Лекція 1. Особливості професійно-етичної свідомості соціального працівника 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Лекція 1. Особливості професійно-етичної свідомості соціального працівника



План лекції:

1. Поняття гуманістичної спрямованості особи соціального працівника

2. Компоненти і детермінанти професійно-етичної свідомості

3. Місце і роль этико-аксиологической підготовки професійного соціального працівника в професіоналізації соціальної роботи, гуманізації і гармонізації громадських стосунків

Особа соціального працівника має величезне значення в процесі професійної діяльності і реалізації соціально-значущих гуманістичних цінностей. Від ціннісної орієнтованості особи, її етичних переконань і потреб залежить не лише ефективність діяльності, здійснюваної у рамках взаємодії з конкретним клієнтом і, отже, його благополуччя, але і благополуччя суспільства в цілому, темпи, якість і спрямованість соціального прогресу. Проте нині професійна група соціальних працівників з деяких причин не досить ефективно виконує ці свої функції. Недостатньо високий престиж і статус соціальної роботи, низький рівень заробітної плати фахівців приводять до того, що професія соціального працівника не користується великою популярністю в суспільстві. Це породжує певні труднощі з кадровим забезпеченням соціальних служб і створює умови для проникнення в соціальну роботу випадкових людей, що розглядають своє включення в цю діяльність як сумну необхідність, викликану несприятливою соціально-економічною ситуацією в суспільстві. При відповідних сприятливих обставинах ці люди з соціальної роботи підуть, але зараз вони, поза сумнівом, чинять певний вплив на її зміст і результати, і цей вплив не завжди може бути розцінено як позитивне.

Соціальна робота є видом діяльності, що пред'являє до особових якостей фахівця особливі вимоги, обумовлені сенсом і змістом професійної діяльності. Формування особи фахівця передусім має бути спрямоване на формування його этико-аксиологического свідомість. Особа, що має високорозвинену моральну і ціннісну свідомість, здатна не лише наслідувати примушування і веління ззовні і підкорятися вимогам етичних імперативів, в першу чергу, цінностей, але і самостійно освоювати сенс і зміст етичних імперативів, привласнювати цінності і ідеали і виробляти для себе програму дій, повністю відповідну нормам і принципам професійно-етичної системи і її найважливішої складової частини, - системи гуманістичних цінностей. В зв'язку з цим особливу значущість придбаває така інтеграційна характеристика фахівця, як гуманістична спрямованість його особи, яка може бути охарактеризована наявністю наступних показників,:

усвідомлена прихильність гуманістичним цінностям;

визнання людини вищою цінністю сучасної цивілізації;

організація активної діяльності, спрямованої на реалізацію гуманістичних цінностей;

мотивація основної діяльності необхідністю реалізації гуманістичних цінностей.

Гуманістична спрямованість особи фахівця припускає, що він не лише має знання про позитивні цінності, їх суть, але і переконаний в їх об'єктивній позитивності. Така особа глибоко переконана, що людина, незалежно від своїх особових якостей, достоїнств і недоліків, цінна безумовно. Знаючи, що далеко не завжди людина може повністю управляти своїми обставинами і, відповідно до цього, не завжди здатний самостійно створити умови для повної самореалізації, така особа приймає активні заходи, спрямовані на сприяння людині в реалізації його цінності. Для гуманістичної особи це стає основним в її житті, і у своїй буденній життєдіяльності і професійній діяльності керується розумінням об'єктивної значущості цієї діяльності.

