Рефлексія. Технологія «Мікрофон». 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Рефлексія. Технологія «Мікрофон».



- Що найбільше запам’яталося особисто кожному сьогодні на уроці?

- Як родина Тарковських була поєднана з театром «корифеїв»?

- Який внесок, на вашу думку, зробили в українську культуру батько і син Тарковські?

- Як ви вважаєте, чому епіграфом до нашого уроку стали саме ці рядки російського поета О. Мандельштама? Як ви їх розумієте?

Учитель. Сьогодні ми з вами перегорнули перші сторінки літературно-історичного журналу. Ми дізналися про родину митців Тарковських. Пошуки триватимуть. Ми йдемо далі.

V. Творче завдання.

Розпочати творчо-пошукову роботу за напрямами:

- Нащадки Тарковських.

- Музеї родини Тарковських.

- Музи Арсенія та Андрія Тарковських.

 

 

О.В. Окулов,

учитель історії

Катеринівської ЗШ І-ІІІ ступенів

Кіровоградської районної
державної адміністрації

ЖИТТЄВИЙ ТА ТВОРЧИЙ ШЛЯХ

ЗАСЛУЖЕНОГО ХУДОЖНИКА УКРАЇНИ БОРИСА ВІНТЕНКА

(урок-творчий портрет для учнів 7-8 класів)

Мета: познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом нашого земляка, Заслуженого художника України Б.М. Вінтенка; виховувати почуття патріотизму та любові до рідного краю, мистецтва, повагу до традицій народу.

Обладнання: портрет Б.М. Вінтенка, репродукції картин, презентація «Філософ та співець степового краю», музичний супровід.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Основна частина уроку

Його пензлем водила любов До гаїв, до полів, до вишневих садочків. До осяяних сонцем дібров. До найменших Вітчизни куточків. Світять золотом зрілі поля І сміються барвінкові хащі – Це все наша родюча земля, Найрідніша, най-най і найкраща, Про любов можна криком кричать. Колотить себе в груди до болі. Але тут треба тільки мовчать І душею молитись любові. Майстре любий! Спасибі тобі За цю пісню, барвисту і щиру, За простори небес голубі, Пензлезвучну, правдивую ліру.

М. Паровін, січень 1993 р.

Учитель. Творчість Бориса Михайловича Вінтенка (1927-2002) засяяла на мистецькому небосхилі світлом яскравої зірки. Його ім’я увійшло в життя нашої країни з потужною хвилею національного відродження в часи руйнування ідеологічних табу, в часи новітнього переосмислення минулого та сучасності.

Великий художній талант і висока культура в поєднанні з безкомпромісністю, відвагою, гордістю, і, врешті, жертовністю – саме це утвердило художника як унікальну постать рідної культури. Б.М. Вінтенко був людиною рідкісної моралі. Він доносив даровану йому іскру Божу з безкомпромісною відвагою, доносив невтомно і правдиво. Безсумнівно, що він був людиною легендарною – досягнувши високої мети, виконав своє призначення, він переміг, бо й справді здійснилася його заповітна мрія – бачити незалежною власну Вітчизну в майорінні блакитно-золотих прапорів.

Саме за значний внесок у розвиток українського образотворчого мистецтва та високу професійну майстерність Борису Вінтенку було присвоєне почесне звання «Заслужений художник України». Борис Михайлович отримав це високе звання саме за часів незалежної України: «Звичайно ж, я не сприймаю звання заслуженого художника як аванс, звання – то справді підсумок багаторічної праці. Працюючи над полотном, я турбуюся найперше про те, щоб робота над ним продовжувалася якомога довше, щоб постійно існувала потреба подальшого заглиблення в нього. Тому і твір свій хочу бачити таким, щоб глядачеві при ознайомленні з ним так само все більше хотілося заглиблюватись у його тематику, знаходити все нові й нові деталі, відтінки, нюанси. Якщо робота хоча б чимось мені не подобається, я зчищаю фарби і розпочинаю все спочатку. Я ніколи і нікого не копіював і не повторював, хіба що прислуховувався до власного серця».

Учень. Народився Борис Михайлович Вінтенко 25 липня 1927 року в селі Обознівка Кіровоградського району Кіровоградської області в селянській родині. Отже тема села для нього не випадкова. Художник закоханий у поле, у верби та тополі, в мудрих і добрих своїх земляків, тому не одну свою роботу митець присвятив цій темі: «Українська хата» (1956), «Жито достигає» (1959), «На краю села» (1962), «Колгоспник» (1968), «На краю села Обознівки» (1970), «Моє село» (1971), «Рідне село» (1972), «Сніги затримують» (1975), «Рідний край» (1988) та ін.

Ці полотна уособлюють – образ рідної степової України. Це пейзажі – картини, в яких завжди присутній митець зі своєю ліричною інтонацією, почуттям єдності людини і природи.

Учениця. Коли Борису було три роки, родина переїхала в Кіровоград. Батько працював спочатку на заводі, згодом – на військовому аеродромі. 33-го року направлений на навчання до Москви. Звідти він привіз малому Борису олійні фарби та пензлі, фактично, став для сина першим вчителем малювання.

