УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ



Мы поможем в написании ваших работ!


Мы поможем в написании ваших работ!



Мы поможем в написании ваших работ!


ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ



УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

ДЛЯ СТУДЕНТОВ-ГЕОЛОГОВ 1 КУРСА

ЧАСТЬ 1

Н.Г.КИТКОВА, Т.Ю.САФЬЯННИКОВА

Рецензенты:

Д.г.-м.н., профессор МГУ имени М.В.Ломоносова Н.В.Короновский

К.ф.н., заведующая кафедрой иностранных языков РГГУ нефти и газа имени Губкина Е.Ю.Симакова

 

Содержание

Introductory Section

A scientist Studies Science

Section I. Meet the Sciences

Unit I: What is Science?

Unit II: Geology as a Science

Unit III: Branches of Geology

Unit IV: The Importance of being a Geologist

Unit V: Revision (Test section). Theses study.

Section II. Elements. Minerals. Rocks.

Unit I: Oxygen and its Role in the Earth's Interior

Unit II: Minerals and Gemstones

Unit III: Rocks. Types of Rocks

Unit IV: Revision and Extension

Unit V: Test Section

Section III. Geological Processes

Unit I: The Leading Geological Processes

Unit II: Weathering and Erosion

Unit III: Role of Water in Rock Alteration

Unit IV: Erosional Processes in Desert

Unit V: Instability of the Earth’s Crust

Unit VI: Soil-forming Processes

Unit VII Ground Water

Unit VIII: Glaciers

Unit IX: Revision. Extension. Consolidation.

Unit X: Test Section

 

Introductory Section

A scientist studies science


Focus on:

1. Интернациональная лексика и «узнаваемые слова».

2. Алфавит. Буквы и звуки.

3. Понятие о транскрипции. Основные правила чтения. Узнаваемые слова.

4. Суффиксы существительных в названиях наук и учёных. Сложные слова.

5. Множественное число существительных (s).

6. Личные и притяжательные местоимения.

7. Спряжение глаголов в Present Indefinite Active.

8. Порядок слов в предложении. Утвердительные, отрицательные, вопросительные высказывания. Типы вопросов.

9. Конструкция «I would like to be…», «I am enthusiastic about…».

 

Проверь себя!

- Подберите русские эквиваленты следующим «иностранным» словам.

1. альтернатива 1. приспособляемость

2. аккумуляция 2. равновесие

3. адаптация 3. выбор

4. обсервация 4. творчество

5. креативность 5. развитие

6. баланс 6. столкновение

7. эволюция 7. накопление

8. коммуникация 8. смесь

9. коллизия 9. наблюдение

10. микстура 10. общение


1 - …… 3 - ……. 5 - …… 7 - …….. 9 - ……..

2 - …….. 4 - ……. 6 - ……. 8 - …….. 10 - …….

 

 

- Выберите правильный вариант.

Акселерация: а) ускорение

b) замедление

Прецедент: а) авария на дороге

b) случай, имевший место ранее

Экспансия: а) объединение

b) расширение

Ординарный: а) удивительный

b) обыкновенный

Имплицитный: а) явный

b) скрытый

Перманентный: а) переменный

b) постоянный

Оригинальный: a) первоначальный подлинный

b) формальный, служебный

 

- Отметьте верный вариант.

1. Движение назад, упадок.

а) девальвация

b) денудация

c) деградация

2. Краткое определение какого-либо понятия.

а) деформация

b) дефиниция

c) дезинфекция

3. Краткое сообщение о содержании книги, статьи.

а) аббревиатура

b) аннотация

c) аннексия

4. Постоянное наблюдение за процессом.

а) маркетинг

b) менеджмент

c) мониторинг

 

- Дайте русское толкование следующим «интернациональным» словам.

Активность – это ……..

Феномен – это ………

Коллекция – это ………

Идентификация – это ……..

Комбинация - ………..

Дискуссия – это ……….

Индифферентность – это ……..

Митинг – это ……….

Революция – это ……….

Реальность – это ………

Специфичность – это ………

 

Ex. 1.

Напишите данные слова английскими (латинскими) буквами. Прочитайте. Проверьте по ключу.

Атом – …

Акт – …

Факт – …

Рифт – …

Риск – …

Сорт – …

Фактор – …

Конфликт – …

Контакт – …

Материал – …

Минерал – …

Профессор – …

Студент – …

Момент – …

Элемент – …

Континент – …

Atom ['ætəm], act [ækt]], fact [fAkt], rift [ʹrIft], risk [rIsk], sort [sC:t], factor [ʹfAktE], conflict [ʹkCnflIkt], contact [ʹkCntAkt], material [mEʹtIErIEl], mineral [ʹmInErEl], professor [prEʹfesE], student [ʹstjudEnt], moment [ʹmoumEnt], element [ʹelImEnt]

 

Ex.2.