В умовах відносної автономності і свободи фахівця характер його дій може бути в загальному випадку різним залежно від моральних якостей особи, її власної системи моральних норм і принципів, ієрархії цінностей, ідеалів і тому подібне і, відповідно до цього, його дія на свідомість клієнта може бути таким, що як гуманізує, так і дегуманизирующим. У зв'язку з цим великого значення набуває гуманізація особи фахівця, а значить, формування його ціннісної свідомості. Свідоме і усвідомлене засвоєння і привласнення гуманістичних моральних цінностей, формування на їх основі мотивів, стандартів і норм професійної поведінки і дій може служити своєрідним показником високого рівня духовного розвитку носія цінностей, зрілості його особи і професіоналізму. Це може стати одним з найважливіших гарантів того, що гуманістичні цінності отримають відповідну ним значущість і визнання у свідомості клієнта і суспільній свідомості. Але соціальний працівник, суб'єктно чинячи вплив на клієнта, його і своє соціальне оточення, суспільство, сам значною мірою є продуктом соціальної діяльності суспільства, у тому числі і в плані формування його особової буденної і професійної свідомості. В цілому професійна этико-аксиологическое свідомість конкретного соціального працівника може бути умовно представлена у вигляді системи ціннісних ідей, переконань, установок, потреб, орієнтацій і тому подібне, ідеал, що обгрунтовують, і ієрархію цінностей і що включають наступні ідеальні і реальні компоненти:

* філософську, таку, що склалася в результаті вивчення і привласнення в процесі професійної підготовки і самоосвіти науково обгрунтованих фундаментальних знань в області загальної філософії, етики і аксіології;

* соціокультурну, таку, що утворилася під впливом усіх можливих макрочинників соціальної реальності, у тому числі в результаті дії на нього адаптованих в масовій свідомості наукових уявлень про істинні цінності і ідеал (громадському, професійному, груповому, індивідуальному);

* професійну, таку, що є результатом дії на особу сенсу і змісту теоретичних і практичних підстав соціальної роботи і переконань сукупної професійної групи, у тому числі і в області професійної етики і аксіології;

* соціально-групову, таку, що склалася внаслідок приналежності особи до певної соціальної групи і засвоєння нею певних поглядів, стереотипів, ролей і статусів;

* індивідуальну, виступаючу як результат розвитку, становлення особи фахівця і його власного життєвого шляху.

Безумовно, таке виділення компонент особової професійно-етичної і ціннісної свідомості соціального працівника містить в собі деяку схемну і спрощення. Розглядаючи детальніше ці компоненти, можна з повною на те підставою виділити в кожній з них елементи, що утворилися в результаті взаємовпливу і взаємодії з іншими компонентами.

Наприклад, філософська компонента включає елементи як загальносоціальної, так і соціально-групової і індивідуальної, оскільки, незважаючи на вимоги наукової об'єктивності і неупередженості, людина не може "вийти за межі самого себе", і тому кожне філософське, аксиологическое або етичне вчення, його конкретне прочитання і інтерпретація до певної міри є продуктом своєї епохи і особи інтерпретатора, не завжди відповідним по сенсу і змісту задуму свого творця. Крім того, будь-яке вчення, залежно від конкретних особливостей епохи і суспільства може стати надмірно, невиправдано популярним, "модним" і у зв'язку з цим бути інтерпретованим як загальне, незважаючи на свій приватний характер або, навпаки, бути необгрунтовано забутим, незважаючи на безперечну цінність.

Загальносоціальна компонента у зв'язку з наявністю в соціальній спільності різних структурних елементів неминуче складається під їх впливом і несе в собі фрагменти етичної і ціннісної свідомості безлічі професійних і соціальних груп, а також окремих осіб. У ній наявні (і іноді суперечать один одному і протиборствують) як ідеальна, так і реально існуюча ієрархії загальносоціальних цінностей. У загальному випадку вона є не "середнє арифметичне" філософських, етичних і ціннісних представлень різних соціальних груп, а, як правило, значною мірою є віддзеркаленням поглядів і установок найбільш впливової соціальної групи або окремих харизматичних осіб.

Індивідуальна компонента також не може бути виділена в "чистому" вигляді, оскільки в процесі онтогенезу людина випробовує вплив як суспільства в цілому, так і соціальної групи, до якої він належить. Вона відбиває також вплив різних формальних і неформальних груп, в які фахівець в різній якості включається на різних етапах своєї життєдіяльності і розвитку з самого початку життєвого шляху.

