Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Класична доба української філософіїСодержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Доба Просвітництва. В Україні Просвітництво також являло собою антифеодальну, буржуазну за своєю спрямованістю ідеологію, яка знайшла своє відбиття і в розвитку філософських ідей. Засновником нової, класичної доби української філософії став Григорій Савич Сковорода (1722 - 1794). Саме в класичний період української філософії набувають найбільшого вираження й чітких ознак основні риси української філософської ментальності — антеїзм, екзистенціальність і кордоцентризм. Що ж до «філософії серця» - кордоцентризму, то вона вперше найбільш вагомо висловлена у філософських працях Г.Сковороди. Філософія, за Сковородою, є самим життям, тому головним у людини є не стільки її "теоретичні" пізнавальні здібності, скільки емоційновольове єство її духу - серце. Подібно до Сократа, Сковорода закликав: "пізнай себе", "заглянь у себе". Екзистенціальний настрій позиції Сковороди виразно демонструє мова його творчості – мова символів, образів, а не чітких усталених понять. Великий український мислитель започаткував новий напрям мислення у філософії, піднісши свій голос проти соціальної й національної нерівності, паразитизму панівних класів та лицемірства духовенства, яке виправдовувало ці суспільні вади. У своїх онтологічних поглядах Г.Сковорода виходив із визнання трьох світів, кожен із яких має дві свої природи, "натури". Такими світами є "макрокосм" (природа, світ, що складається з множини малих світів), "мікрокосм" (людина) й "світ символів" (духовне життя, мудрість, Біблія). Всі три світи мають: видиму натуру - це світ матеріальний, світ речей, земля тощо, й натуру невидиму – це дух, істина, вічність, Бог. Показово при цьому, що Бог у Сковороди є водночас і природою в її найрізноманітніших виявах, але, з іншого боку, Бог - це джерело, "сонце світу". Та при всьому цьому, основне спрямування творів Сковороди зводиться до дослідження людини, її існування. Науку ж про людину та її щастя він вважав найважливішою з усіх наук. Спираючись на світоглядно-християнські категорії любові, віри, щастя, смерті тощо, філософ шукає відповідь на те, що є людина, якими є зміст її життя, основні грані її діяльності. Особливо вагомими в цьому аспекті є поняття любові й віри: вони нерозривні, поза їх єдністю неможливе існування людини. Університетська філософія. З початку XIX ст. в Україні набувають свого поширення ідеї І.Канта, Й.Фіхте, Ф.Шеллінга й Гегеля, але водночас ідеї їх переосмислюються. До філософів, що працювали над німецькою філософією, відносяться Й.Б.Шад, П.Д.Лодій, О.М.Новицький, С.С.Гогоцький та інші університетські професори. Деякі з них апелювали головним чином до містично-екзистенціальних поглядів німецьких філософів-класиків, водночас і критикуючи їх, особливо Гегеля, за раціоналістичне спрямування його філософської системи, оскільки найцінніший зміст духовного світу живе в переконаннях серця, а не в поняттях розуму. Тобто, це своєрідна данина українських вчених кордоцентризмові як одній з визначальних рис української філософської ментальності. До речі Дмитро Чижевський зауважив, що вплив німецької філософії на українських мислителів був не простим запозиченням ідей та настроїв. Останні, вказував Чижевський, "вибиралися з широчезної гами європейських духовних напрямів, запозичене ж так перетворювалося й переформовувалося, що часто важко ототожнити ті ж явища на Заході і у слов'ян". Слід відмітити особливий внесок в подальший розвиток філософських поглядів цієї доби таких представників як: перший ректор Київського університету Михайло Максимович (1804 – 1873), Микола Костомаров, Микола Гоголь. Яскраву сторінку в суспільно-філософській думці середини ХІХ століття становить ідеологія Кирило-Мефодіївського товариства. Воно проіснувало з грудня 1845 до березня 1847 року. Засновниками його були Микола Гулак, чиновник при Київському генерал-губернаторові, професор Київського університету Микола Костомаров та студент цього ж університету Володимир Білозерський. За соціальним складом і суспільно-політичною орієнтацією до кирило-мефодіївців належали люди різних орієнтацій. Праве його крило становили М.Костомаров, П.