Прочитайте данные слова. Проверьте по ключу.Перепишите следующие существительные в алфавитном порядке. Дайте русские эквиваленты:

Limit, transportation, balance, crystal, object, rotation, aggregate, stability, business, formation, category, location, protection, visit, deformation, harmony, argument, nature, idea, model, ventilation, office, diagram, equilibrium, journal, fragment, method, position, section, interval, utilization, version, genesis, hybrid, transformation, gravitation, reconstruction.

 

['lɪmɪt], [ˌtræn(t)spɔː'teɪʃ(ə)n], ['bælən(t)sə], ['krɪst(ə)l], ['ɔbʤɪkt], [rə'teɪʃ(ə)n], ['ægrɪgət], [stə'bɪlətɪ], ['bɪznɪs], [fɔː'meɪʃ(ə)n], ['kætəg(ə)rɪ], [ləu'keɪʃ(ə)n], [prə'tekʃ(ə)n], ['vɪzɪt], [ˌdiːfɔː'meɪʃ(ə)n], ['hɑːmənɪ], ['ɑːgjəmənt], ['neɪʧə], [aɪ'dɪə], ['mɔd(ə)l], [ˌventɪ'leɪʃ(ə)n], ['ɔfɪs], ['daɪəgræm], [ˌiːkwɪ'lɪbrɪəm], ['ʤɜːn(ə)l], ['frægmənt], ['meθəd], [pə'zɪʃ(ə)n], ['sekʃ(ə)n], ['ɪntəv(ə)l], [ˌjuːtɪlaɪ'zeɪʃ(ə)n], ['vɜːʃ(ə)n], ['ʤenɪsɪs], ['haɪbrɪd], [ˌtræn(t)sfə'meɪʃ(ə)n], [ˌgrævɪ'teɪʃ(ə)n], [ˌriːk(ə)n'strʌkʃ(ə)n].  

 

Ex.3.

Ex.4.

Ex.5.

Ex.6.

Ex.7.

Составьте пары существительных:

«ученый – наука, которую он изучает».

A geologist – geology

A geographer – …

A mathematician – …

A physicist – …

A chemist – …

A biologist – …

A historian – …

A philosopher – …

A psychologist – …

A genetician – …

 

Ex.8.

Ex.9

Ex.10

Задайте следующие вопросы друг другу. Расскажите о себе и своих друзьях.

  1. Do you study physics? Does your friend study physics?
  2. Do you like to study physics? Does your friend like to study physics?
  3. Is physics interesting for you? Is physics interesting for your friend?
  4. Are you enthusiastic about physics? Is your friend enthusiastic about physics?
  5. Physics is simple for you, isn’t it? Physics isn’t simple for your friend, is it?
  6. Do you study psychology? Does your friend study psychology?
  7. Would you and your friend like to study psychology?
  8. What sciences do you study? What sciences does your friend study?
  9. What subjects do you like to study?
  10. What subjects does your friend like to study?
  11. What subjects would you like to study?
  12. What subject would your friend like to study?
  13. You are a geologist, aren’t you?
  14. You are not a philologist, are you?
  15. Your friend is not a geologist, is he?
  16. Your friend is a philosopher, isn’t he?

 

!В ответах на вопросы с предшествующим отрицательным предложением «no» означает согласие с собеседником, а «yes» несогласие:

You don’t speak English, do you?

No, I don’t (согласие).

Yes, I do (несогласие).

 

Ex.11.

Section I.

Meet the sciences

 

Unit I. What is science?


Focus on:

  1. Общенаучная и интернациональная лексика
  2. Части речи. Суффиксы различных частей речи
  3. Особые случаи образования множественного числа существительных:
    • Phenomenon–phenomena
    • Datum–data
    • Analysis–analyses
    • Hypothesis–hypotheses
  4. Общее представление об активных и пассивных глагольных формах
    • Причастие I (active)
    • Причастие II (passive)

5. Словосочетание или предложение?

6. Оборот there is / there are

  1. Связующие элементы текста:
    1. First
    2. Moreover
    3. Further
    4. Finally
    5. Thus

 

Text Study

Science is a creative and dynamic activity. It is an expression of human experience. Science involves observation and measurement, imagination and analysis, communication and criticism.

A scientist observes and measures objects and phenomena of the physical world. He analyses behavior of matter and energy. He develops theories and hypotheses.

Thus, first, a scientist identifies and classifies multiple facts and data.

