Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Зміст і сутність марксистської політико-правової теоріїСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Відправним пунктом у вченні марксистів є вчення про базис і надбудову. Базис - економічна структура суспільства, сукупність виробничих відносин, в основі яких лежить певна форма власності. Виробничі відносини завжди відповідають певному рівню розвитку суспільства і виробничих сил. Таким чином, базис - це виробничі відносини, що залежать від виробничих сил. Маркс зауважував, що у своєму житті "...люди вступають у певні, необхідні, незалежні від їхньої волі відносини - виробничі відносини, які відповідають певному ступеню розвитку виробничих сил. Сукупність цих виробничих відносин становить економічну структуру суспільства, реальний базис, на якому вивищується юридична і політична надбудова, і якому відповідають певні форми суспільної свідомості. Спосіб виробництва матеріального життя зумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі. Не свідомість людей визначає їхнє майбуття, а навпаки, їхнє суспільне буття визначає їхню свідомість". Фактично Маркс сформулював діалектико-матеріалістичний метод, що дає змогу розглядати явища у їх виникненні й розвитку, бачити їх суперечності та взаємодію. Виробничі сили розвиваються невпинно й періодично вступають у суперечності з виробничими відносинами, що склалися і переростають їх межі. При цьому виникає новий спосіб виробництва, який існуватиме доти, доки зберігатиметься відповідність між рівнем розвитку виробничих сил і виробничих відносин. Таким є економічний механізм історичного розвитку, що постає як зміна способів виробництва і як результат - переворот у надбудові. Етапи суспільного розвитку Маркс назвав суспільно-економічною формацією. Одна суспільно-економічна формація змінює іншу в результаті боротьби класів, вища форма якої - соціальна революція. Тобто відбувається переворот в політико-правовій та ідеологічній надбудові. Ще в ранніх статтях "До єврейського питання" і "До критики гегелівської філософії права" Маркс критично переглядає всю гегелівську філософію права як таку, що не відповідає реаліям часу і виробляє матеріалістичний підхід до розуміння історії, держави і права. Він висуває положення, що не держава визначає громадянське суспільство (сукупність виробничих відносин), як вважав Гегель, а, навпаки, характер громадянського суспільства зумовлює сутність держави і права. У "Маніфесті Комуністичної партії", написаному Марксом і Енгельсом за завданням "Союзу Комуністів" (міжнародної робітничої організації, грудень 1847 - січень 1848 p.), стисло викладеш основні ідеї марксизму, проаналізовано тогочасне суспільство і його проблеми та намічені напрями їх розв'язання. "Маніфест" було видано в 1848 р. майже усіма європейськими мовами. Він починався словами: "Історія всіх суспільств, що існували до цього часу, була історією боротьби класів. Вільний і раб, патрицій і плебей, поміщик і кріпак, майстер і підмайстер, коротко кажучи, гнобитель і пригноблений перебували у вічному антагонізмі один до одного, вели невпинну - то приховану, то відверту боротьбу, - яка завжди закінчувалась революційною перебудовою всього суспільства або загальною загибеллю класів, що вели між собою боротьбу". Держава і право, згідно з вченням Маркса і Енгельса, виникли внаслідок розколу суспільства на класи з протилежними економічними інтересами. Розкриваючи сутність держави у "Німецькій ідеології" (1845 p.), вони наголошують, що це та форма, в якій індивіди, які належать до панівного класу, здійснюють свої загальні інтереси і в якій громадянське суспільство "цієї" епохи знаходить своє зосередження". Буржуазна держава, на їхню думку, всього лише "форма організації, яку неминуче повинні прийняти буржуа. щоб - як зовні, так і всередині держави - взаємно гарантувати свою власність і свої інтереси". Автори "Маніфесту" зазначають, що епоха буржуазії "спростила класові суперечності: суспільство все більше й більше розколюється на два великі ворожі табори, на два великі класи, які стоять один проти одного, - буржуазію і пролетаріат", і, наголошуючи на класовій сутності буржуазної держави, вказують, що "сучасна державна влада - це тільки комітет, який управляє загальними справами всього класу буржуазії". Так само і сутність буржуазного права Маркс і Енгельс розкривають словами, зверненими до самої буржуазії: "...