У свою чергу, соціально-групова компонента утворюється не лише під впливом особливостей способу життя соціальної групи, але і під впливом професійних этико-аксиологических систем, носіями яких є члени цієї групи, етичних систем і систем цінностей соціальних груп, з якими здійснює взаємодію ця соціальна група, ціннісних орієнтацій і етичних орієнтирів окремих осіб і суспільства в цілому, що включають як наукові, так і буденні уявлення про моральні норми і цінності.

Сукупна ціннісна свідомість професійної групи також містить в собі загальносоціальну, професійну, соціально-групову і індивідуальну компоненти в ідеальному (науково обгрунтованому) і реально існуючому варіантах.

Співвідношення вказаних компонент є не константним, а навпроти, дуже мінливим. На різних етапах життєдіяльності особи (чи існування сукупної професійної групи) через різні обставини будь-яка з цих компонент може стати домінантною, значущою або, навпаки, зменшити або зовсім втратити своє значення під впливом різних чинників. Можна зробити висновок, що індивідуальна професійно-етична і ціннісна свідомість соціального працівника має складну структуру, елементи якої складаються під впливом макро- і мікросоціальних чинників, безперервно осмислюються і иерархизируются особою в процесі її життєдіяльності і, маючи певну стійкість у зв'язку з наявністю стабільного ціннісного ядра, все ж піддаються певній корекції.

При цьому слід враховувати, що соціальний працівник - член суспільства, і будучи членом суспільства, він не може не підпадати під вплив усіх тих процесів і явищ, які мають місце в суспільстві. У професійну діяльність він включається, будучи досить зрілою особою, що засвоїла в процесі онтогенезу громадську і групову систему цінностей і що виробила на цій основі особову ієрархію цінностей. Крім того, фахівці соціальної роботи не є локальною, замкнутою групою, внаслідок чого в процесі професійної і буденної діяльності вони постійно підпадають під вплив різноманітних систем цінностей, у тому числі ситуативно схвалюваних і фактично визнаних і таких, що реалізовуються суспільством.

Диференціація цінностей на схвалюваних і заперечуваних може в загальному випадку не співпадати з об'єктивно позитивними і негативними, істинними і помилковими, гуманістичними і антигуманними, оскільки в різні періоди часу залежно від об'єктивних і суб'єктивних чинників різні індивіди і групи по-різному відносяться до різних цінностей, вибудовувавши їх ієрархію у своїй свідомості по-різному. У цьому полягає одна з труднощів розуміння, вивчення і формування ціннісної свідомості індивіда.

З цієї точки зору професійно-етичні цінності, науково обгрунтовані і відбиваючі корінні потреби людини і суспільства, можуть вступити в протиріччя з реальними цінностями суспільства і соціальної групи, цінностями конкретного соціального працівника, утворюючи складну і неоднозначну ціннісну сукупність, що реалізовується в теорії і практиці соціальної роботи. Це положення особливе яскраво демонструється ціннісним хаосом, що має місце в сучасній Росії: зміна умов життя і діяльності пригнічуючої частини населення неминуче спричинила необхідність зміни ціннісних орієнтацій. Руйнування системи цінностей, офіційно проголошеної в Радянській державі, необхідне для насадження нових, товарного типу, стосунків між членами суспільства, призводить до поступового витіснення з індивідуальної свідомості соціально-значущих цінностей і заміни їх приватними. Істотне погіршення економічного стану більшості населення за відсутності дієвих механізмів державного регулювання рівня життя примушує дійти висновку, що людина може вижити лише піклуючись сам про себе, оскільки на адекватну допомогу з боку держави, суспільства, найближчого соціального оточення розраховувати не доводиться. Це також сприяє твердженню в суспільній і індивідуальній свідомості пріоритету особово значущих цінностей і девальвації цінностей соціальних. В зв'язку з цим соціальний працівник опиняється під суперечливим впливом, з одного боку, ціннісних орієнтирів суспільства і держави, що декларують, але фактично не визнають цінність людини, і власного соціального досвіду, що підтверджує низьку соціальну цінність особи, і з іншого боку, професійно-етичних цінностей, що вимагають сприяння реалізації цінності людини як аксиологического основи діяльності. Зіткнення систем цінностей відбувається не лише "на межах" систем "Соціальний працівник - суспільство", "соціальний працівник - соціальна група" і "соціальний працівник - клієнт (індивід, група, спільність) ", але і усередині найпрофесійнішої групи. Внаслідок цього між фахівцями можливі різні конфлікти, що мають виражену ціннісну природу.