Then, he generalizes and systematizes analogous facts of specific character.

Further, he deduces conclusions as to general and systematic character of analogous facts and combinations.

Finally, he illustrates conclusions with different facts of reality.

Thus, observation and identification,

classification and systematization,

generalization and illustration

provide the foundation for concept formation.

Moreover, the scientist continually communicates with his colleagues through the scientific literature, in scientific meetings, and in informal person-to-person seminars and discussions.

Thus, modern science is communication!

 

 

Ex.1.

Просмотрите текст. Найдите и выпишите английские эквиваленты следующим словам:

Объект, анализ, энергия, гипотеза, материя, теория, эксперимент, факт, характер, комбинации, реальность, классификация, систематизация, иллюстрация, критика, литература, семинары, дискуссии, коммуникация, данные, коллеги, формирование, концепции

Креативный, динамичный, физический, аналогичный, специфический, генеральный, ин(дифферентный), неформальный, модерный

 

Анализировать, классифицировать, систематизировать, иллюстрировать

 

Ex.2.

Дайте варианты перевода следующих интернациональных слов, не обращаясь к словарю:

Activity – активность - деятельность

Creativity

Expression

Communication

Phenomenon

Collection

Multiplication

Generalization

Combination

Identification

Discussion

Deduction

Observation

Reality

Meeting

 

Ex.3.

Подберите эквивалентные пары слов:

  1. creativity
  1. выражение
  1. imagination
  1. основание
  1. observation
  1. воображение
  1. communication
  1. наблюдение
  1. expression
  1. творчество
  1. measurement
  1. измерение
  1. generalization
  1. образование чего-либо
  1. foundation
  1. общение, связь
  1. formation
  1. определение чего-либо
  1. identification
  1. обобщение

 

1 – … 6 – …
2 – … 7 – …
3 – … 8 – …
4 – … 9 – …
5 – … 10 – …

 

 

Ex.4.

Найдите в тексте английские соответствия следующим словосочетаниям:

A.: творческая и динамичная деятельность

выражение человеческого опыта

предметы и явления физического мира

поведение материи и энергии

наблюдения, измерения и связи

эксперименты, гипотезы и теории

многочисленные факты и данные

сходные факты особого рода

сочетания сходных фактов

различные факты действительности

формирование концепции

научная литература

неформальные обсуждения

B.: наблюдать и измерять объекты и явления

анализировать поведение материи и энергии

обобщать наблюдения, измерения и связи

выдвигать теории и гипотезы

определять и классифицировать факты и данные

делать выводы

общаться с коллегами

C.:

· как руководство к …

· через научную литературу

· что касается …, относительно …

· во-первых; затем; далее; в конце концов; более того; таким образом (итак).

 

 

Ex.5.

Определите, какой частью речи (существительным (1), прилагательным (2), глаголом (3) или наречием (4)) являются следующие слова, дайте их перевод, не обращаясь к словарю:

 

  1. active
  1. identification
  1. creativity
  1. continually
  1. analysis
  1. classify
  1. systematically
  1. systematize
  1. analogous
  1. conclusion
  1. multiply
  1. creative
  1. communicate
  1. identify
  1. analyse
  1. relationship
  1. generally
  1. measurement
  1. reality
  1. observe

 

1 – … (2) 6 – … 11 – … 16 – …
2 – … 7 – … 12 – … 17 – …
3 – … 8 – … 13 – … 18 – …
4 – … 9 – … 14 – … 19 – …
5 – … 10 – … 15 – … 20 – …

 

 

Ex.6.

Составьте ряды однокоренных слов:

глагол существительное прилагательное наречие.

Дайте русские эквиваленты, не обращаясь к словарю:

Real, create, expression, general, creative, express, reality, identical, creativity, generalization, generally, identification, expressively, creatively, expressive, generalize, really, identify, identically, realize.

 

Ex.7.

Дайте однокоренные существительные к следующим глаголам, переведите, не обращаясь к словарю:

to observe – observation

to act – …

to combine – …

to create – …

to express – …

to imagine – …

to classify – …

to measure – …

to communicate – …

to analyse – …

to generalize – …

to collect – …

to identify – …

to systematize – …

to deduce – …

to conclude – …

to illustrate – …

 

Ex.8.

Выберите эквивалент выделенному слову:

· эти данные очень важны

1) datum

2) date

3) dates

4) data

· одним из методов определения минералов является рентгеновский анализ

1) analyses

2) analyse

3) analysis

4) analogue

· эти гипотезы нуждаются в проверке

1) hippopotamus

2) hypotheses

3) hypothesize

4) hypothesis

· это явление природы трудно объяснить

1) plankton

2) phantom

3) phenomenon

4) phenomena

 

Ex.9.

