Принципи роботи у середовищі візуальної розробки програм програмний проект і файли, що входять до його складу. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Принципи роботи у середовищі візуальної розробки програм програмний проект і файли, що входять до його складу.



Початок роботи

Запускається Delphi звичайним способом, тобто вибором з меню Borland Delphi 7 команди Delphi 7.

Вид екрану після запуску Delphi має 5 вікон (мал. 1):

· головне вікно - Delphi 7;

· вікно стартової форми - Form 1;

· вікно редактора властивостей об'єктів - Object Inspector;

· вікно проглядання списку об'єктів - Object TreeView;

· вікно редактора коду - Unitl.pas.

Вікно редактора коду майже повністю закрите вікном стартової форми.

Головне вікно

Головне вікно здійснює основні функції управління проектом створюваної програми. Це вікно завжди присутнє на екрані і уперто займає його саму верхню частину. Не намагайтеся його розкрити на вась екран: навіть у стані, що максимізував, його розміри і положення практично не відрізняються від звичайних.

Зв'язано це з функціональністю головного вікна: з одного боку, воно несе в собі елементи, які завжди повинні бути під рукою у програміста, з іншої - вікно не повинне віднімати біля інших вікон Delphi значного простору екрану. Мінімізація головного вікна приводить до зникнення з екрану інших вікон Delphi [Ці вікна з'являться, як тільки будуть відновлені розміри головного вікна.], а його закриття означає закінчення роботи програміста з системою програмування.

У головному вікні розташовується головне меню Delphi, набір піктографічних командних кнопок і палітра компонентів.

Головне меню [Крім головного меню в Delphi широко використовується система допоміжних меню, доступ до яких здійснюється правою кнопкою миші.] містить всі необхідні засоби для управління проектом. Всі опції головного меню є опції-заголовки, що відкривають доступ до випадних меню другого рівня. Для початкового знайомства з Delphi достатньо піктографічних кнопок.

Всі елементи головного вікна розташовуються на спеціальних панельках, в лівій частині яких є кнопки управління, що дозволяють за допомогою миші перетягувати панельки з поміщеними на них елементами. Будь-яку панельку (окрім головного меню) можна прибрати з вікна (зробити її невидимою) або “пустити плавати” по екрану в окремому вікні. Для цього потрібно лише “стягнути” панельку за допомогою миші за кнопку з меж головного вікна.

Зміна складу панелей, що відображаються проводиться на загальних правилах Windows -додатків.

Піктографічні кнопки

Піктографічні кнопки відкривають швидкий доступ до найбільш важливих опцій головного меню. За функціональною ознакою вони розділені на 7 груп. Кожна група займає окрему панельку. У наступній таблиці описані команди, що реалізовуються стандартним набором піктографічних кнопок (піктографічні кнопки галереї компонентів розглянемо окремо).

Дія, що реалізовується кнопкою

Група Standard

Відкриває доступ до Репозиторія Об'єктів. Еквівалент опції File | New | Other (цієї кнопки немає у версіях 1, 2 і 3)

Відкриває існуючий файл. Еквівалент опції File | Open File

Зберігає файл на диску. Еквівалент опції File | Save File (клавіші швидкого доступу CTRL-S)

Сохраняв всі файли проекту. Еквівалент опції File | Save All

Відкриває створений раніше проект програми. Еквівалент опції File | Open Project (клавіші швидкого доступу Ctrl-F11)

Додає новий файл до проекту. Еквівалент опції Project | Add to project (клавіші швидкого доступу Shift-F11)

Видаляє файл з проекту. Еквівалент опції Project | Remove from Project

Група View

Вибирає модуль із списку модулів, пов'язаних з поточним проектом. Еквівалент опції View | units (клавіші швидкого доступу Shift-F12)

Вибирає форму із списку форм, пов'язаних з поточним проектом. Еквівалент опції View | Forms (клавіші швидкого доступу Ctrl-F12)

Перемикає активність між вікном форми і вікном коду програми. Еквівалент опції View | Toggle Form/Unit (клавіша швидкого доступу F12)

Створює нову форму і додає її до проекту. Еквівалент опції File | New | Form (цієї кнопки немає у версіях 1 і 2)

Група Debug

Компілює і виконує програму. Еквівалент опції Run | Run (клавіша швидкого доступу F9)

Реалізує паузу в роботі відладжуваної програми. Еквівалент опції Run | Program Pause

Здійснює покрокове трасування програми з дослідженням роботи підпрограм, що викликаються. Еквівалент опції Run | Trace into (клавіша швидкого доступу F7)

Здійснює покрокове трасування програми, але не простежує роботу підпрограм, що викликаються. Еквівалент опції Run | Step Over (клавіша швидкого доступу F8)

