Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Архетип у пізнанні внутрішньої суперечності психіки суб’єктаСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Глибиннопсихологічна психокорекція передбачає цілісний підхід до пізнання деструкцій психіки суб’єкта, витоки яких пов’язані з несвідомою сферою. Для нас представляють інтерес роботи вчених, що досліджували феномен несвідомого, а саме: А.Адлер, К.Абрагам, Ф.В.Бассін, В.Вундт, О.Ранк, А.Фрейд, З.Фрейд, К.Ґ.Юнґ, Т.С.Яценко та ін. У літературі відсутній однозначний погляд на феномен несвідомого. Так, К.Ґ.Юнґ увів категорію колективного несвідомого, зміст якого виражають архетипи, що знаходять вираження в символічній формі. Архетипна символіка сприяє психоаналітичній інтерпретації та пізнанню глибинних процесів психіки суб’єкта. Архетипи – це початкові, загальнолюдські образи та мотиви, найдавніші форми уявлення людства, інстинкти, що виражені та представлені у психіці через образи. Вони мають значний заряд енергії, який можна відчути за особливою активністю, яка частково репрезентує психологію поколінь, і цей зміст є прихованим до того часу, поки архетипи неусвідомлені і непізнані. У таких образах акумульовано не лише позитивний досвід людства, а й негативний –агресія. Архетип можна трактувати і як початковий образ тієї чи іншої актуальної потреби. У стресових станах відбувається активізація певного архетипу, який синтезує в собі ідеї несвідомого та сприяє їх втіленню в поведінці. Прояв несвідомого не відбувається без участі архетипів, які протистоять свідомості за рахунок їх можливостей імпліцитно втілювати самі потаємні аспекти переживань особи, які пройшли витіснення, і пов’язані з її едіповим періодом розвитку. Архетипи мають властивість формуватися навколо однієї центральної ідеї, породженої «незавершеними справами дитинства», яка залишається незмінною (ітеративною), хоча уявлення суб’єкта про ситуацію можуть варіюватися. Архетипи – це такі образи, які поєднуються з соціальним досвідом людини, а це означає, що адекватне їх розуміння передбачає розкриття індивідуально-неповторної семантики, що виражає скритий, але значимий зміст, що імплікується у несвідомому. Розширенню свідомості особливо сприяє ситуація, коли вдається виявити зміст первісних потягів, що шляхом символізації маскуються у несвідомому, що веде до примирення протилежностей, які притаманні психіці. Несвідоме виражається в символах, які компенсують прямий (однозначний) зв’язок зі свідомістю. Для того щоб зрозуміти зміст несвідомого, потрібно асимілювати й інтерпретувати символи, а це можна зробити лише шляхом розкриття системних характеристик психіки, саме останні можуть наповнити індивідуальним змістом символи, які є по той бік конкретної культури. Термін “символ” (symbolon) походить з грецької мови та означає умовний речовий доказ для членів певної суспільної групи, таємної спільноти; предмет, дію і т. ін., що служать умовними позначеннями певного образу, втілює яку-небудь ідею; художній образ, що виражає певну ідею; умовне визначення якої-небудь величини, прийнятою тією чи іншою наукою. В психологічній літературі можна знайти досить широке трактування символу: людина є “істота символічна”; мова, міф, релігія, мистецтво і наука за своєю суттю реалізуються у символічній формі та допомагають людині впорядковувати оточуючий її хаос. Засновник психоаналізу З. Фрейд ототожнював символ з психопатологічним симптомом. К. Г. Юнг заперечував такий підхід до розуміння символу та трактував все багатство людської символіки як вираження образів несвідомого (тобто архетипів) [5]. У мистецтві символ використовується як універсально-естетична категорія, що розкривається шляхом співставлення з суміжними категоріями: “художній образ”, з одного боку, а з іншого – алегорія. Сама структура символу спрямована на те, щоб дати через кожне часткове явище цілісний образ певної об’єктивної реальності. Враховуючи таку специфіку символу, Т. С. Яценко [7] було розроблено метод психоаналізу комплексу тематичних малюнків, який грунтується на багатозначності розуміння символіки, а не на однозначно заданому його трактуванні, як то є в тестових інтерпретаціях. У своїх дослідженнях вона виходить з того, що смислова структура символу багатопрошаркова і розрахована на активну внутрішню роботу того, хто його сприймає, хто з ним працює та хто вміє враховувати його суперечливу природу. Зміст символу об’єктивується не в спосіб утвердження наявності чогось, а лише як динамічна тенденція, яка ним позначена, і яку можна вичленовувати шляхом інтерпретації. Таким чином, можна стверджувати, що смисл символу, строго кажучи, не даний, але лише заданий, і шлях до нього не в прямому співставленні образу і його значення, як то прийнято використовувати у тестових інтерпретаціях, а у виявленні динамічної тенденції психіки автора малюнків шляхом їх психоаналітичної інтерпретації. Крім того, важливо враховувати, що зміст символу тим більше буде розкриватись, чим в більшій мірі ми зможемо виявляти подальші його асоціації, з’єднання з іншими символами в інших малюнках, що і пояснює наш інтерес до методичного підходу Т. С. Яценко, яка створила методику психоаналізу комплексу тематичних психомалюнків. Згідно з даним підходом лише цілісний аналіз психомалюнків може розкрити динамічну направленість психіки суб’єкта – виконавця малюнків. В психологічній літературі можна знайти досить широке трактування символу: людина є “істота символічна”; мова, міф, релігія, мистецтво і наука за своєю суттю реалізуються у символічній формі та допомагають людині впорядковувати оточуючий її хаос. Т.