Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Кроскультурні дослідження ендогенної депресіїСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Дослідженнями депресивних розпадів за стандартизованою оцінкою, проведені під егідою ВОЗ у 1983 році, встановлено, що депресивні порушення в різних країнах (Швейцарія, Канада, Японія, Іран) мають дуже схожу симптоматику, але це не виключає наявності «специфічнокульту- ральних», «атипових» ознак депресії. Дослідники неодноразово відмічали, що класична ендогенна депресія поширена лише серед населення Європи та Північної Америки. Вчені також одностайні в тому, що типова ендогенна депресія рідко трапляється в Африці, Південній Америці, Індонезії. У цих регіонах спостерігаються деякі особливості депресії: переважання іпохондричного симптомокомплексу в Нігерії, Індонезії, Кенії; депресії з елементами сплутаності серед індонезійців; яскрава депресивна симптоматикам більш виразними соматичними й сексуальними розладами в Колумбії. Численні автори, оцінюючи результати досліджень ендогенних депресій в різних культурах, зазначають, що клінічні описи, зроблені в різних країнах, важко зіставляти, оскільки між окремими словами, які визначають певний емоційний чи психічний стан у різних мовах, немає повної семантичної відповідності. Е.Крепелін, працюючи в Південно-Східній Азії, був першим, хто звернув увагу на невиразність депресивної симптоматики, відсутність почуття провини й суїцидів серед пацієнтів цього регіону. За спостереженнями О.Соколової (1984), депресія у представників корінного населення Чукотки характеризується мутизмом, чіткою моторною загальмованістю, періодами страху, що відрізняє її від депресивних розладів прибулого населення. Багато праць присвячено порівнянню особливостей симптоматики депресій у хворих європейської та азіатської культур. В них стверджувалося, що в осіб, які належать до азіатської культури (наприклад, у мешканців Індії), спостерігається соматизація депресивних скарг. Коментуючи ці спостереження, одні автори висловлювали думку, що соматизація емоційних переживань — це нормальний. національно обумовлений спосіб подолання психічного стресу; інші, навпаки, вважали, що соматизація свідчить про поглиблення депресивних переживань у хворих азіатських культур. Вихідці з Азії частіше звертаються до терапевтів і намагаються вжи-вати менше психотропних речовин, віддаючи перевагу непсихотропним. Але акцент на соматичних скаргах може мати й зовсім інші причини, Так, С.Вгешп (1980) зробив порівняльний аналіз характеру консультацій вихідців з Азії та корінних англійців у лікаряг Вчений помітив, що перші менш охоче торкаються в бесідах своїх емоційних проблем. На думку дослідника, ця різниця зумовлена існуванням у Азії певного «культурального табу» на допущення до своїх особистісних проблем. Характерні для ендогенних депресій ідеї провини та інші депресивні ідеї, їхня фабула й частота залежать не тільки від важкості хвороби, але й від низки інших факторів: Це дістало наочне підтвердження після вив-г чення ідей провини при депресії в різних країнах: у Індонезіїї вони майже не спостерігаються, рідкісні вони й у Єгипті, а в Англії спостерігаються набагато частіше, ніж у деяких районах Нігерії. Розмірковуючи над цим, Т.Азипі (1975) припустив, що депресивний хворий в Африці має тенденцію «проектувати» почуття провини на інших, тоді як європейці відносять це почуття до себе. Одне з можливих пояснень більшої частоти цих ідей у європейських країнах полягає в тому, що європейська культура розвинулася під сильним впливом християнства з його концепцією першорідного гріха й спокути, неминучого покарання за гріхи й неможливістю приховати їх від Бога, який все бачить. Саме тому страшна туга, характерна для МДП, сприймається хворим як покарання й породжує ідеї провини (Ю.Нуллер, 1980). Заданими Р.ЗаіпзЬигу, 77% загиблих у результаті суїциду психічно хворих страждали на ендогенну депресію, з них 64% — на чисту, решта — на ускладнену алкоголізмом та іншими хворобами. Але ці показники не можна сприймати як універсальні для будь-якої культури. Відомо, що суїцидні спроби надзвичайно рідкісні або навіть зовсім відсутні у тубільців Індонезії, Нігерії, Єгипту, Іорданії. Т.Азипі (1975) стверджував рідкісність самогубств у Африці, а П.Морозов (1988) встановив, що найнижчий показник частоти самогубств спостерігається в скандинавських країнах (зокрема, в Норвегії), що пов'язується з кращими, ніж у інших країнах регіону, родинними зв'язками та зменшеними розмірами соціальних осередків норвезького суспільства. У різні епохи і для різних цивілізацій межі допустимості самогубств дуже варіювали. Якщо для римського патриція воно було природним виходом із важкої ситуації (чиясь немилість чи крах кар'єри), то в християнській Європі це вважалося ганебним злочином і смертним гріхом. Саме тому при аналізі суїцндальних спроб та оцінці вірогідності самогубства в конкретного хворого треба враховувати не тільки характер і важкість захворювання, а й особистісні та соціально-культурні чинники, що полегшують чи протидіють прийняттю рішення щодо самогубства. Декілька років тому спостерігалася чітка залежність кількості суї- цидів від світогляду: у католиків та євреїв — рідше, дещо частіше — у протестантів, ще частіше — у невіруючих (А.