Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Релігійна філософія сучасностіСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Під визначення релігійної філософії звичайно підпадають такі філософські школи, як персоналізм – Е.Мунье (1905-1950), М.О.Бердяєв (1874-1948), Л.І.Шестов (1866-1938)ін.; християнський еволюціонізм – Тейяр де Шарден (1881-1955); неопротестантизм – П.Тиллих (1886-1965) Р.Бультман (1884-1976) ін. і неотомізм – Ж.Марітен (1882-1973) Е.Жильсон (1884-1978), Ю.Бохенський (р.1902) і ін. XX ст. та початок нинішнього століття позначились виникненням і поширенням не лише нових нетрадиційних релігій, але й релігійних філософських течій. Це зумовлене, передусім, існуванням багатьох релігій, які в своїй діяльності виходять все ширше за рамки задоволення суто релігійних потреб віруючих. В наш час існує ще й достатньо очевидний зв'язок між соціально-економічним становищем, інтересами релігійних організацій і філософськими системами й організаціями. На межі ХІХ-ХХ століття бурхливого розвитку зазнають фізіологія та психологія органів чуття, через що набуває поширення філософія персоналізму. За її твердженням, найвищою цінністю вважається людина, особистість (лат. persona), а весь світ є виявом творчості найвищої, "верховної персони" – Бога. Завдання орієнтації людини полягає в тому, щоб знайти зміст всього, що існує, з точки зору волевиявлення людини у співвіднесеності з найпершим началом - Богом. Оскільки особистість перебуває у ворожих стосунках із дійсністю, життя починається з того, що ламає контакт із середовищем: особистість повинна "увійти в себе", зосередитися. Внутрішні властивості індивіду ("освідчення", "інтимність") повинні оберігати людину як від тоталітаризму, так і від індивідуалізму, об'єднати людей в "оптимальне ціле". Головним засобом самоутвердження особистості виступає внутрішнє самовдосконалення. Персоналізм є спробою конкретизувати християнський ідеал особи в умовах сучасного динамічного світу. Хоч персоналізм є різновидом об'єктивного ідеалізму, в ньому містяться й елементи суб'єктивного ідеалізму, що особливо виявляється в тлумаченні процесу пізнання, де чільне місце належить індивідуальній свідомості, оцінювальній здатності окремої людини. Представниками персоналізму були голландські вчені Б.Боун, У.Хокінг, Е.Брайтмен та французькі - Е.Муньє, Ж.Лакруа та ін. Офіційною філософією католицизму є неотомізм. Це найбільше відгалуження сучасної філософії в католицьких країнах (на земній кулі зараз проживає до мільярда католиків). По суті, неотомізм – це поновлене й збагачене стосовно умов сучасності вчення Фоми Аквінського. Та всеж на одну відмінність їх вкажемо. Фома Аквінськийрозглядав людину як раз і назавжди дану, незмінну духовну субстанцію. Неотомізм же проповідує історичність людини. Людське суспільство в неотомізмі розглядається як природне, яке, однак рухається до заздалегідь передвизначеної мети. Звертаючись до аналізу людини, неотомісти оперують категоріями "індивідуальність", "особистість", "людська природа". Перша використовується ними для позначення будь-яких речових утворень, субстанцій, які виникають, відповідно з томізмом, внаслідок впровадження ідеальної форми в матерію. В подібному розумінні людина постає як особливого роду субстанція, що характеризується своєю специфікою і місцем в ієрархії творіння. Оскільки людина – це єдність душі і тіла, то лише багатовимірна душа робить її справжньою людиною. Із врахування соціального оновлення світу оновлюється й неотомістська антропологія. Так, Йоан Павло II (Кароль Войтила) в свій час висував центральну тему аналізу – феномен людської дії. Діяння в нього первинне щодо свідомості. У дусі поновлення томізму він досліджував проблематику морального вибору суб'єкта, цілі й сенс його існування. Людина постає зануреною у вічні цінності й повністю відключена від реальної історії. Треба зробити ще одне застереження з приводу філософів із числа релігійних діячів чи тих, що причетні якимось чином до релігії. Із них чимало ввійшло у когорту провідних мислителів, але лише при одній умові – якщо вони виступали поза рамками догматів і настанов своєї релігії. Сама церква несхвально ставилася до таких "бунтарів". Так, у 40-50-х pp. минулого століття католицька церква засудила видатного французького філософа екзистенціаліста Г.