Словник образотворчих термінів 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Словник образотворчих термінів



А

АКВАРЕЛЬ - фарби, які легко розчиняються водою, а також твір, виконаний ними.

АБРИС - обриси предмету; контур, контурний малюнок, абрис профілю людини.

АЖУРНИЙ - прозорий; з просвітами, майстерно і тонко зроблений.

АНГОБИ - фарби, якими розписують порцеляну.

АНІМАЛІСТ - художник, різьбяр або скульптор, який у своїх творах зображує тварин

АНІМАЛІСТИЧНИЙ ЖАНР - твори мистецтва що відтворюють тварин.

АПЛІКАЦІЯ - це спосіб створення орнаментів чи художніх зображень шляхом наклеювання чи нашивання різноколірних шматочків тканини, паперу.

АСИМЕТРІЯ - відсутність симетрії, невпорядкованість.

АХРОМАТИЧНІ КОЛЬОРИ - білий, чорний, всі відтінки сірого. Всі ці тони відрізняються один від одного лише за світлотою

Б

БАРОКО - стиль в мистецтві кінця 16 ст. - середини 18 ст., для якого характерні підкреслена урочистість, пишна декоративність, динаміка композиції.

БАТАЛЬНИЙ ЖАНР -розділ історичного жанру, де зображено військові події або епізоди з військового життя.

БАРЕЛЬЄФ - скульптурна прикраса на плоских поверхнях, що виступає над площиною менше ніж на половину своєї товщини.

БАТАЛІСТ - художник, який малює батальні картини (бої, битви, війни).

БЛІК - елемент світлотіні, найсвітліша пляма на освітленій частині предмета: невеличка ділянка а іноді просто точка, освітлена найбільше на предметах округлої форми.

БУКВИЦІ - або ініціали - великі літери на початку тексту

В

ВИДИ ГРАФІКИ - станкова, книжкова, журнально-газетна, плакатна, прикладна

ВИДИ ОБРАЗОТВОРЧОГОМИСТЕЦТВА - живопис, графіка, скульптура, декоративно-ужиткове мистецтво, архітектура.

ВИТИНАНКИ - орнаментовані фігурні прикраси житла, ажурно вирізані ножицями, ножем з білого або кольорового паперу.

ВИШИВКА - один з видів народного декоративного мистецтва. Вишивають кольоровими нитками різноманітними техніками:хрестиком, косою і прямою гладдю, «козликом», стебловим швом тощо.

ВІДРОДЖЕННЯ (епоха) - одна з яскравих сторінок в історії світового мистецтва. Вона охоплює XIV- -XVI ст. Розпочалася в Італії. в XV-XVI ст. в країнах, розміщених на північ від Альп. Назву Відродження (або Ренесанс) цей період одержав у зв'язку з відродженням зацікавленості, захоплення античним мистецтвом, звернення до нього як до прекрасного ідеалу, зразка. Представники епохи: Сандро Ботічеллі, Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті. Мікеланджело Буонарроті.

ВІЗУВАННЯ - ВІЗУВАТИ - наводити оптичний або кутомірний прилад на точку.

ВІНЬЄТКА - прикраса у вигляді невеличкого малюнка на початку або в кінці книжки, в альбомі, тощо.

ВІТРАЖ - сюжетна декоративна чи орнаментальна композиція з кольорового скла чи іншого матеріалу, що пропускає світло.

ВОСКОВІ ТЕКНІКИ декорування полягають у поетапному нанесенні воску на поверхню яйця з наступним пофарбуванням у відповідні кольори. За методом нанесення воску розрізняють техніки - крапання, розпису шпилькою і розпису трубочкою.

ВУГІЛЛЯ - матеріал для графічних малюнків, продається у вигляді чорних паличок товщиною в олівець. Можна його приготувати і самостійно.

Г

ГАРМОНІЯ - в архітектурі, в музиці, в образотворчому мистецтві, в природі - принцип організації форми, узгодженість,співрозмірністьокремих частин, цілісність явищ і процесів

ГУАШ - непрозора фарба, яка легко розчиняється водою, а також малюнок, виконаний нею.

ГАПТУВАННЯ - вишивка золотими, срібними і мідними нитками. ГЕОМЕТРИЧНИЙ ОРНАМЕНТ - орнамент який складається з окупності найпростіших геометричних фігур.

ГОРЕЛЬЄФ - такий рельєф, коли об'ємне зображення що виступає над площиною більше ніж на половину товщини свого об'єму.

ГОРИЗОНТ (небокрай, небосхил), лінія горизонту термін, що використовується у мистецтві - уявна лінія на рівні очей.

