Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Методи розучування пісні на уроці↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 23 из 23 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Головна вимога щодо співацького репертуару — висока художність, доступність для виконання учнями. Засвоєння співацького репертуару в класі має бути ретельно продуманим учителем. Для розучування пісенного матеріалу використовуються різні методи. Розучування пісні на слух. Цей метод є досить актуальним у процесі роботи з учнями початкової школи, особливо з першокласниками, які ще не володіють певними вокальними навичками. Для учнів робота над піснею починається з її сприйняття. На практиці можна використати декілька варіантів показів пісні: виконання пісні самим учителем, одним чи декількома учнями, які добре співають (у цьому випадку педагог попередньо готує їх до виступу); прослуховування грамзапису (у виконанні соліста чи дитячого хору). Якщо показується два варіанти виконання (наприклад виконання вчителя та слухання запису), діти можуть їх порівняти. Головною вимогою до показу пісні є яскравість та виразність виконання. Пісню потрібно показати у повному обсязі, щоб діти мали нагоду ознайомитися як із змістом, так і з її виражальними особливостями. Після першого ознайомлення доцільно провести коротку бесіду з учнями щодо їх вражень, змістового та ідейно-художнього наповнення. Проте слід остерігатися, щоб розмова не зводилася до переказу тексту. Важливо, щоб діти ділилися своїми враженнями, висловлювали власне ставлення до нового твору. За наявності в тексті незрозумілих для учнів слів, словосполучень проводиться словникова робота. Якщо текст нескладний, його доцільно вчити одночасно з мелодією. Це зекономить час, активізує увагу та пам'ять. Складніший текс вивчається за допомогою роздаткового або наочного матеріалу. Якщо пісня складається з декількох куплетів, не слід вчити її у повному обсязі на одному уроці. Краще приділити більше уваги музично-виконавському матеріалу. Після розучування першого куплета пісні можна обрати соліста, який виконає окремі фрази чи мелодію в цілому, а клас повторить за ним! Прислуховуючись до кожного, педагог виявляє тих, хто невірно інтонує, і звертає їхню слухову увагу на помилки. Під час роботи з молодшими школярами слід пам'ятати, що діти цього віку не можуть довго утримувати свою увагу на чомусь одному, і тому доцільно використовувати в роботі одночасно декілька різних за характером і важкістю пісень. З огляду на це одну пісню доцільно розучувати впродовж двох-трьох уроків.
Розучування за допомогою наочних схем. Використання цього методу сприяє більш свідомому засвоєнню пісні, адже активізується як слухове, так і зорове сприйняття, що є актуальним для молодших школярів. До наочності належать різного виду таблиці, плакати, схеми (зокрема роздатковий матеріал для учнів), які схематично відображають мелодію пісні (напрямок руху, зміни штрихів, динаміки та ін.). Часто використовуються плакати з нотним записом. Готуючись до роботи з нотним записом, учитель має проаналізувати його. У нотному запису не повинно бути ніяких незнайомих для учнів знаків, нічого, що могло б послабити їх увагу. Усе невідоме обов'язково потрібно пояснити. Перед розучуванням пісні насамперед слід детально проаналізувати її запис: простежити за напрямком руху мелодії, визначити стрибки, ритм, тривалість пауз. Цей метод доцільно використовувати в роботі із дво-, триголоссям. Учні, розучуючи пісню на слух, стежать за напрямками руху голосів на схемі (нотному стані). Розучування пісні за нотним записом. Цей метод активно впливає на розвиток звуковисотного і гармонічного слуху, відчуття ладу, темпу і метроритму, адже в учнів формується свідоме ставлення до ладотональності, інтонації, строю тощо. Насамперед проводиться детальний аналіз запису — словникова, понятійна робота, де все незрозуміле для учнів пояснюється. Після аналізу доцільно просольмізувати мелодію — прочитати ноти в ритмі пісні. Це дасть можливість підготуватися до сольфеджування, при якому вся увага спрямовується на чистоту інтонації. Перед сольфеджуванням необхідна ладотональна настройка: виконання гами або тонічного тризвука, а також настройка на перший звук. За умови використання вчителем будь-якого з методів загальними прийомами розучування пісні є: • показ учителем окремих фраз і пояснення щодо їх виконання (наприклад, звертається увага на характер звуковедення, поясненне незрозумілих слів); • вистроювання першого звука, з якого починається фраза; • розучування мелодії в робочому темпі, активним звуком при плавному звуковеденні.
