There is no task more important nowadays than the preservation of peace on Earth.
Содержание книги
- Симптомы, характерные для первичного туберкулеза; в пораженном легком; клинические проявления; положительная проба; уплотнение легочной ткани; первичный туберкулез; перкуторный звук.
- Summarize the essence of the second paragraph.
- Какими глаголами выражено сказуемое в этих предложениях и что нового вы заметили в конструкции сложного дополнения.
- У некоторых больных, состоящих на учете, были выявлены неблагоприятные изменения в печени. 6. Все больные с подозрением на рак должны проходить последующие обследования регулярно.
- XIV. 1. Read Text D. 2. Entitle it. 3. What data important for a future doctor does it contain? 4. Put questions.
- При наличии этих нарушений, порок сердца, выявление сердечных шумов.
- XV. Read Text F. Which of the described methods have you got interested in?
- Внешние признаки, профилактические меры, умственное перенапряжение, крепкий сон.
- Сейчас этот больной страдает от острой боли в области сердца.
- В сочетании с, в большинстве случаев, в молодом возрасте, под влиянием внешних и внутренних раздражителей, способствовать началу появления язв, никаких характерных клинических проявлений.
- Exacerbation of duodenal ulcers is known to occur in spring and autumn. 2. Renal and splenic infarctions are likely to occur in endocarditis.
- The physician observed the patient’s appetite have been gradually improving since the administration of the adequate preparation.
- XVI. 1. Read Text D. 2. Entitle it. 3. Characterize the pain in this disease.
- To affect, to cause, to decrease, acute, slight, damage, to rise, to perforate, to spread, to enlarge, permanent.
- I. The patient’s condition better, he was allowed to sit up. 2. The procedure over, the nurse left the ward. 3. The surgeon out, I could not talk to him.
- I. Напишите известные вам сочетания слов blood и heart с другими
- Dryness in the mouth, vomiting, nausea, and constipation are the characteristic clinical manifestations of the disease.
- The blood analysis revealed serum bilirubin to be at the level of
- The incidence of gastric cancer: common; women; highest incidence; age; malignant course; young persons; the duration of the disease.
- What diseases may be accompanied by jaundice?
- Д ) if he had taken this drug yesterday, he would have felt an immediate relief. Если бы он принял это лекарство вчера, он почувствовал бы немедленное облегчение.
- Образуйте новые слова при помощи префиксов и переведите их : sub-: cutaneous, cortical, febrile, serous, sternal, mucous; in-: sufficient, direct, active, adequate, digestion, complete.
- XV. 1. Read Text B. 2. Determine the meaning of the words in bold type from the context. 3. Say about what Pasteur spoke in his lecture. 4. What conclusion have you come to having read the text?
- На вашем месте Я назначил бы больному повторный анализ.
- The patient was recommended to follow the treatment for another week lest chills and backache should recur.
- What is sepsis? 9. What analysis is performed to confirm the evidence of diphtheria? 10. What is a severe case of diphtheria characterized by?
- According to the State system of Public Health numerous sanatoriums and rest houses provide our population with qualified medical aid.
- Text B. Medical Service in the USA
- For their heroic deeds about 100,000 medical workers were given Goverment awards. 47 of them became the heroes of the Soviet Union.
- There is no task more important nowadays than the preservation of peace on Earth.
- Измененные - p.p. образует прич. оборот.
- Урок 29. I. бессонный; беззаботный; беспомощный; бездомный; безжизненный; безболезненный; безнадежный; беспокойный.
- Урок 38. IV. 1. the patient to have; 2. the primary focus of infection to have been eliminated; 3. the loss of weight to be one of the typical signs of pulmonary tuberculosis.
- При удвоении согласных слоговая граница проходит между ними: lat-ter.
- Наречия образуют степени сравнения так же, как и прилагательные.
- I can give you my pen. Я могу дать вам свою ручку.
- Времена группы Continuous образуются по общей формуле
- В вопросительной форме первый вспомогательный глагол выносится перед подлежащим.
- Страдательный залог группы Continuous
- Причастие настоящего времени (Present Participle)
- My friend suffering from a severe pain, I called in a doctor.
- By having carried out a number of investigations the scientist was able to isolate the agents of the disease. Проведя ряд исследований, ученый смог выделить возбудителей заболевания.
- Утра. I come back at 7 p.m. (post meridiem - после полудня). - Я возвращаюсь в 7 часов вечера.
- Виды предложений и типывопросов
- Я хочу, чтобы вы пришли в 5 часов.
- На русский язык сказуемое придаточного предложения переводится будущим временем.
- Angina pectoris стенокардия, грудная жаба
- Carbon dioxide углекислый газ
- Fail не удаваться; потерпеть неудачу; to F. To do smth не быть в состоянии сделать что-л.
- Peristaltic waves перистальтика
Every sensible1 man understands that the nuclear war means the end of the human civilization. That is why more and more people, more and more organizations, national and international, are fighting against the war dangers.
Many physicians from different countries take an active part in the struggle for peace.