Куліш і В.Білозерський. До лівого ж належали Т.Г. Шевченко, Микола Гулак, Іван Посяда, Олександр Навроцький та ін. Відповідно й засоби для досягнення визначених цілей в учасників братства були різні – ліберально-буржуазний та революційний. Але основний позитивний зміст діяльності Кирило-Мефодіївського товариства, який сприймався всіма його членами, полягав у створенні вільної федерації слов'янських народів на демократичних принципах, ліквідації кріпосництва, самодержавства, національного гноблення, у розвитку освіти, мови, національної культури, усуненні релігійної дискримінації, визнанні формальної рівності і свободи всіх людей, незалежно від їх національної, расової й релігійної приналежності тощо. Особливого розгляду потребують і філософські погляди Т.Г.Шевченка (1814 – 1861). У його духовній спадщині найвизначніше місце відведене людині, її буттю, внутрішньому світові - переживанням, прагненням, інтересам. Ця філософія глибоко особиста, індивідуальна й водночас вона ґрунтувалася на національній ідеї українського народу та його ментальності. Філософія Т.Шевченка виростає насамперед із конкретно узагальненого ставлення до любові, віри, надії. Саме із цього виникає шевченківська філософія пробудження людської гідності, смутку-жалю знівеченого життя, сили протесту й бунтарства. Твори Т.Шевченка відіграли важливу роль в утвердженні демократичної думки в Україні, закликали до ліквідації кріпосництва, до боротьби за національне й соціальне визволення. Ідея національного визволення, утвердження незалежної Української держави була однією із провідних у творчості Т.Г.Шевченка. Про це свідчать його твори "Розрита могила", "Гайдамаки", "Великий льох" та ін. Друга половина ХІХ ст. ознаменувалася плідною філософською діяльністю в рамках багатьох напрямків та течій. Назвемо творця "філософії мови" Олександра Потебню (1835 - 1891). На українському ментальному ґрунті він творчо, розвинув деякі оригінальні ідеї Гумбольдта, видатного німецького лінгвіста, який в своїй творчості був тісно пов'язаний з філософією романтизму. Ще одним з визначних представників цієї доби був Памфил Данилович Юркевич (1827 – 1874). Він продовжив і значно розвинув "філософію серця», започатковану Г.Сковородою й підтриманою М.Костомаровим, П. Кулішем та ін. Філософія Юркевича була плюралістичною, складеною із трьох сфер «ноуменального світу" – ідеального царства вічної правди (схожого на "царство ідей" Платона), реального світу – царства розумних істот, феноменального світу – примарного існування тілесності. Саме взаємодія цих трьох сфер і становить гармонію цілого, проте повної прозорості в цьому немає через реальний світ розумних істот. Будучи сферою загального, світ цей не може вичерпати індивідуального. Вчення про серце П.Юркевича ввійшло складовою часткою у так званий "російський космізм", й передусім в систему учня Юркевича – Володимира Соловйова, і стало фактично основою російськомовної філософської школи "київського гуманізму", представленої М.Бердяєвим, Л.Шестовим, В.Зеньковським та ін., яка заявила про себе наприкінці XIX - початку XX ст. Значний вклад у розвиток філософії України зробили видатні вчені-природознавці другої пол. ХІХ – початку XX ст. Основними центрами розвитку прогресивних світоглядних ідей у природознавстві були такі установи, як Київський, Харківський та Новоросійський (Одеський) університети. В них працювали всесвітньовідомі вчені – М.П.Авенаріус, М.С.Вашенко-Захарченко, В.П.Єрмаков, Й.Й.Косоногов, Т.Ф.Осиповський, М.В.Остроградський, С.М.Реформатський та ін. Вони сконцентрували свою світоглядно-філософську увагу на тому, що таке об'єктивне, незалежне від свідомості людей існування світу. Вони ж обґ`рунтували прогресивні погляди на рух, простір, час як форми існування матерії. Одним із центральних моментів їх праць є те, що світ не є продуктом людської свідомості, а, навпаки, людина є продукт цього світу. В другій половині XIX ст. виступила плеяда оригінальних мислителів, які намагалися пов'язати свої філософські устремління з потребами українського народу. Таким був, зокрема, Михайло Драгоманов (1841 - 1895). Хоч творчість його мала суперечливий характер, все ж його відзначала боротьба проти російського самодержавства. Помітний вклад в розробку