Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Гуманістична і екзистенційна моделі соціальної роботиСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Гуманістичний і екзистенційний напрями у психології набули розвитку у другій половині XX ст. Іноді узагальне-Во їх називають «вершинною» психологією, протиставля-К>чи «глибинній» психології, представники якої вважа-*эть, що індивідуальні якості, поведінка особистості зумовлені біологічно (спадковістю) і досвідом дитинства. Гуманістична модель соціальної роботи. Ґрунтується вона на ідеях гуманістичної психології, яка, протиставивши себе психоаналізу і біхевіоризму як третя сила, розглядає людину як унікальну, самодостатню, самоцінну і самодетерміновану систему, орієнтує на цілісне вивчення особистості. Гуманістична модель соціальної роботи — модель соціальної роботи, спрямована на пробудження резервів особистості людини, її сил добра, психічного здоров'я і бажання до самовдосконалення. Одним із її засновників є американський психолог Карл-ЗРенсом Роджерс (1902—1987), який був переконаний, що кожна людина здатна до самовдосконалення. За його словами, кожний «індивід існує у світі досвіду, що постійно змінюється», і є центром цього досвіду. Тому тільки він може найкраще орієнтуватися у власному досвіді, використовувати його для самого розвитку, якщо виявиться здатним усвідомлювати (символізувати) його без будь-яких винятків. Перешкоджають усвідомленню власного досвіду відмінності між самістю — реальним, організмічним Я і Я'Концепцією — уявленням людини про себе, яке формується у процесі її взаємодії із зовнішнім світом. Спираючись на Я-концепцію, людина може прагнути певних переживань або уникати їх з метою задоволення своїх хибних, інтеріоризованих зовні, а не реальних потреб. Задоволення своїм життям настає, якщо її Я-концепція є подібною до Я-реальності (самості). Якщо вони суперечать одна одній, це свідчить про неконгруентність (невідповідність) уявлень людини про себе її актуальному досвіду. Вона не сприймає себе такою, якою є, не вважає себе безумовно цінною, а прагне досягти відповідності певним зовнішнім стандартам, втрачаючи при цьому зв'язок із своїм реальним Я. У зв'язку з цим метою запропонованої К.-Р. Роджерсом особистісно центрованої терапії є актуалізація особистості — досягнення конгруентності (відповідності) аспектів реального, ор-ганізмічного Я і Я-концепції. Саме конгруентність, на думку вченого, є найважливішим аспектом людських стосунків. Представники гуманістичної психології у своїх міркуваннях виходять із уявлень про гіпотетичну цілком актуалізовану особистість. К.-Р. Роджерс називав її «цілком функціональною особистістю», «особистістю у процесі», чия поведінка весь час змінюється, а тому буде адекватною будь-якій новій ситуації. Така особистість відкрита власному досвіду, здатна до творчої адаптації й унікальної поведінки, спирається у своїй життєдіяльності на власне «організмічне оцінювання» і гармонійні стосунки з іншими, їй властиві прийняття інших і самосприйняття. -*" Співвітчизник К.-Р. Роджера психолог Абрахам Мас-лоу (1908—1970) головну роль відводив творчому началу, самоактуалізації особистості, вважаючи їх важливими передумовами її єднання із соціумом. Основною потребою (вершиною потреб) людини, на його погляд, є прагнення до самоактуалізації, тобто цілковитого використання талантів, здібностей, можливостей, вибору рішення на користь розвитку кожної можливості. Це прагнення стає актуальним після задоволення первинних потреб. Самоактуалізо-вана особистість, за Маслоу, є звичайною людиною, у якої нічого не відняли, їй притаманні ефективне сприйняття реальності, себе та інших, спонтанність, простота, автономія, глибокі міжособистісні стосунки, демократичність, досвід вищих станів свідомості, творчість, філософське почуття гумору тощо. Мотивація до