Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Форми роботи у групах самодопомогиСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Зміст і форми самокерованої групової роботи залежать від різновиду групи самодопомоги, її цілей та можливостей. Зазвичай групи функціонують у режимі регулярних зустрічей, проте можливе застосування й інших стратегій втручання, насамперед представництва й захисту інтересів членів групи. Найпоширенішими формами діяльності груп самодопомоги є дискусійні гуртки і взаємодопомога в групі. Дискусійні гуртки. Призначені вони для обговорення найактуальніших для учасників групи питань. Можуть працювати за заздалегідь складеним і погодженим планом дискусій або менш формалізовано, реагуючи на поточні проблеми, пропозиції. Координатор дискусійного гуртка має дбати про невимушену доброзичливу, довірливу атмосферу в ньому. Зазвичай для встановлення емоційного контакту вистачає 10—15 хвилин на початку зборів гуртка. Проте інколи поведінка окремих учасників групи може порушувати гармонію (наприклад, коли хтось надто багато виступає, керує усіма, не вміє слухати, критикує тощо). Такі ситуації необхідно намагатись відразу розпізнавати і розв'язувати. Інколи демонстративна поведінка може свідчити, що особа переживає безнадію, незадоволеність, образу. Позитивно впливають на такі процеси концентрація групи на головній темі зустрічі, надання змоги висловитись усім бажаюцим. Завдяки особистим і колективним зусиллям учасники групи починають краще розуміти свої проблеми, знаходять оптимальні способи їх подолання. Взаємодопомога в групі. Вона добре корелює з елемен-Йпми допоміжної психотерапії, заснованими на рольовій теорії, згідно з якою людина, діючи в ролі помічника іншо-Уїу, виробляє у собі вміння знаходити рішення у непростих і ситуаціях. Виробивши нові навички, опанувавши нові ви-ди діяльності, людина поводиться асертивно, демонструє значно раціональніші патерни поведінки. Часто це є передумовою для переходу зі статусу учасника групи до статусу учасника суспільства. р На відміну від традиційної практики робота груп самодопомоги не передбачає індивідуальних оцінок її учасни-іків. Мета втручання стосується всієї групи загалом, тому її досягнення вимірюються саме на цьому рівні. Піонерами самокерованої групової роботи є групи -«анонімних алкоголіків», або АА (групи людей із проблемами залежності від алкоголю), діяльність яких ґрунту-«ться на міцних ритуалізованих традиціях. Збори групи передбачають вислуховування сповіді одного чи кількох •учасників, послідовне вивчення матеріалу «12-крокової програми» (реабілітаційної програми, яка має у своїй основі психотерапію залежності), читання уривків з «Великої Книги» (історії хворих, які вилікувалися від залежності), повторення «12 традицій» (правил бажаної поведінки),.обмін досвідом, надання підтримки і допомоги. Перебіг вборів, які тривають 1,5—2 години, регламентує і спрямовує секретар, обраний групою для однієї чи кількох зустрічей. Кожен учасник може висловлювати свою думку з вговорюваних питань, але не має права сперечатися, засуджувати думки, почуття і поведінку інших. На заняттях підтримується атмосфера близькості, спорідненості і причетності. Щирість і довіра, позитивне сприйняття, емпатія забезпечують високий рівень групової згуртованості, рефе-рентності. Учасники групи мають широкі можливості для спілкування, що допомагає їм переборювати почуття-самотності. Відчутно посилює ефективність їх старань прилучення до молитви про спокій тощо. Мають традицію і сімейні групи «Ал-Анон» — товариства родичів і друзів алкоголіків, які діляться одне з одним досвідом, силою і надією на подолання проблеми. Завдяки участі у них родичі залежних дізнаються про сутність хвороби своїх близьких, починають правильно розуміти її. Прийнявши програму «12 кроків», члени «Ал-Анону» припиняють спроби переробити залежного і зосереджують зусилля на собі. Дбаючи про свій духовний розвиток, багато чоловіків іжінок, які зросли в сім'ях залежних від алкоголю, вступають у товариство «Дорослі діти алкоголіків». Перший етаптакої самокерованої групової роботи полягає в дослідженні раннього дитячого життя. Відтак учасники ознайомлюються з можливими альтернативами розв'язання існуючих у них проблем, вчаться виражати і розуміти себе, підвищувати самоцінність. г Часто участь у групах «12 кроків» є лише елементом реабілітаційної програми. Проте не завжди організація роботи дається легко, що