У процесі розучування пісні здійснюється робота над чистотою інтонування мелодії, правильним відтворенням її ритмічного рисунка. Перед кожним повторенням фрази необхідно давати учням конкретне завдання й активізувати слух дітей на його результат, що сприяє розвитку слухового самоконтролю. Потім куплет виконується цілком. У процесі розучування пісні важливо приділяти увагу не тільки засвоєнню мелодії, але й усвідомленню тексту як важливого засобу створення музичного образу. Тому в тексті виявляються логічні вершини, проводиться робота щодо ясної і чіткої його вимови. Після запам'ятовування пісні необхідно продумати з учнями її виконавський план, щоб відтворити розвиток музичного образу. Вокально-хорові навички Співоча постава. Розправлені, ледь відведені назад плечі, вільно опущені вниз або на коліна руки, без напруження голова. Дихання. Загальновідомо, що співацьке дихання різниться від природного. Тому дуже важливим є розвиток навичок правильного співацького дихання. Працювати над диханням потрібно в процесі розучування пісень, поспівок. Дихати під час співу потрібно вчити з перших уроків. Діти звикли дихати поверхнево. Піднімати плечі під час вдиху і робити короткий видих. Завдання педагога — стежити, щоб діти вдихали повітря безшумно, через ніс. При цьому не піднімаючи плечей і не вдихаючи занадто глибоко. Загальновідомі прийоми співацького вдиху — спробувати «понюхати квітку» або «дихати животиками» тощо. Наступним етапом є привчання дитини видихати повітря якомога повільніше, плавно. Перед учнями ставлять завдання заспівати, на одному диханні короткі фрази. Важливо домагатися такого виконання фраз, коли ясно проспівується кожен звук, і особливо останній. Учитель повинен сам показати, як активний вдих, затримка дихання і поступове його використання допоможуть заспівати красивим звуком. Під час колективного виконання діти мають учитися, що для досягнення виразності виконання великих фраз необхідно брати дихання не всім одночасно, а по черзі (прийом ланцюгового дихання). Атака звука — це момент утворення звука. Розрізняють: тверду атаку, коли голосові складки змикаються щільно. Звук виходить енергійний, твердий; при м'якій атаці складки змикаються менш щільно і звук утворюється м'який, спокійний; придихальна атака — складки змикаються не повністю, пропускаючи повітря. Відпрацювання вірного співацького дихання пов'язано з використанням того чи іншого виду атаки звука. При обмежених голосових можливостях дітей важливою є м'яка атака, яка сприяє утворенню спокійного, м'якого звука і не допускає напруженого, гучного звучання. Артикуляція, дикція. У вихованні навичок красивого і виразного співу особлива роль належить артикуляції та дикції. До артикуляційного апарата належать: рот, губи, зуби, язик, тверде і м'яке піднебіння. Найпоширеніші дефекти артикуляції — млявість губ, язика, м'язів, які рухають нижню щелепу. У деяких дітей щелепа буває надто напружена під час співу, що заважає формуванню якісного вокального звука. Недостатня увага дитини до чіткої вимови слів, наявність артикуляційних дефектів призводять до порушення дикції. Основою дикції є правильне співвідношення голосних і приголосних звуків під час співу. Голосні проспівуються протяжно, довго, приголосні, навпаки — активно, коротко.