самоактуалізації є слабшою, ніж фізіологічні потреби (потреби у безпеці, любові, повазі), їй можуть перешкоджати минулий досвід, соціальні впливи і внутрішні захисти. Однак людині під силу долати ці перешкоди на шляху до самоактуалізації, якщо вона навчиться узгоджувати свої дії зі своєю внутрішньою природою, відповідати за свої вчинки, робити кращі для себе життєві вибори, розвивати свої таланти і можливості, приймати пік-пере-живання, виявляти свої «захисти» і відмовлятися від них. Гуманістична психологія загалом спрямована на дослідження здорової особистості, якою зазвичай прагне і може бути кожна людина, якщо матиме належні умови для свого життя і буде вбережена від тиску несприятливих зовнішніх обставин і переживання складних внутрішніх проблем. У цьому полягає соціальна спрямованість гуманістичної психології, яка виступає за створення соціальних умов, які б найповніше відповідали природі, призначенню людини, особливостям її буття. Реалізація цієї спрямованості є передумовою процвітання суспільства, оскільки воно об'єднує здорових, сильних, розумове повноцінних особистостей. А його поступ, за словами А. Маслоу, відбувається передусім за рахунок задоволення гуманітарних проблем. Суттєво збагатили гуманістичну психологію спостереження, міркування і висновки американського психолога фредеріка Перлза (1983—1970), який, осмисливши свій досвід як психоаналітика і психотерапевта, обґрунтував концепцію гештальттерапії, вважаючи її екзистенційной) (спрямованою на внутрішнє буття людини) терапією, а зустріч консультанта з клієнтом — екзистенційною зустріччю. У своїх міркуваннях Ф. Перлз виходив із холістичного (грец. Ьоіоз — ціле) уявлення про людину, сутність якої не зводиться до суми її частин, якостей, здібностей. Понятійним і концептуальним ядром гештальтпсихології, а відповідно і гештальттерапії є гештальт (нім. СезіаН; — цілісна форма, структура) — цілісний образ людини, конфігурація її відносин зі світом, її світосприйняття. Оскільки всі контакти людини відбуваються на межі організму і середовища, тому і всі психологічні події її життя, а також невротичні порушення відбуваються на цій межі. Основними типами таких порушень є: а) інтроекція — цілковите поглинання зовнішніх впливів без їх усвідомлення; б) проекція — перенесення частини себе, яка не приймається, на інший об'єкт; в) злиття — нерозрізнення себе із зовнішнім об'єктом; г) ретрофлексія — спрямування на себе імпульсів, адресованих іншим. Метою гештальттерапії є зупинення постійної потреби клієнта в підтримці суспільного оточення, актуалізація його особистісних сил, налагодження його самодостатнього життя. З цією метою використовують такі техніки, як усвідомлення власних почуттів і переживань «тут і тепер», різні форми фантазування, візуалізації, «гарячий» і «дорожній» стілець. Ідеї гуманістичної психології суттєво збагатили теорію, принципи соціальної роботи, однак їх невисока технологічність обмежує практичне їх використання. Загалом гуманістична модель соціальної роботи зосереджена на розкритті, актуалізації, включенні резервів, сил добра; ~^»~юото--осоилиятетто "цієї моделі є недирёкnивний підхід до розв'язання проблем клієнтів. Соціальний працівник у процесі спілкування має донести до клієнта, що розуміння себе, власних проблем можливе тільки через розуміння ставлення до інших. Важливо переконати клієнта в тому, що кожна людина повинна знайти своє призначення в житті, допомогти йому визначитися з відповідною стратегією дій. Маючи на меті змінити життєві, соціальні позиції клієнта, він відповідно вибудовує особисті стосунки з ним. Соціальні працівники, які дотримуються принципів цієї моделі, перебирають на себе допоміжну роль, відводячи клієнтам ролі активних творців свого життя, стиль якого може бути обмежений тільки фізичними або соціальними чинниками. У стосунках з клієнтом