Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Вплив християнських догматів на розвиток географічних уявленьСодержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Поповнення географічних знань у період раннього середньовіччя було не таким великим, як за античних часів. Дійовим стимулом до пізнання далеких країн були християнські ходіння на богомілля до “святих місць”, які почалися з перших років нашої ери. Виникла особлива література, пов’язана з описом ци£ мандрувань. Географічне значення її мізерне: богомольців цікавили лише місця, пов’язані з біблейськими легендами, і різні “чудеса”. Літературні джерела раннього середньовіччя щодо географії небагаті. До них належать праці мандрівників, зауваження місіонерів і торговців, карти і деякі компіляції про “чудеса” із шзньоантичних творів та ін. Проте в середні віки були й люди, які насправді мандрували. Однією з перших мандрівниць була Олена, мати візантійського імператора Костянтина. Вона 326 р. здійснила одне з перших палом- ництв із Рима до “Святої землі”. Інша римлянка Сільвія Аквітанська, жінка-географ, мандрувала до Ієрусаліму, а потім до Єгипту, Аравії, Месопотамії. У цей період з’явилися також праці, що містили описи відомого світу, проте вони являли собою переважно компіляції з Плінія, Помпонія Мели і деяких інших латинських авторів. Однією із найкращих країнознавчих праць цього періоду була “Вірменська географія” (УіГст.), в якій описано весь відомий світ і особливо докладно — Велику Вірменію. - Головне завдання тих вчених, хто в середньовіччя займався питаннями географії, зводилося до того, щоб якось узгодити геогра- Фічні уявлення, які містилися в документах і свідоцтвах, із канонами священного писання. У середні віки прийшло в занепад картографічне мистецтво. Карти античності з докладним зображенням берегових ліній були втрачені, а набули поширення так звані Т — О карги. Заселений світ зображувався на них у вигляді кола, з усіх боків якого—океан. Таке креслення було зорієнтоване на схід. У середині землі у вигляді літери Т містилися водні масиви. Вертикальна лінія зображала Середземне море, горизонтальна — Егейське і Чорне моря. З одного боку — річку Нил, а з іншого — Червоне море. На цій карті незмінно були присутніми три частини землі — Європа, Азія, Африка, (згідно з Біблією, де сказано, що Ной після потопу розподілив три частини світу поміж своїми синами). Карти раннього середньовіччя мали основною метою ілюструвати біблейські вчення і найчастіше додавалися до богословських творів. Земля на цих картах мала форму або прямокутника, або частіше — овала чи кола, поділеного на три частини. Центром світу був Ієру- салим, а далеко на сході, за межами карти, зображувався рай, казкові країни Гога і Магога, фантастичні народи і чудовиська. Характерними були довгі тексти (легенди), що розміщувалися на самій карті. Обриси суходолу зображували досить схематично. Найдавніша карта світу цього періоду відома з монастиря Альби (близько 720'—730). У арабів і народів, що відчували вплив арабської культури, істотного значного розвитку набув математичний напрямок у географії, чому сприяли успіхи в астрономії і математиці. У IX ст. арабські вчені вже знали, що Земля має форму кулі. Аль-Масуді вважав можливим навколосвітнє плавання, але гадав, що на нього потрібно 500 років. Близько 825—830 рр. під керівництвом аль-Хуваріша (помер 846 р.) було виконано градусні вимірювання в Месопотамії і Сирії, що дали для довжини кола Землі цифру близько 47325 км. Пізніше визначенням розмірів Землі займався ал-Біруні (972—1048). Він критикував геоцентричну систему Птолемея, проте його ідея про рух Землі навколо Сонця не була підтримана. Ал-Біруні належить трактат країнознавчого характеру про Індію. Дослідження в галузі геології в ранньому середньовіччі мало суто практичний характер: розвивалася гірнича справа, а з нею і вивчення гірських порід, мінералів. На арабському Сході, у Середній Азії, Індії, Китаї з’являються таблиці мінералів, вивчаються