Безпосереднім носієм такого ціннісного протиріччя стає конкретний соціальний працівник, що випробовує вплив як з боку професійної групи, реального змісту професійної діяльності, соціальної групи, представником якої він є, і суспільства в цілому, склалися системами цінностей, що керуються спонтанно, з одного боку, і офіційно визнаними професійними і громадськими цінностями і нормами, з іншою. Інакше кажучи, соціальний працівник стає носієм як ідеальних, так і реальних цінностей, представлених як в його професійній, так і в буденній діяльності і вступаючих в певне протиріччя. Внутрішньоособовий ціннісний конфлікт, що розвивається на основі протиріч між системами цінностей, може привнести хаотичність до практичної професійної діяльності і, відповідно, бути трансльованим на клієнтів, їх соціальне оточення. Носієм аналогічного протиріччя стає і сукупна професійна група, вимушена співвідносити свою діяльність з вимогами як науково обгрунтованої, так і що суб'єктивно розуміється окремими впливовими особами професійно-етичної системи, особовими ціннісними системами окремих фахівців, що склалися під впливом сучасної російської соціально-економічної, культурної, політичної ситуації, а також фактичними вимогами суспільства і держави до змісту і результатів діяльності, умовами їх реалізації.

Тому усього більшого значення набуває не лише освітня, але і виховна діяльність, спрямована на формування особи фахівця, який, реалізовуючи професійну діяльність, зможе робити позитивну моральну дію як на клієнтів, так і на своїх колег, а через них - на усе суспільство. Формування особи фахівця повинне мати місце завжди, незалежно від того, в яких умовах здійснюється його професійна підготовка - в процесі професійної освіти або в процесі професійної практики. Найважливіше місце у формуванні особи фахівця має становлення його этико-аксиологической компетентності і зрілості.

Основними цілями этико-аксиологической компоненти професійної підготовки соціального працівника можуть бути наступні:

* реалізація цінності людини - клієнта, соціального працівника, інших осіб, прямо або опосередковано ті, що беруть участь в соціальній роботі, а також цінності суспільства;

* сприяння формуванню соціально і професійно-значущих рис особи і підвищенню суб'єктності фахівця і його клієнта;

* забезпечення високого престижу і статусу професії в суспільстві;

* досягнення високого рівня соціалізації особи в професійній групі і необхідній автономії особи в групі;

* формування позитивного соціального і професійного самопочуття, почуття захищеності фахівця;

* формування стійких позитивних ціннісних орієнтацій і ідеалів, фахівця;

* засвоєння і привласнення етичних принципів, норм і правил, опанування навичок етичного аналізу;

* формування і вдосконалення професійно-цінної і значущої мотиваційної сфери фахівця;

* забезпечення гарантій етичності професійної і буденної поведінки фахівця;

* формування потреби в моральному самоудосконаленні і забезпечення для цього необхідної основи;

* розвиток творчих здібностей особи, її этико-ценностного мислення і морально-ціннісного "чуття";

* актуалізація на основі професійної етики і аксіології основних розвиваючих компонентів професійної діяльності: творчості, сумісності, предметності, самостійності.

Формування этико-аксиологического свідомості повинне здійснюватися з використанням усіх можливих і необхідних підходів і відповідних методів дії, оскільки саме воно є необхідним базисом для формування і розвитку професійно-значущих якостей особи фахівця. Формування фахівця, його професійної этико-аксиологического свідомості представляє відому трудність внаслідок того, по-перше, що це, як правило, вже особа, що цілком склалася, і, по-друге, внаслідок того, що окрім спрямованої дії в процесі професійного виховання, він випробовує істотний стихійний (а іноді і системне і спрямоване) вплив з боку соціального і професійного середовища. Окрім цього, фахівець, через природне прагнення нормальної людини до вдосконалення, самостійно придбаває знання і навички, формує самого себе, причому самоудосконалення фахівця може здійснюватися як на науково обгрунтованій і професійно-значущій основі, так і частково під впливом средовых чинників.