ГРАВЮРА - різновид графіки, спосіб розмноження малюнка за допомогою друкарської форми з дерева, різних видів металу, лінолеуму, пластмаси чи каменю. Друковане відтворення малюнка, виконаного різноманітними способами гравіювання на поверхні (дерев'яній, металевій, лінолеумі, картоні тощо)

ГРАФІКА - різновид образотворчого мистецтва, основним зображувальним засобом якого є малюнок, виконаний олівцем, пензлем, вугіллям або відтиснутий на папері з спеціально підготовленої форми, дошки, каменю. Зображення подається у вигляді малюнка, нанесеного на будь-яку площину в лінійних формах; виконується олівцем, пером, вугіллям чи фарбою одного кольору; основні засоби вираження — лінія, штрих, пляма.

ГРАФІТНИЙ ОЛІВЕЦЬ - найрозповсюдженіший вид олівця. Він буває твердим - «Т», м'яким - «М», дуже твердим - «2Т», «ЗТ» і дуже м'яким - «2М», «ЗМ» і середнім - «ТМ». Тверді олівці дають тонку лінію, м'які - товсту, жирну.

ГРИЗАЙЛЬ - одноколірний або майже одноколірний, «сірий» живопис, ніби напівживопис, напівмалюнок.

ГУАШ - непрозорі фарби, які мають гарні перекриваючі властивості грунтового походження.

Д

ДЕКОР - естетичне поняття, то характеризує не тільки поверхню речей і предметів, але і їх соціально-естетичне призначення, система декоративних елементів; прикраса.

ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО - широка галузь мистецтва, яка художньо-естетично формує матеріальне середовище, створене людиною. До нього належать такі види: декоративно-прикладне, монументально-декоративне, оформлювальне, театрально-декораційне та ін.

ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ МИСТЕЦТВО - предметно- духовний світ людини включає в себе численні види художньої практики: плетіння і ткацтво, розпис і вишивка, різьблення і виточування, кераміка, обробка кістки і каменю, вироби з бісеру, мереживо, гобелен, витинанки, лозоплетіння.

ДИЗАЙН - вид діяльності, пов'язаний з проектуванням предметного світу; художнє конструювання, технічна естетика.

ДИНАМІЧНИЙ - той, то перебуває у постійному русі, в дії; багатий внутрішньою, силою.

ДОДАТКОВІ КОЛЬОРИ - контрастні, протилежні один одному. Один з додаткових кольорів завжди теплий, інший - холодний. Якщо два протилежні кольори розмістити поряд, то вони здаються яскравішими. Так, червоний колір стає яскравішим поряд із зеленим, білий буде виглядати білосніжним поряд з чорним.

ДРЯПАНКИ (скрябанки. різьбянки) - яйця (писанки), прикрашені технікою дряпання-нанесенням витонченого візерунку гостроконечним писаком на поверхню яйця, пофарбовану в один колір.

Е

ЕМБЛЕМА (оздоба) - семантичний засіб композиції, що іноді замінює символ. Основа емблеми вираження цілого за його характерним елементом, але в той же час дуже простим і виразним.

ЕНКАУСТИКА - особлива техніка живопису восковими фарбами по дереву. В такій техніці виконані так звані «фаюмські портрети», знайдені в Єгипетських похованнях І—III ст. нашої ери.

ЕСКІЗ - попередній начерк малюнка: картини або її частина, малюнок, за яким створюють твір мистецтва виріб.

ЕСТАМП - відбиток на папері, зображення, зроблене художником- графіком; відбитки, виконані друкованим способом. Твори виконані гравером з однієї основи можна віддрукувати багато відбитків (естампів) і всі вони вважаються оригіналами.

ЕТЮД - твір образотворчого мистецтва допоміжногохарактерувиконаний з натури з метою її вивчення у процесі роботи над картинок»

Ж

ЖИВОПИС - різновид образотворчого мистецтва, художнє відображення видимого світу фарбами на будь-якій поверхні.

ЖАНР - вид творів у галузі будь-якого мистецтва, який характеризується певними сюжетними та стилістичними ознаками.

ЖАНРИСТ - художник, що створює картини на побутові теми. ЖИВОПИСЕЦЬ - той, хто займається живописом; художник, маляр.

З

ЗАГЛИБЛЕНА ГРАВЮРА - коли сам малюнок прорізується різцем, а тло залишається випуклим.

