Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тенденції розвитку сучасної української культуриСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Після проголошення незалежності України 1991 року особливої актуальності набули питання української історії, мови та культури, адже було прийняте рішення щодо розбудови держави на етнонаціональному підґрунті. Слово «український», з одного боку, є етнонімом - назвою етносу, з іншого - назвою нації. Подібна омонімія створює певну дослідницьку пастку — тенденцію до підміни національного етнічним та навпаки. (Порівняймо з іншими пострадянськими країнами: казахський та казахстанський, російський (але російською мовою — русский і российский)). Співвідношення етнічного та національного і є складним і суперечливим теоретичним і практичним питанням. Українці як етнос — це гомогенна (однорідна) спільнота, що характеризується спільністю походження, культури, мови, а також етнічною самосвідомістю, закріпленою в самоназві. Однак всі ці соціальні характеристики формуються і функціонують тільки у відповідному життєвому контексті, який обумовлюється природно-ландшафтними, територіальними, соціально-економічними, державно-правовими передумовами і умовами. Основні ознаки етносу (за Е. Смітом): 1) групове власне ім'я, яке дає можливість ідентифікувати себе; 2) міф про спільних предків, який містить ідею спільного початку в часі та просторі і який надає етносу відчуття уявного споріднення; 3) спільна історична пам'ять; 4) один або більше елементів загальної культури (релігія, мова, звичаї); 5) символічна прив'язаність до конкретної «рідної землі»; 6) почуття солідарності у значної частини населення1. Отже, під етносом зазвичай розуміють психокультуролінгвістичну спільноту (головні ознаки — спільність менталітету, мови та традицій). Етноси досліджують такі науки, як етнографія, культурологія, психологія. На відміну від етносу, нація — це спільнота, що прагне державності. Таким чином, нація — це соціально-політично-територіальна спільнота. У світовій практиці було вироблено дві конкуруючі моделі націєтворення — етатистську та етнічну. Етатистська модель відображується наступною схемою: держава —> нація —> народ. Це модель позаетнічного походження націй, що була практично реалізована у Франції, Великій Британії та США. До Великої французької революції не існувало єдиного французького народу, етносу, нації. За свідченнями істориків, у 1789 році французькою мовою розмовляло тільки 50 % населення Франції. «Тільки дванадцять відсотків говорили правильно, а за межами паризького району вона була засобом спілкування тільки в містах. У північній і південній Франції практично ніхто французькою не розмовляв»1. Після революції був проголошений суверенітет французького народу. Національна ідеологія замінила ідеологію станового розподілу суспільства та династичної влади королів, вона стала засобом руйнування існуючого ладу, просування буржуазних цінностей. У такому контексті нація — це сукупність громадян, чий колективний суверенітет утворює державу, яка є реалізацією їхньої політичної волі.. Ні етнічні, ні мовні ознаки не були об'єднуючими для англійської і французької націй. Тільки після створення національної держави починається тривалий процес утвердження в суспільстві національної мови. Під національною мовою розуміється не етнічна мова французів, яка містила численну кількість діалектів, а літературна французька, вживання якої було привілеєм освіченої частини суспільства. В основу французької мови було покладено діалект провінції Іль-де-Франк з центром у Парижі. Спільна мова стала такою завдяки розвитку книгодрукування, загальної початкової освіти, які були результатами діяльності нової держави. Тобто французька мова виникла після появи французької нації. На думку Е. Гобсбаума, національна мова з'являється разом з державою, а не навпаки, а це означає, що будь-яка із сучасних національних мов є штучноствореною. У США, невдовзі по утворенню держави, однією із передумов громадянства стало знання англійської мови. Таким чином, націєтворення, що відбувалося у XVII— XVIII ст., нівелювало етнічні чинники, скільки до нації включалося все населення країни, незалежно від етнічного походження. Етнічна модель створення держави відображується такою схемою: народ -> нація -» держава. У такому тлумаченні нація постає етапом у розвитку етносу, коли він здобуває територіальну визначеність і соціально-політичні характеристики. Таку модель було практично реалізовано в Німеччині, а згодом було запозичено слов'янськими і центральноєвропейськими народами, які переживали у другій половині XIX ст. так звану «весну народів » — добу національного відродження. Аналізуючи два алгоритми появи європейських націй, німецький історик Ф. Майнеке в 1907 р. розділив поняття «політична нація» (Staatsnation) і «культурна нація» (Кulturnation). Німеччина була позбавлена національних кордонів аж до Франко-прусської війни 1870-1871 років. Проте вона усвідомлювалася як культурна спільнота, що поєднує людей, які живуть у численних німецьких королівствах, князівствах, герцогствах, роздрібнених політичними інтересами і релігією, але відчувають власну спільність та ідентифікують себе як німці. Коли народ сформулював прагнення державності, територіального оформлення, він перетворився на націю, яка стала рушійною силою у