Учень. Цікавість до малювання Борис Михайлович проявляв із самого дитинства. Дуже любив малювати, перемальовував картини, які були в будинку, де мешкала сім’я. Саме картини, намальовані рідним дядьком, викликали у Бориса бажання малювати «по-справжньому». Щасливий збіг обставин: по сусідству із сім’єю Вінтенків жив художник. Борис часто ходив до нього, спостерігав, як той малює, роздивлявся його картини. Інколи художник дозволяв Борису малювати фарбами та пензлями.

Учениця. Саме бажання навчитись малювати привело Бориса Вінтенка до Кіровоградського обласного Палацу піонерів в художній гурток. Тут він вперше побачив, як малюють з натури.

Учень. У 1941 році Б. Вінтенко вступає до Одеського державного художнього училища ім. М.Б. Грекова. Під час Великої Вітчизняної війни – перерва в навчанні. Тільки у 1944 році він поновлюється в списках студентів училища. Саме завдяки наполегливості та старанності Вінтенко стає одним із кращих учнів. Йому поталанило, адже вчителями Б.М. Вінтенка були відомі одеські художники – представники блискучої південноросійської школи живопису Є.О. Буковецький (1866-1948), М.А. Павлюк (1901-1971), Т.Б. Фраєрман (1883-1957). На все життя він запам’ятав написані в дусі імпресіонізму, наче пронизані сонцем та повітрям, етюди видатного одеського живописця початку ХХ ст. – Т.Я. Дворнікова (1862-1927).

Ще в училищі Вінтенко експонував свої роботи на виставках в Одесі «Автопортрет» (1947), «Парад на Тушинському аеродромі» (1948).

Учениця. Після закінчення у 1948 році живописного відділення Одеського державного художнього училища ім. М.Б. Грекова, Б.М. Вінтенко повертається до рідного Кіровограду.

Протягом трьох років працює в Кіровоградському Палаці піонерів керівником художнього гуртка. Серед його вихованців – відомі художники: визнаний лідер українського необароко Ю.П. Луцкевич (1934-2004; м. Київ), Е.Б. Заденюк (1940 р.н.; м. Санкт-Петербург), С.А. Коваленко (1939 р.н.; м. Кіровоград).

З 1951 року Б.М. Вінтенко працює оформлювачем в Кіровоградських художньо-виробничих майстернях Художнього фонду України.

Учень. Живописець постійно працює над пошуком власної художньої мови – створює безліч етюдів, низку цікавих творів, присвячених будівництву Кременчуцької ГЕС: «Шлюз КремГЕСу» (1958), «Будівники КремГЕСу» (1958), «На Кременчуцькому морі» (1959).

Учениця. У 1966-1967 рр. Вінтенко створює ряд керамічних робіт, які відображають історію українського козацтва, – «Українська бандура» (1966), «Козацька книжка» (1966), «Козацька люлька»(1967), а також художні твори, які репрезентують його як художника, в творчості якого чільне місце займає тема славної української історії – «Три лицарі» (1967), «Дніпровські пороги» (1967), «Наші діди» (1968).

Учень. З 1966 р. по 1972 р. Борис Вінтенко майже щорічно працює в творчих групах Республіканського будинку творчості «Седнів», прислухається до дружніх порад великих майстрів пензля: народних художників України М.П. Глущенка, Т.Н. Яблонської, Ф.З. Захарова. Створює багато творів, які визначили подальший шлях художника: «Літо» (1969), «Стара дзвіниця» (1969), «Берези» (1970), «Весна» (1970), «Повінь» (1971) та ін. В 1969 році Б.М. Вінтенко дебютує на Республіканській художній виставці («Літо»).

З 1973 року він перший на Кіровоградщині член Спілки художників СРСР.

Учениця. У 1974 році два літніх місяці Вінтенко працював у колгоспі «Росія» Новоукраїнського району, і як наслідок – понад шістдесят робіт – портрети, етюди, малюнки, що експонувалися на виставці в м. Кіровограді та в колгоспі «Росія». Двадцять один портрет було вручено на виставці механізаторам, трактористам, бригадирам. Таким чином Вінтенко один з перших на Кіровоградщині започаткував виставки, які стали наслідком довгочасного перебування митця у виробничому колективі.

Учень. В 1976 році у газеті «Молодий комунар» надруковано статтю Вінтенка «Знайди свій образ», в якій художник знайомить читачів з творчою молоддю області, з тими проблемами та перспективами, які стоять перед молодими художниками.

В 70-80-х роках ХХ ст. митець плідно працює в різноманітних графічних техніках. Незалежно від того, в якій техніці виконані роботи (чи то травлений штрих, акватинта, мецо-тинто, суха голка, ліногравюра), вони створюють особливий ліричний настрій: «Проліски» (1980), «Музей Степняка-Кравчинського» (1974), «Нарциси» (1977), «Вечір на Інгулі» (1980).

