Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Там само. — С. 69. Там само. — С. 118.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
них компромісів. Про це особливо наголошується в розділі про Агапіта-лікаря, який зумів у своєму ремеслі використати знання, силу, досвід свого батька-язичника. Простежуючи разом із Валерієм Шевчуком духовну еволюцію наших далеких пращурів, водночас одержуємо благодатний поштовх задуматися над проблемами, які є вічними для всіх часів і народів. З-поміж них вирізняються такі; воля і неволя, швидкоплинність слави, тлінність і марнота життєвої суєти, істинна вартість людини, вічність добра, так само як і вічність зла, проблема життя і смерті, проблема вибору, самозречення. Ці питання в романі тільки по-філософському мудро ставляться, але не вирішуються—одна з характерних рис поетики Валерія Шевчука. Особливу увагу варто звернути на образ Семена-затворника, образ оповідача. Великою мірою він несе в собі духовний «заряд» самого автора, втілює його світовідчування. Насамперед варто згадати, що всі твори Валерія Шевчука, навіть історично-документальні, як підкреслює Є. Кон-цевич, «проектуються на нас, прямо в больові сплетіння, а часом, як у неймовірному влучному випадку із збірником оповідань про угодників "На полі смиренному"—один до одного на все суспільство наше сучасне, з його Святошами, Єреміями, Прозірливими і навіть зі своїм Лаврентієм, упо-корувачем біснуватих...»'. Це відбувається з двох причин. Перша: всі проблеми, порушені в романі,—вічні. По-друге, невід'ємним, а в багатьох випадках основним елементом, рушієм художньо;' творчості завжди є підсвідомість. Письменник майже завжди, хоче того чи ні, йде тим шляхом, який його найбільше тривожить у момент написання твору, вибирає саме ту сферу художнього дослідження, яка суголосна власній емоційній настроєвості душі. З приводу роману «На полі смиренному» В. Шевчук якось зізнався: «Писався він саме тоді, коли в мені накопичилося чимало відрази до світу. Була то своєрідна психотерапія. Скористався я в ньому засобами барокової поетики, творячи певну модель світу, модель замкнутого тоталітарного суспільства (курсив— Р. М.). Добачали в тій книзі якісь антирелігійні тенденції, тим часом як ідеться в ній про цілком інше — про неспівмірність чистоти духовного життя із брутальністю державної влади, котра прагне підпорядку- Концеяич Є. Таємна зброя Валерія Шевчука.— С. 372. вати собі навіть релігійні, духовні сфери. Релігійна чистота робить людину вільною, тоді як державна влада повсякчас прагне волю знищити. Я протестував проти цього ціле своє життя —не як публіцист, а саме як митець...»'. Образові Семена цілковито присвячено перший і дванадцятий розділи—вони композиційне об'єднують увесь твір, роблять його логічно завершеним, струнким. Щоправда, Семен з'являється і в інших оповідях—його вустами промовляє до читача сам автор. Образ Семена духовно споріднений із ним. Під час написання твору, як ми знаємо, Валерій Шевчук був ізольований від чужого йому світу, який так брутально тиснув на нього впродовж десяти років. Як і Семен, письменник вибрав собі роль спостерігача і описувача довколишнього абсурду. Вбираючи своїх героїв в історичні шати, зацікавлено вглядаючись у далекі епохи, він постійно думав і про сучасний світ. Розповідаючи про Семена, В. Шевчук розкриває власну душу, свої думки, переживання, почуття в пору вимушеного мовчання. Семен прагнув заспокоїти себе, прийнявши схиму затворника, «щоб до книжок причаститися і мудрості світової набратися»2. Він самовіддано переймається долями тих, про кого розповідає у своїх писаннях, хоче їх зрозуміти, а