Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Аксіологічні аспекти психокорекції особистісного розвитку підлітка засобами народного мистецтваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
У статті представлена методична розробка арт-терапевтичного впливу засобами народного мистецтва на учнів підліткового віку в контексті психолог-гічного супроводу в умовах загальноосвітньої школи. Розглянуто аксіологічні аспек-ти арт-терапевтичного впливу засобами народного мистецтва на поведінку підлітка та формування його особистості загалом. Ключові слова: підліток, народне мистецтво, арт-терапія. Світ, у якому ми живемо, з кожним роком стає більш складним, тому пристосування підлітка до умов сучасного життя і пошук в ньому гідного для себе місця вимагає від нього дедалі більше зусиль. Нівелювання загальнолюдських ідеалів, невідповідність між соціаль-ними цінностями, прагненнями й соціально організованими засобами їх задоволення зумовлюють активізацію процесу ціннісно-смислової дезорієнтації підлітка. Напруження в соціальній ситуації призводить до виникнення станів невизначеності, невпевненості, підвищується рівень підліткової тривожності, фрустрованості, агресивності, що своєю чергою стає причиною появи в нього особистісних дисгармоній. Актуальною постає проблема створення умов для кваліфікованої психологічної допомоги щодо своєчасного вирішення протиріч внут-рішнього світу підлітка, активізації у нього внутрішніх ресурсів само-творення. Зважаючи на це, в освітньо-виховній системі національної освіти складається особлива культура підтримки, а також допомоги дитині шляхом психолого-педагогічного супроводу, що розглядається як особливий вид допомоги підліткові та забезпечує його особистісний розвиток і виховання в умовах освітнього процесу. Завдання психо-логічної служби загальноосвітньої школи полягає в тому, щоб допомогти дитині в межах її віку оволодіти засобами саморозуміння, самосприйняття і саморозвитку в контексті гуманістичної взаємодії з людьми, у збагатити її духовний потенціал з метою досягнення більш високого рівня самоактуалізації, більш гармонійного входження у "світ рідної культури". У вирішенні цього завдання, на нашу думку, значну роль здатні відіграти новітні напрями психотерапії та психокорекції, зокрема сучасні арт-терапевтичні технології, які знаходять дедалі ширше визнання у вітчизняних психологів. Заняття різними видами художньо-естетичної діяльності сприя-ють психологічному розвантаженню, розвитку креативності та індиві-дуальності особистості, покращенню її самопочуття (А.Захаров, А.Копитін, Л.Лєбєдєва, В.Оклендер, О.Хухлаєва, Л.Назарова). У контексті цього підходу творчий процес є основним терапевтичним механізмом, який уможливлює в особливій символічній формі пере-будову внутрішньої травмуючої ситуації, знаходження нової форми її вирішення. Водночас одним з найбільш доступних видів арт-терапев-тичного впливу, який реалізується у формі психокорекції, є психо-терапія засобами народного мистецтва, яке є складовою частиною фольклору. У народному мистецтві сконцентровані глибинні шари духовного досвіду, що спресовані у місткі знаково-смисловічні структури, здатні промовляти до розуму і серця кожного, хто долучений до творення і функціонування. Особливість народного мистецтва полягає саме у співвідношенні, спорідненості й конкретному взаємопроникненні смислу й образу. Духовне життя у художньому мисленні – це наслідок діалектичного зв’язку "єдиного народного духу" та етичних і есте-тичних потреб людського Я. Як зазначав О. Потебня, місце їх "зустрічі" – народна творчість [8, с. 382]. Художньо-образне багатство змісту творів народного мистецтва, зокрема вишивки та писанки, зумовлене системою виражальних засобів, що "ліплять" і формують образ, надаючи йому внутрішньо доцільної життєвості. Дійсність, дистанційована від безпосередньої поодинокості явищ реального світу, укладена у форми іншого, ідеального буття, у виразні, художньо доцільні, чуттєво сприймані образи, стає предметом цілісного розумно-переживального ставлення. Враховуючи те, що народне мистецтво є своєрідним засобом закріплення колективного духовного досвіду, психокорекційний вплив засобами народного мистецтва істотно впливає на процес ціннісного орієнтування підлітка. Ми вважаємо, що значущий для підлітка ціннісно-смисловий зміст, втілений у твір народного мистецтва, стає елементом системи ціннісних орієнтацій і може виступати регулятором діяльності особистості підлітка у різних сферах життя. Виходячи зі сказаного, нами була визначена мета даної розробки: визначити аксіопсихологічні чинники арт-терапевтичного впливу на особистість підлітка. У безпосередньому зв’язку з метою були визначе-ні задачі дослідження: 1) теоретичний аналіз вивчення аксіопсихо-логічних чинників