Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Структура естетичної свідомості. Категорії естетики.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Розвиток і поширення категоріального апарату естетики відбувається внаслідок розвитку як естетичної та художньої практики, так і наукової рефлексії стосовно них. Естетичні категорії не є не рухомими і незмінними сутностями. Вони історично змінюються і розвиваються, відображаючи етапи розвитку естетичного досвіду і пізнання. Сучасна естетична теорія внаслідок бурхливого розвитку нових напрямків дослідження й загально філософських методологічних засад не має чітко визначеної та структурованої системи категорій, що ускладнює можливість остаточного визначення категоріального статусу. Розглянемо деякі з них: Гармонія - розглядається як породження двох основ - краси і боротьби, любові і війни (мається на увазі міф про Гармонію, дочку бога війни Арея, і богині краси Афродіти). Значний внесок у розвиток категорії гармонії внесли Сократ, Платон, Арістотель. Міра - середина між надмірністю і нестатком. Допомагає уникнути крайнощів. Прекрасне - це вічне, не знає ні народження ні загибелі. За Платоном, це «одвічна ідея», до якої реальні предмети мають лише опосередковане відношення. Потворне - особливого значення ця категорія набула в естетиці і мистецтві романтиків. В XIX ст. це була чи не найважливіша проблема. Резенкранц, послідовник Гегеля, розвиває теорію потворного - визнаючи свою нездатність переходити у комічне потворне досягає згоди з красою. Це концепція, де потворне є органічним моментом прекрасного. Піднесене - розглядається як самостійна естетична категорія. У Канта піднесене пов'язується з високим моральним змістом, через подолання страху і моральне задоволення. Низьке - це сфера несвободи людства, негативна естетична цінність, крайня сутність потворного, жахливого. Трагічне - в одному з тлумачень розглядається як перехрестя найзагальніших суперечностей між ідеальним і реальним, індивідом і суспільством, між прагненням людини і «хитрістю» світового розуму. Комічне - є різноманітним, має різні ступені і форми вираження, такі, зокрема як гумор, сатира, сарказм, іронія. Усі вони є знаряддям подолання недоліків у людині та соціальних процесах, руйнації хибних ілюзій людей про себе. Вважаємо за необхідне розглянути категорію естетичного як типу духовності. Естетичне - метакатегорія естетики, що характеризує певну сферу цінностей, пов'язану із суспільно значущою змістовною формою, яка дається людині в акті чуттєвого сприймання. Специфіка естетичного полягає в нерозривній єдності чуттєво-матеріальних, та ідеально-змістовних моментів, унаслідок чого воно пов'язане з усвідомленням специфіки людського почуття не як психофізіологічного процесу, а як інтелектуальної діяльності. Поняття «тип духовності» бере свій початок у філософській системі С. Кіркегора, який критикуючи раціоналізм Гегеля за принесення в жертву анонімному і безпристрасному абсолютному духу живої реальної людини, на перший план висуває потребу тісного зв'язку філософування з людським індивідом, його реальними переживаннями, настроями, почуттями, з «безвихідною трагічністю» людського існування. Кіркегор розглядає типи духовності по «висхідній» – від нижчого (естетичного) через етичне до вищого (релігійного). Типи духовності розглядає також М. Бахтін, широко використовуючи поняття для розкриття та глибокого філософського аналізу складних проблем людини і культури, виділяючи естетичний, етичний, теоретичний тип духовності. Важливо зазначити, що самоусвідомлення естетичним своєї духовної сутності протягом історичного процесу культуротворення здійснювалося в двоєдиному процесі: співвіднесення себе з суттєвим змістом інших типів духовності й відділення від них. Саме в естетизмі значною мірою здійснювалось як осягнення відмінності естетичного від інших типів духовності, так і прагнення до подолання суперечностей між раціоналізацією, соціологізацією, ідеологізацією світу й естетичним буттям. Звісно, що в світі людини існує краса, яка інтуїтивно зрозуміла всім, людина любить і захоплюється красивим, прекрасним, піднесеним. Відповідно їй не подобається потворне, низьке. Але такого