Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Філософія України XIX - початку XX ст.↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 17 из 17 Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Значний вплив на розвиток філософії в Україні мала творчість українського вченого зі світовим ім'ям, визнаного фахівця у галузі загального мовознавства, фонетики, граматики, семантики, етимології, діалектології, теорії словесності, фольклору, етнографії О. П. Потебні (1835-1891). О. Потебня першим із українських філософів дав глибокий і всебічний аналіз проблеми взаємозв'язку мови і мислення. Він показав, що мислення формується за допомогою мови, на її основі розкрив зв'язок мови не тільки з мисленням, а й з психікою у цілому. Характерною особливістю дослідницької практики Потебні є історичний підхід до дослідження питань співвідношення мови і мислення. П. Юркевич (1827-1874) як філософ за вічно змінними явищами природи, що сприймаються нашими органами чуття, намагався (у дусі платонізму) знайти незмінну ідею об'єкта; у цій ідеї мислення і буття тотожні. Істина відкривається не тільки мисленням, а й «серцем», оскільки пошук Істини пов'язаний з релігійними і моральними прагненнями людини. У цьому процесі сходження до істини знання пов'язане з вірою, яка є більш могутнім фактором, ніж просто емпіричний зміст мислення. Без любові, говорив Юркевич, не можна пізнати Бога; найвища сходинка у процесі сходження до абсолютного, тобто до Бога, є вже містичним спогляданням. Те, що може існувати, стає дійсним через посередництво того, що має бути, а саме через ціль платонівської ідеї добра. Далі слід звернути увагу на те, що значний вклад у розвиток філософії України зробили видатні вчені-природознавці другої половини XIX - початку XX ст. Основними центрами розвитку прогресивних світоглядних ідей у природознавстві були такі визнані наукові установи, як Київський, Харківський і Новоросійський (Одеський) університети. Ряд всесвітньо відомих учених, таких як М. П. Авенаріус, М. С. Ващенко-Захарченко, Д. О. Граве, Г. Г. Де-Метц, В. П. Єрмаков, Й. Й. Косоногов, Т. Ф. Осиповський, М. В. Остроградський, С. М. Реформатський, О. М. Сєверцов та ін., сконцентрували світоглядно-філософську увагу на обґрунтуванні положень про об'єктне, незалежне від свідомості людей існування світу. Вони мотивували прогресивні погляди на рух, простір і час як форми існування матерії. Цінний внесок у розвиток української філософії другої половини XIX - початку XX ст. зробили М. П. Драгоманов (1841-1895), І. Я. Франко (1856-1916) та Леся Українка (1871-1913). Найсуттєвішою рисою філософії М. П. Драгоманова є те, що він розглядав історичний процес у всій його різноманітності, як результат дії багатьох факторів і різних комбінацій суспільних сил; визнав велику роль філософії в історичному процесі, підкреслюючи, що без філософії, без глибоких теоретичних узагальнень не можливе не тільки з'ясування основних законів історичного розвитку, а й розумна організація усіх суспільних і державних порядків. Розглядаючи соціальні питання, М. Драгоманов користувався не суб'єктивним методом, а порівняльно-історичним, який вимагав конкретно-історичного розгляду всіх суспільних явищ у їхньому взаємозв'язку з іншими явищами та в історичному розвитку. Цей метод передбачав також урахування не тільки фактора часу, а й усіх тих суспільних умов, за яких відбувається розвиток того чи іншого явища. Аналізуючи філософію І.Я. Франка, потрібно зазначити, що він перший в українській і один з перших у європейській літературі всебічно й по-справжньому розробляв тему праці, трудової моралі, яка розвивається пізніше в одну з провідних філософських тем. Вже в першому своєму філософському трактаті «Поезія і її становисько в наших временах» Франко говорить, що духовне ледарство - то злочин проти гуманності. Ставлячи в центр своєї філософії людину, письменник формулює головний закон людяності, суть якого в тому, що неробство - зло, а праця - добро. Праця у розумінні Франка - єдине, що здатне творити і вдосконалювати людську душу, вселяти в неї почуття гідності й правди. Франківська філософія породжує досить важливу й актуальну ідею: людяне носить вічність у своїй уяві, в ілюзіях і думках, у муках свого сумління, а тому в сфері духу панує, власне, та найдорожча різнорідність, яка робить людей несхожими, цікавими і цим дає людям основу для їхньої єдності, для братерства і любові. Необхідно засвоїти, що оригінальність філософії Лесі Українки полягає насамперед в оспівуванні ліризму української душі і драми її реалізації. Ґрунтуючись на Біблії, філософських ідеях Г. Сковороди і Т. Шевченка, Леся Українка будує філософію пошуку синтезу вічних проблем і сучасних запитів. Письменниця закликала українську громадськість збудитись від інертності, малюючи в разючих образах жахливі картини поразки, що є наслідком байдужості до голосу правди. Розглянуті надбання філософської думки в Україні дають змогу зробити ряд узагальнень і висновків. Отже, виходячи з ідеї, що існування будь-якої національної філософії реалізується як прояв філософії духу, можемо стверджувати: українська філософія є особливим, оригінальним явищем. Ця особливість визначається домінантою етико-морального її спрямування. Український народ створює філософію, у центрі якої людина з її внутрішнім світом, котра перебуває в органічній єдності з умовами її самореалізації. Це не просто людина, а передусім людина Землі, яка критерієм істини має свою власну діяльність, розглядає своє буття через єдність чуттєвого і раціонального. Українська філософія - це оригінальна система, в основі якої постає філософський дух українського народу як органічна єдність віри, надії і любові у вічному прагненні до втілення їх у свободі, яка й скеровує людське життя.