Ex.10.

Ex.11.

Ex.12

Text Study

Geology is a natural science, which deals with the planet Earth. More specifically, it is concerned with the Earth’s constitution and structure, with the materials and substances of which it is made up, with the architecture of its surface and interior.

Geologists study agencies and processes which act both on and within the Earth, as well as conditions which operated in the Earth’s history.

Geology includes the study of rocks and their relation to each other, the study of water and its effect upon rocks, the study of the atmosphere and its reaction with minerals.

A geologist not only locates valuable mineral deposits and directs their exploration but he also deals with different engineering projects, such as irrigation systems, tunnel construction, ecological and risk monitoring, etc.

So, geology treats such diverse static and dynamic subjects as the earth’s landscape, the processes which actively shape its surface, weather and climate, mineral resources, rocks and gems, the origin and development of animals and plants, and even the origin of man himself.

Thus, geology is a complex and varied subject. It is also a stimulating, challenging and interesting one.

 

 

Ex.1.

Найдите в тексте английские эквиваленты следующим словам:

· Геология, планета, структура, материалы, архитектура, агенты, процессы, история, вода, эффект, атмосфера, реакция, минералы, проекты, ирригация, системы, туннели, конструкции, риск, ландшафт, климат, ресурсы, комплекс,

· Натуральный, экологический, статичный, динамичный, стимулирующий, интересный.

 

Ex.2.

Дайте русское толкование следующим интернациональным словам, не обращаясь к словарю. В каком значении они (их производные) употребляются в тексте:

Nature – натура - природа

Constitution

Structure

Agent

Effect

Condition

Deposit

Monitoring

Diversification

Shaping

Challenge

 

Ex.3.

Ex.4.

Ex.5.

Составьте близкие по смыслу пары слов:

Substances, deal with, shape, diverse, development, operate, stimulating, varied, evolution, challenging, study, act, form, materials.

 

Ex.6.

Ex.7.

Ex.8.

Переведите следующие словосочетания на английский язык:

Естественные науки; более конкретно; поверхность и недра Земли; геологические факторы и процессы, действующие на поверхности Земли; месторождения минералов; минеральные ресурсы; как на поверхности Земли, так и в ее недрах; также как и.

 

Ex.9.

Ex.10.

Ex.11.

Переведите на английский язык следующие словосочетания и предложения:

· Геологи изучают Землю · Изучая Землю, геологи … · Геологи, изучающие Землю …
 
· Земля изучается геологами… · Земля, изучаемая геологами
 
· Различные материалы формируют поверхность Земли · Земля формируется различными материалами · Формируя Землю, различные материалы…
 
· Геологи интерпретируют различные геологические процессы · Интерпретируя различные процессы, геологи… · Процессы, интерпретируемые геологами… · Процессы интерпретируются геологами

 

Ex.12.

Text Study

 

We study our Earth for many reasons: to find water to drink or oil to run our cars or coal to heat our homes, to know where earthquakes will occur or to predict landslides or floods, and to try to understand our natural surroundings.

Geology may be divided into physical geology and historical geology.

Physical geology deals with the materials of the Earth, earth crust movements, the structure of the Earth and various processes and agencies, such as weather, wind, streams, glaciers, the sea, organisms, volcanoes, earthquakes, subterranean water, etc.

Historical geology is the branch of geologic science that relates to the past history of the earth. Earth is not stable – nothing on its surface is permanent. Thus to understand the world we live in, we must study Earth’s history. We study Earth’s history by studying the record of past events that are preserved in rocks. The layers of the rocks are the pages in our history book.

Rock layers are also called strata and the science that treats of these layered rocks is referred to as stratigraphy.

To tell the age of most layered rocks scientists study the fossils these rocks contain. Fossils are the remains of once-living organisms.

Today the animals and plants that live in the ocean are very different from those that live on land and the animals and plants that live in one part of the ocean or on one part of the land are very different from those in other parts. Similarly, fossils, animals and plants from different environments are different. Scientists must study the fossil from a variety of environments to build a complete picture of the animals and plants that lived in the past. The science that studies fossil remains is called paleontology.

 

Ex.1.

Просмотрите текст. Найдите в тексте английские эквиваленты следующим словосочетаниям:

по многим причинам; ожидать землетрясения; предсказывать оползни и наводнения; природное окружение (среда); постоянно изменяться; геологическая летопись событий; сохраняться в породах; ископаемые остатки когда-то живших организмов; отличаться от; аналогично; целостная картина.

Ex.2.

