ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Подберите пары слов, близких по значению.



  1. aggregates of ice
  2. velocity
  3. edge
  4. region
  5. rock debris
  6. glacial deposits
  7. advance
  8. retreat
  9. depend
  10. wear away
  11. mostly
  12. commonly
 
1. end 2. fragments of rock 3. usually 4. ice bodies 5. go forward 6. be dependent 7. weather 8. mainly 9. rate 10. go backward 11. area 12. drift

 

 

Ex. 3.

Подберите пары слов, противоположных по смыслу.

1. like 2. regular 3. directly 4. stratified 5. sorted 6. advance 7. dependent 8. elevation 1. indirectly 2. non-stratified 3. independent 4. unlike 5. highland 6. retreat 7. irregular 8. unsorted

 

 

Ex. 4.

Замените подчёркнутые слова словами из текста.

  1. Glaciers are slowly moving bodies of ice.
  2. Glaciers commonly originate through the accumulation of snow and its further transformation.
  3. Glaciers do not move with a rate anything like that of water.
  4. The ice moves forward all the time.
  5. The position of the end is influenced by the velocity of advance and the velocity of retreat.
  6. Besides valley glaciers there are continental glaciers or ice-caps.
  7. Glaciers weather the surface over which they move.
  8. Rock fragments are transported and deposited by glaciers.
  9. Drift is divided into stratified and non-stratified.
  10. Stratified drift includes the deposits sorted by the action of melt water.

 

Ex. 5.

Сравните действие ледников и потоков воды, выбрав правильный вариант из предложенных в скобках.

  1. (Like/unlike) streams glaciers run downhill.
  2. Glaciers move slowly (like/unlike) streams of water.
  3. The effects of glaciations are erosion (like/unlike) those of water.
  4. (Like/unlike) water a glacier is an accumulation of solid ice.
  5. A glacier is a solid (like/unlike) water which is a liquid.
  6. Water can never run uphill (like/unlike) a glacier.
  7. (Like/unlike) a stream a glacier can transport and deposit fragmentary materials.

 

Ex. 6.

Заполните пропуски, выбрав правильный вариант.

1. Glaciers originate __________ the accumulation of snow.

a) though

b) through

c) thought

2. Glaciers accumulate snow with its __________ transformation.

a) late

b) latter

c) later

3. Accumulation of snow with __________ further transformation results in the formation of a glacier.

a) it’s

b) its

c) it is

 

Ex. 7.

Употребите нужные существительные вместо их слов-заменителей.

  1. The movement of a glacier resembles that of a river.
  2. Glaciers never move with a velocity anything like that of water.
  3. The glaciers in Europe are much smaller than those of Asia.
  4. The effects of glaciations, like those of all other surface processes, are erosion of highlands and filling of the low places.
  5. Topography shaped by glaciers differs sharply from that shaped by running water.

 

Ex. 8.

Дополните следующие определения.

1. Glaciers are ______

2. ______ are defined as glaciers

3. Valley glaciers are glaciers that ______

4. ______ are referred to as continental glaciers

5. Glacial till is ______

6. Stratified drift is sometimes called ______

7. Glacial drift is ______

 

Ex. 9.

Переведите на английский язык следующий диалог.

А: Что такое ледники?

В: Ледники – это скопления льда, медленно двигающиеся вниз по склону.

А: Реки тоже сбегают вниз.… В чём тогда отличие рек от ледников?

В: Скорость движения ледников ни в чём не сходна со скоростью движения потока. Поток движется намного быстрее ледника.

А: А ледник может двигаться вверх по склону или назад?

В: В отличие от водного потока, ледник может двигаться в обратном направлении. Это движение назад называется отступанием ледника.

А: От чего тогда зависит отступание или движение ледника вперёд?

В: Ледник всегда имеет тенденцию двигаться вперёд, но положение края ледника не постоянно и зависит от температуры и количества снега.

А: Существуют ли ледники, покрывающие большие территории?

В: Да, это так называемые континентальные ледники или ледниковые шапки.

А: Какова геологическая деятельность ледников?

В: Подобно любым геологическим процессам ледники выветривают поверхность, переносят и откладывают перенесённый материал в виде ледниковых отложений разных типов.

 

Ex. 10.

Подготовьте текст для контрольного чтения вслух и устного перевода.

Ex.11.

Подготовьте сообщение/презентацию на тему: «Ледники. Типы ледников. Геологическая деятельность ледников».


Unit IX. Revision. Extension. Consolidation.

Ex.1.

Определите слово «лишнее» по смыслу.