Група Custome

Відкриває доступ до вбудованої довідкової служби. Еквівалент опції Help | Delphi Help (цієї кнопки немає у версіях 1, 2 і 3)

Група Desktops

Список вибору можливих варіантів настройки решти вікон Delphi

Зберігає поточну настройку вікон Delphi

Вибирає настройку вікон, відповідну налагоджувальному режиму

Група Internet

Починає створення нового застосування за технологією WebSnap (для Інтернет)

Створює нову сторінку додатку WebSnap

Створює новий модуль даних додатку WebSnap

 

Палітра компонентів

Палітра компонентів - це головне багатство Delphi. Вона займає праву частину головного вікна і має закладки, що забезпечують швидкий пошук потрібного компоненту. Під компонентом розуміється якийсь функціональний елемент, що містить певні властивості і розміщуваний програмістом у вікні форми. За допомогою компонентів створюється каркас програми, в усякому разі - її видимі на екрані зовнішні прояви: вікна, кнопки, списки вибору і т.д.

Як і панель кнопок, палітра компонентів може настроюватися. Для цього використовується спеціальний редактор, вікно якого з'являється на екрані після клацання правою кнопкою миші на будь-якій піктограмі в палітрі компонентів і вибору опції properties (Властивості).

Вікно форми

Вікно форми є проект Windows-вікна майбутньої програми. Спочатку це вікно порожнє. Точніше, воно містить стандартні для Windows інтерфейсні елементи - кнопки виклику системного меню, максимізації, мінімізації і закриття вікна, смугу заголовка і обкреслюючу рамку. Вся робоча область вікна зазвичай заповнена точками координатної сітки, службовкою для впорядкування розміщуваних на формі компонентів (ви можете прибрати ці крапки, викликавши за допомогою меню Tools | Environment options відповідне вікно настройок і прибравши прапорець в перемикачі Display Grid на вікні, пов'язаному із закладкою Preferences).

Значну частину часу програміст зайнятий захоплюючім заняттям, що нагадує роботу з набором деталей конструктора Lego: він “дістає” з палітри компонентів, як з коробки з деталями, потрібний компонент і розміщує його на “набірному полі” вікна форми, поступово заповнюючи форму інтерфейсними елементами. Власне, саме в цьому процесі наповнення форми і полягає головна родзинка візуального програмування. Програміст у будь-який момент часу контролює зміст вікна створюваної програми і може внести до нього необхідні зміни.

Вікно дерева об’єктів

Це вікно з'явилося у версії 6 і призначено для наочного відображення зв'язків між окремими компонентами, розміщеними на активній формі або в активному модулі даних. Клацання по будь-якому компоненту в цьому вікні активізує відповідний компонент у вікні форми і відображає властивості цього компоненту у вікні Інспектора об'єктів. Подвійне клацання приводить до спрацьовування механізму Code Insight, який вставляє у вікно коду заготівку для обробника події OnClick. Нарешті, компонент можна “перетягнути” у вікні і таким чином поміняти його власника (властивість parent). У попередніх версіях таку заміну можна було зробити тільки за допомогою міжпрограмного буфера обміну Clipboard.

Вікно інспектора об’єктів

Будь-який розміщуваний на формі компонент характеризується деяким набором параметрів: положенням, розміром, кольором і т.д. Частина цих параметрів, наприклад, положення і розміри компоненту, програміст може змінювати, маніпулюючи з компонентом у вікні форми. Для зміни інших параметрів призначено вікно Інспектора об'єктів. Це вікно містить дві сторінки - Properties (Властивості) і Events (Події). Сторінка properties служить для установки потрібних властивостей компоненту, сторінка Events дозволяє визначити реакцію компоненту на ту або іншу подію. Сукупність властивостей відображає видиму сторону компоненту: положення щодо лівого верхнього кута робочої області форми, його розміри і колір, шрифт і текст напису на нім і т. п.; сукупність подій - його поведінкову сторону: чи буде компонент реагувати на клацання миші або на натиснення клавіш, як він поводитиметься у момент появи на екрані або у момент зміни розмірів вікна і т.п.

Кожна сторінка вікна Інспектора об'єктів є двохколончатою таблицею, ліва колонка якої містить назву властивості або події, а права - конкретне значення властивості або ім'я підпрограми [ Якщо вам ще не знайомий цей термін, вважайте, що підпрограма - це просто відносно невеликий фрагмент програми.], оброблювальної відповідну подію.