ЗАКОНИ ПЕРСПЕКТИВИ визначені вперше Філіппо Брунелескі, доповнені пізніше іншими художниками. Головний закон: чим більше віддалений від нас предмет, тим він здається меншим. Другий закон перспективи: горизонтальні паралельні лінії, віддаляючись від нас під яким-небудь кутом, поступово зближуються і сходяться вдалині в одній точці. Ця точка називається точкою сходження.

ЗАМКНУТИЙ ОРНАМЕНТ, як правило, розміщений в конкретній формі; квадраті, прямокутнику, трикутнику, колі.

ЗАРИСОВКА - малюнок з натури; начерк, ескіз.

ЗАСТАВКИ - ілюстрації на початку розділу, у верхній частині сторінки.

І

ІКОНОПИС - вид живопису, присвячений релігійним сюжетам і темам; галузь релігійного живопису; написання ікон.

ІЛЮСТРАЦІЯ малюнок, який розкриває і поглиблює зміст тексту. ІМПРЕСІОНІЗМ - напрямок у мистецтві останньої третини XIX - поч. XX ст., представники якого прагнули правдиво передати моменти життя, реальний світ. Представники цього напряму Е. Мане, О Ренуар, Е. Дега.

ІНКРУСТАЦІЯ - техніка орнаментального оздоблення виробів шматочками твердих матеріалів (дерева, металу, рогу, слонової кістки. Перламутру).

ІНТЕР'ЄР в живопису і графіці - зображення різноманітних внутрішніх приміщень.

К

КАРБУВАННЯ - нанесення рельєфу на листову заготовку металу. КАРИКАТУРА - малюнки, на яких художники, зображаючи будь-який персонаж чи явище, спеціально підкреслюють і комічно перебільшують їх негативні риси.

КОЛАЖ - твір образотворчого мистецтва, виконаний способом наклеювання різних за кольором та фактурою матеріалів на єдину основу.

КОЛОРИТ - певна згармонованість кольорів у картині, що служить способом правдивого та виразного відтворення дійсності.

КОМПОЗИЦІЯ - побудова художнього твору, співвідношення окремих частин і елементів.

Л

ЛІНОГРАВЮРА - гравюра на лінолеумі.

ЛІПЛЕННЯ - виготовлення скульптур з м'якого, пластичного матеріалу: глини, пластиліну, солоного тіста, воску.

ЛІТОГРАФІЯ - спосіб плоского друку, при якому для виготовлення форми використовують літографський камінь із нанесеним на ньому малюнком. Відбиток, одержаний у такий спосіб називають літографією.

М

МАКЕТ книжки - початковий варіант книжки, в якому художник вирішує розміщення малюнків, тексту, заставок, заголовків.

МАЛІ СКУЛЬПТУРНІ ФОРМИ - статуетки з різних матеріалів.

МАЛЮНОК (рисунок) - основа будь-якого твору образотворчого мистецтва.

МАРИНА - картина, що зображує морський краєвид.

МАРИНІСТ - художник, що малює марини.

МЕРЕЖИВО - однин з видів народного декоративного мистецтва; сітчаста тканина з узорами, якою оздоблюють одяг, предмети домашнього вжитку.

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО - наука про мистецтво

МІНІАТЮРА - невеличка картина або портрет витонченої роботи: у мініатюрі - у зменшених розмірах.

МОДЕЛЬ - предмет, відтворений у зменшеному, іноді у збільшеному або натуральному вигляді. Те, що може бути натурою для художнього зображення, відтворення.

МОЗАЇКА — так древні називали картини, присвячені музам. Щоб ці картини були вічними, їх писали не фарбою, а набирали зі шматочків каменю, а пізніше - зі шматочків спеціально звареного кольорового непрозорого скла смальти.

МОЛЬБЕРТ (станок) - щит на дерев'яних підставках (ніжках), на якому кріпиться папір для малювання, славляться картини.

МОНОТИПІЯ - своєрідний вид напівживопису - напівгравюри. Виконується один-єдиний відбиток.

МОНУМЕНТАЛЬНА СКУЛЬПТУРА - призначена прикрашати площі, майдани, великі громадські споруди. Як правило монументальна скульптура перевищує натуральну величину об'єкту в два-три рази.

МУФЕЛЬНА ПІЧ - піч, у якій випалюють вироби з глини.

Н

НАПІВТІНЬ - елемент світлотіні, місце переходу від світла до тіні.

НАТУРА - об'єкт зображення. Малювання з натури - таке малювання, коли об'єкт зображення протягом усієї роботи знаходиться перед тим, хто малює.

