Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Вікові особливості чеснотливого християнського життяСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Вказані три сторони чеснотливості, як видно з їхніх властивостей, знаходяться у безперервному зв’язку і взаємодії. Вихідним початком усього є ревність за християнським життям, зміцнювана благодаттю в таїнстві хрещення чи покаяння. Ревність, як внутрішній вогонь, безперестанно приводить наші сили в рух до чеснотливості. Вона ж через безперервний рух добрих справ насаджує в дусі і серці людини і добрі схильності. Надійність і міцність християнського життя полягає в цих добрих схильностях нашої душі. Слід докладати наполегливість, праці і неослабленої турботи, поки вони не ствердяться, не зміцняться в душі. Дерево, посаджене нещодавно, можна легко вирвати, а щоб вирвати вкорінене, необхідно неабиякі зусилля. Так і добрі схильності, які на початку доброго життя, ненадійні, мінливі, нестійкі, тим більше зміцнюються, глибше вкорінюються в серці, чим більше людина перебуває у відповідних ним добрих ділах. З часом і ці добрі схильності, перетворюються немовби на природні. З прищепленням у серці добрих схильності виганяються від нього злі, і душа дедалі більше і більше стає чистою. На цій підставі можна розрізняти різні стани чеснотливого християнина, різні вікові особливості його духовного життя. В слові Божому ці вікові особливості позначаються за аналогією з природним віком, от – як; дитячий, юнацький, чоловічий чи досконалий. (1 Ін. 2, 12 – 14; Євр. 6, 13 – 14). І в св. отців вказуються також три ступені духовного зростання: початкові, зростаючі і досконалі, чи ступені навернення, очищення і освячення1. Тут можна вказати тільки на деякі риси кожної з указаних вікових груп, спираючись на слово Боже та отцівські твори. ДИТЯЧИЙ ВІК. До нього належать ті, котрі тільки починають християнське життя. Про цей вік апостол Іоанн говорить: «пишу вам, діти, тому що прощені вам гріхи задля імені Його (Ісуса Христа)» і ще: «пишу вам діти, тому що, ви пізнали Отця». (1 Ін. 2, 12, 13). Дитячий вік (духовний) триває від початку християнського життя, від навернення до утворення внутрішнього і зовнішнього порядку цього життя і правил християнської діяльності. Тут треба, наприклад, встановити як дитина поводиться у зовнішньому порядку життя, в різних випадках, з різними особами, так щоб і цих стосунків не розладнувати і разом з тим не гасити життєдіяльності духу. Так само і стосовно внутрішньої боротьби з помислами і пристрастями треба знайти шляхи найбільш успішного їх поборення. Все це буває не одразу, з усілякими відхиленнями, пошуками, тому що для цього віку, як і природно – дитячому, властиві нетвердість, незрілість, дитячі міркування. Тому молодим пропонуються спочатку початкові слова Божі, Словесне молоко, а не тверда пожива, початки вчення Христового, аби вони поступово зростали на спасіння (Євр. 5, 12–13; 6, 1; 1 Петро 2, 3). Однак, молодим духом у духовному житті апостол Іоанн відносить прощення гріхів задля імені Христового і пізнання Отця (1 Ін. 2, 13–14). Пізнання в Бозі саме Отця, а не грізного Владики, риса дуже характерна для цього віку. Живе відчуття любові Отця Небесного в усвідомленні слабкості сил і недосвідченості духовного життя – ось риса дитячого періоду духовного життя. Цілковита віра в Небесного Отця і живе керівництво Святої Церкви складає невід’ємну рису і духовного дитинства. Дітям прищеплюється те, що називається дитячою невинністю. Це й же стан притаманний і духовному дитинству, оскільки людині в таїнстві хрещення і покаяння подається прощення гріхів задля імені Спасителя. У св. Іоанна Ліствичника містяться приписи для цих початківців, переважно тілесні подвиги: піст, праця, пильнування, мовчання, покаяння, сльози та інше.1 ЮНАЦЬКИЙ ВІК. Це час боротьби і подвигу над викоріненням пристрастей і насадження добрих схильностей. Про цей вік говорить ап. Іоанн: «Я написав вам юнаки, тому що ви сильні і слово Боже перебуває у вас, і ви перемогли Лукавого» (1 Ін. 2, 14). Коли форми і порядок життя установилися, починається остаточне вигнання зла з себе, насадження і вкорінення добра. Це не означає, що зло допускалося, але тепер воно виганяється, так би мовити, систематично, невпинно. Як у природньому житті юнакові належить здобувати освіту, формувати себе, так і в духовному Слово Боже, прийняте раніше з дитячою простотою, тепер засвоюється органічно, передає лагідність у житті, робить не тільки слухачем, але й творцем слова. Господь Ісус Христос для таких, хто перебуває в цьому духовно – зростаючому віці, вселяється в їхнє серце. У тих, хто зростає в духовному житті, характерним є почуття сили в Богові. «Все можу завдяки Господові, Який зміцнює мене». Природний юнак живе надіями, енергія у нього невтомна, боротьба із злом сягає героїзму, так і юнацькому віку в духовному відношенні притаманні