спричинене значною кількістю учасників на деяких заняттях, внаслідок чого не всі мають змогу висловитися. Крім того, не всі залежні чи співзалеж-ні приймають релігійні аспекти в діяльності груп самодопомоги, що діють за програмою «12 кроків». Інші групи можуть проводити менш структуровані зібрання. Наприклад, зустрічі учасників київської групи самодопомоги осіб із проблемами психічного здоров'я, що виникла на базі лікарні, а згодом стала діяти за її межами, складалися з двох частин: психологічної і клубу спілкування, учасники якого за чашкою чаю читали вірші, співали пісні, розмовляли на цікаві для всіх теми. Робота в такій групі змінювала ставлення її учасників до себе ідо навколишнього світу. Поширеним видом діяльності груп самодопомоги є представництво інтересів, активний захист їх учасників в судах та інших організаціях та ініціювання соціальних реформ. Цінність само- і взаємопредставництва як методу соціальної роботи обумовлена прагненням людей мати право бути задіяними в прийнятті і реалізації рішень, що стосуються їхнього життя. За сутністю і використовуваними стратегіями ці форми, представництва можна вважати як індивідуальним, так і колективним захистом інтересів. Групові завдання таких самокерованих утворень є зовнішніми стосовно групи і спрямовані на зміну соціального оточення її учасників. Тому діяльність цих груп доцільно сегментувати на невеликі, конкретні для кожної підгрупи активістів завдання, дбаючи, щоб усі локальні дії слугували загальним цілям. Модель самокерованої групової роботи репрезентують групи захисту громадянських прав, феміністичні групи, групи захисту людей із функціональними обмеженнями, групи представників сексуальних меншин тощо. У західних країнах окремі групи самодопомоги діють як віртуальна спільнота, тобто сформоване завдяки Інтер-нету соціальне утворення, учасники якого тривалий час беруть участь у публічних дискусіях, виявляючи при цьому свої емоції, створюючи у такий спосіб в кіберпросторі мережу особистих стосунків. Такі групи допомагають людям, які мають доступ до сучасних комп'ютерних технологій, легше знайти собі подібних, налагодити з ними постійні зв'язки, спілкуватися у зручний для себе час. На таких засадах функціонує он-лайн дискусійна група, учасниками якої є хворі на шизофренію, члени їхніх сімей, друзі, а також фахівці з охорони психічного здоров'я. Дискусії зазвичай точаться довкола питань лікування, ліків, дієти. Ідея групи полягає в заохоченні та взаємодопомозі, захисті інтересів своїх учасників. Перша кампанія групи мала на меті захист психічно хворої жінки, заарештованої за те, що вона забула заплатити в місцевому кафе 79 центів за каву. Кампанія розпочалася з повідомлення про інцидент, яке викликало бурхливу реакцію, мобілізувало віртуальну громаду. Хтось запропонував надіслати по 79 центів до того кафе, але згодом виникла ідея надіслати листа до телекомпанії міста, в якому стався цей інцидент. Листа складали й редагували колективно, обговорюючи в Інтер-неті. Його було розміщено на веб-сайті, на якому містилось нагадування, що учасники мають відправити на адресу телестудії такий лист звичайною поштою із вкладеними 79 центами. Усе це зайняло 36 годин. За кілька днів місцева телестудія почала отримувати конверти з листами та монетами, репортаж про подію став «гарячою новиною». А учасники групи відчули задоволення від досягнення мети, усвідомлення своєї здатності впливати на процеси. В Україні самокерована групова робота — відносно нове явище у соціальному житті суспільства. Проте вже можна спостерігати цікаві приклади створення та функціонування груп само- та взаємодопомоги і перетворення частини з них на формальні громадські організації. Найактивніше об'єднуються люди, що живуть з ВІЛ, матері, які мають дітей із функціональними обмеженнями, дорослі люди, котрі мають специфічні захворювання, тощо. Запитання. Завдання 1.Охарактеризуйте ознаки груп самодопомоги. 2.Які чинники впливають на розвиток групи самодопомоги? 3.Чи обов'язково потрібна допомога професіоналів на етапі становлення групи самодопомоги? 4.Як би Ви бачили власну роль як фахівця, якби в соціальнійслужбі Вам доручили координувати діяльність груп самодопомоги, щодіють при цій службі? 5. Складіть план або змоделюйте засідання групи допомоги, наякому обговорюватиметься випадок порушення прав одного з учасників групи (тип груп та проблему оберіть самі). 6. Проаналізуйте основні форми роботи, які використовують групи самодопомоги. 