Основа співу — голосні звуки. Саме на них виховуються всі вокальні якості голосу. Від правильного утворення голосних залежить краса тембру. У дітей молодшого шкільного віку тембр нерівний. Це пояснюється «строкатістю» голосних. Щоб вони звучали рівно, діти мають постійно прагнути зберігати високе звучання (позицію) на всіх звуках співацького діапазону. Для цього використовуються поспівки, вправи на голосні у ю, а також пісні з нисхідним рухом мелодії. Багато уваги у вокальному вихованні приділяється голосному звуку о. Спів вправ і мелодій на голосну о допомагає відпрацювати округлий красивий звук. Спеціального округлення вимагають звуки і (його наближують до звука и), а (наближують до звука о), є (наближують до е). Дуже важливе значення у вимові голосних має положення рота і губ. Якщо голосні звуки є основою співу і їх необхідно тягнути, то приголосні вимовляються легко, чітко, ясно й енергійно. Під час їх виконання слід звернути увагу на необхідність дещо перебільшеної вимови деяких приголосних, і перш за все р. Швидко слід вимовляти свистячі (с, з) і шиплячі (ж, ч, ш, [шч ]) звуки. Якщо вимовляти їх мляво, у спів проникатиме неприємний свисті шипіння. Розвиваючи правильну дикцію, слід привчати дітей чітко вимовляти приголосні в кінці слів. Можна навіть показати дітям, що буде, якщо виконувати пісню, випускаючи приголосні звуки. На конкретних прикладах учні мають вивчити важливі правила: • про необхідність роздільного співу однакових чи двох різних голосних звуків, що урізаються в одному слові чи в кінці одного і на початку іншого слова (напр., «А я молода...» — не можна з'єднувати а та я); • про вимову слів під час співу відповідно до загальноприйнятих правил орфоепії; • у словах слід переносити приголосні до наступного складу чи слова. Наприклад, «ту-птуп», замість «туп-туп». Вокальна позиція. На всіх етапах розвитку дитячого голосу багато уваги слід приділяти формуванню співу у високій позиції. У дітей, особливо молодшого шкільного віку, часто можна почути штучний грудний тембр, гортанний звук чи занадто відкритий, так званий «білий звук», спів через ніс. Ці дефекти звукоутворення можна усунути при систематичній роботі в піснях та вправах. Головне завдання педагога — відпрацьовувати в учнів під час виконання творів м'якого, об'ємного звучання без напруження. Для цього можна застосовувати вправи: виспівування голосних (а, о, у) (при цьому (а) має наближатися до (о), округленим ротом з вільно опущеною щелепою); вправи на склади (йо, йа, льо, ля); вправи на «морморандо» (трохи відкритим ротом).
Хороший співочий звук має бути легкий, без форсування, з притаманною дзвінкістю та рівністю звучання. Ансамблеве виконання. Спільне і злагоджене виконання твору, тобто ансамбль, досягається нелегко. Навички такого виконання розвиваються на практиці. Для досягнення ансамблю необхідно працювати над всіма його складовими: інтонаційною злагодженістю, єдиною манерою звукоутворення, ритмічною і темповою злитістю, динамічною єдністю в партії, одночасним початком і закінченням співу твору в цілому і окремих частин (куплети, фрази). Під час роботи над ансамблем потрібно розвивати в дітей чуття відповідальності, навички самоконтролю, уміння аналізувати якість співу, уміння чути себе і клас. Працюючи над ритмічним ансамблем, можна використовувати рухи, дитячі музичні інструменти: поплескати ритмічний рисунок, виконати ритмічний супровід до співу товаришів на найпростіших музичних інструментах. Динамічний ансамбль залежить від розуміння учнями образного змісту твору і прагнення передати своє відношення у виконанні. Тембровий ансамбль досягається у процесі роботи над єдиною Манерою звукоутворення. Учителю буває нелегко досягти ансамблю у співі дітей через різний рівень їх музичного розвитку, а часто через брак часу. У роботі над хоровим строєм формується уміння інтонувати (інтонування мелодичної лінії називається горизонтальним строєм, а акордів — вертикальним). Воно пов'язане із розвитком музичного слуху дітей, а також координацією між слухом і голосом. Оскільки досягнення строю неможливе без опори на ладове чуття, велика увага приділяється засвоєнню школярами ладових закономірностей. Багатоголосний спів. Важливе завдання співочого розвитку дітей, є досягнення унісону. Проте при цьому в учнів активно розвивається лише мелодійний слух. Розвитку гармонічного слуху сприяє багатоголосний спів. Формування навичок багатоголосного співу починається з виховання в дітей уваги до власного виконання і виконання товаришів, з розвитку уміння сприймати якість звука на слух (легкий, чистий, світлий, тьмяний, крикливий, зажатий таін.). Паралельно розвивається здатність чути внутрішнім слухом (про себе) окремі елементи простої одноголосної мелодії. Наприклад, учням пропонується виконати про себе перший звук пісні чи впізнати мелодію добре знайомої дитячої пісні за знаками ладових ступенів. Удалим також є спосіб формування музично-слухових уявлень — спів «ланцюгом» знайомої пісні (кожна група дітей чи кожен учень співає тільки один звук). Потім увесь клас співає один звук уголос, наступний — про себе, надалі — сильну долю — вголос, слабку — про себе і т. д. Ці прийоми в контексті ігор «Луна», «Перегукування птахів», («Дражнилка» можна використовувати вже у 1 класі. У процесі співу діти користуються тими ступенями ладу, які утворюють характерні, добре знайомі їм ладові інтонації.