ваше право є лише возведена в закон воля вашого класу, воля, зміст якої визначається матеріальними умовами життя вашого класу". Слід зауважити, що таке класичне визначення сутності буржуазного права, як вияву волі панівного класу, зумовленої матеріальними умовами його життя, - є фактично ключем до розуміння й характеристики сутності інших історичних типів права і права загалом. Маркс і Енгельс стверджували, що держава і право - явища надбудовні й залежать від соціально-економічного базису і мають певну самостійність. Цим, зокрема, пояснюється наявність різних форм держави і права, що існують у межах однієї формації. Погляд на державу як на комітет управління загальними справами буржуазії не означав, однак, що вона здійснює тільки інтереси панівного класу. Маркс в "Капіталі" застерігає від такого спрощення і вказує, що діяльність держави охоплює і "виконання загальних справ, що витікають із природи всякого суспільства, і специфічні функції, що витікають із протилежності між урядом і народними масами". Він наголошує, що панівний клас не ізольований від інших соціальних прошарків і змушений певною мірою рахуватися з ними і їхніми інтересами. У праці "Походження сім'ї, приватної власності і держави" Енгельс зауважував: "Як винятки зустрічаються, однак, періоди, коли класи, що борються, досягають такої рівноваги сил, що державна влада на деякий час отримує певну самостійність стосовно обох класів, як удавана посередниця між ними. Така абсолютна монархія XVII-XVIII ст., яка урівноважувала дворян і буржуазію, такий бонапартизм першої і особливо другої французької імперії, який підбурював пролетаріат проти буржуазії і буржуазію проти пролетаріату". На думку Енгельса, держава включає в себе управління загальними справами, але не зводиться до нього. У держави є ще одна ознака - класовість влади, і це головне. Визнаючи класовий характер держави і права, Маркс і Енгельс дійшли висновку про неминучість їх ліквідації внаслідок зникнення класів. Вони буди переконані, що людське суспільство розвивається по висхідній лінії і прогресивними епохами розвитку суспільства називали азіатську, античну, феодальну і буржуазну суспільно-економічну формації. Буржуазні виробничі відносини, на їхню думку, - остання антагоністична форма суспільного виробництва, яку неминуче замінить безкласове суспільство. У "Німецькій ідеології" Маркс і Енгельс обґрунтовують тезу про неминучість пролетарської революції і вказують на її докорінну відмінність від усіх попередніх, які дише змінювали панування одного експлуататорського класу іншим. Пролетарська революція на відміну від попередніх, це революція, що "знищує панування будь-яких класів разом із самими класами". Силою, яка зможе вирішити суперечність між зростаючими виробничими силами і гальмуючими їх зростання капіталістичними відносинами, є пролетаріат. Саме пролетаріат, здійснивши всесвітню комуністичну революцію, побудує нове, прогресивне суспільство без класів і політичної влади. "Висуваючи ідею диктатури пролетаріату в "Німецькі ідеології", Маркс і Енгельс зазначають: "Кожен клас, що прагне до панування, - навіть якщо його панування зумовлює, як це має місце у пролетаріату, знищення всієї старої суспільної форми і панування взагалі - повинен насамперед завоювати собі політичну владу". "Політична влада у власному розумінні слова, - стверджують автори "Маніфесту", - це організоване насильство одного класу для придушення іншого. Якщо пролетаріат у боротьбі проти буржуазії неминуче об'єднається в клас, якщо шляхом революції він робить себе панівним класом і в статусі панівного класу силою усуває старі виробничі відносини, та разом з цими виробничими відносинами він знищує умови існування класових суперечностей, знищує класи взагалі, а тим самим і своє власне панування як класу. На місце старого буржуазного суспільства з його класами і класовими протилежностями приходить асоціація, в якій вільний розвиток кожного є умовою вільного розвитку всіх". Особливості робітничого класу, що зумовлюють його роль у знищенні буржуазної держави і права, й необхідність саме його політичного панування, Маркс і Енгельс пояснювали тим, що з усіх експлуатованих мас капіталістичного суспільства - це, по-перше, клас, який постійно зростає і розвивається, по-друге, - об'єднаний умовами великого промислового виробництва і по-третє, - клас, самі умови існування якого ставлять його в становище непримиримого противника приватної власності, оскільки сам він не має нічого, крім своїх робочих рук, а світ капіталізму несе йому рабське існування, пригнічення й експлуатацію. "Нехай панівні класи здригаються перед Комуністичною революцією. Пролетарям нічого в ній втрачати крім своїх ланцюгів. Здобудуть же вони весь світ". У "Маніфесті" викладена програма пролетарської революції: "Першим кроком у робітничій революції є перетворення пролетаріату в панівний клас, завоювання демократії. Пролетаріат використовує своє політичне панування для того, щоб вирвати у буржуазії крок за кроком увесь капітал, централізувати всі засоби виробництва в руках держави, а саме пролетаріату, організованому як панівний клас, і, можливо, більш швидко збільшити суму виробничих сил. Це може, звичайно, відбутися спочатку лише при допомозі деспотичного втручання у право власності і в буржуазні виробничі