скам’янілості, пояснюються походження бурштину, сутність останків риб, рослин у гірських породах. Авіценна писав про утворення гір унаслідок землетрусів, розмивання водами, перетворення крихких порід на тверді під впливом властивостей природи. Ал-Біруні займався питанням походження порід із корисними мінералами і рудами. § 4.4. Перегляд античної історіографії з християнських традицій Історики середніх віків були добре знайомі з досягненнями античної історіографії, особливо з працями Платона і Арістотеля. В усіх без винятку вагомих історичних компендіумах зустрічається їх інтерпретація. Історики і хроністи середньовіччя переробляли і пристосовували до нових умов поняття і категорії греко-римської історії. Християнство радикально переглянуло античну історію, поклало кінець ототожненню історії і природи, історичного і фізичного часу, зробило глибокий переворот у світогляді людини і в результаті вперше конституювало історію як об’єктивний процес. Християнська ідея була важливим і одним із формуючих елементів європейської цивілізації аж до кінця XVII ст. Середньовічне бачення історії пов’язувало хід подій не з їх внутрішньою закономірністю, а з волею провидіння. Головною ідеєю історії Середніх віків був догмат провіденціалізму про божественну зумовленість напрямку руху історії, її кінцевих цілей, основних етапів. Творіння — гріхопадіння — спокута — майбутнє друге пришестя Хрисга — це єдині вузли, які зв’язують ланцюг часу. На цьому фоні викладалися найвагоміші історичні події. Процес історичного розвитку було поділено на так звані чотири монархії, що приходили на зміну одна одній: Єгипетська, Ассіро- Вавілонська, Мідо-Перська і Греко-Римська. На відміну від локальної історії полісів античності особливістю історіографії середніх віків був інтерес до всесвітньої історії як єдиного процесу. Характер історичної діяльності визначався як такий: писати невеликі літописи, які складалися з нотаток, що робилися в монастирях у вигляді хронологічних циклів без критики і оцінок. До таких праць належить Франкський літопис, написаний за часів Карла Великого. Першою спробою християнської історіографії була “Церковна історія” Євсевія Кесарійського (260—340). Спираючись на догмат божественного промислу, він спробував створити універсальну хронологію історії різних народів. Євсевій заклав основи такої хронології історії, де події датуються або по низхідній (до різдва Христова), або по висхідній (після різдва Христова). Хронологічну систематизацію на основі історичного знання розробляв у VII ст. Ісидор Севільський. Фундаментальне значення в становленні та розвитку історичного знання належить Аврелію Августину. У праці “Про град божий” (413—426 рр.) він спробував відповісти на питання про сенс історії з християнської точки зору. Ця праця написана під впливом драматичних подій, пов’язаних із падінням Риму. Після цього в історіографії почалася гостра боротьба думок щодо оцінок минулого міста, його історії. Трактат Авгусшна протягом усього середньовіччя був канонічним викладом християнської ідеї історії. Християнська догма набула в історії глибокого змісту. Історія поділялася на священну і світську. Таке протиставлення не означало, що йшлося про два паралельних напрямки історії. Священна історія розкривалася Августином як оповідь про діяння господні. Священна історія — це сукупність таких моментів, в яких провидінню було бажано показати божественний сенс історичної долі людини. Інакше кажучи, йшлося про єдину людську історію, яка, по-перше, розгортається в двох планах — змістовному (небесна сфера) і в плані подій (діянь), по-друге, складається з двох принципово різних “діянь” — людського і божого. Августин дав кілька різних періодизацій історії, одна з яких — за монархіями, інша — розподіл на періоди “до і після різдва Христова”. Августин дав нове лінійне, або історичне, тлумачення часу на відміну від циклічного часу античності. Згідно з циклічною концепцією все існуюче є повторенням того, що вже було. Августин