Питання для самоперевірки: 1. Назвіть характерні риси української філософії. 2. Дайте визначення поняттю “кордоцентризм”. 3. Хто з українських філософів розвивав ідеї “філософії серця”? 4. В чому головне завдання філософії за Г.Сковородою? 5. Філософсько-естетичні погляди Лесі Українки. 6. Філософські ідеї Дмитра Чижевського. 7. Назвіть українських філософів другої пол. XX-поч. XXI ст.
Питання для дискусії та міркування 1. Чому міфологічні уявлення давніх слов'ян про межові підстави людського буття вчені відносять до передісторії філософії, а погляд на ці самі питання у пам'ятках культури Київської Русі аналізується у контексті власне історії філософії? З якого часу слід починати відлік історії української філософії і чому? 2. Спадщину діячів культури Київської Русі як перший етап історії філософії свого народу вивчають історики української, білоруської та російської філософії. Чи мають усі вони достатні для цього підстави? Якщо так, то чи відрізнятиметься образ філософської думки Київської Русі, що його відтворюватимуть історики філософії кожного з трьох східнослов'янських народів? Обгрунтуйте свою позицію. 1. У чому, на вашу думку, полягає відмінність філософського світорозуміння київських книжників від поглядів філософів Візантії, Давньої Болгарії, середньовічної Західної Європи? 2. Які особливості філософської культури княжої доби простежуються в наступній історії українського філософського мислення, визначаючи специфіку історії української філософії? Теми рефератів: 1. Філософські мотиви «Слова о полку Ігоревім». 2. Основні риси філософських пошуків Київської Русі. 3. Гурток київських книжників. 4. Філософські ідеї діячів Острозького культурно-освітнього центру. 5. Філософські погляди І. Вишенського. 6. Філософія братських шкіл. 7. «Філософія серця» і розуміння щастя Г. Сковородою.
Основна література: 1. Історія філософії. Підручник / За ред. В.І. Ярошовця. – К., 2002. 2. Всемирная энциклопедия: Философия. – М., Минск, 2001. 3. Огородник І.В., Русин М.Ю. Українська філософія в іменах: Навчальний посібник. – К., 1997. 4. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: Підручник. – К., 2007.
ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА З КУРСУ: 1. Введение в философию: Учебник для вузов: в 2 ч. Ч. 1 / Под общ. ред. И.Т. Фролова. – М.: Политиздат, 1989. 2. Введение в философию: Учебник для вузов: в 2 ч. Ч. 2 / Фролов И.Т., Араб-Оглы Э.А., Арефьева Г.С. и др. – М.: Политиздат, 1989. 3. Горак Г.І. Філософія: Курс лекцій – К.: Вілбор, 1997. 4. Касьян В.І. Відповіді на питання екзаменаційних білетів: Навч. посіб. – К.: Вікар, 2003. 5. Кунцман П., Буркард Ф.-П., Видман Ф. Философия: dtv-Atlas. Пер. с нем. – М., 2002. 6. Петрусенко В.Л. Філософія: Курс лекцій. Навчальний посібник. – К.: Каравела, 2002. 7. Спиркин А.Г. Основы философии. Учебное пособие для вузов – М.: Политиздат, 1988. 8. Філософія: Навчальний посібник / За ред. І.Ф. Надольного. – К.: Вікар, 1997. 9. Філософія: Посібник для студентів вищих навчальних закладів / Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2007. 10. Філософія. Курс лекцій: Навчальний посібник / Бичко І.В., Табачковський В.Г., Горак Г.І. та ін. – 2-е вид. – К.: Либідь, 1994. 11. Хамітов Н., Гармаш Л., Крилова С. Історія філософії. Проблема людини та її меж. Навч. посібник. – К.: Наукова думка. 2000. 12. Філософія. Підручник / Заг. ред. Горлача М.І. Кременя В.Г., Рибалка В.К. – Харків: Консум, 2000. 13. Філософія: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. / В.Х. Артюнов, М.М. Демченко, С.Л.Йосипенко та ін. – К.: КНЕУ, 2001. 14. Черній А.М., Тимошенко З.І. Філософія: твої кроки до Мудрості: Авторизований конспект-практикум. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2001.
ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА З КУРСУ: 1. Андрущенко В.П., Михальченко М.І. Сучасна соціальна філософія. Курс лекцій. Видання друге, виправлене й доповнене. – К.: Видавництво “Генеза”, 1996. 2. Антисери Д., Реале.Дж. Западная философия от истоков до наших дней. – Тт. 1-4. http://ihtik.lib.ru/ 3. Артюнов В.Х., Свінціцький В.М. Філософія глобальних проблем сучасності: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. диск. – К.КНЕУ, 2003. 4. Артюнов В.Х., Демченко М.М., Йосипенко С.Л. та ін. Філософія: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. диск. – К.КНЕУ, 2001. 5. Горський В.С. Історія української філософії. Курс лекцій: Навчальний посібник. – К.: Наукова думка, 1996. 6. Золотухина-Аболина. Страна философия (книга для школьников и студентов). – Ростов-на-Дону. «Феникс», 1995. 7. Ільїн В.В., Кулагін Ю.І. Філософія (Нариси з історії розвитку філософської думки). – К.: 1997 8. История философии в кратком изложении (Пер. с чеш. И.И. Богута. – М.: Мысль, 1991. 9. Історія філософії України: Підручник (М.Ф. Тарасенко, М.Ю. Русин, І.В. Бичко та ін. – К.: Либідь, 1994. 10. Крапивенский С.Э. Социальная философия: Учебное пособие для студентов гуманитарных и экономических факультетов. 2-е изд., стереотипное. – Волгоград: Комитет по печати, 1995. 11. Кузнецов В.Г., Кузнецова И.Д., Миронов В.В., Момджян К.Х. Философия. Учебник. – М.: ИНФРА–М., 1999. 12. Мареев С.Н., Мареева Е.В., Арсланов В.Г. Философия XX Века (истоки и итоги). Учебное пособие. – М., 2001. http://ihtik.lib.ru/ 13. Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини: Навч. посібник для студентів вищих учбових закладів. – К.: Абрис, 1995. 14. Охріменко О.Г. Фундаментальні філософські проблеми. Конспективний виклад курсу лекцій для вузів. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2002. 15. Поупкин Р., Стролл А. Философия: Вводный курс / Пер. с англ. – М.; СПб., 1997. 16. Сухина В.Ф., Кислюк К.В. Практикум по философии. – Харьков, 2001. 17. Тейчман Дж., Эванс К. Философия: Руководство для начинающих: Пер.с англ. – М.,1997. 18. Філософія: Підручник / Г.А. Заїченко, В.М. Сагатовський, І.І. Кальний та ін.; За ред. Г.А. Заїченка та ін. – К.: Вища школа, 1995. 19. Философия: Курс лекций: Учебное пособие для студ. вузов / Под ред. В.Л. Калашникова. – 2-е изд. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. 20. Философия. Учебное пособие для студентов вузов / Под ред. Е.В. Осичнюка, В.С. Зубова. – К.: Фірма “Фіта”, 1994. 21. Философия: учебник / Под ред. В.Н. Лавриненко. – М.: Юристъ, 1998. 22. Философская энциклопедия: в 5 т. / Гл. ред. Ф.В. Константинов. – М.: Советская энциклопедия, 1967. 23. Философский энциклопедический словарь / Гл. редакция: Л.Ф. Ильичёв, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалёв, В.Г. Панов. – М.: Советская энциклопедия, 1983. 24. Философский энциклопедический словарь /Редкол.: С.С.Аверинцев, Э.А.Араб-Оглы, Л.Ф.Ильичев и др. – 2-е изд. – М.: Советская энциклопедия, 1989. ФІЛОСОФСЬКІ ПЕРШОДЖЕРЕЛА:
2. Диоген Лаэртский. О жизни, учениях и изречениях знаменитых философов. – М., 1979. 3. Платон. Собрание сочинений. В 4-х т. – М., 1990-1994. 4. Секст Эмпирик. Сочинения. В 2-х т. – М., 1975-1976. 5. Сенека. Нравственные письма к Луцилию. – М., 1977. 6. Фрагменты ранних греческих философов. Ч. 1. – М., 1989; 7. Фрагменты ранних стоиков. – Т. I-II. – М., 1999-2002.