Марселя, і хоч той від поглядів своїх не відмовився, він змушений був не вживати слово "екзистенціалізм". Переслідування з боку офіційних кіл католицизму зазнавав видатний вчений, вихователь чернечого ордену єзуїтів Тейяр де Шарден (1881-1955), який намагався модернізувати християнство. Але через "надто велику близькість" до природознавства й гуманізму його погляди були засуджені, а книги його в католицьких закладах були заборонені. Авторитетами в очах католицизму вважаються лише ті філософи-неотомісти, концепції й ідеї яких не становлять загрози ортодоксальному християнству, зокрема католицькій церкві. Свої філософські системи в наш час розвиваються представниками різних релігій. Так, добре відомі імена протестантських авторів, зокрема таких, як Карл Барт (1886-1968), Пауль Тілліх (1886-1965), Рейнгольд Нібур (1892-1971) та ін. Значний вклад вніс у розробку філософських проблем представник іудаїзму Мартін Бубер (1878-1965). В ісламському світі добру відомі імена Джемала ад-Діна ал Афгані, Мухамеда Ікбала та ін. Заслуговують окремого розгляду представники російської релігійної філософії кінця XIX - першої пол. XX ст. Серед них перше місце посідає Володимир Сергійович Соловйов (1853-1900). Центральною у його вченні є ідея "всеєдиного сущого", або ідея владності. Це історіософська теорія християнського "боголюбського процесу". Єдність роду людського є важливою релігійною і філософською істиною – це субстанційна єдність, людство в цілому, або соціальний організм, живі члени якого представляють різні нації. Ця ідея стала плоттю, відколи світові з'явився Христос. "З того часу велика людська єдність, вселенське тіло Боголюдини, реально існує на землі... Людство вже не абстрактна істота, його субстанційна форма реалізується в християнському світі". Ідеалами Соловйова були "свободна теократія" (влада Бога), або "Вселенська Церква", побудована на єдності православ'я, католицизму і протестантизму. Кінцевий етап історії - ''Боголюдськість". А "метафізика всеєдності" Соловйова полягає у "виправданні добра" в ім'я Бога й християнського єднання. Пошуки Соловйова продовжив Микола Олександрович Бердяєв (1874-1948). Це філософ-ідеаліст, який висунув тезу про створення нової філософії шляхом возз'єднання мислення з живими коренями буття. У своїй "онтологічній" гносеології виходить із того, що нам дане щось до будь-якої філософської рефлексації, до поділу на суб'єкт і об'єкт. Сам по собі світ об'єктів позбавлений духовності й свободи, йому протистоїть творчість, що, долає відчуженість об'єктів від людини. Суб'єкт, що творить, включає весь світ у себе, в своє життя, чим і перетворює його. Павло Олександрович Флоренський (1882-1942) – видатний релігійний мислитель і вчений. Розвивав "філософію всеєдності" Соловйова, намагаючись обґрунтувати її не лише релігійно-філософськими положеннями, але й науковим твердженням, взятим переважно з фізики, математики, філології. Його "Конкретна метафізика" всеєдності мас на меті пізнання світу й софії – "ідеальної особистості світу", яка являє собою вияв первинних символів, що лежать в основі різних сфер реальності. Найголовнішим "первинним" осягненням істини є одкровення. Помітними постатями в релігійній філософії були також С.М.Булгаков (1871-1944), С.Л.Франк ( 1877-1950) та ін. Була ще й інша, не менш впливова тенденція російської філософської думки – російський космізм, центральним моментом якого є ідея єдності людини з космосом. Це вчення М.Ф.Федорова (1828-1903), К.Е.Ціолковського (1857-1935). В Україні ці ідеї розвивав Володимир Іванович Вернадський (1863-1945), який власне узагальнив у своїх творах вчення космізму. Виключну цінність має його вчення про ноосферу, цебто про нову земну оболонку, яка виникла з біосфери й складається з мислительної енергії людини. Щодо російських та українських релігійних філософів і космістів, то у порівнянні із деякими сучасними західними філософськими течіями істотною їх особливістю була повна відсутність песимізму – переважає оптимізм, заснований на вірі в єдність людства й його духовно-моральне вдосконалення.