наголосив на принциповій можливості виникнення нового і поставив питання про час як історичний. Початок літописання в Київській Русі Дещо інакше, ніж у Західній Європі, складалися історіографічні уявлення в країнах Східної Європи, зокрема в середньовічній Русі. Фаза архаїчних уявлень тут тривала до середньовіччя включно, античні уявлення істотного впливу не чинили. Потреба в узагальненні історичного процесу стала відчутною в середині X ст. Відсутня письмова кодифікація міфів і легенд компенсувалася усним збиранням і розвитком жанру билин. Але “билинний історизм”, за свідченням дослідників, не розвинувся в цілісну систему оповідання про діяння культурних героїв, “золотий вік” тощо. Паралельно розвивалась офіційно-літературна, “візаєнтизована” лінія історіографії, в якій спостерігалися також погляди на походження і розвиток знань. Наприкінці X — на початку XI ст. у Києві, а потім і в інших містах Київської. Русі з’являється літописання. Деякі дослідники вважають, що перший звід літописів було складено приблизно 997 р. при Десятинній церкві. Першими вітчизняними літописами вважаються Давній Початковий і Нижегородський. Особливе місце посідає “Повість временних літ” Київського літописця Нестбра (друга половина XI — початок XII ст.). Це збірка переказів і легенд про історію Київської Русі з V до XI ст. У ній оповідається про князівство Ольги, Олега, Ігоря, Святослава. Історики і літературознавці вважають, що “Повість временних літ” є не просто зібранням фактів, а цілісною, літературно викладеною історією Київської Русі. Літописець розглядав історію в контексті протиборства добра і зла, намагався довести необхідність об’єднання князів і проводив ідею боротьби за єдність Київської держави. Але центром згуртування в літописі визнається не князівська влада, а церква. Така схема літописання Нестора висловлювала політичні орієнтації церкви в її протиборстві з князівською, світською владою. Давньоруські літописи було систематизовано за часів Ярослава Мудрого. - Розвиток мовознавчих традицій Сходу Формування і розвиток давнього арабського мовознавства припадає на VII — XII ст. Першими осередками арабського мовознавства були Басра і Куфа. Причини виникнення і розвитку арабського мовознавства різні. Арабське письмо, що утворилося на грунті арамейського, відоме в написах з IV ст. н.е., а однією з визначних його пам’яток був Коран, укладений близько першої половини VII ст. Мухаммедом, або Магометом (близько 570— 632). Оскільки Коран не можна було ні перекласти іншими мовами, ні переписати іншим письмом (як сказано в його тексті), то підкорювані народи разом з ісламом і Кораном змушені були приймати і мову, і письмо своїх завойовників. У тих країнах, де вживалося інше письмо, як, наприклад, Єгипет, Персія або Сирія, останнє поступалося місцем арабському письму. Поширенню арабської писемності сприяв той факт, що в халіфаті суворо дотримувалися позначення голосних (надрядковими і підрядковими знаками), а це забезпечувало стандартність, точність вимови кожної фрази. Отже, у той час як жива арабська мова розпадалася на безліч наріч і говорів, мова Корану ніби застигла в своїй непорушності: вона не може і не повинна зазнавати змін, притаманних усному мовленню, араби мали розуміти і вживати її такою, якою вона є у своїй величі і недоторканості. Такі обставини потребували від мислителів Арабського халіфату укладати все нові й нові списки Корану, витлумачувати окремі його місця, досліджувати розмовну мову, народну поезію, упорядковувати довідники, посібники, словники, граматики, словом, створювати науку про арабську мову. Арабські мовознавці приділяли багато уваги укладанню словників, і найвищі досягнення арабського мовознавства полягають в арабській лексикографії. Арабські мислителі зібрали величезний лексичний матеріал і згрупували його в словниках різноманітного типу (предметах, глосаріях, фразеологічних, іншомовних слів, перекладних та ін.). Вони всіляко підкреслювали дивовижне лексичне багатство