Дайте русские эквиваленты:

subterranean water; to predict earthquakes; to expect landslides; natural environments; different surroundings; permanent structures; the record of past events; layered rocks; rock strata; fossil remains; to be preserved; to be referred to as; to differ from; to relate to past history.

 

Ex.3.

Подберите синонимичные пары слов:

1. to treat 2. to be called 3. constantly 4. surrounding 5. remains 6. layers 7. various 8. layer 9. difference 10. to differ 1. to be referred as 2. permanently 3. fossils 4. strata 5. different 6. environments 7. to deal with 8. stratum 9. to vary 10. variety

 

1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 –

 

Ex.4.

Дополните предложение нужной формой слова:

stratum – strata – stratified – stratigraphy

1. Rock layer is also called rock …

2. The layered rocks are called … rocks

3. The science that studies rock … is called …

 

Ex.5.

Дайте русские эквиваленты:

subterranean, subtropical, submarine, subdivision, subgroup.

 

 

Ex.6.

Ex.7.

Ex.8.

Ex.9.

Ex.10.

Задайте следующие вопросы по-английски и дайте/получите на них развернутые ответы, используя информацию текста.

1) Каковы причины (для чего) нашего изучения Земли?

2) Что изучает физическая геология?

3) Что изучает историческая геология?

4) Какая наука называется исторической геологией?

5) Какая наука называется физической геологией?

6) Земля постоянна или она изменяется?

7) Для чего необходимо изучать историю Земли?

8) Как мы изучаем историю Земли?

9) Как мы называем слоистые породы?

10) Как мы называем слои пород?

11) Какая наука называется стратиграфией?

12) Как называются ископаемые остатки горных пород?

13) Для чего ученым необходимо изучать различные среды обитания растений и животных?

14) Как называется наука, которая изучает ископаемые остатки?

 

Ex.11.

Text Study

 

Evolution of the planet Earth involves a wide range of physical, chemical and biological processes, and thus the geologist must have a broad scientific training. At the same time, a degree course in geology provides students with a sound scientific background which is of value in many other walks of life.

Geology is vitally important to mankind in many ways and it is in the applied aspects of the discipline that many geology graduates find employment. Many of the Earth’s major resources are found in rocks on or within the Earth. These include mineral resources (such as metals and building materials), energy resources (such as coal, petroleum and gas) and water resources – probably the most important of all. The geologist has an important role in exploration and production of these resources and in minimizing damage to the environment. Other important applications of geology include the prediction and mitigation of geologic hazards, such as earthquakes, volcanic eruptions and landslides. The geologist is also an essential member of civil engineering teams involved in the construction of bridges, dams and tunnels.

The science of geology and its many applications play a major part in the economy of the nations of the world.

 

Ex.1.

Просмотрите текст. Найдите в тексте эквиваленты следующим словосочетаниям:

развитие планеты; широкий диапазон (круг) процессов; обширная научная подготовка; в то же время; быть ценным (цениться); быть жизненно важным; прикладные аспекты дисциплины; выпускники-геологи; находить работу; главные ресурсы, минеральные ресурсы, строительные материалы, энергетические ресурсы, водные ресурсы; разработка и производство ресурсов; минимизация ущерба окружающей среде; важные применения; предсказание и уменьшение геологических рисков; извержение вулканов.

 

Ex.2.

Дайте русские эквиваленты следующим словосочетаниям:

a degree course in geology; a sound scientific background; walks of life; in many ways; to have an important role; to be an essential member of civil engineering teams, to play a major role, to be of value.

 

Ex.3.

Ex.4.

Ex.5.

Переведите на английский язык:

оборот, вращаться (совершать оборот), вращающийся, цена, оценка, оценивать, ценный, бесценный, развитие, развивать, эволюционный.

 

Ex.6.

Составьте пары слов, противоположных по смыслу:

major, soundless, minor, valuable, sound, valueless.

 

Ex.7.

Переведите следующие словосочетания:

sound argument,

sound scholar,

sound training,

sound financial position,

sound voice,

sound-track,

engineering sounding.

 

Ex.8.

Составьте эквивалентные пары:

1. нанимать на работу 2. наниматель 3. служащий 4. служба, работа 5. безработица 6. безработный 1. employee 2. unemployment 3. employ 4. unemployed 5. employer 6. employment

1 - …………. 3 - …………… 5 - …………..

2 - …………. 4 - …………… 6 - …………..

 

Ex.9.

Ex.10.

Ex.12.

Theses Study

 

Text 1

Переведите текст. Переведите вопросы и ответьте на них. Передайте краткое содержание текста по-английски.

