Робота зі словником літературознавчих термінів 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Робота зі словником літературознавчих термінів



«Потік свідомості» — один із провідних прийомів літератури модернізму. Термін належить американському філософу В. Джейм-су, який уважав, що свідомість — це потік, ріка, у якій думки, пе­реживання, асоціації, спогади постійно перебивають одне одного й «нелогічно», спонтанно перетинаються. «Потік свідомості» в ху­дожній літературі є екстремальною формою внутрішнього моноло­гу, яка (часто за допомогою прийому монтажу) імітує безпосередню передачу хаотичного процесу внутрішнього мовлення людини.

Есе (франц. спроба) — нарис у галузі літературної критики, пу­бліцистики тощо, який поєднує підкреслено індивідуальну пози­цію автора з вільним, часто парадоксальним трактуванням пробле­ми (теми). Вирізняється вишуканою формою і передає суб'єктивні враження автора від мистецького твору.

Алюзія (лат. жарт, натяк) — риторичний прийом натяку на за­гальновідомий історичний, літературний чи побутовий факт у ху­дожньому творі.

Ремінісценція (лат. спогад) — відгомін у художньому творі яки­хось мотивів, образів, деталей із відомого твору іншого автора; ме­лодії якогось іншого музичного твору.

Інтертекстуальність — використання автором текстів, цитат із літературних творів різних епох і народів, часто мовою оригіналу.

Пародійність, пародія — сатиричне, іронічне наслідування кого- або чого-небудь.

Іронічність, іронія — тонке, приховане глузування; художній засіб, у якому зовнішня форма вислову суперечить змісту.

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

Поміркуйте!

• Один із найвідоміших творів Дж. Джойса — «роман одного
дня» «Улісс». У ньому відтворений «рух життя» через сприй­
няття головного героя Леопольда Блума, сучасного Одіссея, що


/ семестр. Із літератури першої половини XX ст.



мандрує по Дубліну в пошуках сина. Прочитайте уривки твору й вис ловіть свої враження.

УРИВОК ІЗ РОЗДІЛУ 13

Ба. Що воно літає? Ластівка? Мабуть, канкан. Гадає, що я де­рево, такий сліпий. Невже в птахів немає нюху? Метемпсихоз. Ві­рять, що можна від горя перетворитися на дерево. Плакуча верба. Ба. Ось він. Потішне звіреня. Цікаво, де він живе. Угорі на дзвіни­ці. Можливо. Висить униз головою серед святих пахощів. Мабуть, його дзвін сполохав. Здається, служба скінчилася. Чути було, як вони старалися. Молися за нас. І молися за нас. І молися за нас. Добра ідея — повторення. Те ж саме в оголошеннях. Купуй нас. І купуй нас. Так, у священиковому домі світиться. їхня скромна трапеза. Пригадую, як я помилився в Тома, оцінюючи маєтність. Насправді двадцять вісім. У них два будинки. Брат Габріеля Кон-роя курат. Ба. Знову. Цікаво, чому вони виходять уночі, як миші. Вони змішаної породи. Птахи скидаються на мишей, які плигають. Що їх лякає, світло чи шум? Краще сидіти тихо. Роблять усе ін­стинктивно, як пташка, що в посуху напилася з глечика, накидав­ши туди камінців...

УРИВОК ІЗ РОЗДІЛУ 18

Атож він-бо ніколи того не робив не просив подати сніданок у ліжко двійко яєць відколи ми мешкали в готелі «Сіті Армз» де він говорив удавано кволим голосом пишаючись як кіт на глині аби повернути увагу тієї старої ковези місис Райордан до якої він думав що втерся в ласку а вона й фартинга нам не залишила все пішло на меси за неї та за упокій її душі такої скупердяги ще світ не бачив шкодувала чотири пенси на метиловий спирт витратити все розка­зувала мені про свої болячки така вже балакуча була все патякала про політику та землетруси та кінець світу нумо спочатку потіши­мося не дай господи аби всі жінки були такі як вона купальники їй не вгодні сукні з викотом їй не вгодні звичайно ніхто її не силував їх носити мабуть вона була така свята та божа бо жоден чоловік на неї двічі оком не накинув сподіваюсь я ніколи не буду на неї схожа як це їй не забагнулося щоб ми собі обличчя позапинали однак вона була певна річ жінка освічена як зачне базікати про свого містера Райордана мабуть він був радий позбутися її...

V. Домашнє завдання

Знати біографію письменника, характеризувати його творчість. Вивчити визначення літературознавчих понять.