Яои, 1986). Водночас у багатьох культурах, на які впливали брахманізм і буддизм, суїциди прийнятні. Зокрема, дослідники відмічають високий рівень самогубств серед китайців у Гонконзі. Одне з небагатьох транскультуральних досліджень, де в одній із досліджуваних груп були психічно хворі України, було проведено Рабіаа Гійаом (1992). Він вивчав транскультуральні особливості ендогенних депресій, особливості їхньої синдромології, клінічної типології та динаміки. Було досліджено дві групи хворих на маніакально-депресивний психоз: перша група — 40 чоловік — в Україні; друга — 30 чоловік — у Сирії. Вік хворих був приблизно однаковим і коливався в межах 24-62 роки. —; Деякі транскультуральні відмінності виявилися вже в типові протікання хвороби: в Україні переважав біполярний афективний психоз (у 18 хворих із 40); у сирійських хворих — монополярний депресивний (у 23 хворих із 30). Проведений дослідником аналіз клініко-психопатологічної структури хвороби також виявив суттєві відмінності: своєрідність таких ознак, як депресивний афект; відчуття провини; наявність суїцидних думок і спроб; соматичні скарги й розлади; іпохондричні прояви; обсесивні розлади та порушення критики. Розглянемо їх специфіку докладніше. Так, виразним й глибоким був депресивний афект у хворих України. Майже у всіх спостерігалося диференційоване відчуття пригніченості, туги, тривоги, песимістичне забарвлення думок. Водночас у хворих із Сірії, як правило, такої симптоматики не спостерігалося: не було туги або тривоги. Зміну в своєму стані вони ніколи не пов'язували з поганим настроєм, хоча об'єктивні ознаки депресії чітко виявлялися в моториці, міміці хворих, їхній поведінці, ослабленні емоційного контакту, втраті здатності веселитися, відсутності потягів до діяльності, фіксації на певних песимістичних судженнях. У клінічній картині сірійських хворих на перший план висувалися сомато-вегетативні скарги й розлади: відчуття нездужання, слабкість, розбитість, апатія, серцебиття, диспептичні розлади, втрата апетиту, відчуття стиснення під час дихання, численні сенестопатн, відчуття холоду чи жару тощо. Таке розмаїття соматичних скарг часто призводило до помилок: перш ніж попасти до психіатрії, хворі могли тривалий час лікуватися з приводу різноманітних соматичних і неврологічних захворювань. Таким чином, депресія у сірійських хворих мала переважно соматизований характер, відповідно в її діагностиці суттєвого значення набували такі симптоми, як добові коливання самопочуття, зниження вітального тонусу зранку, повторність приступів, особливо весною й восени, позитивна реакція на антидепресанти. У багатьох хворих сірійської групи, на відміну від української, хворобливий стан супроводжувався значними іпохондричними й обсесив- ними явищами. Сірійці вважали себе психічно нормальними, але хворими на тяжкі соматичні хвороби (рак, туберкульоз, інфаркт). Нерідко їхнє тривожне занепокоєння й сумніви щодо стану соматики мали нав'язливий характер й проявлялися у вигляді фобій. Як правило, обсесії були образними, проте могли виникати й абстрактні варіанти: нав'язлива лічба, нав'язливі богохульні думки і т.ін. Характерні для ендогенних депресій відчуття провини, ідеї самозвинувачення, самоприниження також суттєво відрізнялися у хворих обох груп. Для українських хворих на МДП типовим було відчуття провини перед родичами, близькими, всіма, кому вони «ускладнюють життя» своєю безпорадністю, ідеї самозвинувачення, що стосувалися їхньої власної поганої вдачі, «недостатньої співчутливості» тощо. У сірійських хворих таких ідей провини й самозвинувачення не було, але спостерігалися численні ідеї гріховності. Хворі вважали, що вони «покарані Аллахом» за свої попередні гріхи, а також були переконані в неминучості такого покарання і невідворотності спокутування гріха своїми стражданнями під час хвороби. Значними виявилися й транскультуральні відмінності, що стосувалися суїцидної поведінки. У психопатологічній картині депресії більшості українських хворих на різних етапах її протікання мали місце суїцидні думки, у 13 — суїцидні наміри, у 10 — спроби самовбивства. Звертає на себе увагу той факт, що хворі, у котрих спостерігалися суїцидні думки чи спроби, за умови встановлення довірчого контакту з лікарем досить відверто про них розповідали. При цьому вони мотивували їх переживаннями почуття провини, безнадії, туги, впевненістю в неможливості вилікуватися від цієї нестерпної тяжкої хвороби. У сірійських хворих суїцидних спроб узагалі не спостерігалося. Якщо ж у хворих і з'являлися суїцидні думки, то вони їх ретельно приховували, оскільки були переконані, що «ганьба й гріх думати про самогубство». При ретроспективному описуванні свого стану після виходу з хвороби хворі розповідали, що відчували свою непотрібність і безнадію, але жоден з них не планував суїцид, мотивуючи тим, що самогубство засуджується Кораном. Відсутність суїцидних думок і спроб у хворих на ендогенну депресію соматизованого типу, яких завжди вважали групою підвищеного ризку щодо здійснення суїциду, можна пояснити впливом культурних чинників — стійкими традиційними моральними заборонами, що існують у суспільствах, де сповідують іслам: негативне ставлення суспільства й реліпі до самогубства є своєрідним бар'єром для хворих на ендогенну депресію.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 204; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.108.172 (0.008 с.) |