не засудити чи возвеличити. Для нього всі —діти божі, але лише з деким відчуває душевну близькість. Згадаймо Теофіла-затзорника, який осліп і згинув, проплакавши в келії довгий час —боявся смерті й чекав на неї. Задумуючись над долею Теофіла, Семен відчуває і себе так само малим, ницим та безсилим у цьому світі. Семен спрагло намагається дошукатися вічних істин життя, хоче розгадати світ, але його постійно супроводжує сумнів, породжений непевністю свого становища (і авторового також!). Ось хоч би одне з багатьох його тривожних запитань: «Тож чи можемо ми до кінця збагнути цей світ, пристрасті людські й добро? Чи можемо ми в цьому світі Щось збудувати довічніше цих сніжин, якими так густо виповнилося повітря, коли на нас руїна може вдарити Щохвилини потужна?.. Що є вічного й постійного в цьому світі... і що лишиться від нас на віки й не упаде?»3. ^ Див.: Сучасність.-— 1992.— № 3.— С. 57. Шевчук В. Птахи з невидимого острова.— С. 35. Там само.— С. 177. Семен симпатизує Петрові, який самозречено любив Святошу і віддав за нього своє життя, його найулюбленішим співрозмовником стає Ісакій, якому Господь являвся, бо в душі того також постійно був сумнів, Нарешті, він довіряється молодому ченцеві Никонові, який його зраджує в слушний час, щоби вислужитися перед ігуменом. Але Семен не засуджує Никона, який стане згодом єпископом, а співчуває йому. Для себе ж робить висновок про ефемерність і ненадійність довколишнього світу. В його затворницьку печеру вриваються!<темні постаті», все забирають, а насамперед писання. В описі даної ситуації простежується алегоричний підтекст. Подібних переслідувань зазнавали «інакомислячі» за тоталітарного режиму. Білим вороном, «якого всюди гонять і б'ють», називає Єремія Семена. Він радить йому «уподібнитись», зректися себе. В той момент приверзлося Семенові, що бачить «пастуха, який плескає бичем, заганяючи в стадо корову, котра відбилася»"', з "відчаю і болю» полилися йому сльози з очей. Він намагався пізнати і описати світ, а його звинувачують у крамолі, яка суперечить канонам церкви. Подібні почуття переживали і Валерій Шевчук, і Ліна Костенко, і Володимир Дрозд, і Микола Вінграновський, і решта непокірних «шістдесятників», але мало кому пощастило не піддатися на вмовляння Єремій і не злякатися «бича пастуха». Микита-затворник, один із героїв «Києво-Печерського патерика», послужив Шевчукові книжним прототипом образу Семена. З Микити було вигнано «бісів», тобто крамольні, єретичні помисли, невдовзі він стає навіть єпископом Новгорода. Але подібний шлях не хоче обрати Семен, Не обрав його і Валерій Шевчук у ті жорстокі випробувальні часи. Цим уберіг свою душу, свій талант, своє обличчя. Доля нагородила його за це—він одержав мудрість, розпізнати яку дано далеко не всім. Його Семен вирішує піти в світ: «Кличе мене зелене сонце серед неба—до його поклику я завжди прислухаюся. Знаю—світ—це мережа закутків, оточених сірими стінами, але між цими закутками все-таки існують дороги. Хто зна, може все-таки варто взяти палицю в руки і піти трохи побачити неба, що лежить над тими дорогами...»2. ' Шевчук В. Птахи з невидимого острова.— С. 187. Там само.— С. 188. [?j ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ 1. Чому Валерія Шевчука переслідувала правляча тоталітарна влада і він упродовж тривалого часу не міг вільно друкувати свої твори? 2. Розкажіть про вклад В. Шевчука в розвиток української культури, зокрема про його дослідницьку й перекладацьку діяльність. 3. Якими рисами імпонували Шевчукові його літературні вчителі І. Франко, Г. Сковорода та ін.? 4. Що ви можете сказати про його світоглядну позицію і як, на вашу думку, вона впливає на його творчість? 