Таким чином, як основні чинники, що чинять найбільш суттєвий вплив на формування особи фахівця, слід виділити такі, як:

* середовище (соціальна і професійна). Вона виступає як природна і необхідна умова життєдіяльності і професійної діяльності людей і в той же час як продукт їх сукупної діяльності. На початку свого життєвого шляху індивід приймає соціальне середовище як даність, як щось зовнішнє, будучи в основному об'єктом соціального середовища і не відчуваючи повною мірою своєї включеності в неї. Соціальне середовище в цьому випадку є результат сукупної діяльності попередніх поколінь людей. У міру дорослішання і розвитку особа, придбаваючи суб'єктні якості, не лише по-новому оцінює середовище, визнаючи її мінливість як об'єкту і результату діяльності людини але і, як суб'єкт діяльності, робить більш менш істотну особисту дію на середовище, удосконалюючи її для повнішого задоволення своїх потреб. Аналогічним чином, професійне середовище на початку професійної діяльності виступає як результат попередньої діяльності суспільства і професійної групи і одночасно суб'єкт дії на свідомість соціального працівника. У міру становлення професіоналізму фахівця, середовище, частково зберігаючи суб'єктні якості, усе більшою мірою стає об'єктом його дії.

* виховання особи як процес цілеспрямованої, свідомої, систематичної і системної дії суспільства і професійної групи на індивіда з метою формування у нього певних особових і професійно-значущих якостей, світогляду, рівня фізичного інтелектуального і іншого розвитку, відповідних громадським потребам і потребам професії. В цьому відношенні професійна група (у тому числі і учбовий колектив) грає величезну роль у формуванні особової і професійної свідомості, залучаючи майбутнього фахівця до системи професійних знань, формуючи його этико-аксиологическое професійна свідомість і сприяючи розвитку і вдосконаленню таких якостей особи, які надалі стануть гарантом його успішної професійної діяльності, а значить, сприятимуть підвищенню ефективності соціальної роботи, рішенню найважливіших соціальних проблем.

* самоудосконалення особи фахівця (майбутнього фахівця), яке, з одного боку, є результатом осмислення зовнішньої дії, джерелом якої є соціальне життя і професійна діяльність, а з іншої - результатом відносно автономної інтелектуальної пізнавальної і аналітичної діяльності самої людини як особи і фахівця. В зв'язку з цим великого значення набуває самостійна освітня і моральна діяльність особи, в процесі якої вона не лише придбаває нові, необхідні знання, але і, найголовніше, придбаває навички этико-аксиологического мислення і аналізу, необхідні фахівцеві в повсякденній буденній і професійній діяльності.

Усього більшого значення набуває не лише освітня, але і виховна діяльність учбового закладу, спрямована на формування особи майбутнього фахівця, який, приступивши до професійної діяльності, зможе робити позитивну моральну дію як на клієнтів, так і на своїх колег, а через них - на усе суспільство. Моральна педагогіка в цьому сенсі є найважливішою формою діяльності освітньої установи, спрямованій на формування особі майбутнього соціального працівника.

Історично зростаюча роль особистих стимулів і мотивів в регулюванні громадської поведінки викликає поступове переміщення контролю за діяльністю у свідомість особи, внаслідок чого закономірно зростає роль системи індивідуального виховання фахівця з метою формування соціально значущої внутрішньої детерміації, почуття особистої відповідальності за результати життєдіяльності взагалі і професійній діяльності зокрема. При цьому, звичайно безперечна роль зовнішніх по відношенню до особи регулюючих чинників, таких, як право, суспільна мораль, ціннісні орієнтири суспільства, держави, соціальної групи і інші, причому суспільство і держава прагнуть забезпечити контроль за дотриманням вимог основних регулюючих систем. Але соціальна робота як вид професійної соціальної діяльності багато в чому непідвладна якому б то не було зовнішньому контролю: фахівець і його клієнт значну частину часу взаємодії і спілкування знаходяться наодинці один з одним, і процес їх спільної діяльності може бути проконтрольований лише опосередковано, на основі оцінки кінцевого результату і деяких суб'єктивних показників. Внаслідок цього велику значущість придбавають якості особи фахівця, його этико-аксиологические орієнтації і установки, що виконують функцію найважливішого регулювальника сенсу, змісту і якості їх спілкування і взаємодії.