Рядки таблиці вибираються клацанням миші і можуть відображати прості або складні властивості. До простих відносяться властивості, визначувані єдиним значенням - числом, рядком символів, значенням True (Істина) або False (Брехня) і т.п. Наприклад, властивість caption (Заголовок) представляється рядком символів, властивості Height (Висота) і width (Ширина) - числами, властивість Enabled (Доступність) - значеннями True або False. Складні властивості визначаються сукупністю значень. Зліва від імені таких властивостей указується значок “+”, а клацання мишею по цьому символу приводить до розкриття списку складових складної властивості. Щоб закрити розкритий список, потрібно клацнути по значку “-” складної властивості [ Для версій Delphi 1...4 розкрити або закрити список складових складної властивості можна тільки подвійним клацанням. ].

У верхній частині вікна Інспектора об'єктів розташовується список всіх поміщених на форму компонентів, що розкривається. Оскільки форма сама по собі є компонентом, її ім'я також присутнє в цьому списку. На відміну від попередніх версій список, що розкривається, містить не тільки імена компонентів, але і їх класи.

У локальному меню вікна, яке з'являється після клацання по ньому правою кнопкою, є ряд опцій, що дозволяють набудувати вікно. Зокрема, після вибору stay on Top, вікно Інспектора об'єктів “спливатиме” над всіма іншими вікнами незалежно від його активності. Такий стан вікна зручний при частому його використанні, наприклад, при конструюванні складної форми, що містить безліч компонентів. Якщо вибрати в локальному меню опцію Arrange і потім by Category, всі рядки вікна Інспектора об'єктів будуть списками властивостей, що розкриваються, впорядкованими по категоріях.

Вікно коду програми

Вікно коду призначене для створення і редагування тексту програми. Цей текст складається за спеціальними правилами і описує алгоритм роботи програми. Сукупність правил запису тексту називається мовою програмування. У системі Delphi використовується мова програмування Object Pascal, який є розширеною і вдосконаленою версією широко поширеної мови Паскаль, вперше запропонованого швейцарським ученим Н. Виртом ще в 1970 р. і вдосконаленого співробітниками корпорації Borland (створені ними мови називалися Turbo Pascal, Borland Pascal і Object Pascal). Не дивлячись на те, що візуальне середовище Delphi бере на себе багато рутинних аспектів програмування, знання мови Object Pascal є неодмінною умовою для будь-якого програміста, що працює в цьому середовищі.

Первинне вікно коду містить мінімальний початковий текст, що забезпечує нормальне функціонування порожньої форми як повноцінне Windows-вікно. В ході роботи над проектом програміст вносить до нього необхідні доповнення, щоб додати програмі потрібну функціональність. Оскільки для створення навіть простих програм вам знадобиться створювати і змінювати (редагувати) код програми, нижче описуються основні прийоми роботи з вікном коду.

Відразу після відкриття нового проекту в нім будуть такі рядки:

unit Unit1;

Interface

Uses

Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Frms, Dialogs;

Type

TFormI = class(TForm) private

{ Private declarations } public

{ Public declarations } end;

var

Form1: TForm1;

Implementation

{SR *.DFM}

end.

Ці рядки Delphi автоматично вставляє у вікно коду для нової форми. Як вже мовилося, вікно коду визначає поведінкову сторону вікна програми (тобто вікна, що з'являється після початку роботи програми), а вікно форми - його зовнішні прояви. Обидва вікна тісно пов'язано один з одним, причому Delphi “господарює” в його верхній частині, вставляючи необхідні рядки між

unit Unit1;

і implementation

{$R-*.DFM}

і

End.

у нижній частині вікна.

Щоб вставити у вікно новий рядок (рядки), потрібно спочатку, за допомогою клавіш курсора або клацнувши по вікну мишею, поставити текстовий покажчик (миготливу вертикальну межу) на потрібне місце, а потім за допомогою клавіатури ввести текст. Зазвичай текст коду програми розташовується в декількох рядках. Для переходу на новий рядок використовуйте клавішу Enter. Якщо в процесі введення ви помилилися і тут же відмітили свою помилку, видалите помилковий символ клавішею Backspace (довгаста сіра клавіша в правому верхньому кутку зони алфавітно-цифрових клавіш або розташована там же клавіша з лівою стрілкою). Клавіша Backspace видаляє символ зліва від миготливого покажчика, а клавіша Delete - праворуч від нього. Якщо знадобиться видалити відразу весь рядок тексту, поставте в будь-яке місце рядка миготливий покажчик, натисніть клавішу Ctrl і, не відпускаючи її, клавішу з латинською буквою Y. Таке сумісне натиснення клавіш надалі позначатимемо символом “+”: Ctrl+Y. Щоб відмінити останню зміну тексту, натисніть Ctrl+Z або виберіть Пункт меню Edit | Undo.

Разом з вікном коду зазвичай активізується) браузера Code Explorer, що полегшує пошук потрібних елементів у разі, коли у вікні набрано багато рядків коду

Стандартні файли Delphi

Кожна розробка прикладної програми в Delphi називається проектом. Проект складається, як звичайно, з декількох різних файлів. Кожне ім'я файлу закінчується певним розширенням, яке визначає зміст файлу. Перелічимо типи та зміст файлів, які створюються Delphi під час проектування.