відносини". У переліку заходів, потрібних для перебудови всього виробництва у най передовіших країнах, передбачалися такі: · скасування права спадкування; · експропріація земельної власності і обернення земельної ренти на покриття державних витрат; · високий прогресивний податок; · конфіскація майна емігрантів та заколотників; · централізація кредиту в руках держави через національний банк з державним капіталом із винятковою монополією; · централізація всього транспорту в руках держави; · збільшення кількості державних фабрик, знарядь виробництва, підготовка земель під оранку і поліпшення їх за загальним планом; · обов'язковість праці для всіх, створення промислових армій (особливо для землеробства); · поєднання землеробства з промисловістю, сприяння поступовому усуненню відмінностей між містом і селом; · суспільне і безкоштовне виховання дітей; усунення фабричної праці дітей в її сучасних формах; поєднання виховання з матеріальним виробництвом тощо. У "Маніфесті" передбачалося, що запровадження цих заходів можливе дише за умови здобуття пролетаріатом політичної влади. Із розвитком промисловості пролетаріат зростає не тільки чисельно, а й гуртується v великі маси. При цьому сила його зростає, і він це відчуває. Робітники створюють коаліції проти буржуазії, виступаючи спільно для захисту своїх прав (наприклад, заробітної плати). Подекуди боротьба переходить у відкриті повстання. Робітники іноді перемагають, але ці перемоги скороминущі. "Справжнім результатом їхньої боротьби є не безпосередній успіх, а об'єднання робітників, що все більше поширюються. Йому сприяють засоби сполучення, що створюються великою промисловістю і встановлюють зв'язок між робітниками різних місцевостей. Лише цей зв'язок і потрібен для того, щоб централізувати численні місцеві вогнища боротьби, що носять скрізь однаковий характер, і злити їх в одну національну, класову боротьбу. А всяка класова боротьба є боротьба політична". Пізніше, в листі до І. Вейдемейстра 5 березня 1852 p., обґрунтовуючи ідею диктатури пролетаріату, К. Маркс писав: "...мені не належить ні та заслуга, що я відкрив існування класів у сучасному суспільстві, ні та, що я відкрив їх боротьбу між собою. Буржуазні історики задовго до мене виклали історичний розвиток цієї боротьби класів, а буржуазні економісти - економічну анатомію класів. Те, що я зробив нового, полягало в доведенні наступного: 1) що існування класів пов'язане дише з певними історичними фазами розвитку виробництва; 2) що класова боротьба веде до диктатури пролетаріату; 3) що ця диктатура сама є дише переходом до знищення всяких класів і до суспільства без класів". При цьому слід зауважити, що диктатура пролетаріату в теорії марксизму не означала влади одного класу, що нав'язується силою всьому суспільству. В праці "Класова боротьба у Франції" Маркс характеризував її як об'єднання з революціонізованими елементами дрібної буржуазії та селянства. Наголошуючи на інтернаціональному характері боротьби робітничого класу, у "Маніфесті" зазначалося: "До тієї ж міри, до якої буде знищена експлуатація одного індивіда іншим, знищена буде й експлуатація однієї нації іншою. Разом з антагонізмом класів всередині націй згинуть і ворожі стосунки націй між собою." У цій боротьбі комуністи не мають "ніяких інтересів, окремих від інтересів свого пролетаріату загалом", вони "всюди добиваються об'єднання і згоди між демократичними партіями всіх країн". "Маніфест" завершується гаслом: "Пролетарі всіх країн, єднайтесь!", яке містить великий потенціальний заряд братства усіх трудящих народів світу. У "Німецькій ідеології" і "Маніфесті Комуністичної партії" та подальших працях Маркс і Енгельс висували ідею можливості перемоги соціалістичної революції водночас в усіх, або в більшості капіталістично розвинених країнах: "Поєднання зусиль хоча б цивілізованих країн є однією з перших умов звільнення пролетаріату". Це положення було правильним для того часу і втратило своє значення в епоху імперіалізму, коли Ленін відкрив закономірності розвитку нового історичного періоду й обґрунтував можливість перемоги соціалістичної революції в одній, окремо взятій країні. У "Критиці гегелівської філософії права. Вступ" К. Маркс формулює важливу ідею необхідності революційної теорії робітничого класу, яка в поєднанні з робітничим рухом є передумовою перемоги пролетарської революції. "Зброя критики, - зазначав Маркс, - не може, звичайно, замінити критики зброєю, матеріальна сила повинна бути повалена матеріальною ж силою; але і теорія стає матеріальною силою як тільки вона оволодіває масами... Подібно до того, як філософія знаходить у пролетаріаті свою матеріальну зброю, так і пролетаріат знаходить у філософії свою духовну зброю..." У "Маніфесті Комуністичної партії", який було створено як науково-обгрунтовану програму боротьби робітничого класу за своє звільнення, його