Професійно-етична свідомість соціального працівника є багаторівневою і може бути представлене як сукупність этико-аксиологических знань, переконань і потреб.

Этико-аксиологические знання є основами знань етики, аксіологією, у тому числі і в області професійної діяльності. Соціальний працівник отримує їх в процесі навчання в середньому спеціальному, вищому учбовому закладі або на курсах і факультетах підвищення кваліфікації, а також в процесі життєдіяльності і професійної діяльності. В той же час слід зазначити, що знання етики і аксіології ще не означають моральності поведінки, і тому необхідно визнати, що відносно практики професійної діяльності знання зберігають значну самостійність - вони можуть не використовуватися або використовуватися частково в професійній діяльності. В цьому випадку ми можемо навіть мати справу з особою так званої "подвійної моралі", яка теоретично може прекрасно орієнтуватися в питаннях етики і аксіології, у тому числі і професійною, але не вважати для себе обов'язковим наслідувати їх вимоги.

Этико-аксиологические переконання - це заснована на досвіді і знаннях упевненість соціального працівника в справедливості вимог професійної моралі, об'єктивності професійних цінностей. Наявність этико-аксиологических переконань свідчить про вищий рівень розвитку особової свідомості фахівця, оскільки вони засновані на глибокій і усебічній оцінці особою відомих їй етичних норм і цінностей, перевірці їх соціальною практикою і життєвим і професійним досвідом, їх внутрішньому схваленні і органічному прийнятті як єдино правильних і можливих. Наявність этико-аксиологических переконань визначає теоретичну і практичну підготовленість фахівця до професійної діяльності, є основою для його свідомого відношення до своєї поведінки і дій в практиці соціальної роботи, оскільки вони беруть участь у формуванні вольових якостей особи і стійких форм морального реагування на навколишню дійсність. Проте відносно практики этико-аксиологические переконання соціального працівника також мають відносну самостійність, оскільки в практичній повсякденній діяльності може виникнути ситуація, коли особі доводиться діяти всупереч своїм переконанням: ситуативно можуть виникнути причини, що здаються більш значущими, ніж власні переконання. В цьому випадку особа знаходиться у розладі з собою, зі своїми переконаннями.

Этико-аксиологические потреби - їх наявність характеризує найвищу міру розвитку свідомості соціального працівника. Вона характеризується наявністю моральної потреби в дотриманні вимог професійної етики, організації діяльності з метою реалізації етичних цінностей. Коли дотримання вимог професійної етики і аксіології стає внутрішньою потребою особи, воно здатне організувати усі її вольові і емоційні якості, направити зусилля на рішення проблем саме з точки зору професійної етики і аксіології. В цьому випадку дотримання вимог професійної етики і аксіології стає стійкою якістю особи, потужним чинником, мобілізуючим її для організації нею своєї поведінки і діяльності, справою боргу і совісті, честь і достоїнства, мірилом добра і зла. Керуючись своїми этико-аксиологическими потребами, фахівець не може зробити дії, що із його точки зору не відповідають критеріям добра і зла, але ситуативно обумовлені як необхідні.

Моральність соціального працівника як особі завжди піддається дії прийнятих в практиці цього трудового колективу професійно-етичних норм поведінки, причому фахівець не просто засвоює їх як певний ідеал, але і постійно зіставляє з реальною дійсністю, повсякденною практикою. Ці узагальнення, у свою чергу, впливають на зміст професійної моралі, коригуючи його. Роль професійної моралі велика у формуванні моральних знань, переконань і потреб соціального працівника. Вона допомагає йому зіставити власні моральні позиції з тими, яких чекають від нього як представника професії, допомагає орієнтуватися в різноманітті моральних вимог і приписів.