5. Що являє собою так звана елітарна література? Яку роль може вона відіграти в сучасному житті українців? 6. Чи мала українська нація елітарних митців? Назвіть їх та їхні твори. 7. Які твори зарубіжної літератури ви назвали б елітарними? 8. Чому, на ваш погляд, більшість творів В. Шевчука є елітарними? 9. Самостійно визначте тематику творчості В. Шевчука. 10. Які проблеми насамперед цікавлять цього митця? 11. У чому полягає філософічність творів В. Шевчука? 12. Мотиви яких євангелічних притч зустрічаємо у творах Шевч-yKd? 13. Пригадайте з курсу давньої літератури риси поетики українського бароко. 14. Прочитайте «Дім на горі». 15. Що означає термін «балада»? 16. Чому письменник дає творові підзаголовок «роман-балада»? ^ 17. ВОС"! Якими є особливості сюжету повісті-преамбули? Схарактеризуйте образи повісті-преамбули. Які засоби поетики українського бароко використовує 18. 19. В. Шевчук у цьому творі? 20. Віднайдіть образи-символи в першій частині роману, розтлумачте їх. 21. Як ви розумієте міф про дім на горі? 22. Які фольклорні легенди та перекази лягли в основу другої частини роману? 23. Які проблеми піднято в «Голосі трави»? 24. Як пов'язуються оповідання другої частини з повістю-преамбулою? 25. Підготуйте реферати за романом В. Шевчука «Три листки за вікном» на такі теми: «Барокова українська людина» (в повісті «Ілля Турчиновський»), «Духовний світ українців в епоху просвітництва», «Духовний світ українців у XIX ст.» (за повістю «.Ліс людей»). 26. Прочитайте роман В. Шевчука «На полі смиренному». 27. Пригадайте зміст «Києво-Печерського патерика». Спробуйте зіставити його зі змістом роману В. Шевчука. 28. Що таке травестія? Які художні травестії ви можете приг&-дати? 29. Що таке притча? 30. Які притчові висновки ви можете зробити для себе, прочитавши цей твір? 31. Яка особливість композиції роману? 32. Схарактеризуйте образи ченців, які постають у кожному розділі. 33. Простежте образ Семена-оповідача в розділах про інших ченців. 34. Уважно придивіться до пейзажів у романі. Яку роль вони в ньому виконують? 35. Чи є в творі образи-символи? Віднайдіть їх і розтлумачте. 36. Які ще засоби українського бароко використовує митець у цьому творі? 37. Напишіть твір-роздум на тему: «Історія і сучасність у романі Валерія Шевчука "На полі смиренному"». 38. Як ви розумієте назву твору? Ш РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА 1. Шевчук В. Вибрані твори.—К., 1989. 2. Шевчук В. Птахи з невидимого острова.—К., 1989. 3. Шевчук В. Дорога в тисячу років: Роздуми, статті, есе.— К., 1990. 4. Шевчук В. Виступ на врученні премії фундації Антоновичів // Слово і час.—1991.—№ 12. 5. Шевчук В. Сад житейських думок, трудів та почуттів // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст.—К., 1994.—Кн. 3. 6. Рябчук М. Поле пристрастей людських // Укр. мова і літ. в школі.— 1984.—№ 6. 7. Жулинськиц М. «...І метафори реального життя» // Наближення.—К., 1986. 8. Макаров А. Поетика літературної фантасмагорії // Вітчизна.— 1986.—№ 11. 9. Майдаченко П. Проза Валерія Шевчука: поетика умовності // Рад. літературознавство.—1988.—№ 2. 10. Фізер І. Промова на врученні премії фундації Антоновичів Валерію Шевчуку// Слово і час.— 1991.—№ 12. 11. Павлишин М. «Дім на горі» Валерія Шевчука//Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст.—К„ 1994. 12. Кравченко А. Валерій Шевчук // Історія української літератури XX століття,—К., 1995.— Кн. 2.—Ч. 2.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-23; просмотров: 396; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.238.204 (0.007 с.) |