вони намагаються насамперед виявити позитивне ставлення до нього, співпереживання, щире прагнення подолати його проблеми, але не шляхом порад та рекомендацій, а полегшенням вияву власних думок і почуттів клієнта. Ефективними при цьому є заснована на емпатії, агар-тнерському стилі стосунків техніка активного слухання, переповідання, пошук глибшого сенсу, відображення значень і почуттів, виявлених клієнтом під час консультування. Ключовим інструментом соціального працівника за цієї моделі соціальної роботи є використання ресурсів своєї особистості у налагодженні партнерських відносин з клієнтом, досягненні спільної мети. Гуманістичну модель використовують також і в груповій роботі. Як правило, такі групи створюють для формування і реалізації демократичної системи взаємної допомоги. З цією метою учасники групи розробляють норми поведінки, разом визначають цілі групи, дбають, щоб кожен відчув себе частиною групи, міг висловитися і бути почутим. Завдання соціального працівника полягає в допомозі членам групи висловлюватися й реалізовувати («актуалі-зовувати») їхню мету. Важливою є і роль його як моделі (зразка) культури висловлювання почуттів, для чого він повинен володіти техніками саморозкриття, надання зворотного зв'язку, використання принципу «тут і тепер». Соціальний працівник має допомагати членам групи, які відчувають дискомфорт, висловлювати свої почуття, пояснювати процеси в групі, тобто бути ефективним фасиліта-тором — чинником, який сприяє підвищенню продуктивності діяльності індивіда. Як правило, це відбувається внаслідок реальної або уявлюваної присутності іншої людини або групи людей, які не втручаються в діяльність інго діями. У соціальній роботі фасилітація полегшує 1*1_ самовияв, самореалізацію особистості. ІШІ'Т -І-Гуманістична теорія придатна для використання у соціальній роботі зі всіма групами клієнтів, проте кращих результатів досягають у роботі з клієнтами, які не мають серйозних порушень, оскільки методика концентрації ем-яатичної уваги на клієнтові породжує його сильні емоцій-• "•/< Ж переживання, що вимагає наявності у нього певної сили Ш Висока ефективність цієї моделі продемонстрована у со-"ціальній роботі з етнічними групами, які вимушено змінили місце проживання, відчувають, що їхнє сприйняття сві-їу не відповідає новому соціальному оточенню. Цю модель можна використовувати і в роботі з групами ризику. Гуманістичні ідеї прислужилися підвищенню ефективності соціальної роботи у громаді, ними послуговуються представники соціально-політичних рухів. Значущість їх для соціальної роботи обумовлена тим, що вони є гуманними за своєю суттю, орієнтованими на розуміння людини як цілісної особистості, включення її внутрішніх ресурсів у налагодження свого життя, подоланні проблем. Екзистенційна модель соціальної роботи. Ідеї і підходи екзистенційної моделі визріли у процесі осмислення філософії екзистенціалізму (лат. ехізіепііа — існування) — ірраціонального вчення, яке зосереджується на пізнанні існування людини, як правило, у ситуаціях боротьби, страждання, смерті. Ці ідеї збагатили новим баченням особливостей життя, проблем, внутрішнього світу представників соціальне вразливих верств населення. У філософію це поняття запровадив датський мислитель Сьорен К'єркегор (1813—1855), якого разом із німецьким мислителем Фрідріхом Ніцше (1894—1990) вважають основоположниками ірраціоналізму (лат. іггаМопаїіа — несвідомий, нерозумовий) — вчення, згідно з яким основою світу є воля, інстинкт, а джерелом пізнання — інтуїція, чуття. На становлення екзистенційної філософії вплинула і обґрунтована німецьким філософом Едмундом Гуссерлем (1859—1938) феноменологія (грец. рпаіпотепоп — те, що з'являється) — вчення про духовну цінність свідомості, яка не залежить від її реального існування і чуттєвого досвіду. Екзистенціалізм виник напередодні Першої світової війни в Росії (Л. Шестов, М. Бердяев), поширився у міжвоєнний період у Німеччині (К. Ясперс, М. Хайдеггер), особливого розвитку набув після Другої світової війни у Франції (Ж.