7. Визначте завдання різноманітних груп само- тагвзаємодопо-моги (жінок, які зазнали насильства, молодих родин, у яких народилася дитина з розумовою відсталістю, людей, які живуть із ВІЛ-інфекці-єю, молодих людей із обмеженою мобільністю тощо). 8. Як можна навчати учасників групи самодопомоги навичок ітехнік представництва інтересів? Теми рефератів 1. Самокерована групова робота: переваги та обмеження. 2. Етапи розвитку групи самодопомоги. Роль професіоналів у роботі групи самодопомоги. 3. Форми і методи роботи груп самодопомоги. 4. Перспективи розвитку груп самодопомоги в Україні. Література Афіногенова А. С., Зузак Н. В., Руденко І. К. Попередження насильства в середовищі молоді із розумовою відсталістю / За ред. Стецкова О. В. — К.: Сонячний промінь, 2003. Бойко А., Грига І., Іванова О., Семигіна Т. Методика викладання соціальної роботи та соціальної політики: Посібник для відкритого навчання. — К., 2001. Браун А. Групповая работа в Великобритании // Практика социальной работы / Под ред. К. Ханвея, Т. Фил пота. — К. — Амстердам: Ассоциация психиатров Украины, 1996. Вачков И. Основы технологии группового тренинга. Психотехники: Уч. пособие. — М.: Ось-89, 2000. Введение в психотерапию / Под ред. С. Блоха. — К.: Сфера, 1997. Дума Л. П., Савчук О. М. Тренінг для випускників шкіл-інтерна-тів // Соціальна політика і соціальна робота. — 2002. — № 3, 4. Запобігання домашньому насильству та торгівля жінками: Підручник з проведення тренінгів. — К.: МіпгосК Іпіегпаїіопаї, 2001. Карпенко О. Г. Робота центрів соціально-педагогічної реабілітації та спеціалізованих служб з дітьми, які мають функціональні обмеження // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. — 2003. — № 4. Корнев М. Н., Коваленко А. Б. Соціальна психологія. — К., 1995. Кравченко Р., Кабаченко Н., Васильченко О. Розвиток недержавних організацій соціальної сфери // Соціальна робота в Україні: перші кроки / За ред. Полтавця В. І. — К.: КМ Академія, 2000. Мюллендер О., Уорд Д. Самокерована групова робота. — К. — Амстердам: Асоціація психіатрів України, 1996. Панфілова О. «Живемо з ВІЛ/СНІДом і дякуємо Богу за кожен день нашого життя...» // Соціальна політика і соціальна робота. — 2002. — № 3—4. Роджер Д. А. Как создать группу самопомощи/защиты. — К.: Сфера, 1999. Рудестам К. Групповая психотерапия. — СПб: Питер, 2000. Сидоров В. Н. Теория и практика групповой социальной работы. Уч.-метод. пособие. — Донецк: ДОЦССМ, 2001. — Ч. 1. Исходные концепты групповой социальной работы. Соціальна робота. В 3-х ч. / За ред. Т. Семигіної, І. Григи. — К.: Ки-єво-Могилянська академія, 2004. — Ч. 2. Теорії та методи соціальної роботи. Соціальна робота: Короткий енциклопедичний словник. — К.: УДЦССМ, 2002. Соціальні служби — родині: Розвиток нових підходів в Україні / За ред. І. Григи, Т. Семигіної. — К., 2002. Соціально-психологічна реабілітація людей із залежністю від наркотичних речовин. — К.: Граффіті Груп, 2003. Сушик Н. С. Застосування соціально-психологічного тренінгу в діяльності соціального педагога для корекції агресивної поведінки підлітків // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. — 2003. — № 1. Ялом И. Теория и практика групповой психотерапии. — СПб: Питер, 2000.
Робота в громаді 4.1. Уявлення про громаду і роботу в ній Людям властиво об'єднуватися в певні спільноти, громади, регулярно підтримувати стосунки одне з одним, відчувати свою належність до такої групи, члени якої мають багато спільного в настановах, способі життя і готові до спільних дій. Соціальні працівники впливають на громади й зазнають від них постійного впливу. Для того щоб кваліфіковано втручатися в ситуації, які викликають труднощі в громаді, їм потрібно бути обізнаними із визначенням громади, її різновидами, формальними й неформальними характеристиками її структури, опанувати методи і техніки роботи в громаді. Соціальна робота в громаді як професійна діяльність знайшла відповідне відображення у соціальній політиці багатьох держав і стала одним із найпоширеніших явищ у другій половині XX ст.