мужність у духовній боротьбі, безсумнівна надія на досягнення досконалості й отримання вічних благ. У св. Іоанна Ліствичника для цього духовного віку переважно додаються духовні подвиги: нечестолюбство, негнівливість, добра надія, лагідна порада, непорочна молитва, негрошолюбство2 ЧОЛОВІЧИЙ ВІК. Це такий стан духовного життя, коли християнин шляхом тривалого подвигу долає з поміччю Божою гріховні пристрасті і пороки, і досягає тих чи тих вищих ступенів християнської досконалості. Про цей вік говорить апостол: «Пишу, вам, батьки, тому що ви пізнали суд Його від початку, пізнали Безпочаткового». Природним мужам властиві мужність, твердість, непохитність, досвідченість і цілковитий розвиток сил. Духовна досвідченість і мудрість засвоюються словом Божим і досконалими людьми, які сягли відповідним чином Христового віку, їм властива тверда пожива (Євр. 5, 14). Їхні почуття привчені розрізняти зло і добро. Із спонук їм найбільш властиві любов. Їхнє значення переважно досвідне і практичне, але їм же властиве і вище пізнання,теоретично споглядальне. Їм відкриваються потаємні властивості Безпочаткового. (1 Ін. 2, 13, 14). Таким досконалим значенням володів улюблений учень Христовий. Але це найвище Богознання означає розп’яття тіла з пристрастями і похотями чи моральну чистоту, – як говорить св. Іоанн Ліствичник! Завдяки найдосконалішим знанням, умоглядним і досвідним, духовні мужі здатні керувати і вести й інших до єдності віри і пізнання Сина Божого і тому й називаються отцями. Відносно зростання і досконалості в духовному житті слід відмітити, що їм незмога окреслити меж, бо християнам поставлено на меті бути досконалими як Отець Небесний є досконалий. (Мф. 5, 48). Можливі ж на землі ступені моральної досконалості вищими можна назвати тільки відносно, тому що на землі нема остаточної чистоти і зрілості, і не виключається можливість падіння. Тому ап. Павло заповідує: «Хто думає, що він стоїть, нехай бережеться, щоб не впасти». (1 Кор. 10, 12). Св. Макарій Великий свідчить, що і досконалі не перебувають на одній ступені і що навіть їм незмога перебувати завжди у вищих ступенях, через те, що наша тлінна природа не переносить цього[11]».
Запитання до теми: 1. Що таке чеснотливість і що таке гріх? 2. Які притаманні риси чеснотливості? 3. Який зв’язок існує між: турботою про хороше християнське життя і про хороший нахил душі? Проблемні питання: 1. В якому зв’язку знаходиться чеснотливість з хорошим вчинком? 2. Які відмітні ознаки чеснотливості кожної з вікових (дитячого, юнацького та чоловічого) груп? Який взаємозв’язок між ними? Список запропонованої літератури: Еп. Феофан. Начертание христианского нравоучения. М. 1896. Проф. М. Олесницкий. Нравственное Богословие. Проф. прот. И.Стеллецкий. Опыт нравственного православного Богословия. Гріх. Його властивість і види
Гріх, як і чеснотливість, можна розглядати в трьох видах вияву: як грішна справа, як гріховна схильність чи пристрасть і як загальний гріховний стан душі. Також грішне життя людини має свої вікові особливості, подібно до того, як і чеснотлива.
Гріх, як грішне діло Що таке гріх? Гріх є злочин (порушення) заповіді Божої чи за виразом апостола: «гріх є беззаконня» (1 Ін. 3, 4). Тобто невиконання волі Божої. Св. Іоанн Золотоустий говорить: «Гріх є ніщо як дія проти волі Божої[12]». Слово Боже відкриває нам, що гріх виник внаслідок зловживання з боку перших людей дарованою їм свободою, що він не був необхідним, що перші люди могли не згрішити. Вони могли пережити гріх тільки в умі чи в уявленні, могли тільки уявити себе порушниками заповіді Божої, але не було жодної необхідності, щоб це уявлення з області можливого перейшло в область дійсного. «Початок гріха, – говорить св. Іоанн Золотоустий, – не в природі, але в душевному настрої і у вільній волі1» у свідомому супротиві волі Божої. «Наших прародичів хоча й спокушав до гріха диявол, але він не зв’язував їхньої свободи, а тільки спокушав; тому вони, порушивши заповідь, грішили вільно, самі по собі», – говорить св. Феофан2. Щоб грішити, від нас для цього не вимагається багато зусиль, як від наших прародичів. Це тому, звичайно, що кожен з нас, нащадків Адама, вже від природи носить у собі схильність до гріха у вигляді гріховного бажання чи «похоті» – за виразом ап. Павла. Ця вроджена людині похіть є найглибше і перше джерело спокуси, з якої починається будь-який гріх. «Кожен спокушається, захоплюючись і спокушаючись власною похіттю» (Як. 1, 14) – говорить ап. Яків. Іншим джерелом спокуси є диявол. Він затьмарює душу і тримаючи її немовби у сп’янінні доводить до того, що вона впадає у гріх, спочатку в собі, а потім і зовні. Однак це не звільняє людину від гріха, не дає їй прощення в її свободі протистояння гріховній спокусі.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 316; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.123.103 (0.011 с.) |