-П. Сартр, Г. Марсель). Увага екзистенціалістів зосереджена на людині як джерелі існування всього сущого. Вони стверджують, що перш ніж пізнавати, людина повинна бути у світі. Буття людини завжди спроектоване у майбутнє, пов'язане з необхідністю вибирати між різними проектами майбутнього. Саме у можливості такого вибору полягає її свобода. Водночас ідеї екзистенціалізму відображали певні суспільні сумніви в тому, що світ прагне добра і є гуманним за своєю природою. Тому людина живе в байдужому до неї світі, і тільки вона відповідальна за свої вибори та існування. Основними проявами людської екзистенції (існування) є турбота, страх, рішучість, совість, любов. Людина одинока у своєму бутті, і ця одинокість породжує у ній стан страху, який може відкрити їй суть &ут- тя і привести її до свободи. Представники екзистенціалізму вважають, що розсудок людини непридатний для пізнання істини. Це означає, що пересічна людина мислить не абстрактно, системно, а екзистенційно — через своє буття. У такому мисленні задія-ні її почуття, бажання, передчуття, тривоги, досвід, сподівання, потреби і турботи, що дає змогу пізнати істину. Головним принципом людського існування з позицій екзистенціалізму є «буття-у-світі», у центрі якого — людина, що, переживши жахіття двох світових воєн, набула особливої реалістичності, ворожої налаштованості до всіх ідеологій. Сил її вистачає лише на те, щоб існувати, вона переслідує єдину мету — справитися з непростими випробуваннями своєї долі. Екзистенційна психотерапія, на відміну від психоаналітичної, зосереджується на конфлікті індивіда з конечними данностями (об'єктивними реальностями) його існування, що викликають у нього занепокоєння (екзис-тенційну тривогу): свобода, ізоляція, безглуздя, смерть. Фундаментальними конфліктами, які вони провокують, є: конфлікт між усвідомленням власної смертності і бажанням бути; між усвідомленням порожнечі навколо і потребою в основі та закоріненні свого буття, між усвідомленою абсолютною ізоляцією і потребою в контактах, належності; між потребою людей у сенсі свого буття і байдужим світом, в якому немає ніякого сенсу. Як стверджує американський психотерапевт Ірвін Ялом (нар. 1931), екзис-тенційні проблеми людини породжуються її намаганнями захиститися від усвідомлення конечних данностей, уникнути зустрічі з ними. Наприклад, типовим захистом від страху смерті може бути віра у власну невразливість, існування спасителя, хоч справжнє подолання цього конфлікту гає у більшій наповненості і вищій якості власного еівиття перед неминучістю смерті. 1 Екзистенційна модель соціальної роботи — модель, яка передбачає допомогу у розкритті й усуненні страху перед усвідомленням конечних даностей існування, а також у встановленні контролю над власним життям, подоланні екзистенційних тривог шляхом налагодження близьких стосунків, пошуку сенсу життя та ін. Позиція екзистенційного консультанта має бути партнерською, оскільки він як людина теж стикається з аналогічними тривогами існування. Його право на консультування обумовлене тим, що він є більш зрілою особистістю і може ділитися з клієнтом власним досвідом. Його стосунки з клієнтом мають бути щирими, правдивими, відданими. Залежно від особливостей бачення суті особистості і її екзистенційних проблем теоретики і практики визначали акцепти психотерапії. Наприклад, американський психо-дог-консультант Ролло Мей (1909—1994), вважаючи основними складовими особистості свободу, індивідуальність, соціальну інтегрованість, глибину релігійності, з їх розвитком пов'язував основні цілі консультування. Оскільки свобода є головним принципом існування особистості, то консультант