Сутність і типологія громад Громада є доволі складним феноменом, у сутності якого представники різних наук (соціології, психології, історії, демографії, соціальної роботи) вбачають значущі для себе аспекти. Здебільшого термін «громада» використовують для позначення особливих форм суспільної взаємо-{ дії. Водночас його вживання означає щось позитивне й 1 цінне в суспільних відносинах, хоч представники різних ідеологій розходяться у розумінні «цінного». У зв'язку з цим тривають наукові дискусії щодо природи громади та її ролі в житті людей. У професійній соціальній роботі цей Термін найчастіше вживають стосовно територіальної громади і громади за інтересами. Територіальна громада — громада, що об'єднує людей, які мешкають в одній географічній місцевості. Саме з належністю груп людей до певної географічної території пов'язане історичне розуміння громади. Такими були, наприклад, етнічні громади у містах, які компактно селилися у визначених для них межах. Громада за інтересами — громада, що об'єднує людей, які мають спільні запити, проблеми, зв'язки і характеристики. До таких громад належать, зокрема, й громади за етнічною ознакою. У сучасному світі вони здебільшого не проживають компактно, однак люди певних національностей відчувають якусь «віртуальну» межу, яка відокремлює одну групу від інших. Американські вчені до громади відносять групи індивідів або сімей, представники яких поділяють певні цінності, мають спільні інтереси, користуються послугами одних і тих самих служб і організацій, живуть в одній місцевості. Інколи у близькому за змістом контексті вживають поняття «локальна соціальна система» — мережа взаємопов'язаних соціальних установ, що охоплюють усі властиві географічній місцевості аспекти соціального життя (сімейного, релігійного, правового тощо). З огляду на те, що чимало людей належать до професійних асоціацій, спілкуються через Інтернет, проймаються у зв'язку з цим відчуттям символічної належності до певного середовища, виокремлюють особисті мережі — системи індивідуальних ділових, міжоробистісних та інших зв'язків, або ведуть мову про індивідуальне членство у множинних громадах. Громади класифікують і за певними формальними ознаками: — кількісним складом (від невеликих соціальних групдо суспільства загалом); — часом існування (від кількох днів до століть); — об'єднуючим критерієм (спільність інтересів, символів, цінностей, які сповідуються їхніми членами); — рівнем згуртованості та організованості (від неформальних груп до об'єднань і партій зі своїми статутами йпрограмами); — характером діяльності (про- чи антисуспільної, пасивно-споглядальної чи активно-перетворювальної, спонтанної чи цілеспрямованої тощо). Більшість людей є одночасно членами територіальних і нетериторіальних громад, маючи особисті* контакти і зв'язки. Оскільки кожній людині притаманне власне уявлення про стосунки і взаємодію з іншими, то розуміння й відчуття ними громади має суттєві відмінності. Громада є не лише певною сукупністю людей, а й ідеальною конструкцією, символом, що втілює їх уявлення про певні форми соціального життя. Ця конструкція соціальна, оскільки ґрунтується на підтримці, одностайності і взаєморозумінні людей, що створює позитивний заряд енергії, цементує соціальні зв'язки. Загалом громаді властиві такі характеристики: — спільна ситуація (члени громади мають спільні ознаки, що пов'язують їх одне з одним: місце проживання (резиденти і нерезиденти територіальної громади), клас, етнічність, релігія та ін.); — мережа взаємовідносин (у громадах реалізовуютьсярізноманітні відносини, не обмежені одним видом діяльності — тільки роботою, тільки політикою або тільки спортом); — колективна дія (члени громади усвідомлюють спільний інтерес, здатні на організацію колективної дії: наприклад, громада будинку може протидіяти упорядкуванню автостоянки замість дитячого майданчика); — сформована ідентичність (людина у громаді отримуєгромадську ідентичність, яку супроводжує певна емоційнавідповідальність, почуття належності до більшої одиниці,лояльність стосовно неї). Усе це свідчить, що термін «громада» охоплює своїм змістом конкретних людей, місця, а також абстрактний досвід, соціальні відносини, прагнення. Значення його — багатогранне й почасти суперечливе. В Україні цей термін не використовують у тому значенні, що у професійній соціальній роботі за кордоном, оскільки за радянських часів людину ідентифікували не з громадою, субкультурою, а з місцем її проживання. Такий підхід суттєво ускладнює сучасне розуміння громади як спільності людей. Нині у багатьох публікаціях із соціальної роботи терміни «громада», «община», «ком'юніті», «спільнота», які |воїм змістом відповідають англійському слову «сотти-|1*у», використовують як синоніми. Водночас інколи Простежується розмежування термінів «громада» (географічне, етнічне утворення) і «спільнота» (об'єднання людей!