Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Конституційна регламентація соціальних і духовно-культурних засад суспільного життяСодержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Формою конституційної регламентації засад суспільного життя можна вважати проголошений в основних законах низки країн принцип соціальної держави. Уперше він був закріплений в Основному Законі ФРН: "Федеративна Республіка Німеччина є демократичною і соціальною федеративною державою" (ст.20). У подальшому ідея соціальної держави була зафіксована в конституціях інших держав, включаючи держави Центральної і Східної Європи та держави, що утворилися на терені колишнього СРСР. Серед конституційних положень, на основі яких здійснюється регламентація окремих сторін суспільного життя, можна виділити положення про взаємовідносини держави і церкви. Звичайною практикою є фіксація в основних законах свободи віросповідання (нерідко - свободи совісті). Наприклад, у СТ.16 Конституції Іспанії гарантується ідеологічна, релігійна і культова свобода індивідів і товариств. Ці свободи можуть бути обмежені у своїх проявах лише для підтримання публічного порядку, що охороняється законом. Ніхто не може бути примушений до висловлення своєї думки з питань ідеології, релігії або віросповідання. За Конституцією Румунії, релігійні культи самостійні, відокремлені від держави і користуються її підтримкою, зокрема, через сприяння релігійній присутності в армії, лікарнях, в'язницях, притулках і дитячих будинках (ст.29). У прийнятих у XIX ст. конституціях Бельгії і Люксембургу визначено, що цивільний шлюб має передувати церковному. При цьому в усіх випадках позиція держави є нейтральною щодо церкви або однаково прихильною до всіх конфесій. Іноді в конституціях акцентується увага на питаннях церковного і світського виховання й освіти. "Релігійне навчання в державних школах, за винятком неконфесійних, є обов'язко- ДЕРЖАВНЕ ПРАВО ЗАРУБ ІЖНИХ КРАЇН - зафіксовано в ст.7 Основного закону ФРН. Але водночас зазначається, що держава має право нагляду за таким на-«чанням, і жоден викладач не може бути примушений провади-та його. У §2 Конституції Норвегії записано, що ті особи, які аювідують євангелічну лютеранську релігію, зобов'язані вихо-;."ьати в її дусі дітей. У Конституції Туреччини підкреслюється, ~о "виховання і навчання релігії та етиці має бути проведене під наглядом і контролем держави. Навчання релігійній куль- і моральне виховання повинні бути обов'язковими у програмах початкових і середніх шкіл" (ст. 24). У конституціях окремих держав та чи інша конфесія про- >шена державною або національною. "Євангелічна лютеранська церква є національною церквою" (§4 Конституції Данії). Статус євангелічної лютеранської церкви як національної встановлений основними законами Ісландії та Норвегії. Згідно положень британської конституції, монарх є главою англіканської церкви. У дещо іншій формі відповідні стосунки між державою і церквою відображено в ст. 13 Конституції Болгарії, де поряд з ;)женнями про відокремленість релігійних установ від держави і про неприпустимість використання їх у політичних їх зазначено, що "традиційною релігією в Республіці Болгарія є східно-православне віросповідання". Окремо слід згадати Конституцію Греції. По-перше, вона містить спеціальний розділ "Відносини між державою і церквою", де, зокрема, записано, що "панівною релігією в країні є релігія східно-православної церкви Христової" (ст. 3), визначено засади церковного управління. По-друге, в іншому розділі спеціально визначений статус гори Афон - місцевості, де розташовані монастирі, що належать до різних православних автокефальних церков. Як зазначено в ст.105, частина Афонського півострова наділена "давнім привілейованим статусом самоврядної частини Грецької держави". В духовному відношенні відповідна територія підпорядкована Вселенському (Констан- С.К.Бостан, СМ. Тимченко ДЕРЖАВНЕ ПРАВО ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН
тино-польському) патріарху. Всі особи, які ведуть там чернече життя, автоматично набувають громадянства Греції. На цій території, що відома як Свята гора, заборонено селитися іновірцям і розкольникам. Докладний режим Святої гори визначається так званою конституційною хартією, яка затверджується Вселенським патріархом і грецьким парламентом. Відносини між державою і церквою належать до сфери конституційного регулювання і в країнах, що розвиваються. Найбільшою мірою це характерно для мусульманських країн, де, як зазначалося, релігія ісламу відіграє важливу роль у суспільному і державно-політичному житті. Закріплення цієї ролі здійснюється зазвичай шляхом конституційного проголошення ісламу державною релігією. Іноді в конституціях зроблено застереження про неприпустимість перегляду їх положень щодо статусу цієї релігії (Бахрейн, Марокко). У більшості країн конституційне закріплення за ісламом статусу державної релігії є лише визнанням того факту, що його сповідує майже все населення. Водночас у конституціях йдеться про відданість ісламським традиціям. У конституціях Сирії і Тунісу іслам визначений як "релігія президента". Як правило, визнання ісламу державною релігією поєднується із світськими ідеологічними установками, яких дотримуються правлячі кола. Виняток становлять лише ті країни, де ісламські принципи враховані при формуванні політичних і державних інститутів (Саудівська Аравія та країни Перської затоки) або навіть сама держава визначається як ісламська (Іран). Тут іслам покладений в основу офіційної політико-правової теорії і відіграє майже універсальну роль у суспільному житті. Окрім питань релігії конституції також регулюють: А) міжнаціональні відносини, їх відповідні форми: 1) національно-територіальна автономія; 2) рівноправність незалежно від раси, національності, 3) визнання і гарантування колективних прав національних меншин. Б) сімейно-шлюбні відносини (Конституція Китаю, ст.25, 41). В) питання науки та освіти. Наведене вище не суперечить висновку про те, що консти-ії є насамперед основними законами держави, а не іільства, хоча вони в найбільш загальному вигляді регламентують суспільне життя. D II. ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ Завдання 1. Використовуючи тексти конституцій за-іжних країн, підготувати по два приклади (статті або їх витяги) конституційного закріплення основ суспільного ладу в економічній, соціальній, духовно-культурній сферах. Завдання 2. Продовжити поповнення словника новими поняттями та термінами державного права зарубіжних країн, наприклад, • Суспільний лад - це... • Інститут власності - це... • Публічна власність - це... • Приватна власність - це... • Приватизація - це... III. ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА: 1. Конституционное (государственное) право зарубеж 2. Чиркан В.Е. Конституционное (государственное) право 3. Шаповал В.М. Конституційне право зарубіжних країн: С. К. Бостан, С. М. Тимченк о ДЕРЖАВНЕ ПРАВО ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН
IV. МОДУЛЬНИЙ КОНТРОЛЬ Перший модульний контроль проводиться після вивчення програмного матеріалу тем №№ 1-3 у вигляді контрольної роботи, примірний варіант якої наводиться нижче. Для успішного її виконання слід повторити матеріал модуля та відповісти на наступні контрольні питання. ? КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ? 1. Схарактеризуйте зміст поняття конституційне (дер 2. Схарактеризуйте основні етапи розвитку консти 3. Дайте характеристику державного права зарубіжних 4. Схарактеризуйте ДПЗК як навчальну дисципліну. 5. Дайте загальну характеристику джерел ДПЗК. 6. Розкрийте соціальну та юридичну суть конституції - 7. Класифікуйте конституції зарубіжних країн. 8. Схарактеризуйте способи прийняття конституцій у за 9. Схарактеризуйте способи зміни конституцій в за 10. Дайте дефініцію суспільного ладу, визначте як його за 11. Як здійснюються конституційна регламентація еко 12. Розкрийте основні риси конституційного регулюван ВАРІАНТ № _ 1. До якої галузі права відносяться такі правові джерела як а) кримінальне право; б) державне (конституційне) право; в) екологічне право. 2. Розкрийте значення терміна "конституанта" 3. Дайте визначення поняття "державне право за 4. Передайте у вигляді схеми формалізовані джерела дер 5. Класифікуйте конституцію Швеції. 6. Наведіть два приклади конституційного закріплення:
♦ питань власності; ♦ сім'ї і шлюбу.
7. Схарактеризуйте способи зміни конституцій у за Сумарна оцінка цього та інших модулів складається з оцінок, які були отримані студентом (курсантом), наприклад, за: ♦ роботу на семінарських заняттях; ♦ наукову організацію своєї праці (ведення конспекту ♦ своєчасне і якісне виконання завдань для самостійної роботи; ♦ контрольну роботу; ♦ відвідування занять; ♦ ведення конспектів лекцій та першоджерел.
|
|||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 413; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.136.22.204 (0.009 с.) |