повинен підвести клієнта до усвідомлення і прийняття відповідальності за власні вчинки і результати свого життя. Своєї індивідуальності (істинного Я) людина може досягти, узгодивши свою свідомість з різними рівнями підсвідомості, які містять досвід дитинства, колективну свідомість і те джерело розуму, що є невід'ємною частиною Всесвіту. У зв'язку з цим консультант має допомогти клієнтові набути своє істинне Я і віднайти в собі мужність стати цим Я. Соціальна інтегрованість, яка ґрунтується на колективному підсвідомому, допомагає людині у приборканні «егоїстичної стихії», налагодженні стосунків із сусідами, реалізації власної індивідуальності. У цьому сенсі консультант покликаний допомогти клієнтові прийняти на себе соціальну відповідальність,; набратися мужності, що є передумовою його звільнення від почуття меншовартості; спрямувати свої прагнення в соціальне корисне русло. Релігійність як джерело духовності створює внутрішнє напруження особистості (почуття провини у зв'язку з недосконалістю й недостатньою гуманністю світу). Це почуття, на відміну від патологічної (невротичної) провини, не може бути знятим під час психотерапії, оскільки воно відображає усвідомлення відмінності між тим, якими є певні феномени, сутності, і якими вони мають бути. Людина живе, усвідомлюючи біологічну і духовну сторони буття, тому вона має весь час підтримувати внутрішній напружений зв'язок між двома протилежними (необумовленою та обумовленою) сторонами світу. З огляду на це консультант повинен допомогти клієнтові звільнитися від патологічного почуття провини і водночас навчити його гідно прийняти і зробити усталеною духовну напругу, притаманну природі людини. Один із фундаторів екзистенційної психотерапії австрійський психолог і психіатр Віктор-Еміль Франкл (1905—1997) вважав, що сучасна людина переживає не сексуальні фрустрації (лат. Ігизігаііо — обман, руйнування планів), як це обстоював 3. Фройд, а екзистенційні, найважливішою з яких є дефіцит сенсу життя. Відсутність смислу породжує стан «екзистенційного вакууму», а відповідно посилює прагнення людини набути сенсу, породжує фрустрацію, якщо це прагнення залишається нереалізованим. Полемізуючи з деякими положеннями психоаналізу 3. Фройда і екзистенційної філософії французького мислителя Жана-Поля Сартра (1905—1980), який абсолютизував свободу людини, вважав її невід'ємною складовою людського існування, мало переймаючись проблемами її соціально-політичної свободи, В.-Е. Франкл наголошував, що «смисли не є просто виразом самості людини, вони є чимось значно більшим, ніж проекція самості. Смисли знаходяться, а не придумуються». Рушійною силою поведінки і розвитку особистості він вважав пошук логосу (сенсу життя), який людина має здійснювати за власною потребою. Людина не обирає смисл свого існування, а швидше виявляє, знаходить його за допомогою совісті. Кожна людина, за твердженням В.-Е. Франкла, незалежно від статі, віку, соціального статусу, професії, релігійних переконань, відповідальна за реалізацію власного унікального смислу життя. Смислу не можна навчити, однак його можна усвідомити. У концепції особистості В.-Е. Франкла домінує положення, що для людини важливо не стільки те, що з нею трапилось, скільки її ціннісне ставлення до цього. Найвідчутніше впливають на життя людини творчі цінності, цінності переживань, цінності стосунків. Свій метод втручання В.