Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Піднесення системи освіти, університети як заклади освіти і наукового дослідженняСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Із XI ст. починається загальне піднесення системи освіти середньовіччя. Школи в середні віки поділяли на монастирські, кафедральні (при міських соборах), приходські (парафіяльні). У містах з’являються також світські, міські приватні та гільдійські, муніципальні школи, які не підлягали прямому диктату церкви. Учнями світських шкіл були бродячі школярі-ваганти, або голіарди, за походженням із міського, селянського, лицарського середовища низького кліру. Навчання в школах проводилося переважно латинською мовою, і тільки в XIV ст. з’явилися школи з викладанням національною мовою. Релігійна за змістом освіта мала словесно-риторич- ний характер за формою. Основи математичних і природничих наук подавалися уривчасто, описово, часто у фантастичній інтерпретації. Центрами навчання ремісницьким навичкам у XII сг. були цехи. У XII—XIII ст. Західна Європа переживала економічне і культурне піднесення. Це означає, що розвиток ремесла, торгівлі, знайомство європейців з культурою Сходу, насамперед візантійською й арабською, стали важливими стимулами вдосконалення системи освіти середньовіччя. Кафедральні школи в міських центрах Європи ставали школами для всіх, а потім перетворювалися на університети. Вони дістали свою назву від латинського слова шіїуешіаз, що означає сукупність, спільність. Термін уперше було застосовано 425 р. до вищої школи в Константинополі. Університети об’єднали дві функції: заклад для отримання вищої освіти і лабораторія д ля наукових досліджень. У XIII сг. такі вищі школи з’явились у Болоньї, Палермо, Парижі, Оксфорді, Салерно та інших містах. Університет мав юридичну, адміністративну і фінансову автономію, що була дарована йому спеціальним документом володаря або папи. Зовнішня незалежність університету поєднувалася з чіткою регламентацією і дисципліною внутрішнього життя. Університет поділявся на факультети. Молодшим факультетом, обов’язковим для всіх студентів, був артистичний, де вивчали сім вільних мистецтв. Потім йшли юридичний, медичний, богословський. Найбільш великим університетом був Паризький. Так звана Сорбона, заснована 1257 р. духовкиком французького Короля Робертом де Сорбон колегія, поступово розрослася й так утримувала свій авторитет, що її ім’ям почали називати весь Паризький університет. Студенти Західної Європи також прямували до Італії, Іспанії^ щоб здобути освіту. Особливості середньовічної культури впливали на університетську освіїу в такий спосіб, що регламентація навчального процесу посилювалася. Домінувала мета вироблення покори внаслідок довгих років навчання. Тому в університетах формувалася система регламентації не лише змісту навчальних дисциплін, ай поведінки учнів і вчителів, взаємовідносин між ними, між викладачами, з ректором тощо. Найкраще поведінка регламентувалася за допомогою організації корпорацій. Вони займалися виключно поширенням знань, навчанням і спиралися в своїй діяльності на зведення писаних і неписаних правил, що визначали спосіб і напрямки діяльності як вчителів, магістрів і бакалаврів, так і школярів, і процес, і зміст навчання. Але відбувався також зворотний зв’язок — університетська культура істотно впливала на специфіку культури духовного життя цього періоду в цілому. Це можна побачити на ролі диспутів, які на початку XII ст. стали провідною формою організації навчальної роботи у наукових і філософських пошуках і згодом стають віфішальним комунікативним механізмом усієї середньовічної культури. Університетська система освіти спиралася в своєму змісті на традиції античного перипатетизму, на концепцію тривіуму і квадри- віуму. Згодом у розвитку змісту університетської освіти посилилась питома вага природничо- наукових курсів. Пізнання як тлумачення і коментар За часів раннього середньовіччя науково-теоретичний інтерес, який був відомий у період класичної античності та