НАТЮРМОРТ («мертва природа») - жанр мистецтва картина, на якій зображаються предмети, фрукти, квіти, плоди, дичина, риба

НАЧЕРКИ - невеликого розміру малюнки з натури, виконані швидко олівцем, пером, чорною тушшю чи акварельною фарбою одного кольору. Головне в начерку - схопити форму того чи іншого предмета, вловити рух людини, тварини, птаха. У начерку не потрібні деталі, а лише найголовніше і найхарактерніше з побаченого.

О

ОБ'ЄМНІ ЗОБРАЖЕННЯ - на якому відтворено глибину простору.

ОРНАМЕНТ - оздоблювальний візерунок, побудований на ритмічному чергуванні геометричних елементів або стилізованих рослинних Чи тваринних мотивів. В основі орнаменту лежать два композиційні принципи - ритм і симетрія

ОРНАМЕНТАЛЬНІ СТРІЧКИ - різновид орнаментів, побудованих у смужці.

ОСНОВНІ КОЛЬОРИ - жовтий, червоний і синій, їх не можна у утворювати з інших кольорів.

ОФОРТ - гравюра на металі; друкарський відбиток з такої гравюри: спосіб поглибленого гравірування на металі за допомогою кислоти.

П

ПАДАЮЧА ТІНЬ - елементи світлотіні; тінь від предмета на поверхню, на якій він розміщений.

ПАЛІТРА - невеличка дерев'яна дошка, картон, папір, скло на якому художник розміщує різні фарби, змішує їх під час робот и.

ПАМ'ЯТНИК - статуя або бюст на п'єдесталі

ПАННО - картина, барельєф декоративного - характеру, що кріпиться до стіни; частина стіни або стелі, обрамлена орнаментом чи ліпленням і заповнена живописним зображенням або скульптурним рельєфом.

ПАСТЕЛЬ - кольорові крейди, спресовані у вигляді паличок.

ПЕЙЗАЖ - загальний вигляд місцевості; краєвид природи: карти на або малюнок з зображенням краєвиду; жанр образотворчого мистецтва що відображає картини природи. Пейзажі бувають різні: міські, сільські, гірські, морські (марина), архітектурні га і ін.

ПЕРСПЕКТИВА - спосіб зображення на площині або па кривій поверхні об'ємних предметів такими, якими ми їх бачимо з певної точки спостереження. Відтворення на малюнку уявної зміни розміру, форми об'ємних предметів; об'ємність зображення.

ПИСАНКАРСТВО - декоративний розпис курячих яєць - вид декоративно-прикладного мистецтва.

ПЛЕНЕР - живопис на відкритому повітрі, що відтворює кольорове багатство природи, сонячне освітлення й повітряне середовище.

ПЛЯМИ - частина поверхні, що виділяється своїм забарвленням, кольором, освітленням.

ПОБУТОПИСЕЦЬ - художник - автор побутових творів живопису ПОВІТРЯНА ПЕРСПЕКТИВА (явище повітряноїперспективи)товщина повітря, через яку ми дивимося вдалину, зм'якшу є контури і колір предметів і надає їм голубувато-сірого чи синього відтінку від освітлення

ПО МОКРОМУ - один з прийомів роботи аквареллю: лист паперу попередньо злегка змочується водою, фарба наноситься на вологий нагар.

ПОРТРЕТ - жанр мистецтва, коли зображується людина. Портрет поділяються на групові, однофігурні, двофігурні. поясні, поколінні, погрудні (погрудний портрет у скульптурі називається бюстом). Є портрети психологічні, парадні, домашні.

ПОРТРЕТИСТ - художник, що малює переважно портрети; фахівець з портретного живопису.

ПОРЦЕЛЯНА (ФАРФОР) - найдосконаліший вид кераміки, вироби, виготовлені із суміші високоякісних білих сортів глини.

ПО СУХОМУ - один з прийомів роботи аквареллю: фарба накладається кілька разів на одне й те ж місце, поки не буде досягнуто потрібного тону, причому кожен шар повинен добре просохнути, перш ніж накладати інший.

ПРОПОРЦІЇ - розмірне співвідношення частин твору, предмета, виробу; один з основних засобів композиції; його основна пропорція - це співвідношення ширини предмета до його висоти.

Р

РАКУРС - перспективне скорочення форми різних предметів, фігу р, архітектурних форм, що призводять до зміни їх звичних обрисів.

РЕЛЬЄФ - вид скульптури, коли скульптурні зображення лише з одного боку випуклі, зображення виступає над площиною.

РЕЛЬЄФНИЙ - чітко окреслений, яскраво виражений, виразний; який виступає над поверхнею; опуклий.

РЕМЕСЛО - дрібне ручне виготовлення виробів при відсутності внутрівиробничого поділу праці.