-Е. Франкл називав логотера-пією — терапією за допомогою сенсу. Основне завдання її полягає у допомозі людині знайти сенс і мету життя задля подолання сумнівів і відчаю. Важлива роль при цьому належить формуванню уявлень про майбутнє. Це допомагає задіяти механізм поведінки людини, відновити становлення її життєвих стратегій. Особливої уваги потребує і розгляд специфіки поведінки клієнта у первинних щодо нього групах (наприклад, сім'ї) і безпосередньому оточенні. Саме там, з точки зору екзистенційного підходу, криються причини, які породжують кризи. Часто логотерапія спрямована на допомогу клієнтам в дерефлексії (англ. геїїесі; — розмірковувати) — звуженні розмірковування над негативним значенням подій і модифікації основних настанов — розкритті нових цінностей, які перебувають поза їхнім слабким Я; заохоченні до роздумів над іншими справами, а не над проблемою, яка допікає; у пошуку альтернативного позитивного значення проблематичної події. Екзистенційна фрустрація, яка виникає через неможливість задовольнити потяг до сенсу життя, може спричинити пов'язаний з духовним ядром особистості нусогенний (грец. пив — розум, думка) невроз (термін В. Франкла: невротична симптенатива через докори сумління, ціннісні конфлікти, екзистенційний вакуум). Вона є передумовою багатьох розладів: депресії, правопорушень, алкоголізму, наркоманії, агресивності, морального занепаду, з якими часто доводиться мати справу соціальним працівникам.:з Одним із прикладів використання екзистенційної моделі у соціальній роботі є бібліотерапія — розділ психотерапії, який з допомогою спеціально дібраної літератури ' (переважно художньої) надає лікувальну і профілактичну.допомогу людям із соматичними (тілесними) і психічними захворюваннями. Метою бібліотерапії є підвищення самоусвідомлення через звернення клієнта до себе, дослідження власних психологічних станів, емоційних реакцій, які виникають у зв'язку з читанням. Як правило, свідомість людини вихоплює з дійсності, яка її оточує, те, що хвилює її, і фокусується на цьому. Цей метод сприяє розкриттю ціннісних орієнтацій клієнта, відкриває його світобачення і робить його (світобачення) усвідомлюваним, «зрозумілим» йому з усіма «викривленнями» і «помилками», що сприяє подальшій корекційній роботі. За спостереженнями фахівців, прослуховування різних життєвих ситуацій, ототожнення себе з героями художніх творів, обговорення власних психологічних проблем в середовищі за одночасної підтримки учасників групи, психотерапевта сприяє глибшому усвідомленню клієнтом себе. Використання екзистенційного підходу в соціальній роботі передбачає спільну діяльність соціального працівника, клієнта і значущих для нього осіб щодо вивчення і розуміння проблеми. Головними у такому лікуванні є ключові для клієнта відносини, їх зміцнення і відновлення, а також допомога у побудові нових важливих взаємовідносин. Під час аналізу проблемної ситуації екзистенційний підхід вимагає передусім зважати на те, як саме клієнт сприймає та інтерпретує свої уявлення про навколишній світ, оцінює свій соціальний статус тощо. Філософія екзистенціалізму виходить з того, що буття людини є інтерпретацією її минулого, а те, як вона діє в ім'я майбутнього, інтерпретує його, надає значення її життю. Ці екзистенційні твердження взяті за основу допомоги людям похилого віку, котрі зазвичай переживають зміну стилю життя після виходу на пенсію, втрату друзів і соціальних мереж, обмеження власної свободи, а коли потрапляють до резидентного закладу — звичного життєвого стану. З певного віку в структурі їхніх переживань домінують мотиви наближення смерті. Тому в екзистенційному ПІД1 ході розрізняють послуги (догляд) для людей похилого віку і психологічну роботу з ними, спрямовану на пошуки нового сенсу й надання значення минулому життю. Екзистенціалізм поділяє екзистенцію на «буття в собі» (існування) і «буття для себе» (свідоме існування, яке може проявлятися тільки стосовно інших). З огляду на це у соціальній роботі, яка сповідує екзистенційний підхід, перевагу надають роботі із сім'єю, рідше — групою. Дуже рідко вони вдаються до індивідуальної роботи. І навіть якщо постає необхідність працювати в такому режимі, вони акцентують увагу на взаємовідносинах клієнта з іншими людьми в його повсякденному житті. Отже, індивідуальна