 

Геология как наука

 

Геология – одна из важнейших наук на Земле. Она изучает состав, строение, историю развития Земли и процессы, протекающие в ее недрах и на поверхности. Современная геология использует новейшие достижения и методы других естественных наук – математики, физики, химии, биологии, географии; такие пограничные науки о Земле как геофизика, геохимия, биогеохимия, кристаллохимия, палеография позволяют получить данные о составе, состоянии и свойствах вещества различных глубоких частей земной коры и оболочек Земли.

 

1. Что изучает геология? 2. Какие методы используют геологи? 3. Какие науки рассматриваются как пограничные (bordering sciences)? 4. Какую информацию мы можем получить, используя различные методы?

 

 

Text 2

Переведите текст. Переведите вопросы и ответьте на них. Передайте краткое содержание текста по-английски.

 

 

Text 3

Переведите текст. Переведите вопросы и ответьте на них. Передайте краткое содержание текста по-английски.

 

Section II.

Elements. Minerals. Rocks.

 

Unit I. Oxygen and its Role in the Earth’s Interior

 


Focus on:

1. интернациональная и терминологическая лексика;

2. слова, обозначающие состав, строение, преобразование веществ;

3. словообразование: wide – widely, increase – to increase, colourless;

4. mean/means – значение и употребление;

5. степени сравнения прилагательных и наречий;

6. конструкция the more … the less;

7. употребление «neither … nor», «both … and», «like/ unlike», «while»;

8. «trouble spot»: the former; the latter; formerly; formally; late; later; letter;

9. построение дефиниций.

 

 

Text Study

Elements are chemical substances that can not be broken down into simpler chemical substances by chemical means.

Oxygen is the most widely spread element of the earth’s crust, constituting almost 50% of its mass. It is a colourless, odourless, tasteless gas, slightly soluable in water, and slightly heavier than air. Oxygen is the most chemically active substance known.

Under conditions of ordinary temperature and pressure oxygen is known as a stable element occurring in large quantities in a free state. In combination with hydrogen and carbon it forms in the surface zone the very widely spread compounds – water and carbonic acid gas. Both these combinations are highly active agents in the formation and destruction of minerals.

As it gradually penetrates deeper into the lithosphere where temperature and pressure show a steady increase, oxygen becomes more and more active. No other element can be compared in its chemical energy with oxygen when it reaches the deep lying strata of the lithosphere.

Due to its high degree of activity oxygen evidently occurs in the magma only in combination with other elements. Molten magma contains large quantities of both oxygen and hydrogen. In cooling it gives off enormous quantities of these gases, which immediately combine to form water. The latter is an extremely active agent in the interior lithosphere and is referred to as “juvenile” water. These juvenile waters take part in the formation of the co-called mineral veins.

Thus, in spite of its lower content in the deeper zones of the lithosphere, oxygen’s role in the earth’s interior is enormous.

 

 

Ex.1.

Найдите в тексте английские эквиваленты следующим словосочетаниям:

Широко распространенный элемент; слегка растворимый в воде; в условиях нормального давления и температуры…; встречающийся в больших количествах; широко распространенные соединения; углекислый газ; образование и разрушение минералов; проникать вглубь литосферы; демонстрировать постоянное увеличение; достигать глубоколежащих слоев; благодаря высокой степени активности; содержать большое количество газа; при охлаждении; принимать участие в образовании минеральных жил; несмотря на.

 

Ex.2.

Подберите эквивалентные пары:

1. widely 2. gradually 3. evidently 4. immediately 5. extremely 6. slightly 7. suddenly 1. чрезвычайно 2. очевидно 3. слегка 4. широко 5. непосредственно, сразу 6. постепенно 7. внезапно

 

1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 –

 

Ex.3.

Переведите на английский язык:

· широко распространенныйнаиболее широко распространенный;

· растворимый в водеслегка растворимый в воде;

· химически активныйнаиболее химически активный,

высоко химически активный,

чрезвычайно химически активный.

 

Ex.4.

Выберите нужное слово из предложенных в скобках и скажите, какое вещество является чрезвычайно активным в недрах земли: а) кислород?, б) водород?, в) вода?

Oxygen and hydrogen combine to form water; the (later, letter, late, latter) is an extremely active agent in the interior lithosphere.

 

Ex.5.

Ex.6.

Ex.7.

Ex.8.

Заполните пропуски в тексте словами из рамки:

compounds, combination, there are, elements, they are, formed, combine, constituents

Minerals are ______ by the ______ of elements. The elements ______ to form minerals. They are unit ______ of minerals. ______ eight the most abundant elements in the Earth’s crust. ______ oxygen, silicon, aluminum, magnesium, sodium, calcium, iron, hydrogen. Minerals are chemical ______.