|з|а певними ознаками, завданнями, наприклад «терапев-|ігична спільнота»). У практичній соціальній роботі ці два І;поняття розглядаються як синоніми. Офіційно в Україні функціонує поняття «територіальна громада» — первинний суб'єкт місцевого самовряду-! вання. Згідно з Конституцією України лише первинні те-' риторіальні громади — жителі адміністративно-територіальних одиниць, тобто поселень або населених пунктів ІІ!.'(сіл, кількох сіл, селищ і міст) — мають право самостійно!; вирішувати питання місцевого значення. Отже, мешканці 'кількох багатоповерхових будинків або мікрорайону в місті, котрі мають спільні інтереси або мають намір здійснити якусь акцію, виявити ініціативу, формально не є громадою. Проте у фаховій соціальній роботі їх вважають громадою. Малопоширеним у науковому й офіційному вжитку є поняття «громада за інтересами». Відповідно небагато прихильників поки що має ідея взаємодопомоги членів громади, що є наслідком виплеканої впродовж десятиріч звички орієнтуватися на державу. Однак поступово в сучасній Україні заявляють про себе громади, які об'єднують людей зі спільними інтересами, потребами, проблемами. На таких засадах вибудовується діяльність громади родин, що виховують дитину з інтелектуальною недостатністю; громади людей, котрі живуть із ВІЛ. Своїми зусиллями вони не тільки привертають увагу до проблем таких людей, а й допомагають багатьом із них витримувати вороже ставлення навколишнього світу. Динамічним є процес становлення в Україні етнічних громад — татарської, єврейської, польської, чеської, грецької, громади ромів, а також виникнення нових — бурятської, в'єтнамської, китайської, афганської. Загалом ідея громади з'явилася у відповідь на проблеми сучасного суспільства, що, на думку вчених, свідчить про децентралізацію управління соціальною сферою, а також про кризу сучасної держави. Національні держави більше не сприймаються як утворення, здатні задовольнити всі потреби своїх громадян. Життя стає індивідуалізо-ванішим, а найважливіші аспекти життєдіяльності людини реалізуються не у великих організаціях, а в малих групах, які найбільше відповідають її конкретним потребам, передусім духовним і пізнавальним. У світі вкорінюється переконання, що роботі централізованих державних установ властивий бюрократизм, низька ефективність. Тому організація діяльності на рівні громади багатьма бачиться прийнятнішою, ефективнішою і менш обтяжливою для державного бюджету. Структура громади На відміну від організації, яка завжди спрямована назовні і має на меті досягнення комерційного, політичного, суспільного успіху, розвиток людських ресурсів, громада спрямована всередину, орієнтована на кожну людину, яка до неї належить, її призначення полягає у поліпшенні якості життя й підвищенні самооцінки, задоволенні повсякденних потреб своїх членів. Усе це зумовлює особливість структури громади, яка має формальні та неформальні характеристики. До формальних характеристик територіальної громади належить інформація щодо розташованих на її території органів місцевої влади, шкіл, релігійних організацій, засобів масової інформації. Важливими є також демографічні показники громади, які дають уявлення про склад населення, рід занять, стан здоров'я, а також інформація щодо її адміністративних меж. Однак ці дані, не будучи підкріпленими неформальною інформацією щодо стосунків і цінностей, є недостатніми для соціальних працівників, котрі реалізують програми в громадах. Неформальні характеристики громади охоплюють інформацію щодо існуючих соціальних угруповань (релігійних, політичних, расових, класових, культурних, суб-культурних та ін.). Вони тісно пов'язані з афективним компонентом почуття належності до громади, тобто з тим, що людям найбільше подобається чи не подобається в їхній громаді. Вивчаючи ці характеристики, передусім звертають увагу на інституції, які мають найбільше влади та впливу, на статус соціальних служб і фахівців із соціальної роботи на рівні комунікації, а також ключові цінності (те, у що вірять члени громади). Плануючи зміни в громаді, соціальні працівники повинні добре знати її структуру і динаміку. Центральними фігурами організації є її власники, керівники, співробітники. У громаді — це мешканці певної території або ті особи, які утворюють конкретну громаду. Для розвитку і використання свого потенціалу місцевій громаді необхідні певні структури