Файли.-* - якщо розширення імені файлу починається знаком «~» (тильда), то це резервна копія модифікованого файлу. Ці файли можна не зберігати, однак може виникнути потреба повернутися до попереднього варіанта після невдалої модифікації або втрати файлу.

Файли.Dcr (Dcr - це скорочення від Delphi Component Resourse) -файли ресурсів компонент Delphi, містять піктограми компонент, які з'являються на палітрі. Якщо цього файлу нема або він викреслений, то у разі вставляння компоненти в палітру Delphi буде використана стандартна піктограма. Отже, файл потрібно зберігати.

Файли .Dcu {Delphi Compiled Unit) містять відтрансльований код та дані модулів програми. Наприклад, abcUnit.Dcu містить програмний код і дані, описані в текстовому файлі abcUnit.Pas. Файли типу.Dcu завжди можна вилучати, оскільки Delphi створює їх заново у випадку кожної компіляції проекту.

Файли .Dfm (Delphi Form file) містять значення в двійковому форматі, які стосуються властивостей форми, а також властивості всіх компонент, розташованих на формі. У файлах типу.Dfm також зафіксовані зв'язки між подіями та процедурами їх опрацювання. Delphi копіює то інформацію у виконуваний.Exe-файл. Файли типу.Dfm завжди потрібні, їх не можна знищувати, як і файли з текстами програм проекту.

Файли.Dsm призначені для зберігання проміжного коду або символів. їх можна знищувати, однак лише після успішної компіляції проекту.

Файли.DM зберігають код бібліотек динамічного компонування. Можна вилучати ті файли.DII, для яких маємо початковий текст. Якщо немає тексту або копії.Dll-файлу в іншому місці, то знищувати.Dll-файл не можна.

Файл.Dpr (Delphi Project) - Іде е текстовий файл головної програми проекту, який Delphi створює автоматично. Як звичайно, цей файл не змінюють, за винятком спеціальних випадків. Delphi створює.Dpr файл під час першого запам'ятовування проекту. Файли.Dpr не можна знищувати.

Файли.Dsk зберігають конфігурацію робочого середовища проекту, однак за умови, що ввімкнена ознака Autosave options - Desktop командою Tools =? Environment на сторінці Preferences. Файли типу.Dsk можна вилучати, якщо інформація про вікна не потрібна або треба повернутися до розташування вікон, що діє за замовчуванням. Зауважимо, що.Dsk-файли зберігають також маршрути проекту, отже, у разі перенесення проекту в інший каталог або збереження модулів проекту в декількох каталогах знищувати.Dsk-файл не варто.» Файли,Ехе - це виконавчі файли, які створюються в результаті компіляції. Delphi створює єдиний.Exe-файл для кожного проекту у випадку успішної компіляції, саме цей файл передають замовникам або користувачам для роботи. Такий файл можна вилучати, оскільки Delphi створює його під час кожної компіляції.

Файли.Dof (або.Opt) призначені для збереження параметрів, визначених командою Project ->Options на всіх сторінках відповідного вікна. Якщо цей файл знищити, то Delphi створить його заново, використовуючи значення параметрів за замовчуванням. Якщо задані значення параметрів є важливими, то такий файл не варто знищувати,

Файли.Pas містять початковий текст модулів проекту. В загальному випадку для кожної форми створено один.Pas-файл. Крім того, можуть бути модулі з процедурами, функціями, константами тощо, які не пов'язані з формами, і використовуються в інших модулях проекту. Очевидно, що.Pas-файли ніколи не можна вилучати.

Файли.Res містять ресурси в двійковому форматі, такі як піктограма програми та інші зображення, якщо вони є. Ці файли створюються в процесі побудови проекту. Файли типу.Res не можна ні змінювати ззовні, ні знищувати.

Розглянемо знову наш демонстраційний проект. Перед процедурою TForml.SpinEditlChange записана директива компілятора {$R *.DFM}. Вона визначає потребу шукання файлу з іменем, яке збігається з іменем модуля, однак з розширенням.Dfm (властивості форми, а також властивості всіх компонент, розташованих на формі), та копіювання цієї інформації у виконавчий.Exe-файл. Таку ж директиву Delphi завжди записує на початку розділу реалізації інших модулів, пов'язаних з формами.

Подібну директиву {$R *.RES} маємо на початку головної програми program abcProjecl. Вона визначає компіляторові потребу введення в.Exe-файл піктограми програми та інших зображень, які можуть зберігатися там.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-09-13; просмотров: 303; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.21.97.61 (0.033 с.)