РЕПРОДУКЦІЯ - зображення, одержане за допомогою фотомеханічних друкарських процесів відтворення картин, їх точне повторення в невеликій кількості примірників.

РЕФЛЕКС - відбите, світло від сусідніх предметів (у натюрморті).

РИТМ - повторення, чергування одних і тих же елементів певної форми та інтервалів між ними; композиційних елементів твору.

РОЗЕТИ - орнаменти, вписані в форму кола.

РОЗПИС - спосіб прикрашання виробів із кераміки ангобами, глиною іншого кольору.

С

САНГІНА - м'який червоний або червоно-брунатний олівець без оправи, який використовується у живопису. Малюнок, виконаний таким олівцем.

СВІТЛО - один з елементів світлотіні: найбільш освітлена частина предмета. Світло в природі падає па предмет нерівномірно: якщо одна частина освітлена, то інша затіпається в тіні

СВІТЛОТА (СВІТЛІСТЬ) - це ознака, що характеризує колір як світлий чи темний.

СВІТЛОТІНЬ - поєднання світлих і темних тонів, світла і тіні. Завдяки світлотіні можна зобразити на площині круглі предмети, передати об'ємність. Світло і тінь ніби «ліплять форму».

СИЛУЕТ - це узагальнене, однотонне зображення людини, тварини, рослини або предмету, що нагадує їхню тінь.

СИМВОЛ - умовне позначення якогось предмета, явища; зображення елемента, знака або предмета об'ємно-просторової форми виступає замість певних конкретних чи абстрактних понять, використовується для збереження і передачі інформації, естетичних цінностей.

СИМЕТРІЯ - розмірне, пропорційне розміщення частин якогось цілого щодо центру, середини; така композиційна побудова, при якій права і ліва сторони малюнка врівноважені; композиційний прийом: чіткий порядок у розташуванні окремих елементів, частин твору мис­тецтва. Відомі такі типи симетрії: дзеркальний, перенесення, циклічно- обертовий.

СІТЧАСТІ ОРНАМЕНТИ - такі, що заповнюють поверхню суцільним візерунком. Композиція такого орнаменту будується за допомогою сітки.

СКЛАДНІ КОЛЬОРИ - ті, які можна утворити шляхом змішування інших кольорів. Складними є зелений (змішування жовтого і синього), фіолетовий (з червоного і синього), оранжевий (з червоного і жовтого)

СКУЛЬПТУРА - вид образотворчого мистецтва, характерною особливістю якого є форма, об'єм.

СКУЛЬПТУРНА ГРУПА - багатофігурна композиція в скульптурі.

СПЕКТР - утворення розміщенням хроматичних кольорів у певному порядку за кольоровими тонами.

СТАНКОВА ГРАФІКА - малюнки, що мають самостійне значення, коли художник сам обирає тему, матеріал і способи виконання; у книжковій графіці художник не може діяти цілком самостійно. тому що графічний образ повинен відповідати образові, створеному письменником.

СТАНКОВА СКУЛЬПТУРА виконується на станку, і призначена для виставочних залів. музеїв.

СТАТИКА - стан спокою, рівноваги, відсутність руху.

СТАТУЯ - скульптурне зображення людини на весь зріст.

СТИЛІЗАЦІЯ - надання творові мистецтва характерних рис якого-небудь стилю, особливостей чиєїсь творчої манери. Твір мистецтва, який за формою є наслідуванням певного стилю. Стилізація природних форм - це переробка живої форми у спрощену чи ускладнену залежно від призначення орнаменту.

СТИЛЬ художній - сукупність усіх засобів художньої виразності, всіх творчих прийомів, котрі в цілому створюють певну образну систему. Це та своєрідність, за якою можна відразу визначити відмінність одного явища в мистецтві від інших.

СТОРІНКОВА ІЛЮСТРАЦІЯ - така, що займає цілу сторінку СУПЕРОБКЛАДИНКА - паперова обкладинка яка накладається поверх палітурки книжки.

СХЕМАТИЧНИЙ - поданий в основних, загальних рисах, без деталізації, подробиць; зображення у спрощено-узагальненому вигляді.

СЮЖЕТ - тема, об'єкт зображення в живописному творі.

СЮЖЕТНА КАРТИНА - жанр мистецтва. На сюжетній картині змальовується якась подія (історична, батальна) чи побутова сценка.

Т

ТАКТИЛЬНИЙ - сприймання дотиком, відчуття дотику.

ТЕКСТУРА - природний візерунок на поверхні розрізу деревини, деяких мінералів, рогу, що, утворений різноманітними шарами матеріалу.