Усі уроки світової літератури. 11 клас


Прочитати твір «Джакомо Джойс».

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про життя і творчість Дж. Джойса.

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення: • Модерністські пошуки Дж. Джойса справили на мене...

УРОК №13

Тема. Психологічне есе Джеймса Джойса «Джакомо Джойс», його автобіографічний характер

Мета: допомогти учням усвідомити естетично-художні осо­бливості твору; розвивати навички сприйняття мо­дерністських творів, уміння спостерігати за худож­нім полотном, аналізувати його, висловлювати свої враження; виховувати естетичні смаки, любов до мистецтва. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали. Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Літературознавець К. Генієва пише про психоло­гічне есе «Джакомо Джойс»: «На цих шістнадцяти сторінках була апробована нова поетика, за допомогою якої епос людського життя, епос духу й тіла, історії та приватного життя був уміщений у межі одного <...> дня <...>, що розтягнувся до розмірів вічності». Про поєднання «миті» й «вічності», драматизму та іронії, нову поетику в есе «Джакомо Джойс» і йтиметься на уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Розповідь учнів про життя і творчість письменника Джеймса Джойса, його модерністські шукання


/ семестр. Із літератури першої половини XX ст.



Висловлення учнями вражень від прочитаного есе «Джакомо Джойс»

IV. Формування вмінь і навичок

Слово вчителя

Твір «Джакомо Джойс» уважається одним із найкращих зраз­ків малої модерністської прози. Написаний у вигляді низки фраг­ментів, він є своєрідним художньо-щоденниковим літописом істо­рії одного кохання.

Реальною основою сюжету була пережита письменником закоха­ність в Амалію Поппер, його ученицю. Напружений, динамічний, багатий розмаїтими відтінками плин почуттів ліричного героя, який сприймає любовну ситуацію в усій її неймовірній суперечливості й ускладненості численними табу, адже він — зрілий чоловік, до того ж одружений, а вона — молода дівчина; він — учитель, вона — учениця; його ставлення до своїх почуттів — лірично-іронічне, її — трохи кокетливе,— усе це становить зміст твору. Фрагменти, з яких складається есе, фіксують окремі миті любовних взаємин, віддзер­калюють спалахи почуттів героя та відтворюють різні ракурси об­разу коханої. Оскільки художні прийоми модернізму багатозначні, то окремі епізоди можна розуміти як такі, що відбуваються лише в розпаленій уяві ліричного героя. У поетиці твору широко вико­ристовуються імпресіоністичні засоби (враження, «зупинена мить» тощо), елементи «потоку свідомості».

Спостереження над текстом

Джеймс Джойс створив своєрідний жанр психологічного есе, у якому увага зосереджується на внутрішньому житті особис­тості. Автор сам стає героєм літературного твору. Про це свід­чать факти біографії письменника. Назвіть їх, позначте схема­тично.

Спільне


Автор----------- ►


їм я

дружина

захоплення ученицею

робота

країна


•<-------- Ліричний герой


Висновок. Автор не тотожний героєві, і це дає можливість вести діалог, показати напружений внутрішній пошук ліричним героєм істини.



Усі уроки світової літератури. 11 клас


Знайдіть у тексті цитати, які характеризують ліричну героїню як «молоду шляхетну особу»; кокетливу жінку; напівдорослу-напівдитину; закохану.

♦ Твір починається запитанням «Хто?». Чому?

Які асоціації викликає у свідомості ліричного героя образ дів­чини? («Лоша», «випещена в неволі птиця», «чорняве курчат­ко», «одаліска», «зоряна гадюка»)

Знайдіть у творі використані автором прийоми іронії. («Чорня­ве курчатко налякане: зненацька уриває; короткі знічені скри­ки: воно плаче за своєю мамцею, досвідченою квочкою»)

♦ Дослідіть, які кольори переважають в описах, який створюють настрій, враження? (Фіолетовий, рожевий, сірий, темний, опа-левий, чорний та ін.залежно від настрою)

♦ Знайдіть слухові, тактильні та інші образи, з'ясуйте їхню роль. (Короткий смішок, прохолодна розмова, підбори вистукують пустку тощо)

♦ Знайдіть описи гами почуттів ліричного героя. (Можливо, по­ява «її»зародження почуттівваганняпереживання її хворобидокори сумління через дружинувзаємністьроз­луказгасання почуттів)

♦ Знайдіть приклади використання «потоку свідомості», елемен­тів пародійності, інтертекстуальність.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-19; просмотров: 534; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.226.166.214 (0.014 с.)