еллінізму, поступився місцем релігійно-моральним пошукам. Наука також втратила свій статус школи виховання духа і громадянської доблесті. Питання, іцо пов’язані, з істиною, вирішувалися не в науці та філософії, а виключно в теології. І лише наприкінці XII ст. філософське і наукове мислення набуло деякої самостійності. Середньовічне розуміння природи формувалося у відповідності до християнського догмату про створення світу “з нічого”. Догмат про створення, віра у диво і впевненість в тому, що природа сама для себе недостатня і що людина має бути її господарем, керувати стихіями — внутрішньо пов’язані. Таке ставлення до природи визначило розвиток природознавства на багато століть вперед, коли сам догмат та інші основи християнства похитнулися. Протягом серед- ньовіччя природничо-наукові проблеми обговорювалися за допомогою тлумачення відповідних текстів священного письма. Унаслідок специфічного середньовічного ставлення до знання як інтерпретації того, про що йдеться в освячених авторитетом книгах, і відсутності самостійності наукового пізнання знання набирає особливої форми існування — коментар. Певним джерелом для цього були коментарі до праць Арістотеля. Альберт Великий був першим в західному світі, хто розпочав коментувати праці Арістотеля так само, як книги біблейські або патриські. Враховуючи посилення матеріалістичних тенденцій, середньовічні схоласти тлумачили Арістотеля як свого роду культурного героя, вихідний та кінцевий пункт світського знання. У формі коментар# до найважливіших праць Арістотеля викладалися відповідні наукові дисципліни в середньовічних університетах. Лише саме тлумачення, вибір аргументації і систематизації можна вважати другою особливою ознакою наукового знання після комен- таторства. Комтляторсько-коментаторська і класифікаційно-систематиза- торська діяльність не сприяла чіткості та продуманості теоретичних передумов середньовічної науки. В нових умовах деякий час зберігалася орієнтація на дві різні теоретичні програми, що брали початок в античній науці: арістотелеву (континуалістську) та платоно-піфаго- рійську (математичну). Співіснування цих програм зумовлювалося тим, що система Птолемея, яку наприкінці XIII ст. було прийнято замість арістотелевої астрономічної системи, існувала лише на положенні суто математичної “гіпотези”, фізичного змісту спостережуваного вона не розкривала. Переклад природничо-наукових праць Арістотеля в XII ст. з грецької й арабської мов на латинську відіграв велику роль для розвитку середньовічної науки: у науковий обіг увійшов великий обсяг наукового матеріалу, який не був відомий схоластиці. Вивчення праць Арістотеля відкривало новий спосіб аналізу фактів, надавало певну теоретичну модель пояснення явищ. Арістотель-природничник був зустрінутий теологами негативно, бо його праці суперечили християнському віровченню. Засобом зняття протистояння стала концепція “подвійної істини”, що визнавала права “природного розуму” поряд із християнською вірою, яка грунтувалася на прозрінні. Хоча церква 1277 р. засудила цю концепцію, але зупинити рух мислення вже було неможливо. Після того, як арістотелева наукова програма посіла провідне місце в середньовічних університетах, постійна потреба підтримувати згоду з християнською теологією була основою породження нових поглядів, відсутніх в античній натурфілософії. Ці нові елементи бачення світу ставили під сумнів фундаментальні поняття фізики Арістотеля (порожнеча, рух). За античних часів питання про можливість-неможливість порожнечі було суто теоретичним. У середні віки воно одержало ще й додаткового значення: порожнеча — це фізичний еквівалент того “ніщо”, з якого Бог створив світ. А тому обговорення цього питання набувало ще й додаткового релігійно-етичного змісту. Догмат про створення Богом світу “з нічого” надавав можливість вченим піддати сумніву цілу низку заборон арісготелевої фізики. Протягом XIII —XIV ст. триває невпинна робота з розхитування головного упередження, що було основою всієї античної науки й