ТЕМПЕРА - одна з технік живопису, а також різновид фарби, виготовленої на яєчному жовткові або на суміші клейового розчину з олією тощо. Картина, малюнок. виконані такими фарбами.

ТЕПЛІ КОЛЬОРИ - нагадують колір сонця, вогню; жовтий, червоний оранжевий. Крім цього, всі кольори, за винятком основних, можуть мати теплий відтінок.

ТЕРАКОТА - вироби із гончарної кольорової глини без жодних домішок. Температура випалювання біля 900 градусів.

ТЕХНІКА - спосіб створення художнього зображення в живопису, скульптурі, вишиванні тощо.

ТИТУЛ - заголовна сторінка книжки.

ТІНЬ - елемент світлотіні, найбільш затемнена частина предмета.

ТКАЦТВО - виготовлення різноманітних килимових тканин, виробів, що поєднують в собі різні техніки виконання і багатства художніх форм.

ТЛО (ФОН) те, що оточує предмет зображення. Тло створює можливості для увиразнення малюнка. Тло допомагає одержати великий ефект від створення певного колориту: на темному тлі добре виділяються світлі кольори, яскраво освітлені частини предметів.

ТОЧКА ЗОРУ (точка спостереження) - відношення між напрямом погляду та положенням предмета.

ТОЧКА СХОДЖЕННЯ - місце на лінії горизонту, де сходяться при побудові малюнка всі прямі лінії, що віддаляються.

У

УЗГОДЖЕННЯ КОЛЬОРІВ - коли знайдено правильні співвідношення кольорів.

Ф

ФАБУЛА - канва, схема розвитку життєвих подій, подана в художньому творі в послідовному порядку.

ФАКТУРА - характер поверхні мистецького твору, його обробка спосіб формування поверхні твору мистецтва: один із засобі в художньої виразності.

ФАС - вигляд спереду.

ФАЯНС - поливані вироби переважно з білої, очищеної глини.

ФРЕСКА - розпис водяними фарбами по сирій штукатурці.

ФОН (ТЛО) - другий план малюнка, на якому чітко виділяються основні зображення.

ФОРЗАЦИ - аркуші, які з'єднують оправу з блоком сторінок книжки.

Х

ХОЛОДНІ КОЛЬОРИ нагадують колір голубого неба, льоду, води і її відтінки. Крім того, всі кольори, за винятком основних, можуть мати холодний відтінок.

ХРОМАТИЧНІ КОЛЬОРИ - мають кольоровий тон. відрізняються один від іншого за кольоровим тоном і за світлістю.

ХУДОЖНЯ ОБРОБКА ДЕРЕВА - найдавніший вид декоративно- прикладного мистецтва; галузі художнього деревообробництва: токарство, столярство, декоративне різьблення.

Ч

ЧЕКАНКА - виготовлення металевих виробів шляхом вибивання на їхній поверхні якого-небудь зображення.

Ш

ШМУЦТИТУЛИ - сторінки, паперовий аркуш на початку книжки (перед титулом) або перед її частинами чи розділами, на якому розташовують заголовок, ілюстрацію.

ШРИФТ - графічна форма літер при написанні, характер малюнка написаних літер.

ШРИФТИСТ (ШРИФТОВИК) - художник-графік, який створює шрифтові заголовки, написи.

ШТРИХОВКА (ШТРИХУВАННЯ) - покриті штрихами місця на малюнку, плані, карті. Штрихувати - наносити штрихи на що-небудь, покривати штрихами. Штриховка може бути суцільною; коли лінії зливаються одна з одною, або з проміжками, на відстані, залежно від завдань зображення.

Я

ЯВОРІВСЬКІ ІГРАШКИ - оригінальні столярні іграшки узагальненої силуетної форми, динамічної конструкції, які здавна виготовляються майстрами м. Яворів.

ЯСКРАВІСТЬ. Фарби залежно від освітлення мають різний ступінь яскравості. В освітлених місцях фарби світліші, в тіні – темніші

ТЕМАТИКА КУРСОВИХ РОБІТ

1. Формування морально-естетичної оцінки творів українського народного мистецтва на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

2. Прийоми створення емоційної основи творчого процесу сприймання і творення образу на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

3. Методи формування знань, умінь та навичок образотворчої діяльності учнів початкових класів.

4. Вивчення на уроках образотворчого мистецтва в початкових класах народних промислів України.

5. Формування творчих здібностей молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва в 1-4 класах.

6. Бесіди про образотворче мистецтво як засіб естетичного виховання учнів 1-4 класів.