  • alteration – modification – change – relation
  • subterranean – underground – subsurface – submarine
  • matter – solid – substance – material
  • height – weight – elevation – altitude
  • particularly – partially – in part – partly
  • fast – rapid – quick – quiet
  • envelope – melt – cover – blanket
  • rating – rate – velocity – speed
  • solidified – bedded – stratified – layered

 

Ex.2.

Дополните ряд однокоренных слов, заполнив пропуски.

глагол существительное прилагательное наречие
………… to act ………… to relate ………… ………… ………… ………… origin ………… ………… ………… direction ………… height ………… ………… ………… deep ………… ………… ………… ………… broad ………… ………… ………… ………… ………… widely ………… …………

 

Ex.3.

Составьте новые слова, соединив их части.

  1. re
  2. de
  3. sub
  4. in
  5. ir
  6. dis
  1. surface
  2. regularity
  3. appearance
  4. crystallization
  5. dependence
  6. composition

 

Ex.4.

Образуйте существительные от следующих глаголов.

to solidify; to divide; to revolve; to erode; to deposit; to evaporate; to alter; to modify.

 

Ex.5.

Дайте существительные, соответствующие следующим глаголам.

to change to shape to use to remain to result to affect to stop to start to advance to originate to move to develop to occur to record to increase to retreat   to widen to heighten to broaden to deepen to grow to form

 

Ex.6.

Образуйте различные словосочетания, объединив существительные из двух колонок. Переведите на русский язык.

  1. earth
  2. surface
  3. mountain
  4. stream
  5. glacier
  6. valley
  7. rock
  8. land
  9. water
  10. river
  1. systems
  2. valley
  3. formation
  4. glacier
  5. landscape
  6. activity
  7. bed
  8. masses
  9. features
  10. strata

 

Ex.7.

Приведите глаголы, от которых образовались следующие существительные.

reaction; movement; formation; occurrence; relation; constituent; accumulation.

 

Ex.8.

Образуйте слова противоположные по смыслу данным, добавив соответствующие частицы.

common useful complete existing regularly composed in ir un less de non

 

Ex.9.

Сгруппируйте данные существительные (a) и глаголы (b) по темам:

сходство различия состав/строение движение
       

 

a) similarity; difference; resembles; composition; movement; constitution; advance; retreat; sinking; rising; constituent

b) to resemble; to include; to rise; to comprise; to differ; to contain; to advance; to be similar; to retreat; to move foreward (backward); to sink; to be made up of; to constitute.

 

Ex.10.

Приведите три формы следующих неправильных глаголов:

to build up —

to bring —

to deal with —

to fall —

to find —

to lay down —

to lie —

to make —

to mean —

to rise —

to sink —

to wear away —

 

Ex.11.

Дайте степени сравнения следующих прилагательных и наречий.

large –

small –

 

good –

bad –

 

important –

progressive –

 

inner –

outer –

 

many –

much –

 

little –

few –

 

far –

 

Ex.12.

Переведите на английский язык следующие словосочетания и предложения:

  • старые горы – более старые горы – самые старые горы
  • важные проблемы – более важные проблемы – менее важные проблемы – самые важные проблемы – наименее важные проблемы
  • верхние слои земной коры – более верхние слои земной коры – самые верхние слои земной коры
  • трудный вопрос – более трудный вопрос – гораздо более трудный вопрос
  • Ледники в Европе намного меньше ледников в Азии.
  • Из двух типов выветривания химическое выветривание является гораздо более важным.

 

Ex.13.

Определите, в каких случаях “that” является частью усилительной конструкции («именно»), а в каких – союзом, присоединяющим придаточное предложение.

  1. It is evident that glaciers differ greatly from rivers in the mechanism of their flow.
  2. It is the crystalline nature of rocks that largely determines their classification.
  3. It is found that the temperature within the earth steadily rises with increasing depth.
  4. It is by local conditions that the circulation of the air is greatly modified.
  5. It is the process of deposition that produces sedimentary rocks.
  6. It is known that it is by the process of undercutting that the sea cuts its way horizontally into the land.

 

Ex.14.

Перефразируйте следующие словосочетания в предложения по модели:

  • partly weathered rock fragments —> rock fragments that are weathered partly
  • deeply buried rock strata —> ………
  • fossil remains preserved in rocks —> ………
  • a rock composed entirely of crystals —> ………
  • rapidly eroded loose rock strata —> ………
  • profoundly altered original qualities —> ………
  • closely related phenomena —> ………
  • the effects normally caused by high-temperature solutions —> ………
  • water-transported rock particles —> ………
  • water-laid mineral deposits —> ………

 

Ex. 15.





Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; Нарушение авторского права страницы

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.234.247.75 (0.025 с.)