арабської мови. Давнє арабське мовознавство не можна розглядати як копію давньогрецького мовознавства чи як синтез давньогрецької і давньоіндійської граматичних традицій. Античні філологи не розрізняли літер і звуків, ототожнюючи їх. Арабські філологи чітко розмежували літеру і звук, графічний символ вимовлюваного звука і вимовлюваний звук, вказуючи на невідповідність між написанням і вимовою. Опис звуків у них грунтувався на фізіологічному принципі, хоча брався до уваги й принцип акустичний. Порівняно з грецькою і санскритською мовами арабська мова побудована надто своєрідно, щоб можна було механічно переносити граматичні поняття і категорії цих мов на мову арабську. Самобутність мовознавчої творчості арабських філологів полягала в старанному визначенні своєрідностей фонетичної системи, морфологічної будови і лексичного складу арабської мови, у виявленні таких мовних явищ, які невідомі ні давній індійській, ні античній традиціям. Мовознавчі проблеми араби опрацьовували на фактичному матеріалі майже виключно арабської мови. У рідкісних випадках, коли матеріалом дослідження були інші мови, наприклад турецька або монгольська, вони розглядалися через призму будови арабської мови та її категорій без уваги до специфічних рис досліджуваних мов. Для арабської лінгвістичної думки ідея порівняльного або історичного вивчення мов була ще невідомою. В розвитку індійської мовної традиції великою є роль праць її найвизначнішого теоретика Бхартріхарі (V—VI ст.). У вченні про слово і речення (праця “Вак’япадія”) він виклав мовознавчу концепцію, згідно з якою Брахман, тобто вища реальність без початку і кінця, є Мовлення або Слово, з якого походить увесь Всесвіт з його безмежним розмаїттям предметів і явищ. Брахман є Єдиним, що реалізує себе в різних емшричніх формах як суб’єкт, об’єкт і сам досвід. Бхаріріхарі як граматика цікавили категорії ‘‘виражаючого” і “вираженого”. Він підкреслював, що Брахман породжує всі предмети і явища в формі слова, що думка і всі знання із самого початку пройняті словом. Бхартріхарі вчить, що Слово (Сутність) до своєї реалізації у природній мові проходить три стадії розвитку, перша — “провидчеська” — абсолютно позбавлена будь-якої диференціації або часової послідовності; друга — “проміжна’’ — є суто ментальною; третю становить артикульоване мовлення. У китайській мовній традиції цього періоду основним напрямком розвитку стала фонетика. У VIII ст. було проведено писемну реформу, завдання якої полягало в створенні стандартних однотипних ієрогліфічних знаків. Істотним кроком до створення нових традицій мовознавства було створення і впровадження в обіг слов’янських народів кирилиці. Честь створення слов’янської азбуки і перші переклади слов’янською мовою деяких церковних книг належать братам Кирилу і Мефодію (863 р.). Візантійський імператор направив їх у Моравію для проповідування християнства слов’янською мовою, що й спричинило створення Кирилом на основі грецького алфавіту першої слов’янської азбуки. Найдавніші відомі пам’ятки літературних і побутових записів кирилицею належать до X ст. У X—XI ст. на цій основі виникла і розвивалася старослов’янська літературна та церковнослов"янська мови. Психологічні вчення як одна з теоретичних засад патристики У патристиці як панівній ідеології, що супроводжувала раннє середньовіччя в обгрунтуванні християнського вчення про Творця і твірний світ, широко використовувалися психологічні теорії. З ЦІЄЮ метою патристика включала в свої вчення великий природничо-науковий і філософський матеріал, завдяки чому відбувався певний розвиток психологічних уявлень, успадкованих з античності. Хоча психологія патристики і використала нароблені в попередні, часи ідеї, але форма їх використання істотно оновилася. Прикладом може бути використання ідеї Боголюдини. Патрисіична психологія не припускала можливості злиття людини з божественною сутністю, як це було, наприклад, у неоплатонізмі, хоча, за теологічним вченням, людина має психологічну структуру, подібну