Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Лисенко також створює обробки народних пісень, які уявляють цілі музичні картини, в них партія фортепіано набирає самостійного драматургічного значення і стає важливим носієм образності (“Дощик”).Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Особливе місце займають обробки історичних пісень, в яких Лисенко намагається ствердити могутню творчу силу народу:”Максим козак Залізняк”, “Гей, не дивуйте”. В них він використовує метод програмності. Тут також розвинена партія фортепіано, є вступ і закінчення. Таким чином утворюється ВІЛЬНА обробка народної пісні. В своїх обробках Лисенко прагне до створення нових форм (куплетно – варіаційа, тричастинна), дбає про різноманітну тематику, всебічне жанрове охоплення. Він подає зразки обробок історичних, чумацьких, бурлацьких, жартівливих і побутових (про горе, кохання, родинне життя) пісень. У третьому випуску окремо виділено рубрику “Міщанські, ремісницькі пісні “, представлену зразком пісні “Про Купер’яна”. (№42) Четвертий випуск містить п’ять пісень західноукраїнських районів, записаних композитором від І.Франка. Кращі обробки М.В.Лисенка, як сольні, так і хорові, переросли значення гармонізацій і перетворилися у блискучі щодо майстерності самостійні художні твори. Вони міцно увійшли в репертуар професіональних і самодіяльних капел, ансамблів та солістів-виконавців. СОЛОСПІВИ У доробку М.В.Лисенка понад 100 романсів. Більшість написано у 90-900-ті роки. У 60-80-ті роки він звертається до поезії Шевченка, яка приваблювала Лисенка глибокою народністю, правдивістю зображення подій, палким революційним пафосом, щирістю висловлення. Для ранніх романсів Лисенко вибирав тексти, в яких йдеться про важку жіночу долю, соціальне гноблення (“Ой одна я, одна”). Спираючись на типові образи, інтонаційну, ритмічну і ладову будову народної музики, композитор створює цілу галерею реалістичних, зворушливих і трагічних жіночих образів. Деякі пісні Лисенка на слова Шевченка побутують у народі, втративши авторство і перетворившись на народні як, наприклад, “Минають дні”, “Чого мені тяжко”, “Реве та стогне Дніпр широкий”. У 90-ті роки Лисенко звертається до поезії Г.Гейне і пише 14 романсів. Їх справедливо вважати циклом, хоч на це і немає авторської ремарки. В романсах композитор розкриває почуття безтурботної радості. До циклу на слова Гейне входить два вокальних дуети. Серед них – “Коли розлучаються двоє”. Тут глибокі і сильні почуття, скорбота і біль розставання, яке люди переживають мужньо, надзвичайно яскраво передані у виразній, мелодійній музиці. Лисенко написав також 6 романсів на слова І.Франка, які теж вважаються за цикл. В них – переважно ніжна, світло-печальна лірика, сум нерозділеного кохання або лірика з соціальним відтінком. Поривчаста, гостро-емоційна музика романсу “Безмежнеє поле “ передає схвильований, бентежний характер тексту. Образ безкрайого, оповитого сніжним завоєм степу відтіняє настрій самотності і глибокий душевний біль людини. Засоби музичної виразності в романсах і вокальних ансамблях Лисенка пластично і гнучко передають настрої поетичного тексту. Домінуюча роль належить мелодиці, а супровод цілком їй підпорядкований, він підтримує вокальну партію і, поряд з цим, коли того вимагає авторський задум, виконує ілюстративно-зображальну роль. Як це має місце в класичній романсовій літературі, і у Лисенка фортепіанні вступи викладають основне мелодійне і емоціонально-інтонаційне зерно, а постлюдії є своєрідними образно-поетичними узагальненнями цілого твору. Романси Лисенка були творчою лабораторією композитора, в якій викристалізувалися мелодика, гармонія і фактура творів. ХОРОВА МУЗИКА Твори для хору становлять яскраву сторінку музичної спадщини Лисенка. Більше всього написано у 70-80-ті та у 1900- ті роки. Крім того, хорова творчість композитора – одне з найцінніших надбань української музичної культури дожовтневого часу. Більшість хорів написано на вірші Шевченка. Всього Лисенко написав понад 30 творів для хору. Вони різноманітні за ідейно-образним змістом та формою. Тут є великі вокально-симфонічні полотна, хорові поеми, мініатюри. Всі вони нерозривно пов’язані з фольклором. У хорах композитор прагне втілити епічні, героїчні картини боротьби за народне щастя, глибокі філософські узагальнення і ніжні, зворушливі почуття людини (“Пливе човен”, ”Вічний революціонер”). М.