 

Ex.9

Выберите правильный вариант.

1) (Because/because of) (its/it’s) high activity oxygen occurs in magma only in combination with (other/another) elements.

2) Molten magma (contains/consists of) large (quantities/qualities) of both oxygen and hydrogen.

3) Oxygen (constitutes/consists of) almost 50 % of the mass of the earth’s crust.

 

Ex.10

Замените выделенные слова соответствующими существительными.

Molten magma contains large amounts of oxygen and hydrogen. In cooling it gives of an enormous quantities of these gases wich combine to form water. The latter is referred to as «juvenile» water.

 

Ex.11.

Подберите пары высказываний, наиболее близкие по смыслу:

1. There are three classes of the chemical substances. 2. Two or more substances can combine chemically to form compounds. 3. A mixture consists of two or more substances which are not chemically combined. 4. The larger class of chemical substances is formed by compounds. 1. Compounds consist of two or more chemically combined substances. 2. Compounds constitute by far the larger class of chemical substances. 3. All of the chemical substances are divided into three classes.   4. Two or more substances which are not combined chemically form a mixture.

 

1 – … 2 – … 3 – … 4 – …
       

 

Ex.12.

Найдите пары, наиболее близкие по смыслу. Обратите внимание на конструкцию “the more … , the less …” и употребление “as” в значении «по мере того, как …».

 

1. The higher to the surface the less the temperature and the pressure.   2. The higher the temperature and the pressure, the more active oxygen.   3. The deeper into the Earth the higher the pressure and the temperature. 4. The deeper into the lithosphere, the less the content of oxygen. 1. As the temperature and the pressure gradually increase, the oxygen becomes more active. 2. As we penetrate deeper into the Earth the temperature and the pressure gradually increase. 3. As we go deeper into the lithosphere the content of oxygen decreases. 4. As we gradually rise to the surface the temperature and the pressure become less.

 

1 – … 2 – … 3 – … 4 – …

 

Ex.13.

Переведите на английский язык. Используйте следующие связки и структуры:

both … and ; neither … nor ; like/unlike ; while

 

Кислород – это газ. У него нет цвета. Это бесцветный газ. Он не имеет ни вкуса, ни запаха.

Кислород – это химический элемент, не имеющий ни вкуса, ни запаха.

Воздух – тоже газ. Как и кислород, воздух имеет вес. И у кислорода, и у воздуха есть вес. Но воздух легче кислорода. Кислород немного тяжелее воздуха.

Водород – тоже газ. Подобно кислороду, у него тоже нет ни цвета, ни запаха. Как и кислород, водород тоже химически активный элемент, тогда как кислород самый активный элемент.

Водород – самый легкий элемент. Водород, соединеняясь с кислородом, образует воду. И кислород, и водород также соединяются со многими другими элементами, образуя химическое соединение.

Ex.14.

Дайте определения следующим понятиям:

A:

1. Elements are …………...

2. ………… are/is referred to as elements.

B:

1. Compounds are ……………

2. …………… are/is referred to as compounds.

 

C:

1. Mixtures are ……………

2. …………… are/is referred to as mixtures.

 

 

Ex.15.

Ex.16.

Ex.17.

Дайте определения кислорода на основе информации текста. Используйте следующие модели:

1) Oxygen is …………… , which …………….

2) …………… , which …………… , is referred to as oxygen.

 

Ex.18.

Ex.19.

Ex.20.

Text Study.

Minerals are the basic naturally occurring inorganic homogeneous units having definite physical and chemical properties which are combined in various ways and under different conditions to form rocks.

Most minerals consist of elements combined as chemical compounds although a few may occur as native elements, – for example, gold, silver, copper, and carbon (diamond and graphite).

Minerals form under many different conditions, but for each mineral there is a specific range of temperature, pressure, and other conditions under which it is stable.

Stated in a different way, minerals are stable only in the environment in which they are formed. For example, olivine forms at depth; it commonly crystallizes from magma under relatively high temperatures and pressures. If olivine is exposed to the temperature, pressure, and humidity of the earth’s surface, it is no longer stable and the crystal structure disintegrates.

If clay minerals which formed at the surface of the earth are deeply burred or subjected to heat and pressure, they change to micas which are stable under new conditions.

A few minerals, such as quartz, are stable under a range of conditions. However, most minerals are not, and since conditions at specific places on the earth’s surface commonly change, minerals change too. Because of crustal movements, minerals which formed at the surface are commonly subjected to the conditions at depth, and minerals which formed at depth are commonly exposed at the surface.

Consequently, change, not stability is the rule.