Doctors are directly responsible for people’s health. Day and night they are tirelessly2 fighting for the lives of the people. And they understand better than anyone what consequences3 the nuclear war may bring to the human organism.
The physicians in many countries hold World Assemblies for Peace and Life against the nuclear war. At these meetings the scientists report on irreversible4 changes of the nuclear damage done to vital organs. Even reanimation is helpless in case of the nuclear war. Their reports are based on the scientific observations of the victims of Heroshima and Nagasaki atomic bombardment.
The famous German writer Arnold Zweig awarded the International Peace Prize said that if we wanted peace we had to work for it every day of our life, every hour of the day.
And physicians consider the struggle for peace as their moral and civic duty.
Notes
1 sensible - разумный 2 tirelessly - неутомимо 3 consequences - последствия 4 irreversible - необратимый
КЛЮЧИ К УПРАЖНЕНИЯМ
Урок 2. Х II. 1. does; 2. do; 3. did; 4. do. Х III. 1. Does your friend get a stipend? 2. He does not know my address.
Do you live at the hostel? 4. They do not come to the hospital.
Урок 3. XIII. 1. They were nurses. 2. They are children. 3. The boxes are on the tables. 4. We are young men. 5. We shall be doctors. Х V. 1. him, his; 2. them, their; 3. us; 4. our; 5. his; 6. it, its; 7. her, her;
Me.
Урок 4. IX. 1. В англ. предл. - в конце; в русск. предл. - в начале.
С оборота there is (are). 3. Не переводится. ХII. 1. Пора начинать наш опыт. 2. Вчера не было холодно.
Будет ли трудно сделать эту работу?
Урок 5. I. a) sh [ʃ]; ch, tch [tʃ]; ph [f]; б) th [ð]; в) th [ θ ].
VIII. 1. poor; 2. particular; 3. valuable; 4. kind.
IX. 1. способности; 2. излечение; 3. охрана здоровья.
XV. 1. where; 2. what; 3. what; 4. whose; 5. who; 6. which.
Урок 6. V. to mark - отмечать; поставить оценку; to aim - иметь целью, стремиться; to date - датировать; to rest - отдыхать; to group - группировать; to act - действовать; to cure - вылечивать; to harm - вредить.
VI. допускать; принять (into); оканчивать (вуз); добавлять; экзаменовать, обследовать; защищать; располагать.
VII. 1. голова; 2. стулья; 3. заведующий кафедрой; 4. жизни;
Живет; 6. сначала; 7. первое.
XII. 1. any; 2. nо; 3. some; 4. some.
Урок 7. III. покидать, оставлять, уходить (из); слабость; рано; ложный; спокойный; настоящий.
VIII. 1. are, am; 2. were; 3. was; 4. shall be. Урок 8. V. 1. worse; 2. more necessary; 3. the most successful.
VI. 1. on, at; 2. no prp, with; 3. to, for; 4. to.
VIII. 1. felt; 2. was performing; 3. do not attend; 4. will listen; 5. is delivering.
IX. 1. cannot; 2. must; 3. may.
XI. 1. Давайте я буду препарировать труп. 2. Пусть они закончат эту лабораторную работу сегодня. 3. Пусть он лечит этого больного.
Давайте вернемся в общежитие сейчас.
XII. 1. Did you complete any experiments yesterday? 2. Do any members of your scientific society deliver lectures? 3. Does he need any care?
Урок 9. II. 2. невозможный; неопределенный; нерегулярный (неправильный); несделанный; несчастливый; нелегальный; ненаписанный; неэффективный.
VI. 1. Past Indef. - II форма гл. Я обследовал. Он обследовал. Мы обследовали. 2. Из гл. to be (прош. вр.) и смыслового гл. в III форме (p.p.). Меня обследовали (я был обследован). Его обследовали (он был обследован). Нас обследовали (мы были обследованы). 3. Сказ. в левойколонке переводится действ. залогом, а в правой - страд. залогом.
VIII. 2, 4, 5. В предл. 1 и 3 сказ. выражены гл.-связкой + прил.
Урок 10. IV. 1. breastbone; 2. skull; 3. skeleton; 4. adult; 5. side, ribs, breastbone.
Урок 11. II. внимательный; конструктивный (строительный); коллективный; активный; иллюстративный (пояснительный); относительный; действенный (эффективный); решительный; защитный (профилактический).
V. 1. доп.; 2. подлеж.; 3. обст. цели; 4. опред.; 5. сост. часть.
VII. 1. Совпадает. 2. В английском - Past Indefinite, в русском - настоящее.
Урок 12. V. 1 - б; 2 - в; 3 - а.
Урок 13. IV. А. 1. обследовал - сказ. в Past. Ind. Act.; 2. обследовали - p.p. входит в состав глагола-сказ. в Past Ind. Pass.; 3. обследованный - р.р. образует прич. оборот; 4. обследованный - р.р. - как опред. Б. 1. изменившееся - p.p. - как опред.; 2. изменил - сказ. в Past Ind. Act.; 3. изменены - p.p. входит в состав сказ. в Past Ind. Pass.;
|