Таким чином, професійно-етичні знання, переконання і потреби безумовно пов'язані з практичною діяльністю, проте в різній мірі детермінують її. Найбільш жорсткий і стійкий зв'язок спостерігається у разі формування у фахівця професійно-етичних потреб. Теоретичне вивчення майбутнім або фахівцем, що вже відбувся, об'єктивних соціальних і професійних цінностях може виявитися явно недостатнім: моральна проповідь стає безсилою, якщо її зміст і вимоги не співпадають з реальними інтересами людини і спростовуються соціальною реальністю. Більше того, такий схоластичний підхід може привести до прямо протилежного результату: соціальний працівник, порівнявши теорію з соціальною практикою, може зробити висновок про те, що в соціальній роботі, як і в інших видах професійної і буденної діяльності, панує так звана "подвійна мораль", відповідно до якої декларуються загальнолюдські гуманістичні цінності, але реалізуються інші, іноді - прямо протилежні. Може бути навіть зроблений висновок, що такого роду "подвійна мораль" є загальновизнаною нормою, внаслідок чого професійно-етичні цінності можуть не являтися для нього дієвим мотиватором. Тому процес формування этико-аксиологического свідомості фахівця повинен включати не лише вивчення професійно-етичних цінностей як таких, але і практичну демонстрацію ціннісних трансверсій, дилем, конфліктів і тому подібне з тим, щоб в професійній практиці фахівець не виявився в ситуації ціннісного хаосу, але навпроти, вільно орієнтувався в умовах ціннісного протиріччя і умів вирішувати ціннісний конфлікт. Процес формування моральної і ціннісної свідомості має бути орієнтований не лише і не стільки на придбання фахівцем знань в області етики і аксіології, скільки на формування його ціннісних і моральних переконань і потреб, що досить жорстко детермінують його діяльність.

Безумовно, сенс професійної діяльності робить формуючу дію на особу фахівця, проте слід при цьому враховувати, що переважна більшість нинішніх соціальних працівників не мають спеціальної професійної освіти, внаслідок чого їх осмисленню піддається не стільки сенс діяльності і її результати, скільки конкретний зміст виконуваної роботи і використовуваних при цьому форм і методів, якість і зміст кінцевого результату, нині дуже далеких від досконалості. Іншими словами, в професійній свідомості відбувається підміна сенсу діяльності її реально існуючими формами і видами, її сутнісних цілей - миттєвими практичними завданнями. Крім того, системна криза в Росії негативно позначається на можливості реалізації потенціалу соціальної роботи, внаслідок чого це її реальний стан з урахуванням недостатньої (чи повністю відсутньою) теоретичної підготовленості фахівця може бути прийнятий за належне, єдино можливе або, принаймні, за цілком достатнє в сучасних умовах.

В таких обставинах ціннісні трансверсії представляються неминучими: наприклад, якщо діяльність спрямована на часткове життєзабезпечення, підтримку фізичного існування, цінність людини може бути інтерпретована як цінність його життя, причому життя сприйматиметься як фізіологічний статус людського організму. Досвід власної життєдіяльності соціального працівника в умовах системної кризи також може привести його до аналогічного висновку. Тому очевидно, що кризові явища, ціннісний хаос і аномия в російському суспільстві не лише не можуть не позначитися на ціннісних орієнтаціях фахівців, але і накладають дуже істотний відбиток на зміст професійної системи цінностей, що реально реалізовується, до деякої міри детермінуючи перспективи розвитку соціальної роботи як професійній соціальній діяльності. Взаємовплив і взаємопроникнення різноманітних ціннісних систем і ієрархій утворює суперечливу ієрархію цінностей сучасної російської професійної соціальної роботи, що реалізовується в практичній діяльності і частково привноситься фахівцями в загальних теоретичних, аксиологические і етичні підстави професійної діяльності.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-15; просмотров: 530; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 44.212.39.149 (0.085 с.)