7. Особливості методики малювання тварин у початкових класах.

8. Колір - засіб виразу в образотворчій діяльності молодших школярів.

9. Творчість та самовираження школяра на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах

10. Розвиток відчуття кольору у молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва.

11. Формування просторових уявлень у молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва.

12. Психологічна основа художньої творчості молодшого школяра.

13. Ілюстрування літературних творів на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

14. Формування духовності молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва

15. Формування дизайнерського мислення молодших школярів на уроках художнього конструювання у початкових класах

16. Особливості методики аналізу художніх творів різних жанрів на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

17. Використання комп'ютерних засобів навчання на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

18. Методика використання наочності зорового, музичного та літературного ряду на уроках образотворчого мистецтва у школі.

19. Особливості організації позакласної роботи з образотворчого мистецтва з молодшими школярами.

20. Виховні можливості змісту уроків образотворчого мистецтва в початкових класах.

21. Педагогічний малюнок як основа професійної підготовки вчителя образотворчого мистецтва.

22. Роль підготовчих вправ з різних видів художньої діяльності у формуванні образотворчих вмінь та навичок молодших школярів.

23. Малювання з натури як основа формування навичок реалістичного відтворення навколишнього світу молодшими школярами.

24. Особливості формування композиційних знань, умінь та навичок на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

25. Форми побудови навчально-виховного процесу з образотворчого мистецтва у початкових класах на умовах співробітництва вчителя і учня.

26. Умови формування художньо-естетичних потреб молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва.

27. Моделювання, конструювання та дизайн на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

28. Формування навичок оцінного судження творів мистецтва на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

29. Тріада психолого-педагогічних умов: ПОДИВ-ПІ3НАННЯ-ТВОРЧІСТЬ - основа ефективності навчально-виховного процесу на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.

30. Формування навичок сприймання естетичних явищ у житті і в мистецтві на у роках образотворчого мистецтва у початкових класах

31. Формування навичок передачі простору у молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва.

32. Формування навичок роботи з пластичними матеріалами на уроках ліплення у початкових класах.

 

ПРОГРАМОВІ ПИТАННЯ ДО ІСПИТУ

1. Мета, завдання та предмет курсу «Образотворче мистецтво з методикою викладання».

2. Історія розвитку сучасної методики образотворчого мистецтва.

3. Роль принципів дидактики у навчально-виховному процесі з образотворчого мистецтва у початковій школі.

4. Педагогічні умови навчання образотворчого мистецтва у початкових класах.

5. Методологічні засади викладання образотворчого мистецтва у початковій школі.

6. Поняття про методи навчання образотворчого мистецтва та їх класифікація.

7. Зміст методів навчання образотворчого мистецтва за джерелом передачі та характером сприйняття інформації.

8. Зміст методів навчання образотворчого мистецтва за характером керівництва розумовою діяльністю учнів.

9. Інтерактивні методи навчання образотворчого мистецтва.

10. Методи наукового дослідження.

11. Слово вчителя у системі дидактичних засобів навчання образотворчого мистецтва.

12. Навчально-методичний комплект до уроків образотворчого мистецтва.

13. Демонстраційний матеріал до уроків образотворчого мистецтва.

14. ТЗН та сучасні технології навчання образотворчого мистецтва.

15. Оснащення кабінету образотворчого мистецтва у школі

16. Урок - основна форма організації навчально-виховного процесу з образотворчого мистецтва в 1-4 класах.

17. Типи уроків образотворчого мистецтва у початкових класах.

18. Дидактична структура уроку образотворчого мистецтва. Етапи уроку образотворчого мистецтва та їх зміст.

19. Форми організації навчально-пізнавальної діяльності на уроці образотворчого мистецтва.

20. Контроль та оцінка навчальних досягнень учнів початкових класів з образотворчого мистецтва.

21. Основні напрямки та зміст естетичного виховання у позаурочній, позакласній роботі та позашкільних навчальних закладах.

22. Сутність, мета, завдання позаурочної. позакласної та позашкільної освіти та виховання.

23. Дитяча художня школа як один з факторів формування світосприйняття у дітей. Структура дитячої художньої школи та особливості навчального процесу.

24. Планування позаурочної, позакласної та позашкільної роботи з образотворчого мистецтва

25. Головні напрями і завдання художньої діяльності з питання «композиції» в програмі «Образотворче мистецтво» для 1-4 класів.

26. Систематизований обсяг програмових вимог до формування знань, умінь і навичок молодших школярів у галузі «композиція».

27. Формування поняття про композицію та основні її закономірності і засоби.

