Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Коііцкііціівитоків друкарстваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
„щ-ИЦІЯ.ЧІІХІДПІІХ уЧРІІІІХ
1564 року першої датованої друкованої книги — "Апостола" J. Федорова і прибуття його на українські землі. Ніяк не применшуючи ролі й значення І. Федорова в розвитку цієї справи, його, однак, сьогодні не можна вважати засновником українського книгодрукування, а лише фундатором постійного друкарства на українських землях. Суть західної концепції в питанні українських друків полягає в наступному: до прибуття І. Федорова у Львів і заснування ним у 1572-1573 роках друкарні та видання у 1574 року "Апостола" на західноукраїнських землях існувало книгодрукування. Серед таких авторитетних у західному світі вчених, які від початку підтримували цю точку зору, найперше слід назвати польського дослідника Є. Бандтке. У своїй багатотомній ґрунтовній праці "Історія друкареньу Королівстві Польському і Великому Князівстві Литовському, і в краях закордонних, де польські справи творилися" він присвятив окремий розділ аналізу зародження і розвитку книгодрукування у Львові. Вже на початку розділу цей учений ствердив: "Іван Федоров не зложив, а обновив тут друкарню руську р. 1573". Інший дослідник історії слов'янського кириличного книгодрукування, родом з Галичини, Д. Зубрицький, на підтвердження своєї думки про друкування книгу Галичині до приходу Івана Федорова, посилається на післямову львівського "Апостола". Сам московський друкар, зазначає Зубрицький, переконався в існуванні тут друкарства й тих "боговибраних мужів", хто проклав уже для нього дорогу: "... [Федоров], когда вселушимся в преіменитом граде Львове, яко по стопам ходяче топтанним некоего богоизбранна мужа начах глаголити в собі молитву сію ". Більше того, в зазначеній праці цей історик виокремлює розділ, який так і називається: "Друкарня перед Федоровичем у Львові". Ось аргументи Зубрицького: "Що у Львові перед Іваном Федоровичем, тобто 1574 роком Варто підкреслити, що факт існування друкарства на західноукраїнських землях у дофедоровський період обстоюють учені, яких важко запідозрити в прихильності до українського національного руху, а отже, в упередженості чи суб'єктивізмі на користь першості українського друкарства над російським. Єжи Бандтке за плоттю і кров'ю був польським патріотом, а Денис Зубрицький, галичанин, — один із прихильників ідеї "единства русского народа", до того ж, активно заперечував можливість самостійного розвитку української мови. § 3. Концепція Івана Огіснка Перша узагальнююча фундаментальна праця, що дала сучасним дослідникам українського друкарства величезний фактологічний матеріал щодо того, яке місце посідає в історичному розвитку українське друковане слово серед європейських народів у цілому і слов'янських зокрема і яка практично заперечила домінуючі до цього твердження щодо підпорядкованості українського друкарства російському, а також усталене донедавна датування початків і подальших етапів книгодрукування для українців, стала книга видатного діяча українського відродження, вченого-українознавця із світовим ім'ям І. Огієнка "Історіяукраїнського друкарства". Вперше ця книга побачила світ незначним накладом заходами Наукового товариства імені Тараса Шевченка у Львові 1925 року. Саме про неї захоплено сказав, прочитавши її відразу, відомий учений К. Студинський: "Ми повинні віднестися до цієї книжки не то із захопленням і пошаною, а із подивом для совісті й точності автора, для того ясного викладу, яким пронизаний величний твір, для тої легкості пера, котрим орудує автор... Серед культурних націй, як англійська, така книжка знайшлася б у кожній хаті інтелігентного громадянина". За радянських часів про Огієнкову "Історію українського Друкарства" заборонено було згадувати у будь-якому контексті нашим ученим-дослідникам. І не тому, що її автор працював у ненависному більшовикам уряді Симона Петлюри за часів Директорії У HP, а передусім за ЇЇ наукову концеп-ЦІ1°- Завдяки переконливості віднайдених історичних фактів, KOI I ЦК 11 ЦІЇ ВИТОПІ В ДРУКАРСТВА |{0пцеііція Івана Огіснка
ЗВІРНИК ФІЛЬОЛЬОҐІЧНОІ СЕКЦІЇ НАУКОВОГО ТОВАРИСТВА ІНЕНИ ШЕВЧЕНКА Проф. 19. ОГІЄНКО. історія УКРАЇНСЬКОГО ДРУКАРСТВА. ТОМ І. ІСТОРИЧНО-БІБЛЮГРАФИЧНИЙ ОГЛЯД УКРАЇНСЬКОГО ДРУКАРСТВА XV—XVIII В. В. ЛЬВІВ, 1925. НАКЛАДОМ НАУКОВОГО ТОВАРИСТВА 1МВНИ ШЕВЧЕНКА Титульна сторінка першого кидання " Історії українського друкарства". Львів, 1925 Перевиданим і: незалежній Україні 1094 року "арештованої книги" київським видавництвом "Либідь" іумки України
широті охоплення джерельним матеріалом і водночас простоті, емоційності, дохідливості викладу ця книга сильно вплинула на суспільну свідомість українського громадянства. В Україну вона повернулася майже через сімдесят років перебування у спецфондах. Видана була 1994 року з маркою видавництва "Либідь" при Київському університеті значним накладом з рекомендаційним грифом міністерства освіти України, як навчальний посібник для вивчення студентами гуманітарних факультетів. Заслуга цього видання і в тому, що воно також послужило приводом для прийняття важливого й довгоочікуваного урядового рішення: відзначення 1998 року тисячолітнього ювілею українського літописання і книгодрукування. Ще одна особливість Огієнкового дослідження. У ньому чи не вперше у вітчизняній історіографії так глибоко, аргументовано, на конкретній джерельній основі показано, яка руйнівна сила методично, протягом століть, спрямовувалася з імперських столиць Петербурга і Москви на знищення волі українського друку, придушення української культури в цілому. Автор одним із перших серед вітчизняних науковців оприлюднив на сторінках цієї книги нечувані за своєю зверхністю й зневагою до всього народу гласні й негласні документи минулої епохи — укази, розпорядження, циркуляри царського уряду про заборону українського друку, знищення українських книжок, виправлення українського правопису. Та найціннішим у дослідженні Івана Огієнка є його сміливе обгрунтування нової періодизації виникнення і поширення українськими теренами друкарської справи. Логічно вмотивованим виглядає поділ автора її початків на два періоди: 1) поза етнічними українськими землями; 2) власне на українських землях. У першому випадку чітко й недвозначно називається аргументовано доведена дата появи перших українських книжок поза офіційними кордонами тодішньої України — 1491 рік. Саме тоді у Кракові на замовлення української громади німецький друкар Швайпольт Фіоль випускає у світ кириличним шрифтом Часословець і Октоїх (або Осьмигласник).
|
|||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 381; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.79.187 (0.009 с.) |