9. Тит Лукркций Кар, Гераклит Эфесский, Парменид, Эмпедокл, Эпикур. Сочинения. – М., 1983.
12. Абеляр Петр. Теологические трактаты. – М., 1995.
24. Монтень М. Опыты. – М., 1979.
46. Фейербах Л. Сущность христианства: Избр. филос. произведения: В 2-х т. - Т. 2. – М., 1995. 47. Фихте И.Г. О назначении человека // http://psylib.org.ua/books/fihte02/index.htm 48. Фихте И.Г. Сочинения. – В 2-х т. – СПб., 1993. 49. Шеллинг Ф. О сущности человеческой свободы. – М., 1809. 50. Шеллинг Ф. Сочинения в 2-х т. – М., 1989; 51. Бергсон А. Творческая эволюция. – М., 1998; 52. Витгенштейн Л. Философские работы. – Ч. I-II. – М., 1994. 53. Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология (главы из книги) // Вопросы философии, 1992, 7. 54. Деррида Ж. Письмо японскому другу / Вопросы философии. – 1992 – № 4. 55. Джеймс У. Прагматизм. – Київ, 1995.
57. Жильсон Э. Философия и теология. – М., 1995; 58. Избранные труды Карена Хорни и Эриха Фромма. – М., 1995.
62. Рикер П. Герменевтика. Этика. Политика. – М., 1995. 63. Сартр Ж.-П. Избранные произведения. – М., 1992.
65. Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность. – М., 1995. 66. Хайдеггер М. Время и бытие. – М., 1993. 67. Фрейд З. Психоанализ. Религия. Культура. – М., 1992. 68. Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. – М., 1977. 69. Шеллер М. Положение человека в космосе // Избранные произведения. – М., 1994. 70. Шопенгауэр А. Сочинения в 2-х тт. – М., 1992. 71. Шпенглер О. Закат Европы. – Т. 1-2. – М., 1993-1998. 72. Юнг К.Г. Архетип и символ. – М., 1991. 73. Хабермас Ю. Будучее человеческой природы. – М., 2002. 74. Ясперс К. Смысл и назначение истории. – М., 1991.
79. Бибихин В.В. Язык философии. – М., 1993. 80. Библер В.С. Что есть философия? // Вопросы философии. – 1995. – № 1. 81. Ильенков Э.В. Философия и молодость // Ильенков Э.В. Философия и культура. – М., 1991. 82. Мамардашвили М. Как я понимаю философию. – М.,1992. 83. Лосев А.Ф. Дерзание духа. – М., 1988. 84. Мерло–Понти М. В защиту философии. – М., 1996. 85. Ортега-и-Гассет X. Что такое философия? – М., 1991. 86. Хесле В. Хорошая философия – это разные формы рациональности // Философская и социологическая мысль, 1991, № 2. 87. Хофмайстер Х. Что значит мыслить философски? – М., 2006. 88. Філософія сьогодні. – К., 2003. 89. Шеллер М. Философское мировоззрение // Избранные произведения. – М., 1994. 90. Элиаде М. Аспекты мифа. – М., 1995.
92. Кун Т. Структура научных революций.- М., 2002. 93. Лакатос И. Доказательства и опровержения. - М., 1967. 94. Ортега-і-Гасет Х. Чиста філософія // Вибрані твори. – К., 1994. 95. Полани М. Личностное знание. – М., 1985. 96. Поппер К. Логика и рост научного знания. – М., 1983. 97. Фейерабенд П. Избранные работы по методологии науки. – М., 1986 98. Шелер М. Феноменология и теория познания // Избранные произведения. – М., 1994. 99. Юнг К.Г. Феномен духа в искусстве и науке. – М., 1992.
147. Лем С. Культура как ошибка // Собр. соч. в 10-ти тт. – Т.10. М., 1995.
167. Делез Ж., Гватари Ф. Капитализм и шизофрения. Анти-Эдип. – М., 1990.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-23; просмотров: 410; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.153.224 (0.016 с.) |