Поступово можна залучати учнів до слухового аналізу невеликих двоголосних мелодій. Аналізу найкраще надати форму гри, де учні мають проаналізувати, можливо, відтворити руками рух кожної з мелодій. Хорошою підготовкою до двоголосного співу є розучування пісень із супроводом, що не дублює мелодію. При їх розучуванні особливу увагу приділяють роботі над строєм та ансамблем між хором та супроводом. Починаючи розучування найпростіших двоголосних мелодій, потрібно прагнути до того, щоб діти вчилися слухати обидва голоси, виконуючи один із них. Клас доцільно розділити на дві групи, кожна за вказівкою вчителя по черзі виконує (сольфеджує) свою мелодію. Потім співають разом. На прикладі такого завдання учні вчаться виконувати за диригентськими жестами вчителя, який лівою рукою керує верхнім голосом, а правою — нижнім. Якщо диригують обидві руки, то співають усі разом. Починати навчання співу на два голоси можна з канону. Спочатку класу пропонується ритмічний канон: виконати ритмічний рисунок будь-якої народної пісні (за допомогою двох груп інструментів — дерев'яних і металевих). Надалі відбувається вокальне відтворення мелодії. Ось один із варіантів роботи над каноном. Учні виконують мелодію на склади «да», «льо», «мі» (або сольфеджують) усім класом одноголосно. Далі проводиться змагання: яка партія краще виконає мелодію двічі поспіль. Наступне завдання: мелодія розбивається на відрізки по два такти кожен і учні виконують їх по черзі, по партіях. Порядок вступу голосів повинен змінюватися. Для цього необхідно підготувати увагу учнів до моменту вступу голосу. З цією метою мелодію слід знову проспівати одноголосно з поступовим динамічним згасанням на кінець фрази. Потім канон звучить у такому варіанті: перший голос виконують діти, другий — учитель (чи інструмент). Динамічні відтінки зберігаються. Найважчий момент у канонах — вступ нового голосу, точне інтонування першого звука. При цьому застосовується такий прийом: другі голоси перед вступом два такти співають звук тоніки (першого звука мелодії) спочатку вголос, а потім про себе. Канони є ланкою, що поєднує одноголосний і двоголосний спів. Виконання каноном на два голоси є доступним і цікавим для учнів, воно дає досить швидкі і відчутні результати щодо набуття навичок розподілу уваги між голосами. Саме цей навик лежить в основі багатоголосного виконання. У репертуарі учнів початкових класів особливе місце посідають двоголосні пісні — ігри, де слово і поезія поєднуються з театралізованою дією. Нескладні інсценування надають дітям багато радості, підсилюють емоційний відгук на музику* Цікавий сюжет, жартівливий текст, веселий характер образів зацікавлюють дітей, сприяють розкриттю їх творчих сил в умовах співацької діяльності. Засвоєння ігор без нав'язливого дидактизму зосереджує увагу дітей, активізує чуття колективізму і в той же час розвиває самостійність. У процесі роботи над піснями-іграми учні непомітно для себе засвоюють навички двоголосного співу. Педагогічна практика показує, що існує багато підходів до навчання навичок двоголосного співу. Деякі педагоги вважають доцільним починати з паралельного руху голосів. їх учні вже в 1 класі з достатньою точністю і впевненістю виконують прості пісні і поспівки в терцовому викладі. Свою позицію вони аргументують тим, що паралелізм дає можливість дітям краще чути рух голосів, усвідомлювати рисунок мелодії, ритмічну основу. Проте при терцовому викладі виникає трудність, що виявляється в Чергуванні великих і малих гармонічних терцій. Часто на практиці це призводить до втрати орієнтації в одній із партій і до переходу на ту, що звучить більш упевнено. Інша позиція — починати двоголосся із самостійного руху голосів, де мелодичні та ритмічні лінії верхньої та нижньої партій суттєво відрізняються одна від одної. Проте розучування таких партій вимагає великої витрати часу. Зазвичай розучування двоголосних пісень із самостійним рухом голосів починається із засвоєння другого голосу. Свою партію учні