В.Лисенка по праву вважають основоположником жанру кантати на Україні. Шукаючи відповідних форм для втілення величних образів героїко-патріотичних творів великого поета-революціонера в музиці, він творчо переосмислив цей жанр, надав йому своєрідних національних ознак. Кантата “Радуйся, ниво неполитая”(на текст поезії “Ісайя. Глава 35. Подражаніє”) – одна з наймонументальніших композицій Лисенка на тексти Шевченка. У ній виразно виступають мотиви активного протесту художника проти сучасної йому дійсності і втілюються мрії про щасливе майбутнє вільного народу. П’ять частин кантати відповідають смисловим розділам вірша. Перша – “Радуйся, ниво неполитая”(мішаний хор), друга – “І процвітеш, позеленієш”(квартет), третя – “І спочинуть невольничі утомлені руки”(соло сопрано, жіночий хор), четверта – “Тоді, як, господи, святая на землю правда прилетить”(соло баритона), п’ята – “Оживуть степи, озера”(мішаний хор). Композитор прославляє рідну землю і трудові руки, що не знають спокою, змальовує світлі образи майбутнього – вільного від гніту й експлуатації, твердо вірить в торжество правди і справедливості. Музика кантати має урочисто піднесений, радісний характер, особливо у першій частині і в фіналі, написаному у формі хорової фуги. Друга, третя і четверта частини пройняті настроями лірики і героїки. Композитор не цитує тут української народної пісні, а широко використовує її інтонаційне і ладове багатство. ФОРТЕПІАННА МУЗИКА До фортепіанної музики Лисенко звертається протягом усього свого життя, особливо у 70-ті, та 1900-ті роки. Жанр цей не є провідним у творчості композитора, і за ідейно – образним змістом, яскравістю й оригінальністю мови фортепіанні твори поступаються романсам, хорам, операм та обробкам народних пісень. Грати на фортепіано Лисенко почав ще з дитинства. Коли навчався у Лейпцігській консерваторії на фортепіанному факультеті ґрунтовно вивчав музику Баха, віденських класиків, Шумана, Мендельсона, Ліста, Глінки. Перші фортепіанні твори були написані у консерваторські роки. Вони пов’язані з фольклором. Прикладом може бути фортепіанна сюїта. Вона уявляє собою українські пісні, опрацьовані у формі старовинних танців: прелюдія – “Хлопче – молодче”(№50), гавот – “Ой, чия ти, дівчино, чия”, сарабанда – “Сонце низенько”(№52), токата “Пішла мати на село”(№51). В цій сюїті Лисенко вдало поєднав народні теми з жанровими особливостями європейських танців. В п’єсах формуються типові риси його фортепіанної творчості: висока майстерність, справжня піаністичність, трактування фортепіано як співучого, виразного інструмента. У 70-ті роки Лисенко створює понад півтора десятки фортепіанних творів. Серед них і великі форми – соната, два концертні полонези, дві рапсодії на українські теми, і невеликі твори – “Пісні без слів”, ”Мрії”, мазурка, вальс та інші. З одного боку в музиці відчувається вплив Шопена, Ліста, з другого - спостерігається інтерес до фольклорних джерел. Одним з найвидатніших і найбільш виконуваних творів Лисенка для фортепіано великої форми є Друга рапсодія. В її основі лежать народні теми: думка (повільна пісня) і шумка (швидкий танок). Жанр рапсодії, як відомо, сформувався в зарубіжній романтичній музиці (згадаємо рапсодії Ліста). Лисенко творчо розвиває традиції Ліста на українському національному грунті.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-19; просмотров: 802; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.12.146.100 (0.011 с.) |