створенні німецької держави. До речі, до об'єднання Німеччини також не існувало національної німецької мови. В основу німецької літературної мови було покладено канцелярську мову курфюрства Саксонії. Тільки після політичного об'єднання в одну державу, що сприяло економічному розвиткові, поступово відбувалось і мовне об'єднання, хоча продовжували існувати і мовні діалекти баварців, тюрингців тощо. Сьогодні Україна перебуває на етапі націєтворення і, відповідно, пошуку оптимальної моделі створення нації. Де-юре 1991 р. вона була проголошена національною державою, відмовившися від деетнізованого, етатистського шляху. Це загострило питання етнонаціональної ідентифікації та прав меншин. Відсутність мовної єдності серед населення України є болючою темою, яку повсякчас «педалюють» політичні сили. Але, якщо звернутися до європейського досвіду, це не є ознакою відсутності нації, що водночас не заперечує важливості мовного питання. «Мова — це дім буття», — зазначив німецький філософ М. Гайдеґґер. Тож кожний громадянин України, незалежно від етнічного походження, має змогу долучитися до української культури через мову як шлях до українського культурного надбання. Варто звернути увагу, що обидві моделі націєтворення «спрацьовували» за різних історичних часів. XVIII століття викликало до життя етатистську модель, XIX — актуалізувало етнічну. Цілком вірогідно, що наприкінці XX ст. вони можуть бути неефективними. Постсучасна культура, що руйнує великі спільноти, колективні солідарності; глобалізація, спрямована проти національних кордонів; постмодерн, що піддає критиці будь-які вкоріненості, — всі ці чинники не сприяють українському націєтворчому процесові. Україна поставлена в складні умови «розвитку навздогін», Vorpostmodern (недопостмодерну). Постмодернізаційні тенденції проявляються в багатошаровому культурному середовищі, яке ще не завершило попередній етап розвитку — модерний1. Розвинені європейські держави, які пройшли етап націєтворення за модерної доби, вступили у постмодерний етап, який суттєво трансформує національні ознаки та переконфігуровує національну державу. Україна опинилася на роздоріжжі, маючи зробити вибір з двох альтернатив: 1) будувати національну державу модерного типу й тим самим розписатися у власній архаїчності й несучасності; 2) піддатися постмодерним тенденціям, «перестрибнувши» етап національної держави, зрештою, поставивши на карту власний суверенітет і незалежність. Обидва варіанти є не прийнятними, тож наша країна повинна відшукати третій — серединний — шлях, що відповідатиме її культурно-політичним запитам. Інтеграція до світового співтовариства, різних політичних об'єднань, насамперед, вимагає відмови від жорсткого націоналізму. Розвиток власної етнонації не повинен супроводжуватися геноцидом щодо інших етносів. У межах теорії етносу склалися два підходи: акцентування на подібності представників одного етносу; наголошення на відмінностях від іншого. Негативна референція з іншим етносом є передумовою шовінізму. Як зазначає Е. Сміт, націоналізм має хамелеоноподібну природу: він здатний маскуватися під виглядом інших ідеологій (лібералізму, комунізму тощо). Конструктивними на даному етапі розвитку України видаються такі заходи: 1) розототожнення етнічного та національного в межах української держави; 2) деполітизація «етнічного питання», вивід етнічного 3) відмова від есенціалістського тлумачення українського 4) легітимація (надання законних прав) етноменшин за умов їхнього шанобливого ставлення до української національної культури; 5) відмова від комплексу меншовартості/переваги, що, з психологічної точки зору, є зворотними сторонами одного процесу.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1.Андрєєва, Т. О. Від феномена людини до феномена людства [Текст] / Т. О. Андрєєва. — Донецьк, 2002. 2. Безклубенко С. Д. Українська культура: погляд крізь віки [Текст]: іст.-теорет. нариси / С. Д. Бесклубенко. — Ужгород, 2006. 3. Борінштейн, Є. Р. Особливості соціокультурної трансформації сучасного українського суспільства [Текст] / Є. Р. Борінштейн. — Одеса, 2006. 4. Горський, В. С. Філософія в українській культурі [Текст] / В. С. Горський. - К, 2001. 5. Губернський Л. Культура. Ідеологія. Особистість [Текст]: метод.-світогляд, аналіз / Л. Губерський, В. Андрущенко, М. Михальченко. - К., 2002. 6.З абужко О. Філософія української ідеї та європейський контекст [Текст]: Монографія/ О. Забужко. — К., 1993. 7. Історія української культури. У 5 т. [Текст] / НАН України 8. Історія української та зарубіжної культури [Текст]: підручник / під ред. С. М. Клапчука та В. Ф. Остафійчука. -К, 2000. 9. Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літера 10. Петрук Н. К. Українська духовна культура ХVІ-ХVІІ ст.: 11. Попович, М. В. Нарис історії культури України [Текст]: 12. Українська культура в європейському контексті [Текст] 13. Національна ідентичність [Текст]: хрестоматія / упоряд. Т. Є. Воропай. - X., 2002. 14. Українська та зарубіжна культура [Текст]: навч. посібник 15. Українська та зарубіжна культура [Текст]: підручник 16. Шевчук В.О. Українська культура: загальні питання [Текст]: культурно-стилістичні епохи. Освіта. Національна ідея / В.О. Шевчук.- К., 2007.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 400; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.80.247 (0.012 с.) |