Філософська думка в Україні Ключові категорії і поняття: антеїзм, кордоцентризм, «сродна праця», три світи, філософія серця, дві натури.
План: 1. Філософські ідеї в культурі Київської Русі і розвиток філософської думки в період формування української нації. 2. Філософія Григорія Сковороди. 3. Філософська думка в Україні XIX - XX ст.
Проблема "Людина - світ" посідає провідне місце в історії філософської думки України. Сама ж філософія є невід'ємною складовою української духовної культури, котра на європейському тлі відзначається як тривалістю своєї історії, так і оригінальністю свого змісту. Українська філософська думка мала певні свої особливості. Перш за все, її зміст та ідеї завжди визначалися соціально-історичними особливостями тієї чи іншої доби історії українського народу. По-друге, філософські ідеї виражалися не в одних лише трактатах чи філософських дослідженнях – вони пронизують собою різні види духовної творчості: фольклор, художню літературу, наукову й літературну публіцистику і критику. Окремі видні мислителі в силу певних умов залишили по собі російськомовну спадщину. Й нарешті, українська філософія повторює основні етапи розвитку філософської культури Європи, але специфіка історичного розвитку внесла певні часові їх зміщення. До того ж кращі здобутки світової філософії на українському ґрунті розвивалися залежно від актуальних потреб прогресивного розвитку нашого народу. В розвитку української філософії можна виділити дві важливі доби. Перша – докласична доба, яка включає в себе такі етапи розвитку філософської культури в Україні, як: 1. Філософська культура Київської Русі (X – XIII ст.). 2. Філософські ідеї в духовній культурі XIV – XV ст. 3. Гуманістичні й реформаційні ідеї в суспільно-філософській думці України (XVI – XVIІ ст.). 4. Філософія Києво-Могилянської академії (XVIІ – перша пол. XVIІI ст.). У добу класичної української філософії дали про себе знати: 1. Філософія Г.С.Сковороди. Українське просвітництво (друга пол. XVIІI – перша пол. XIX ст.). 2. Університетська філософія XIX ст. 3. Український романтизм (Гоголь, Кирило-Мефодіївське братство, Юркевич та інші) та натуралістично-позитивістські мотиви в українській філософії (кінець XIX – поч. XX ст.). Точкою відліку історії формування філософських ідей і концепцій у культурі Київської Русі є 860 рік (прийняття князем Аскольдом християнської віри) і 988 рік – рік установлення на Русі християнства. З прийняттям християнства на східнослов'янському ґрунті прищеплюються й ідеї античної філософії, але дійшли вони не безпосередньо від Сократа, Платона й Арістотеля. а опосередковано – через візантійську культуру, переважно через твори східних отців церкви – Іоанна Золотоустого, Василя Великого, Єфрема Сиріна та ін. І тут треба підкреслити ще одну особливість києворуської культури: незважаючи на свій середньовічний тип, ця філософія не протистояла релігійній вірі й водночас не була служницею релігії, являючи собою щось на зразок світського еквіваленту релігії. Й по-друге, вона менш усього займається проблемами онтології, а прагне дати своє витлумачення історичного процесу й державної влади. Крім спроб пояснення історичних подій, київські книжники акцентували увагу на розробці проблеми людини. При цьому їх цікавило не представництво тієї чи іншої соціальної верстви (князь, смерд, воїн тощо), а людина взагалі. З метою осягнення її сутності, центр уваги переноситься на духовність людини. Ґрунтуючись на релігійному тлумаченні походження людини, київські книжники мислять її як "вінець творіння" й водночас як володаря, який піднімається над природнім космосом, що створений Богом. Людині відводиться роль посередника, центральної ланки, яка здійснює комунікацію між Богом і створеним ним світом. Отже, з самого початку суспільно-філософська думка наших предків мала не умоглядний характер, а переслідувала конкретні соціально-політичні цілі й завдання. Звідси бере свій початок переважання у вітчизняній суспільній думці інтересу до моральної проблематики, до питань, безпосередньо причетних до осмислення соціально-політичного буття. З іншого боку, в найдавніший період нашої суспільно-філософської думки зароджується якнайпильніша увага до людини, чим закладаються підвалини гуманістичної традиції, плідно розвинутої в подальші часи нашої вітчизняної філософії.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-20; просмотров: 305; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.80.52 (0.012 с.) |