Учениця. В 80-90-х роках Борис Вінтенко пише ряд живописних творів (саме живопис приніс художнику визнання), які здобули визнання на обласних та республіканських виставках. Це поетичні натюрморти «Флора» (1984-1986), «Степові квіти» (1985), а також панорамні композиції: «Мій рідний край» (1986), «Веселка» (1988-1990), «У рідному краї» (1985), «Вічність» (1994), «Споконвіку» (1995).

Учень. Творча манера Бориса Михайловича полягала не у формотворенні, а у прагненні знайти таку форму, котра б якомога більше відповідала змісту картини. А зміст завжди пов’язаний із життям, минулим і сьогоденням, оточуючою природою, рідною землею і всім тим, що дороге кожній людині. Тож його художня мова близька і зрозуміла.

Учениця. Полотно «Моя Україна» (1989) Борис Михайлович вважав одним із найголовніших досягнень, йому він присвятив кілька років праці. Це ідеалістичний сільський пейзаж, який є усвідомленням художника належності до свого народу, зв’язку поколінь, розуміння відповідальності за збереження батьківської спадщини. Разом з тим воно синтезує багаторічний досвід і творчі пошуки митця.

Учень. За значний внесок у розвиток українського образотворчого мистецтва та високу професійну майстерність у 1993 році Борису Михайловичу Вінтенку присвоєно почесне звання «Заслужений художник України». Борис Михайлович дуже пишався, що він став заслуженим художником саме незалежної України.

Учениця. 24 серпня 2001 року в м. Києві в Центральному будинку художника було відкрито виставку «Історія і сучасність в образотворчому мистецтві України», присвячену 10-річчю незалежності України. Творчий доробок Б.М. Вінтенка на цій виставці було представлено епічно-пейзажною композицією «В Україні милій» (2001).

В Кіровоградському обласному художньому музеї в постійно діючій експозиції є три полотна Б.М. Вінтенка: «Григорій Сковорода» (1972), «Флора. Атрибути мистецтв» (1978), «Після дощу» (1999). Твори художника зберігаються в приватних колекціях України, Італії, Словаччини, Німеччини, США, Польщі, Росії та ін.

Учень. Життя художника було присвячене мистецтву та підпорядковане одній великій меті – творчій праці. Він говорив: «Головне для художника – його душа, а творчий пошук – це пробудження душі. І у справжнього художника є одне замовлення – це замовлення його душі».

Учениця. Борис Михайлович Вінтенко пройшов нелегким, незвіданим, тернистим шляхом. Для нього творчість не була сходинкою до вершини слави, а повсякденною потребою всього життя, і в тій повсякденній творчості ним керувала Любов. І в цьому весь Вінтенко. Поет сонячного пензля, митець, який завжди був в дорозі.

15 жовтня 2002 року Борис Михайлович Вінтенко відійшов у вічність…

Учитель. Борис Михайлович – не лише видатний митець, непересічна людина, а й рідкісний працелюб. Головний секрет його досягнень – невпинна щоденна праця. Саме вона багато в чому визначила пошуки і здобутки майстра. Він цінував кожну мить, адже лише у творчій праці людина здатна реалізувати себе.

Творчий доробок Бориса Вінтенка неосяжний. Його ім’я безумовно стоятиме у перших рядах тих, хто творив художню біографію нашого краю в другій половині ХХ століття. Мелодія серпанкового живопису досі бринить на повний голос, оскільки Борис Михайлович продовжує жити, жити у своїх прекрасних та захоплюючих картинах.

Автор висловлює глибоку вдячність працівникам Кіровоградського обласного художнього музею, зокрема завідуючій відділом культурно-просвітницької та масової роботи Степанок О.В., за надані матеріали, які були використані при підготовці уроку.

 

Список використаних джерел:

1. Босько В. Освідчення в любові // Народне слово. – 21.01.1993. – № 7.

2. Вінтенко Б.М. Знайди свій образ // Молодий комунар. – 14.12.1976. – № 148.

3. Гончаренко В. Поет сонячного пензля // Кіровоградська правда. – 06.02.1993. – № 6.

4. Гончаренко В. Веселка в тумані // Вечірня газета. – 26.11.1993. – № 59.

5. Здір Л. Малює художник веселку // Народне слово. – 28.11.2000. – № 134.

6. Єльцева Н. Творчий шлях Заслуженого художника України Бориса Вінтенка: Реферат. – К., 2002.

7. Куманський Б. Він любив Україну, молився за неї // Нова газета. 25.10.2002. – № 43.

8. Куманський Б. З погляду вічності // Народне слово. 14.05.1998. – № 54.

9. Підлісний К. Райдуга на планеті // Народне слово. 12.12.1992. – № 149.

10. Виставка творів художника Вінтенка Бориса Михайловича: Каталог. – К., 1992.

 

 

Л.А. Ігнатьєва,

учитель історії комунального закладу «НВК ЗШ I-II ступенів № 34 – економіко-правовий ліцей «Сучасник» – ДЮЦ Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-09; просмотров: 378; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.58.77.98 (0.029 с.)