філософсько-світоглядних проблем внесли й представники української літератури. Найбільш величною постаттю серед них є Іван Якович Франко (1856-1916). Він першим в українській і одним із перших в європейській літературі розробляє тему праці й трудової моралі, що згодом розвивається в одну з провідних філософських тем. Ставлячи в центр своєї філософії людину, Франко стверджує, що праця – єдине, що здатне творити і вдосконалювати людську душу, вселяти в неї почуття правди й гідності Багата, сповнена ліризму української душі, була й духовна скарбниця Лесі Українки – Косач Лариси Петрівни (1871 - 1913). Так, міфологічно-атеїстична ідея органічної "зрощеності" людини з природою пронизує зміст найвидатнішого твору поетеси - "Лісову пісню". Глибоко екзистенціалістські мотиви бринять у поезії "Contra Spem Spero". Розглянувши стисло розвиток української філософії, можемо зробити такий висновок. Український народ витворив філософію, в центрі якої є людина з її внутрішнім світом, який перебуває в єдності з умовами її самореалізації. Це не просто людина, а передусім людина Землі, критерієм якої є її власна діяльність, а своє буття розглядає через єдність чуттєвого й раціонального. Особливість української філософії визначається домінантою її етико-морального спрямування. В цілому українська філософія – це оригінальна система, в основі якої постає дух українського народу як органічна єдність віри, надії і любові у вічному прагненні до втілення їх у свободі, що виступає як ідеал життя. Контрольні питання: 1. Де, коли як і чому виникла філософія? 2. Назвіть основні риси філософії античності. 3. В чому полягає відмінність між західною та східною парадигмами філософування? 4. Охарактеризуйте філософські погляди середньовічної доби. 5. Що було характерне філософським поглядам Відродження? 6. Визначтесь з основними рисами філософії Просвітництва. 7. Назвіть представників Німецької класичної філософії та визначтесь зі специфікою розробки ними основних філософських проблем. 8. Визначте основні сторони філософії Гегеля і Фейєрбаха, на які спирались Маркс і Енгельс у розробці нового світогляду. 9. Сформулюйте основні положення матеріалістичного розуміння історії, концепцію практики Маркса і Енгельса. 10. Визначте основні напрями сучасної Західної філософії. 11. Назвіть основні філософські засади позитивізму. 12. Назвіть і охарактеризуйте основні ідеї екзистенціалізму. 13. Розкрийте суть філософії життя, основних її варіантів. 14. У чому полягає суть філософської антропології. 15. Що таке герменевтика, її ціль і методи? 16. У зв'язку з чим виник структуралізм, суть його методу? 17. Покажіть співвідношення між розумом і вірою в неотомізмі. 18. Що протиставляє раціональному пізнанню ірраціоналізм, у чому його хиби і обмеженість? 19. Опишіть зміст концепції трьох світів Г.Сковороди. 20. Які основні принципи «філософії серця» П. Юркевича?
Теми для рефератів та доповідей: 1. Філософія давньогрецької античності: загальна характеристика, теоретичні джерела. 2. Філософія Платона та Аристотеля. 3. Середньовічна філософія: пріоритет волі над розумом. 4. Філософія Відродження: гуманізм та використання елементів науковості. 5. Філософія Просвітництва: від "приватного інтересу" до "загальної справедливості". 6. Трансформація суспільної свідомості Нового часу як передумова нової філософії. 7. Проблема пізнання та субстанції в філософії ХVІІ століття. 8. Філософія І.Канта. 9. Гегель: протиріччя між методом та системою в філософії, онтології. 10. Шеллінг та його натурфілософія. 11. Фейербах: антропологічний матеріалізм. 12. Особливості філософського методу К.Маркса. 13. Сцієнтизм в філософській традиції ХХ століття. 14. Антисцієнтизм: філософський коментар щодо кризи гуманістичних цінностей. 15. Філософія екзистенціалізму: людини як унікальна істота. 16. Відчуження та відчужена людина як предмет філософії. 17. Світова та українська філософія: аспекти і перспективи взаємозв’язків. 18. Філософські ідеї представників Києво-Могилянської академії. 19. Основні філософські ідеї в культурі Київської Русі. 20. Філософія П.Юркевича і її основні ідеї.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-20; просмотров: 1109; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.178.162 (0.008 с.) |