арт-терапевтичного впливу на особистість засобами народного мистецтва, зокрема вишивки та писанки; 2) розробка методичних аспектів проведення занять з використанням арт-терапії засобами народного мистецтва у групі дітей підліткового віку. У цьому зв’язку зазначимо положення Р. Шульги. Естетичне засвоєння є "функціональною структурою, яка функціонує і пульсує у процесах будь-якої людської діяльності, у їх предметних засобах і результатах" [17, с. 38]. Подаючи життєвий матеріал естетично зна-чущим боком, мистецтво таким чином активізує діяльність естетич-ного смаку. Активізація естетичного смаку може бути початковим елементом у досягненні бажаного ціннісного орієнтування – удосконалення особистості у тій чи іншій сфері. Усвідомлення для себе значущості естетичної цінності може зумовити істотні зміни в ієрархії цінностей особистості. На думку В. Крутоуса, така особливість функціонування естетичного ідеалу визначається "потребою людини звести в єдину систему, уявити у вигляді ієрархії весь світ її цінностей. Входження в це коло кожної нової цінності, зміна абсолютної чи відносної значу-щості хоча б однієї з них зумовлюють відповідну модифікацію всіх елементів системи.." [17, с. 65]. Ціннісні орієнтації, з одного боку, формуються у процесі есте-тичних оцінок конкретних творів, а з іншого – вони самі спрямовують вибіркове оцінне ставлення до мистецтва. При цьому, згідно з О. Руд-ницькою, відповідно до ціннісних орієнтацій в одному і тому самому художньому матеріалі ніби проставляються різні курсиви, які загострюють певні риси того, що сприймається, і перетворюють їх у почуте або побачене. Стратегія сприйняття, як правило, не усвідом-люється реципієнтом і не піддається самоспостереженню. Вона становить звичний принцип його дій, який характеризує спрямованість художнього спілкування, мистецькі уподобання, індивідуальні шляхи "входження" в образний зміст твору, особистісні смисли, які суб’єкт відкриває у ньому [13, с. 116]. Для пересічної людини всі її уявлення є істинними, адже вона їх такими вважає і діє відповідно до них, хоча комусь вони можуть здаватися наївними чи банальними. Зона її світосприймання є суку-ністю уявлень, що сформувалися під безпосереднім впливом практик-ної діяльності, особистого життєвого досвіду як оперування типовими, звичними для певної культури способами освоєння світу. Підлітки впевнені, що світ такий, яким вони його собі уявляють, і складається з незліченної кількості самоочевидних речей, предметів, людей, подій, які вони сприймають як природні і звичні. Психологічний час молодої людини дедалі більше опановується завдяки далеким від реальності мріям, надіям, бажанням і досить конкретними життєвими планами, програмами, нормами. Щодня відбувається велика кількість внутрішніх і зовнішніх подій. Буденність сприймається із захватом, її хочеться змінити, переобладнати, зробити святково-несподіваною і в такій суцільній несподіванці постійно перебувати [16, с. 147]. Як зазначає І. Бех, сучасний підліток по-справжньому вирішує проблему шляху самореалізації – продуктивно-творчого чи споживаць-кого. А це безпосередньо пов’язано з його настановленнями стосовно інших людей і матеріальних цінностей. Настановлення визначають егоїзм чи альтруїзм, пожадливість чи безкорисливість, творчість чи споживацтво. Тому і вплив суспільного виховання на особистість може відбуватися переважно двома шляхами – або вплив на сім’ю і вже через неї – на дитину, або створення у референтній групі, яка зайнята педагогічно організованою діяльністю, атмосфери доброзичливості й творчості [1, с. 680]. Творча взаємодія підлітків в арт-терапевтичній групі в умовах психологічної служби загальноосвітньої школи за допомогою засобів народного мистецтва, на нашу думку, дасть можливість школярам не тільки виразити як ранні, так і актуальні в контексті "тут-і-тепер" усвідомлювані і неусвідомлювані почуття і потреби, а й за допомогою втілених у символічних образах писанки та вишивки ціннісних орієн-тирів змістовно "наповнити" свою спрямованість на реалізацію і роз-виток власного "Я". З метою збереження емоційного благополуччя особистості під-літка, а також зміцнення і усвідомлення ним зв’язку між різними аспектами психічного досвіду і системи цінностей, нами було сфор-мовано терапевтичну групу учнів підліткового віку, які вже мали достатній рівень підготовки у вишивальному мистецтві. Метою арт-терапевтичного впливу в межах запропонованої методичної розробки було розширення меж естетичного сприйняття, актуалізація, вияв та усвідомлення почуттів підлітків, розкриття їх творчих можливостей та удосконалення емоційно-ціннісного самоприйняття.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-06; просмотров: 184; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.21.46.129 (0.008 с.) |