античного світосприйняття взагалі, а саме: упередження проти нескінченності як позитивного начала. Поняття “ніщо” з теології переходить у натурфілософію. Середньовічна схоластика ставить також під сумнів арістотелеве положення про неможливість існування нескінченно великого тіла, про неприпустимість актуальної нескінченності. У схоластичній фізиці було розроблене чуже Арісто- телю поняття “актуально-нескінченне”, яке фігурує разом із “потенціально-нескінченним”; поряд із поняттям часової тривалості з’являється поняття нескінченної інтенсивності, або нескінченної актуальності. Це нововведення мало суттєві наслідки в подальшому розвитку науки. У XIII—XIV ст. арістотелеве вчення про цільову причину також стає предметом сумніву, обговорення і перегляду. Схоластична фізика шукає насамперед діючі причини там, де Арісготель вважав достатнім вказати на причини цільові. У XII—XIV ст. спостерігається перелом у розвитку природознавства, хоч деякий час тривали написання коментарів до Арістотеля, а також фізичні примуси — спалення книжок та їх авторів. Певну роль в пожвавленні пізнавального процесу відіграла концепція “передачі влади” Оттона Фрейзінгенського: мудрість народжується на Сході, а завершується на Заході. Ідея передачі влади співіснувала з ідеєю перенесення знань, міграції культури. До XIII ст. належить поява інтересу до досвідного знання в Західній Європі. Досі природничо-наукові методи пізнання не розроблялися, переважали риторичні та логічні підходи. Між практичним знанням і філософією існувало глибоке провалля. Але життя потребувало не ілюзорних, абстрактних знань, а практичних, тому вже з XII ст. починається певний прогрес у галузі механіки і математики. Наприклад, в Оксфордському університеті перекладалися і коментувалися природничо-наукові трактати вчених стародавності й арабів. У XIII ст. оксфордський професор Роджер Бекон доходить висновку про необхідність дослідного спостереження за природою, заперечення авторитетів і переваг абстрактної аргументації. Роджер Бекон був добре відомий як борець проте авторитаризму, але найціннішим у його науковій спадщині є проголошення нових принципів наукового пізнання: авторитет не стане джерелом знання, якщо він не підтверджується дослідом. Сам він багато експериментував, самостійно проводив хімічні, оптичні, фізичні експерименти, астрономічні спостереження. У шостій частині трактату “Великий труд” Р. Бекон виклав свої роздуми “Про дослідну науку”. Його послідовниками були Уільям Оккам, Микола Отрекур, Бурідан, Микола Орем, які багато зробили для подальшого розвитку фізики, математики й астрономії. “Пізнавальним ентузіазмом” були охоплені різні шари суспільства. Так, на Сицилії широко розгорнулася діяльність перекладачів, які звернулися до філософських і природничо-наукових праць грецьких та арабських авторів. Перегляд принципів визначення ієрархії знань Схильність до систематизаторсько-класифікаційної діяльності середньовічних вчених відбилась у створенні численних праць енциклопедичного характеру. Зокрема, датована XIII ст. праця “Тгезог” Брунетто Латіні, в якій в традиції енциклопедичного огляду подано наукові знання про живе, географію, риторику, етику, політику, існуючі та поширені на той час народні забобони. Близькою до шкільної науки була класифікація самих наук. Збереглися відомості про Домініка Гундисліна (XIII ст.), в класифікації якого згадуються природнича наука, математика, теологія, граматика, поетика, риторика, логіка, медицина, арифметика, музика, геометрія, оптика, астрологія, астрономія, наука про міри, механічні мистецтва. Кожну з наук він описував за заданою схемою: 1) що вона є; 2) який її рід; 3) який предмет; 4) які види; 5) які частини; 6) яке завдання; 7) яка мета; 8) які засоби; 9) хто майстер; 10) чому так називається; 11) в якій послідовності слід викладати. Проблема обгрунтування наук і дисциплінарної будови знання набуває особливого значення. Якщо раніше йшлося про обгрунтування предметів навчання (аналіз Августином існуючих дисциплін у ‘"Християнській доктрині”), то в XIII—XIV ст. увага звертається вже на обгрунтування принципів розрізнення наук (математичних і дослідних, насамперед фізики), на виявлення специфічних принципів наукового пізнання в цілому і кожної його галузі зокрема. Такий поворот у ставленні до наукового знання з особливою силою відбу вався в XIV—XV ст., що пояснюється цілою низкою соціальних і культурно-історичних амін, у тому числі зростанням кількості університетів і розвитком власне наукових пошуків, У зв’язку з розвитком у XIII ст. ремісничого виробництва і всезростаючою роллю “механічних” мистецтв увага мислителів звертається до розмежування “вільних” і “невільних” мистецтв, що прийшло з античних часів. Якщо антична думка протиставляла “вільні” і “невільні” (механічні) мистецтва згідно зі своєю соціальною структурою, то християнство, зберігаючи це членування, змінило його інтерпретацію та обгрунтування, яке здійснюється за допомогою аріс- тотелевої дихотомії — “теоретичне — практичне”. Вільні мистецтва позначаються словом зсіепіае, а практичні знання і ремесла — словом агїз. Тим самим серед наук відокремлюється певна частина, яка вже є “наукою” на відміну від “мистецтв”. З огляду на це деякі історики науки вважають, що вона народилася в середньовіччі. Головна лінія розвитку середньовічного образу науки полягала в подоланні розриву між спекулятивними “вільними” і практичними “механічними”. Ця лінія була пов’язана з прагненням досягти визнання “вільними” мистецтв, що відокремилися від ремесел (архітектура, мистецтво). Оскільки завдання розуму вбачалося в розкритті символів божого одкровення, наданні допомоги в його зрозумінні, то і розподіл наук відповідав ієрархії світу, що творить, світу, що створений. Відповідно теологія посідала провідне місце в структурі знань. Система світських наук і мистецтв організовувалась у послідовності творіння Богом природи. Але водночас існував також інший дисциплінарний образ, що виходив із рівня абстрактності та віддаленості від чуттєвого буття. Від авторитарності до ідеї генезису знань Середньовічне компіляторство, що споріднене енциклопедизму пізньоолександрійської епохи, перешкоджало встановленню в історіографії знань будь-якої реальної рівноваги, реальної ієрархії між джерелами. Цей баланс замінювався офіційним затвердженням авторитетів. До 1231 р., коли папським декретом було дозволено вивчати праці Арістотеля, авторитетом у природничо-наукових питаннях був Авіценна. Проте з 1230 по 1250 р. його вчення піддають нищівній критиці, а з 1260 р. завдяки працям Альберта Великого було досягнуто певної рівноваги. Поширений у середні віки жанр біографи вченого генетично сходить до античних біоірафій такого типу, що відомі в Діогена Лаер- ція чи в “Житті Піфагора” Порфирія. На Заході цей жанр значною мірою відчув впливу жигійної літератури, на Сході навіть у пізнє седньовіччя він зберіг набагато раціональніший характер і дав змогу культивувати увагу до джерел. Прикладом може бути історико-біографічна діяльність алі-Гаданфара (Абу Ісхан Ібрахим ат-Табрізі, 1232—1293), який склав доповнення до бібліографічного списку праць аль-Біруні, вивчав цого переклади із санскріта, переписував його рукописи і критично коментував якість копій, що збереглися. У середні віки було зроблено спробу пов’язати “онтогенез” і “філогенез” знання в єдине ціле. Таким є “дерево науки” з однойменної книги Ргймунда Луллія, який розташував усі “можливі ідеї” у 16 іруп, а кожну з груп зобразив як свого роду дерево, що генерує певний аспект пізнання. Аналогічними були спроби й на Сході. У трактаті “Походження наук” аль-Фарабі спробував побудувати логічну схему генези природничих наук на основі дедукції їх предметів із категорій субстанції й акциденції. Певною аналогією є “генетичне” тлумачення виникнення пізнання і розуму в Ібн Туфейля (XII ст.), який у своєму “Романі про Хайе, сина Якзана” не без можливого впливу Ібн Рушда тлумачить вчення про подвійну істину як тезу про відповідність між індивідуальним і загальним шляхами