виконують зі словами, на різні склади, із підтримкою інструмента і без супроводу. Потім другу партію виконують і перші голоси. Надалі вони розучують свою партію і повторюють її з гармонічним супроводом. Це робиться для кращого засвоєння мелодії. Після того як вивчені обидва голоси, їх пропонується виконати разом. При цьому увага класу фіксується на першому інтервалі спільного звучання голосів: він ретельно вистроюється (учитель нагадує дітям про необхідність слухати один одного). Надалі при двоголосному виконанні на деякий час перевага віддається другому голосу. З цією метою використовують прийоми: виконання мелодії першого голосу із закритим ротом, а мелодію другого — зі словами; спів нижнього голосу гучніше, а верхнього,— тихіше. Послідовному закріпленню двоголосного звучання допомагає прийом, коли вчитель, наприклад, співає разом із другими голосами та одночасно грає мелодію перших голосів на інструменті. Подальше вдосконалення виразного виконання двоголосних творів відбувається протягом декількох уроків. Якщо учні володіють навичками двоголосся, то спів на три голоси вони засвоять без особливих труднощів. Підсумовуючи, слід ще раз зазначити, що робота над багатоголоссям має проводитися за певною системою, що складається з підготовчого етапу розвитку гармонічного слуху. Фундаментом, на якому базується багатоголосний хоровий спів, є унісон. Учитель перш за все домагається злитого, узгодженого звучання класу в одноголосному співі. Важливу роль у розвитку навички багатоголосного співу відіграє усвідомлене сприйняття двох чи декількох голосів, що рухаються самостійно, а також спів без підтримки інструмента. Спів без супроводу (a capella). Спів без супроводу є одним із головних засобів розвитку і виховання вокального слуху і голосу, тому що примушує помічати найменші відтінки виконання. Правильно поставлена вокально-хорова робота в школі передбачає широке застосування в шкільній практиці співу без супроводу. Він сприяє досягненню чистоти інтонування, формуванню в дітей музично-слухацьких уявлень. Виховання навички співу a capella починається з перших уроків. Спочатку діти вчаться вистроювати без допомоги вчителя й інструмента перший звук окремих інтонацій музичних ігор, пісень. Потім виконують усім класом нескладні дитячі пісні, що мають ясну ладову основу і ритмічний розвиток; зручну теситуру та динаміку. Надалі виконують без супроводу спеціальні вправи, фрагменти пісень. Після цього виконують пісні одноголосно, каноном, із самостійним розвитком голосів. Вокально-хорові вправи Значне місце в системі хорового навчання посідають вокально-хорові вправи. їх мета — формування співацьких навичок, розвиток дитячого голосу. Вокально-хорові вправи можна розділити на дві основні категорії. До першої належать ті, що застосовуються поза зв'язком із певним музичним твором. Вони сприяють послідовному ОВОЛОДІННЮ засобами вокально-хорової виразності, досягненню вищого рівня художнього виконання. Вправи другої категорії спрямовані на подолання конкретних труднощів під час розучування твору. Ці вправи виконують вужчі завдання і не можуть бути систематизованими з більшою чіткістю та послідовністю. Застосовуючи в хоровому навчанні ті чи інші вправи, важливо звертати особливу увагу на виховання в учнів свідомого відношення до них. Необхідною умовою дієвості вправ є послідовне ускладнення навчальних завдань, які вимагають від дітей певних зусиль. Послідовність в ускладненні вправ впливає на збереження зацікавленості й уваги дітей до занять, а також наполегливості в подоланні вокально-хорових труднощів. Для вправ можна використовувати нескладні поспівки, забавлянки, музичний матеріал із репертуару, що вивчається, мелодії з творів, призначених для слухання. Усі вправи Мають включатися в урок 3 урахуванням принципів послідовності, систематичності та доступності.
|
||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-15; просмотров: 793; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.199.190 (0.015 с.) |