 

Notes: to occur [E`kE:] – occurrence [E`kQrEns]

 

 

Ex.1.

Найдите в тексте английские соответствия следующим словам и словосочетаниям:

встречающиеся в природе; однородные (гомогенные) единицы; различным образом; при различных условиях; хотя; несколько; особый диапазон температурных условий; иначе говоря; на глубине; при высокой температуре; на поверхности; подвергаться давлению и температуре; однако; так как; из-за; следовательно.

 

Ex.2

Ex.3.

Выберите варианты, соответствующие подчеркнутому слову. Обратите внимание на употребление much, little, a little с неисчисляемыми существительными и many, few, a few – с исчисляемыми.

1) (Много) minerals form at depth. (many/much)

2) (Некоторые) minerals occur as native elements. (few/a few)

3) (Мало) minerals remain stable under high temperature and pressure. (little/few)

4) There is very (мало) free hydrogen present in the earth now. (few/little)

5) To understand the origin of minerals we must know (много) of their composition. (much/many)

6) We have (мало) information as to the origin of these minerals. (little/few)

 

Ex.4.

Переведите предложения. Выберите наиболее подходящее значение слова “most”

a) самый;

b) весьма, крайне;

c) большая часть, большинство;

A:

1. Most minerals consist of elements, combined as chemical compounds.

2. Mineralogy is a most interesting branch of geology.

3. Oxygen is the most abundant element.

4. Most of minerals are not stable under high temperature and pressure.

5. The most fundamental combination of elements is their union with oxygen.

6. The topmost layers of the earth are called the Earth’s crust.

B:

1. Геофизика – весьма важная область геологической науки.

2. Происхождение Земли – самый трудный вопрос естественных наук.

3. Большинство минералов изменяют свои первоначальные свойства под воздействием высокой температуры и давления.

 

Ex.5.

Ex.6.

Выберите правильный, на Ваш взгляд, вариант. Переведите предложение.

1. Most minerals consist of elements ______ there are a few which occur as native elements.

a. because

b. since

c. although

d. if

2. ______ a mineral is exposed to high temperature and pressure, it often changes its structure.

a. however

b. although

c. because of

d. if

3. Some minerals are stable under a range of conditions ______ most minerals are not.

a. however

b. consequently

c. since

d. because

4. Many minerals change their form ______ crustal movements.

a. because

b. because of

c. if

d. however

5. Change, not stability is the rule ______ the Earth is constantly changing.

a. consequently

b. however

c. because of

d. because

6. ______ conditions at different places on the Earth commonly change, the minerals change too.

a. although

b. since

c. because of

d. consequently

7. The conditions at specific places on the Earth’s surface commonly change ______ the minerals change too.

a. although

b. since

c. because

d. consequently

1. … 2. … 3. … 4. … 5. … 6. … 7. …

 

Ex.7.

На основании информации текста дайте развернутые определения следующим веществам:

1) Olivine is ______ which ______

2) ______ which ______ is referred to as olivine

3) Clay minerals are ______

4) ______ are referred to as clay minerals

5) Micas are ______

6) ______ are referred to as micas

 

Ex.8.

Ex.9.

Познакомьтесь с информацией о рубинах, сапфирах и ответьте на следующие вопросы.

1) Отличаются ли с минералогической точки зрения рубины и сапфиры?

2) Какой минерал тверже алмаз или корунд?

3) Корунд имеет постоянный состав?

4) Почему сапфиры и рубины разного цвета?

5) Что общего и в чем различия между рубинами и сапфирами?

Rubies and Sapphires. Mineralogically rubies and sapphires are the same mineral corundum, which is the hardest mineral next to diamond. When this corundum includes chromium, which gives it a redness, it becomes ruby; when it contains titanium and iron instead, and so is blue, it becomes sapphire.

 

Ex.10.

Познакомьтесь с информацией об изумрудах и аквамаринах и ответьте на следующие вопросы:

1) Каким минералом представлен изумруд?

2) В чем разница между “beryl” и “beryllium”?

3) Какого цвета изумруд и почему?

4) Какого цвета аквамарин?

5) Что общего и в чем различия между изумрудом и аквамарином?

Emeralds and Aquamarine. Mineralogically emerald is beryl, which contains a metal called beryllium. The green colour of beryl is due to an extremely small amount of chromium; green transparent beryl is called emerald; beryl which is transparent, pale water-blue is called aquamarine. So, aquamarine, a beryl, like emerald, is, unlike emerald, pale water-blue.

 

Ex.11.

Ex.12.

Ex. 13.

Подготовьте сообщения



Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.232.129.123 (0.155 с.)