й організації. Історично місцеві громади спиралися на громадські збори (форуми) і громадські асоці-! йції, які утворюють у місцевій громаді суспільний простір. Для ефективної соціальної роботи необхідно налагодити співпрацю з цими громадськими асоціаціями, забезпечити розвиток місцевих ініціатив у громаді, щоб суспільний простір сприяв розв'язанню або принаймні обмеженню соціальних проблем і конфліктів. Немало науковців розглядають громаду як об'єднання різного типу колективів або груп. Наприклад, сучасний британський науковець Габріел Чейєн виокремлює у територіальній громаді такі групи: — автономні місцеві групи, які контролюють мешканці певної місцевості; — напівавтономні групи, партнерами яких є мешканці, органи влади, зовнішні структури (національні волонтерські організації, релігійні організації, профспілки, комерційні структури тощо); — керовані ззовні ініціативи, тобто запроваджені зовнішніми структурами і контрольовані місцевою владоюпроекти. Співіснування у структурі громади численних груп, асоціацій, утворень, ініціатив зумовлює дифузність (взає-мопроникненість) лідерства в ній. Тому в її діяльності фігурує не один, а кілька лідерів, які інколи репрезентують різні й навіть протилежні інтереси груп громади. Кожна громада володіє певними ресурсами — фінансовими, матеріальними, адміністративними, духовними, людськими, часовими, природними та ін. Деякі легко можна розпізнати, проаналізувати, оцінити, однак більшість із них належать до неочевидних, прихованих. Наприклад, інституційні ресурси, якими забезпечує громаду та її учасників мережа державних соціальних служб і закладів охорони здоров'я. Ресурси громади часто бувають~Ьб-меженими і невідновлюваними, та й не всі члени громади мають однаковий доступ до них. Ресурси, структура і функції, а також діяльність громади утворюють соціальний капітал. Соціальний капітал — сукупність недержавних, некомерційних суб'єктів соціального життя, їх взаємозв'язки, цінності і норми, а також діяльність, здійснювана ними з власної ініціативи у межах сформованої мережі зв'язків і з дотриманням усталеної системи цінностей і норм. Соціальний капітал є своєрідною єдністю культури і структур, які діють у межах громад. Він включає в себе норми взаємин (довіра, толерантність) і мережі громадської залученості (участь людей у спілках, об'єднаннях). Взаємопідсилюючи один одного, ці два аспекти соціального капіталу роблять людей здатними до солідарних дій, кооперації зусиль і взаємодопомоги. Внаслідок цього люди набувають схильності добровільно підкорятися правовим нормам і утворюють сприятливе соціальне середовище для функціонування демократичних інститутів. Тому цілком слушними можна вважай міркування сучасного італійського вченого Роберта Патнема про те, що життя в громаді,, яка володіє великим фондом соціального капіталу, є значно легшим, ніж життя у громаді із незначним соціальним капіталом. Основними елементами розбудови соціального капіталу є розуміння розвитку громади, довіра до її членів, впевненість, компетентність, конструктивна критика зусиль. Інші елементи пов'язані з реалізацією програм у громаді, спілкуванням між її членами, управлінням конфліктними ситуаціями, врахуванням місцевого контексту. Із соціальним капіталом пов'язують ідею колективного наснаження (імпаурменту) — розвитку в спільній діяльності почуття належності до громади, яке зміцнює відчуття безпеки й актуалізує взаємні зобов'язання. Ключовим моментом у колективному наснаженні є допомога людям в усвідомленні того, що завдяки спільним діям вони розв'яжуть не тільки чиїсь, а й власні проблеми. Для цього соціальні служби, соціальні працівники повинні залучати людей до прийняття колективних рішень, розвивати в них нові навички; прищеплювати їм упевненість у здатності громади знайти потрібні ресурси і змінити життя на краще. Усе це свідчить про те, що багато соціальних проблем розв'язуються завдяки функціонуванню соціального капіталу та інших ресурсів громади. Оскільки в Україні свого часу було поруйновано традиції взаємодопомоги, соціальної довіри і взаємоконтролю, самоврядування у сучасних громадах мало спирається на ініціативу мешканців, використовує переважно державно-адміністративні важелі управління. Тому органи місцевого самоврядування часто недооцінюються мешканцями громади.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 1041; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.188.245.152 (0.011 с.) |