до структури божественної природи (троїстої основи — бути, знати, воліти). Опосередкування через образ Боголюдини зумовлює певне співвідношення твірного й творця: психіка люд ини несе в собі моменти нижчої якості. Звідси психологія гріховності, опис якої сповнює праці авторів патристичної літератури. Протиставлення двох способів житія — святого й іріховного —- дістало концентрованого виразу в ідеях двох градів — божественного і людського (наприклад, в Августина). Гостра непришфенність до всього тільки людського, світського, позбавленого священності породила колізійну форму психологічного мислення. Заперечення гріховного в людській психіці, очищення від іріха показували необхідність досягнення стану перетворення — духовного, а після смерті — також тілесного, адже тіло сприймалося як здатне відродитись у своїй одухотворенності, позбавлене того, що зв'язувало його з предметно-матеріальним світом. Звідси великий інтерес до вивчення будови і функціонування людського тіла. Тому вся патристична психологія, що розглядала в єдності душу й тіло, постала психологією антропологічною. Отці церкви прийшли до. потреби побудови антропологічної психології, оскільки найважливішою проблемою для них стало відношення душі й тіла, в якому тілесне нерідко є провідним. Особлива увага приділялася ролі трудової діяльності для реального перетворення світу, підкреслювалося роль руки як робочого органу, а мови — як комунікативного засобу (наприклад, духовного перетворення людини в літургії). У середні віки принципово нехтували зв'язком душі і великого світу, Всесвіту, адже останній як природа нижчого гатунку, включаючи неживі тіла й тварин, не може співвідноситися з людиною, в яку Богом вкладено душу. Проблема розвитку психіки розглядалася в плані житій, в яких найчастіше протиставлялися два періоди: мирський, а після Преображення — період якісно новий— досконалого, богоугодного буття. Оскільки досягнення ідеального стану духовності було метою, воно зв‘язувалося зі стихією становлення, розвитку психічного. Це відкривало можливість вивчення віків людського життя і основних зрушень у духовному формуванні особистості. У такий спосіб досягалося перетинання двох сутностей — людської та божественної. Будова душі пояснювалася структурою верховного буття. Але через те що розробка психологічних проблем пов’язувалася з проблемою розвитку (історичного та індивідуального), кореляції “душа — вище існування (Бог)” не відбувалося, оскільки останній згідно з канонічним теологічним ученням не підлягає розвитку, має самодостатність і споконвічно виповнений. Тому зміст душі брався з джерел, які з самого початку були принципово відкинуті: природа, суспільство, зовнішній і об'єктивний світ. В епоху розпаду культури античного світу й народження світу середніх віків виникла історична психологія, яка порівнювала насамперед світ античний і феодальний, лад дохристиянський і християнський, град Божий і град людський. Ця психологія шукала ідеал людської поведінки, вбачала його насамперед у розриві зв'язків зі світом матеріальним. Проте рух від нижчого світу до ідеального зрештою визначався божою благодаттю незважаючи на спроби надати людині статусу вільного вибору. Контрольні питання і завдання 1. Дайте загальну соціокультурну характеристику періоду. 2. Проведіть порівняльний аналіз об’єктивних факторів і закономірностей розвитку античної та середньовічної науки. 3. Наведіть характерні риси наукового мислення в середні віки. 4. Як відбувався процес розвитку освіти в розглядуваний період? 5. Які зміни в філософському світогляді характеризували духовне життя суспільства? 6. Визначте найголовніші досягнення математики. 7. Схарактеризуйте фізичне пізнання і уявлення про природу. 8. Чим зумовлювався розквіт алхімічного знання в ранньому середньовіччі? 9. Проаналізуйте вплив головних догматів християнського світорозуміння на розвиток географічних уявлень. 10. Які проблеми набули актуального значення в історіографічних дослідженнях раннього середньовіччя? 11. Схарактеризуйте причини виникнення й особливості розвитку арабського мовознавства. 12. Розкрийте вплив патристики на психологічні уявлення і вчення.