пізнання. Виявленню історико-наукового аспекту в працях східних мислителів (аль-Біруні, аль-Фарабі та ін.) перешкоджає прийнята в їх працях форма “абстрактного викладу”, за якою імена не згадуються. Таке саме є характерним і для античних авторів, що можна пояснити невідділеністю авторів тексту від Вчителя і його тексту. У християнських середньовічних джерелах така відсутність дистанції вже не зустрічається. Разом із тим цей спосіб невідціленості лежить в основі принципу підсумовування пізнавальних зусиль та їх результатів, який створює підстави для написання всесвітньої історії науково-культурних досягнень, формування впевненості в наявність прогресу в науці та суспільстві. Цей крок було зроблено після аль-Фарабі й аль-Газалі, вчення останнього вже містило ідею прогресу, морально-інтелектуального і розумового вдосконалення. Ібн Рушд застосував до нагромадженого на той час історико-наукового матеріалу елементи діалектичних поглядів Арістотеля на розвиток знань. Дещо інакше складалися гносеогенні уявлення в країнах Східної Європи, зокрема в середньовічній Русі. “Повість временних літ” дає змогу реконструювати уявлення про три фази розвитку людського знання і культури: епоха камню, ера Сварога (пізнання металу) й ера Давдьбога (упровадження сонячного календаря). Для давньоруських книжників досить характерним є відчуття історичного зв’язку з працями давньогрецьких авторів. Історичність будь-якого знання вже в XII ст. зазначав Кирик Новгородець, який порівнює розширення міста і людських знань. У Кирика знайшов вираз також своєрідний циклізм, аналогічний до візантійських джерел. Конфлікт між вірою і знанням, що був у Західній Європі пом’якшений апелюванням до Арістотеля, у Східній Європі виявився в досить загостреній формі Результатом стала спроба увічнити “прийняте від предків” як єдиний критерій знання і дії. Криза літописання, яке було в середньовічній Русі єдиним носієм історичної інформації, спричинило втрату історичної пам’яті про наукові досягнення, науковців, розвиток наукових знань цього періоду. § 5.2. Практичне і теоретичне спрямування розвитку математичних знань У XII—XIV сг. на Сході продовжували ознайомлюватися з математичними працями античності. Коментарі до “Начал” Евкліда залишив таджицький математик Омар Хайям (1048—1131). Хайям писав свої праці з великою увагою до викладення строгих доведень теорем. Зокрема, його цікавило доведення постулату про паралельні. Відомою є математична праця Омара Хайима “Алгебра”, в якій міститься систематичне дослідження рівнянь третього степеня, класифіковано їх, з’ясовано умови розв’язання. Хайям зазначав, що багато уваги приділяв пошукам точного розв’язання рівнянь третього степеня. Арабською мовою переклав “Начала” Евкліда і дав свій коментар до них азербайджанський математик і астроном Насір ад-Дін ат-Тусі (1201—1274). Тусі, як і Хайям, намагався довести аксіому про паралельні Евкліда і дуже цінував теоретичний метод греків. Насір ад-Дін ат-Тусі відокремив тригонометрію як самостійну науку від астрономії і досяг певного завершення розробки сферичної геометрії. Розквіт китайської математики забезпечується високим рівнем техніки обчислювання. 1115 р. з’явилося друковане видання математичного трактату “Дев’ять книг”. Китайські математики особливу увагу приділяли кількісному розв’язанню рівнянь. У працях XIII— XIV ст. викладено методи розв’язання рівнянь четвертого і вищих степенів. Цинь Цзю-шао в трактаті “Дев’ять розділів математики” (1247 р.) розвив далі теорію невизначених рівнянь. Свої рівняння він розв’язував методом, який є узагальненням методу послідовних наближень. Цей метод по суті збігається з відомим в сучасній нам науці прийомом під назвою “метод Горнера” (за ім’ям англійського вченого, який опублікував його 1819 р. і, мабуть, не здогадувався, що перевідкрив метод, давність якого сягає майже тисячу років).
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-18; просмотров: 402; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.119.106.66 (0.01 с.) |