наївно-інтуїтивного розуміння світу краси недостатньо для здійснення орієнтації в ньому. Формуванню цілісності людських уявлень про цей світ краси сприяє повнота комплексу наших почуттів, уявлень і смаків, поглядів і ідей, які ми називаємо естетичною свідомістю. Естетична свідомість як окремої особистості так і суспільства, формується на основі естетичної практики в усіх її багатоманітних формах прояву. Багатоманітність естетичної практики суспільства чи особи породжує, зрозуміло, і відповідну багатоспектровість естетичної свідомості, обумовлюючи тим самим і складність структури останньої. Найістотнішими елементами естетичної свідомості є: естетичне почуття, естетичний смак, естетичний ідеал та естетична теорія. Естетичне почуття - це емоційно-чуттєве переживання людини викликане спогляданням естетичних цінностей. Естетичне почуття не є вродженим, а формується в процесі розвитку людини, її культури і виражає в любому конкретному випадку небайдужість людини до оточуючого, здатність її до сприйняття, до переживання і співпереживання на основі результатів відображуваного. Сфера почуттів людини формується не лише і тільки як практичний, але і як духовний зв’язок її з оточуючим світом. Естетичний смак - це здатність людини розрізняти і стало визначати естетичну цінність предметів і явищ дійсності та творів мистецтва. Він є своєрідним почуттям міри, вмінням знаходити необхідну достатність в особистому ставленні до світу культури та її цінностей, визначаючи тим самим своєрідність позиції і поведінки суб’єкта. В ньому при цьому втілюються певні діалектичні суперечності між: суспільним і індивідуальним, раціональним і чуттєвим, ідеальним і почуттєвим. Естетичний смак детермінує здатність особистості до індивідуального вибору нею естетичних цінностей і уподобань на основі потреб. Під естетичною потребою розуміється потреба сприймати, оцінювати і створювати естетичні цінності в житті і мистецтві, яка виступає основою для творчого сприйняття і перетворення світу за законами краси, сприяє саморозвитку людини. Такий структурний елемент естетичної свідомості, як естетичний ідеал – являє собою історично зумовлений образ естетичної досконалості, конкретно-образне уявлення про прекрасне в його найвищому вияві. Він виступає в якості смислової детермінанти, що визначає структуру естетичної свідомості, її характер та всю спрямованість естетичної діяльності. Як бачимо, структура естетичної свідомості являє собою не що інше, як специфічну спробу відображення комплексу тих основних проблем, які розкривають предмет самої естетики: природу естетичного і багатоманітність його прояву в житті та мистецтві; принципи естетичного і художнього освоєння та перетворення людиною світ; сутність та закономірності функціонування мистецтва. Слід зауважити, що подальший розвиток естетичної проблематики, − будь то пошуки більш адекватного розуміння обсягу предмету естетики чи визначення можливостей її впливу на всебічний, гармонійний розвиток людини в рамках природного та суспільного буття як і раніше відбувається в гострих дискусіях, що свідчить про принципово різне розуміння і оцінку теоретиками окремих фактів, подій, станів, явищ. На це, зрозуміло, впливає тісний зв’язок естетики зі змінами, що відбуваються в людському бутті в умовах нашої повсякденності. Контрольні запитання: 1. Роль естетики в сучасній філософській науці. 2. Історія становлення предмету естетика. 3. Естетика і філософія: проблеми взаємозв'язку. 4. Які ви знаєте категорії естетики. 5. Розкрити суть естетичного, як типу духовності. Теми рефератів та доповідей: 1. Прекрасне як цінність. 2. Проблеми сучасного естетичного виміру. 3. Мистецтво, як вид естетичної діяльності. 4. Мистецтво і мораль: проблеми взаємодії. 5.Свобода і детермінізм в мистецтві. Рекомендована література: 1. Адорно Теодор В. Естетическая теория. - М.,2001. 2.Естетика: Підручник /Л.Т. Левчук, В.І.Панченко, О.І.Оніщенко, Д.Ю. Кучерюк; За заг. ред. Л.Т. Левчук. - 2-ге вид., допов. і переробл. - К.: Вища шк., 2005. 3. Наконечна О.П. Естетичне як тип духовності.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-20; просмотров: 243; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.22.41.80 (0.008 с.) |