С. Яценко звертає увагу на те, що архетипи “не лише виявляються в казках і міфах, вони відображають несвідому драму душі, тому в конкретному вияві архетип має індивідуальне забарвлення, відображуване символами... Архетипи розкриваються лише за допомогою символічних образів, що спливають у снах, проступають у малюнках і т. ін. Малюнки дають змогу пізнати їх через здатність передати складний психологічний зміст за допомогою форм, образів, кольорів… Саме символи єднають між собою сновидіння, міфи та психомалюнки”. Т.С.Яценко зауважує, що “архетипи – це не лише здатність психіки передавати зміст в образах, а й можливість пізнавати логічний зміст несвідомого. Архетипи пояснюються через співвіднесеність з міфами, байками, казками” [6]. Можна стверджувати велику роль архетипу в процесі символізації змісту несвідомої сфери психіки суб’єкта та вказати на його зв’язок з індивідуальним досвідом особи, що дозволяє передавати зміст несвідомого за допомогою образів, сприяє пізнанню логіки несвідомого. Зміст несвідомого виражається символікою, яка має індивідуальне забарвлення і водночас є типовою для усіх людей та представлена в міфах, казках, психомалюнках, релігіях, фантазіях і т.ін. Розглядаючи проблему внутрішньої суперечливості, ми зосереджуємо свою увагу на феномені, який З. Фрейд пов’язував з “Едіповим комплексом”. Сучасні дослідження доповнюють це поняття та дозволяють глибше зрозуміти функційні особливості несвідомого. Вперше вислів “Едіпів комплекс” з’явився в працях З. Фрейда, датованих 1910р., хоч зміст цього поняття вводився ним раніше в психоаналітичній літературі як “ядерний комплекс” (Kernkomplex, див. роботу “Про дитячі сексуальні теорії” 1908 року). Це відкриття було підготовлено його довготривалою психоаналітичною роботою з клієнтами і завдяки самоаналізу, який привів його до визнання в собі любові до матері та змішаних з любов’ю ревнощів до батька, 15 жовтня 1897 року він написав Фліссу: “… стає зрозумілим, чому “Цар Едіп” захоплює нас з такою силою…; грецький міф виявляє нав’язливий стан, який визнає, прослідковує в собі кожна людина” [див. 1]. Усталеним є розуміння Едіпового комплекса як універсального явища, філогенеточно вбудованого і відповідального за основну частину неусвідомлюваного почуття провини. Едіпова ситуація завжди має місце у випадку, коли перед людиною стоїть складна задача включити себе у якості “Я” в тристоронні відносини з метою ствердження себе в них (див. Гельмут Штольце [4, с. 621-627]). Незалежно від специфіки матеріалу, на якому об’єктивуються несвідомі аспекти психіки суб’єкта, значущу роль при цьому відіграють архетипи, зокрема у процесі вираження глибинно-психологічного змісту психіки. Особливу роль у процесі об’єктивації несвідомого змісту за участю архетипної символіки відіграють міфи, казки та психомалюнки, які характеризується спільними рисами.
ЛІТЕРАТУРА 1. Лапланш Ж., Понталис Ж.-Б. Словарь по психоанализу. / Ж.Лапланш, Ж.-Б. Понталис. – М.: Высшая школа, 1996. – С. 624. 2. Ранк О., Закс Г. Психоаналитическое исследование мифов и сказок / О.Ранк, Г.Закс // Между Эдипом и Озирисом: становление психоаналитической концепции мифа / Сборник. Пер. с нем. – Львов: Инициатива. – М.: Совершенство, 1998. – 512 с. 3. Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции. / З.Фрейд – М.: Наука, 1991. – 456 с. 4. Энциклопедия глубинной психологии. Том І. Зигмунд Фрейд: жизнь, работа, наследие. – М.: ЗАО МГ Менеджмент, 1998. – 800 с. 5. Юнг К.Г. Архетип и символ. / К.Г. Юнг– СПб., 1991. – С.165. 6. Яценко Т.С. Психологічні основи групової психокорекції. / Т.С. Яценко– Київ: Либідь, 1996. – 264 с. 7. Яценко Т.С., Кмит Я.М., Мошенская Л.В. Психоаналитическая интерпретация косплекса тематических психорисунков (глубиннопсихологический аспект). / Т.С.Яценко, Я.М.Кмит, Л.В. Мошенская. – М.: СИП РИА, 2000. – 192 с.
Черкаській національний університет ім. Богдана Хмельницького Психологічний факультет. Кафедра практичної психології Іванова Наталія Олександрівна Науковий керівник: д. психол. н., професор, академік НАПН України Т. С. Яценко
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-22; просмотров: 389; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.119.107.159 (0.009 с.) |