автори наголошують: "Що ж доводить історія ідей, як не те, що духовне виробництво змінюється разом з матеріальним? Панівними ідеями будь-якого часу були завжди лише ідеї панівного класу". І тому "Комуністична революція - це найрішучіший розрив з успадкованими від минулого відносинами власності; не дивно, що в ході свого розвитку вона найрішучіше пориває з ідеями, успадкованими від минулого". Знищення капіталізму основоположники марксизму пов'язували із соціальною революцією, що мала здійснитися, залежно від обставин (від сили опору) мирним або немирним шляхом і встановленням диктатури пролетаріату. "Між капіталістичним і комуністичним суспільством, - писав Маркс в "Критиці Готської програми", - лежить період революційного перетворення першого в друге. Цьому періоду відповідає і політичний перехідний період, і держава цього періоду не може бути нічим іншим, крім як революційною диктатурою пролетаріату". У праці "Вісімнадцяте брюмера" Маркс доводить, що пролетаріат не може оволодіти владою без знищення старої державної машини. "Усі перевороти вдосконалювали цю машину замість того, щоб зламати її". Досвід Паризької комуни 1871 р. утвердив його в цьому переконанні. У праці "Громадянська війна у Франції", в якій Маркс аналізує досвід Паризької комуни, а також у передмові Маркса і Енгельса до видання "Маніфесту" 1872 p., комуна розглядається як перший історичний зразок влади, за якої представницькі органи не лише приймали закони, а й проводили в життя свої рішення. Принцип розподілу влади було відкинуто. За словами Маркса, комуна була "не парламентарною, а працюючою корпорацією". Стара державна машина була замінена істинно народним самоуправлінням. Усі посадові особи обирались і в будь-який час могли бути відкликані. Головною умовою будівництва комуністичного суспільства Маркс і Енгельс вважали знищення приватної власності і встановлення суспільної власності на засоби виробництва, організацію промисловості на планових засадах. Комуністичне суспільство, за теорією марксизму, проходить дві фази у своєму становленні - нижчу і вищу. Нижча фаза (соціалізм) - це таке суспільство, яке розвивається не на своїй власній основі, а виходить із капіталізму, і тому ще зберігає у всіх відносинах його "родимі плями". Тут діє правило: за рівну кількість праці - рівна кількість продукту, тобто "кожному за його працю". Це нагадує товарообмін при капіталізмі. Право цього періоду залишається буржуазним. Воно необхідне як регулятор міри праці і споживання і лише на вищій стадії комунізму стане можливим "цілком подолати вузький горизонт буржуазного права". Вища стадія (комунізм) - обґрунтовується марксизмом як суспільство, у якому зникне потреба поділу на класи через розподіл праці. У праці "Критика Готської програми" Маркс стверджував, що на вищій стадії комунізму зникне різниця між розумовою і фізичною працею, між містом і селом. Праця перестане бути тільки засобом для життя, а стане найпершою життєвою необхідністю. Поряд із всебічним розвитком індивідів зростуть і виробничі сили, і всі джерела суспільного багатства поллються повним потоком, і стане можливим здійснення принципу "від кожного за можливістю, кожному за потребою". Відсутність класів і необхідності контролю за якістю праці і мірою споживання призведе до поступового відмирання держави і права. Енгельс зазначав: "Ми наближаємося тепер швидкими кроками до такого рівня розвитку виробництва, на якому існування цих класів не тільки перестало бути необхідністю, а й стає прямою перешкодою виробництву. Класи зникають так само неминуче, як неминуче вони в минулому виникли. Із зникненням класів зникне, неминуче, держава. Суспільство, яке по-новому організує виробництво на основі вільної і рівної асоціації виробників, відправить всю державну машину туди, де їй буде тоді справжнє місце: в музей старожитностей поруч з прядкою і бронзовою сокирою". Відомо, що в Росії свого часу ідеї марксизму пропагували Г. Плеханов і В. Ленін. У них були істотні розходження в оцінюванні окремих положень марксизму. З того часу фактично й розпочався творчий розвиток марксизму. Нині намітився неоднозначний підхід до оцінювання марксистської теорії. Дехто називає марксизм "облудою", "марою", пропонуючи заборонити його як "найреакційнішу філософію передостаннього століття". Інші наголошують на його всесвітньо-історичному значенні і зазначають, що "марксистські погляди, марксистська концепція загалом і назавжди увійшли в історію всесвітньої політичної та правової думки, становлять її ґрунтовний пласт". Про потребу переосмислення ідей марксизму "висловлюються найавторитетніші політологи й економісти Заходу. Відомо, що Маркс визнаний найвидатнішим мислителем тисячоліття".
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-20; просмотров: 243; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.117.158.10 (0.012 с.) |