і групова робота за екзистенційного підходу спрямовані на оптимізацію повсякденних взаємовідносин людини з іншими людьми. Для екзистенціалізму важливі самодисципліна особи, її зобов'язання щодо солідарності. Тому соціальні працівники намагаються допомогти клієнтам у перебиранні на себе відповідальності бодай у якійсь одній обмеженій сфері. Досягнувши цього, необхідно сприяти осягненню значущої відповідальності (наприклад, за досягнення солідарності в родині). Обмеження у використанні гуманістично-екзистенцій-ної моделі зумовлені недостатньою прозорістю процедур допомоги, труднощами у формулюванні цілей і зрозумілих пояснень щодо поведінки клієнтів, відсутністю об'єктивних показників ефективності реалізовуваних технік. Найефективніша ця модель у роботі з добровільними і вмотивованими клієнтами. Недоцільною вона є в соціальних службах, які надають перевагу контролюючим, бюрократичним функціям. Адже для гуманістично-екзистенцій-них технологій важливо включити внутрішні ресурси особистості, допомагаючи побачити сенс минулого І теперішнього життя, а також нові смисли в майбутньому. Ідеї й методи гуманістичної психології активно використовуються і в Україні: діють асоціації клієнтцентрова-ної та гештальттерапії, регулярно відбуваються тренінги з навчання цим методам. Соціальні працівники використовують ці підходи в груповій та індивідуальній роботі з різними групами клієнтів, оскільки вони сприяють реалізації засадничих цінностей соціальної роботи. Загалом психологічні моделі допомагають повніше, глибше сприймати клієнта соціальної роботи, налагоджувати з ним довірливі, взаємозацікавлені ділові відносини, розвивати його психологічну здатність до розв'язання власних життєвих конфліктів, оптимістичного бачення свого майбутнього. Запитання. Завдання 1.У чому полягають основні засади психодинамічного підходу? 2. Охарактеризуйте основні психоаналітичні техніки роботи з клієнтами. 3.Як можна застосовувати психодинамічний підхід у соціальній роботі? 4.Чим різняться принципи класичного і оперантного обумовлювання? 5.У чому полягають основні засади теорії соціального научіння { 6.Розкрийте особливості когнітивного підходу до вивчення і корекції поведінки клієнта. 7.Охарактеризуйте основні принципи когнітивно-біхевюрист-ського підходу в соціальній роботі. _ 8.Проаналізуйте теоретичні засади гуманістично-екзистенційноїмоделі соціальної роботи. 9. Розкрийте суть понять «самість» і «Я-концепція» в клієнтцентро-ваній терапії і їх цінність для соціальної роботи. ; 10. Чому в сучасній соціальній роботі часто вдаються до використання логотерапії? Теми рефератів 1.Структура психіки за 3. Фройдом. 2.Психоаналіз: історія та сучасні напрями. 3.Теорія соціального научіння та ЇЇ можливе використання в соціальній роботі. 4.Можливості використання в соціальній роботі когнітивно-біхе- віористських технік. 5. Особливості клієнтцентрованого підходу.
1.3. Соціологічні моделі соціальної роботи Соціологічні теорії і моделі соціальної роботи беруть до уваги не лише соціальну поведінку індивіда, а й те, що він завжди є частиною групи чи організації, живе в певному суспільстві, постійно зазнає його впливів, а його проблеми часто зумовлені саме належністю до груп, інститутів, культури тощо або їх відсутністю. Такий підхід відкриває нові можливості для соціальної роботи, привертає її увагу до необхідності зміни усталених інститутів, чинного законодавства, відносин між різноманітними групами в суспільстві і всередині них, створення нових організацій і структур, які б допомагали розв'язувати проблеми клієнта. Найпоширенішими у практиці соціальної роботи є моделі, що ґрунтуються на системній, екологічній, рольовій і радикальній теоріях.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 1342; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.141.32.53 (0.011 с.) |