28. Зміст і методика уроків тематичного малювання у початкових класах.

29. Ознайомлення молодших школярів з мистецтвом оформлення книги.

30. Стилізація образів казкових персонажів - тварин і людей на уроках ілюстрування.

31. Методика виконання ескізу сюжетної композиції на теми дитячих казок.

32. Поняття про форму предметів, конструкцію, пропорції. Методика їх передачі в дитячих малюнках.

33. Систематизований обсяг програмових вимог до формування знань, умінь і навичок молодших школярів у галузі «форма».

34. Головні напрямки роботи за навчальною проблемою «колір» в програмі «Образотворче мистецтво» для 1-4 класів.

35. Систематизований обсяг знань, умінь і навичок молодших школярів з наскрізної змістової лінії програми образотворчого мистецтва у початкових класах з проблеми «колір».

36. Формування поняття про колір та його властивості у молодших школярів на у роках образотворчого мистецтва.

37. Формування практичних навичок роботи з різними художніми матеріалами під час виконання вправ на розвиток відчуття кольору молодших школярів.

38. Методика кольорового вирішення предметів умовно-плоскої та об'ємної форми у початкових класах.

39. Формування навички емоційно-естетичної оцінки колориту художніх творів на уроках - бесідах про мистецтво.

40. Усвідомлення молодшими школярами ролі кольорових сполучень у декоративних роботах.

41. Навчально-творчі завдання з ліплення у початкових класах.

42. Систематизований обсяг знань, умінь та у явлень учнів 1-4 класів у галузі образотворчого мистецтва стосовно проблеми «об'єм».

43. Поняття про скульптуру і ліплення. Матеріали ліплення, приладдя для роботи.

44. Способи і прийоми ліплення

45. Методика навчання ліплення у початкових класах.

46. Систематизований обсяг знань, умінь та уявлень учнів 1-4 класів у галузі образотворчого мистецтва стосовно проблеми «простір»

47. Роль художнього сприймання в естетичному вихованні молодших школярів.

48. Зміст і завдання розділу «Сприймання» програми «Образотворче мистецтво» для 1-4 класів.

49. Систематизований обсяг знань, умінь і уявлень учнів 1-4 класів у галузі образотворчого мистецтва стосовно навчальної проблеми «сприймання».

50. Методика аналізу художніх творів різних жанрів на уроці образотворчого мистецтва в початкових класах.

51. Методика проведення уроків-бесід про образотворче мистецтво.

52. Ведення мистецтвознавчих словників на уроці сприймання мистецтва.

53. Навчально-виховні завдання курсу образотворчого мистецтва. Оволодіння учнями образотворчими знаннями.

54. Виховання учнів у курсі образотворчого мистецтва у початковій школі.

55. Класифікація образотворчих понять. Вивчення основ образотворчої грамоти у початкових класах.

56. Особливості програмового змісту уроків образотворчого мистецтва у початковій школі. Види занять з образотворчого мистецтва.

57. Поняття про художні техніки. Специфіка роботи з різними художніми матеріалами.

58. Календарне планування у років образотворчого мистецтва у початкових класах. Основні принципи перспективного, календарного та поурочного планування.

59. Встановлення міжпредметних зв'язків образотворчого мистецтва з предметами початкової школи.

60. Принципи розвиваючого навчання. Чинники сприяння формування пізнавальної активності на уроках образотворчого мистецтва в початкових класах.

61. Опрацювання методики малювання тварин у спокої та русі. Зарисовки та начерки свійських та хижих тварин Виконання схем малювання тварин.

62. Опрацювання методики малювання предметів умовно-плоскої форми. Зарисовки та начерки листя, квітів Виконання схем предметів умовно-плоскої форми.

63. Опрацювання методики малювання людини. Вивчення основних пропорцій фігури людини. Малювання схем передачі фігури людини у русі та міміки обличчя людини.

64. Роль принципу наочності у навчанні образотворчого мистецтва молодших школярів.

65. Методика викладання образотворчого мистецтва у зарубіжній педагогіці

66. Розробка плану-конспекту уроку образотворчого мистецтва в 1 класі на тему: «В небі над полями райдуга-дуга». Проведення фрагменту цього уроку.

67. Розробка плану-конспекту уроку образотворчого мистецтва в 1 класі на тему: «Три веселі гноми». Проведення фрагменту цього уроку.

68. Розробка плану – конспекту уроку образотворчого мистецтва в 1 класі на тему: «Вогняна квітка». Проведення фрагменту цього уроку.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-06; просмотров: 1723; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.15.15 (0.223 с.)