає енергійну боротьбу, спрямовану на зміцнення і єдність нацистської партії, незаперечне одноособове керівництво партією. Відкриті погрози на адресу своїх "явних" ворогів - марксистів, євреїв і веймарських міністрів - він перемежовував зі скритими погрозами на адресу недостатньо відданих прибічників націонал-соціадістичного руху. "Якщо хто-небудь має намір ставити мені умови, - заявляв він, - я скажу йому: почекай, друже, спочатку я поставлю тобі умови... Я очолюю рух один, і ніхто не може ставити мені умови до тих пір, доки я особисто несу відповідальність..., а я несу відповідальність, безумовно, за все, що відбувається в русі". Боротьба Гітлера за владу в НСДАП тривала з 1919 до 1934 р. У ході цієї боротьби змінювалися опоненти, з якими він вів боротьбу, змінювалися методи і форми протиборства, дише мета залишалася одна - влада. Подолавши на шляху до абсолютної влади опір своїх конкурентів у керівництві партією - Штрейхера, Дрексдера, Штрассера та заручившись підтримкою власників великого капіталу, 30 січня 1933 р. Гітлер стає канцлером Німеччини, а 2 серпня 1934 р. поєднав у своїй особі посади канцлера, президента і головнокомандувача збройними силами Німеччини. Подальша життєдіяльність Гітлера і її фінал загальновідомі. Найпослідовніше і стисло основні ідеї фашизму викладено у праці Гітлера "Моя боротьба". Вона написана від першої особи, як біографічна розповідь про дитинство, юність і зрілі роки автора. Поряд з цим широко подаються роздуми автора про зовнішню й внутрішню політику, про раси, євреїв і німців, капіталістів і робітників, про минуле й майбутнє, архітектуру, пропаганду, театр, кіно, літературу, проституцію, церкву і виховання дітей. Характер викладу у книзі безапеляційний і агресивний. Посилання на першоджерела, цитати, цифри, факти і наукова політика - відсутні. Автор подає читачеві "істини" в кінцевій інстанції". Проводиться догма нацизму, що істинна ідеологія основана не на логіці, не на розумі, а на сліпій вірі. "Моя боротьба" була розрахована на всі прошарки німецького суспільства. Нацисти, які вважали себе аристократами, із задоволенням читали похвалу аристократизму; нацисти із робітників бачили у цій книзі зовсім інше - загравання Гітлера із "сіллю" суспільства - людьми праці; німецькі націоналісти проникались ідеєю своєї національної винятковості, італійці - наднаціональну спільність фашизму; солідні буржуа із задоволенням відзначали похвали фюрера на адресу "творчого капіталу". Упродовж багатьох років гітлерівці цитували "Майн кампф" і завжди знаходили в ній необхідне. Основний зміст цієї праці зводиться до того, що принижена й попрана численними "кровними ворогами" Німеччина підніметься із руїн Версаля, створить нову здорову ієрархічну державу, засновану на расовій теорії, і почне розширюватись: спочатку включить в себе всіх німців за межами німецьких кордонів, а насамкінець завоює інші народи. Обґрунтовуючи свої зазіхання на збільшення німецьких територій, фюрер посилається на практику німецьких імператорів середньовіччя: "Нині ми повертаємось до того, що було шість століть назад". А що було в ті далекі часи - невідомо. Так само бездоказово в книзі стверджується, що нібито істинні арійці (німці) завжди приносили найвищу культуру, підкоряючи собі інші народи й обертаючи їх на слуг. Арієць, зазначав Гітлер, є прототипом того, що ми розуміємо під словом "людина". Тому перші паростки культури виникали там, де арійці зустрілися з "нижчими народами, завоювали їх і підкорили своїй волі". Про майбутню ідеальну державу Гітлер повідомляє тільки те, що в ній не буде "демократичного сміття", що трудящих звільнять від "процентного рабства", що ідеї, міцність духу, героїзм і єдність народу важливіші, ніж закони економіки, які взагалі є "вигадкою інтелектуалів". "Не матеріальні властивості, а виключно ідеальні якості, - зауважував він, - ведуть до створення держави....Держава - це не... економічна організація. Внутрішня сила держави тільки в окремих випадках відповідає так званому економічному розквіту". Вища мета арійця - берегти чистоту крові. "Люди, - писав Гітлер у "Майн кампф", - гинуть не через програні війни, а через втрату опору....Все, що не є повноцінною расою на цій землі, - бур'ян". Одним із центральних положень книги Гітлера є "ідея фюрера". Для її обґрунтування він уподібнює: людське суспільство біологічному організму, який повинен мати голову і мозок. Мозок нації - фюрер. Вибране коло фюрерів - з "абсолютним авторитетом" і "абсолютною відповідальністю" він протиставляв "безвідповідальній" демократичній парламентській системі. Замість свободи і рівності Гітлер пропонував німцям беззаперечну покірність "в ім'я загального блага" і залізну дисципліну. Слід зауважити, що теоретичними підвалинами фашистської, націонал-соціалістичної ідеології були праці таких відомих філософів, як Ніцше, Шопенгауер, Шпенглер, Трейчке, Гобіно, Чемберлен. Офіційними ідеологами німецького фашизму вважаються Альфред Розенберг (1893-1946 pp.), який, переглянувши твори цих філософів і відібравши необхідне, створив теорію націонал-соціалізму, яку виклав у книзі "Міф двадцятого століття" (1930 p.), Карл Хаусхофер (1869-1946 pp.) та ін. Основні риси політичної ідеології фашизму, які можна привести до загального знаменника з двох його найрозвиненіших форм, - італійського фашизму і німецького націонал-соціалізму, за влучним твердженням професора О. Мартишина, зводяться до наступного: культ нації на расистській основі (Німеччина) або національної держави (Італія); прямі заклики до насильства і війни заради завоювання й утримання влади, а також для забезпечення імперіалістичних зазіхань; зневага до демократії, свободи, рівності, прав людини, законності, гуманізму; концентрація влади в руках фашистської партії і вождя; тоталітарна держава; викорінення інакомислення і плюралізму; збереження існуючого соціально-економічного ладу при введенні сильного державного контролю і регулювання. Політична платформа фашизму - виправдання відкритої і терористичної диктатури. У цьому й полягає сутність фашизму. Сучасний "неофашизм", що розповсюджений майже в усіх великих країнах світу, не змінює сутності фашизму. Це просто сучасний фашизм.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 316; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.78.117 (0.01 с.) |