Розділ 5 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ НАУКОВИХ ЗНАНЬ У СУСПІЛЬСТВІ ПІЗНЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ (XII—XIV ст.) § 5.1 Передумови становлення класичних форм середньовічної культури. Піднесення системи освіти, університети як заклади освіти і наукового дослідження, Пізнання як тлумачення і коментар. Перегляд принципів визначення ієрархії знань. Від авторитарності до ідеї генезису знань. § 5.2 Практичне і теоретичне спрямування розвитку математичних знань. Нові тенденції в розумінні механіки. Дослідний напрямок розгляду фізичних явищ. Поширення астрономічних знань Сходу в Західній Європі. § 5.3 Розвиток західноєвропейської алхімії, розширення знань про речовини. Енциклопедичні описи рослин і тварин. Оновлення географічних уявлень і картографічного мистецтва. § 5.4 Формування нових напрямків в історіографії. Дослідження в галузі мовознавства. § 5.1. Передумови становлення класичних форм середньовічної культури Після розпаду імперії Карла Великого його нащадки розділили землі так, що окремими стали Західне Франкське королівство (майбутня Франція), Східно-Франкська держава (майбутня Німеччина) та Італія. Відповідно утворилися французька, німецька та італійська народності. У Франції розвивалися такі міста, як Тулуза, Ліон, Бордо, Марсель, Париж та ін. У XIII ст. Франція стала централізованою єдиною державою. У Німеччині кількість міст збільшується з 50 у XI сг. до 500 у XIII ст. Італія тривалий час залишалася країною багатьох політичних утворень. За специфікою економічного, політичного і культурного розвитку відокремлюють три регіони; Північна Італія і Тосканія, Папська область, Південна Італія і Сицилія. В Італії налічувалося 278 міст, які були єпископськими центрами. До таких міст належали Мілан, П’яченця, Флоренція, Піза, Генуя, Венеція. Міста стають центрами культурного житія починаючи з XI ст. Протягом XII—XIII ст. Генуя, Піза, Венеція, Флоренція, Мілан вели жваву торгівлю з арабським світом. Італійські купці знайомилися з цивілізацією Сходу, використовували її досягнення в своїй системі. , Розвиток ремісництва і торгівлі в містах був стимулом розвитку середньовічної культури й освіти. Центрами навчання ремеслі’ 'тгали цехи. Цеховий принцип організації поширювався на різні верстви населення і спричинив утворення нескінченної кількості колегій, братств, гільдій; у подальшому він був сприйнятий представниками різних галузей науки того часу і збережений у традиціях професіоналізму, іспитах і конкурсах на звання, принципах керівництва й учнівства, ієрархії звань і ступенів тощо. Із розвитком шкіл і університетів поширюється попит на книгу. У ранньому середньовіччі книга вважалася предметом розкоші. Книги писали на пергаменті — спеціально обробленій телячій шкірі. До XII ст. книги переважно зосереджувалися у церковних бібліотеках. Починаючи з XII ст. книга стає дешевою, у містах з’являються майстерні, де переписують книга. У XII—XV ст. з’являються бібліотеки в університетах, у королів, феодалів, кліриків, заможних громадян. З XIV ст. у виробництві книг застосовують папір, що зробило процес виготовлення книги простішим, а також підготувало перехід до друкарства, яке з’явилось у 40-х роках XV ст. Друкарство зробило книгу масовою і сприяло подальшим істотним змінам у культурному житті. Своїх класичних форм культура середньовіччя набуває в XI— XIV ст. із формуванням герменевтики -^- мистецтва тлумачення (святих книг, мудрості божої тощо). Воно посідає чільне місце в духовній культурі цього періоду. Особливість такого типу культури знаходить вираз в поширенні образу учнівства на світ в цілому: світ —■ школа, Христос — вчитель.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-18; просмотров: 432; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.234.48 (0.018 с.) |