Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Гуманістичні цінності в українській культуріСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Поняття національного типу культури та специфіка українського типу культури. — Жіноче начало в українській культурі. — Символіка українського образа життя та самосвідомості. — Усна народна творчість та художня література як утілення гуманістичних орієнтацій. — Гуманістична парадигма української філософії. — Гуманістична спрямованість української суспільно-політичної думки. — Українське просвітянство. — Ідеї свободи і демократії.
В процесі свого розвитку нації утворюють властиву для них систему уявлень про внутрішній і навколишній світ, час і простір та своє місце в них, а також особливі засоби переживання, сприйняття і відображення світу (мову, символи, знакову систему тощо). Разом узяті, вони складають національно-своєрідну картину світу, національний космос, що співвідноситься з поняттям національного типу культури. Отже, національна культура є оригінальним, самобутнім, властивим лише або в першу чергу для даного народу способом бачення світу, поведінки в ньому, системи норм, цінностей та ідеалів. Національна культура проходить різні етапи в своєму розвитку, які становлять частку культурно-історичного процесу, вступає в безпосередній чи опосередкований діалог з іншими культурами, відчуваючи на собі їхні впливи, може навіть змінювати власну назву разом з втратою родового імені етносу, але з-під нашарувань століть та іноетнічних віянь проступають певні, властиві лише конкретному народові прояви його ідентичності, котрі входять в число символів, архетипів даної культури і взаємозв'язаного з нею національного характеру. Кожне покоління пильно вдивляється в присмерк століть і, розшифровуючи орнаментальну стилістику епохи, відшукує в них риси власної ідентичності так, як нащадки намагаються побачити у старовинних портретах риси фамільної подібності. Поняття про національний тип культури постійно змінюється мірою еволюції самої нації, відвойовуючи при цьому нові простори у минулому та сучасному. Перші спроби сформулювати національну своєрідність української культури ми бачимо в другій половині XVIII — на початку XIX ст., коли етнографи, історики, краєзнавці робили перші спостереження над мовою, характером, особливостями побуту українського народу (О. Шафонський, О. Рігельман, Т. Калиновський, Д. Бантиш-Каменський та ін.). У 20-40-і роки XIX ст. цю естафету підхопили романтики (М. Гоголь, М. Максимович, М. Костомаров, П. Куліш, Т. Шевченко та ін.), продовжили вчені та громадські діячі (В. Антонович, М. Драгоманов, М. Грушевський та ін.), культурологи (Ю. Липа, Є. Маланюк та ін.), які збагатили уявлення про український національний характер, історію та культуру геополітичними та історіософськими спостереженнями і своєю творчістю зв'язали неодноразово розірвану нитку тисячолітньої історико-культурної традиції українського народу. Безперечно, сучасні уявлення про особливості української національної культури будуть змінюватися в процесі націотворіння, що наприкінці двадцятого століття вступив, здається, у свою завершальну стадію. Тому наведений нижче матеріал не може вважатися вичерпним, хоча вже зараз можна зробити певні висновки і узагальнення з приводу його специфіки. Специфіка українського типу культури значною мірою зумовлюється належністю української території до ареалу стародавньої хліборобської осілої культури, котра довгі століття, якщо не тисячоліття, знаходила опору свого існування в традиціоналізмі. Українська культура та суспільство здавна пронизані глибокою повагою до традиції, прагненням до усталеності, обережністю або нехіттю до новацій, що нерідко давало підстави для висновків про впертість як рису національного характеру українців. Прагнення до стабільності та рівноваги — характерні риси, успадковані від аграрного типу культури, що спрямована передусім на гармонію з навколишнім природним середовищем. Природа займає особливе місце в духовній культурі українського народу. Пейзаж набагато характерніший для українського образотворчого мистецтва, аніж інші жанри. Він включає в себе, зокрема, мальовничі краєвиди Лівобережжя і Слобожанщини, степові простори Півдня, гірські річки, полонини і ліси Заходу. Але найчастіше географічним символом України виступає Дніпро, в той час, як лагідний затишок білої хати під стріхою, оточеної невисоким тином і неодмінним садком з квітами є типовим для уявлень про українську «малу Батьківщину». Мотиви степової безкінечності, волі, мандрів у невідому далечінь і зв'язаний з цим образ шляху як символу буття примушують нас згадати про долю княжих дружинників, козаків, чумаків, мандрівних дячків, переселенців до Сибіру та Америки. Постійне спілкування з природою, відчуття небезпеки і незахищеності формували в українців своєрідний фаталізм, ліричну меланхолійність з присмаком влучного гумору, надавали перевагу здоровому глузду перед почуттям. В той же час, посеред не обмеженої стійкими кордонами розтягненості, чужої стихії завжди відчутним було прагнення українців до творення острівців стабільності, що виступають то у вигляді укріпленої фортеці — Січі, то військового табору на степовій рівнині, то хуторських вкраплень у сільському морі, то окремої хатини (молодих, як правило, відділяли після одруження); подібними ж острівцями виглядали й нечисленні осередки української інтелігенції в іншомовних містах від середньовіччя до сучасності. Поєднання природного начала з індивідуальним знаходило своє гармонійне відображення в естетизмі українців, нахилі та здібності їх до наук, мистецтва, освіти, культури. Широке визнання здобули українські народні пісні. Недарма фігура співця — кобзаря — давно вже перетворилася на символ співучої України, веселої до самозабуття, тужливої до сліз, але завжди ліричної та чуттєвої. Український народ порівняно довго зберігав стійкі ознаки родового суспільства з властивим для нього перенесенням сімейних взаємин на соціальне життя. Отаман називався батьком і козаками середньовіччя, і повстанцями та партизанами XX ст.; батьком іменували народні перекази Тараса Шевченка і псевдонародні — радянського «вождя всіх часів і народів». Особливу роль відіграє в українській культурі жіноче начало, яке домінує над чоловічим у побутовому та культурному житті. Жінка, як правило, виявляє більшу енергію і заповзятливість, ніж чоловік, у сімейних справах; вона користується великою повагою в ролі нареченої та матері сімейства; навколо дівчини створено справжній культ любовною лірикою українців; зрештою, сама Україна часто виступає у вигляді якщо не матері, то покривдженої дівчини. Жіночі риси можна побачити у емоційному до сліз типові багатьох українських громадських і культурних діячів. В той же час, мовчазне, важко-похмуре чоловіче начало оживає і сповнюється енергією, в основному під час екстремальних ситуацій, відступаючи на другий план в мирні часи. Зрештою, пара волів, об'єднаних важким ярмом, недарма споконвіку брели українськими степами, тягнучи за собою плуга чи воза. Суспільний ідеал українців здавна лежав у вільних громадах, асоціаціях, артілях, відзначався демократизмом і прагненням до соціальної рівності, а також неприйняттям авторитарного начала, тим більше, якщо воно не зв'язане з родовим чи моральним. «Громада — великий чоловік», — кажуть українці, але їхні суспільні цінності, що грунтувалися на традиційних, родових взаєминах, не переросли в правові у такій мірі, щоб прищепити почуття особистої дисципліни, громадського обов'язку незалежно від власних уподобань індивіда. Чи не в цій нехіті до лідера — з одного боку і прагненні до соціальної однорідності — з другого, слід шукати, поряд з іншими причинами, пояснення відриву верхнього прошарку українського суспільства від власного етнокультурного грунту: в XVI-XVII ст. — до польського, а в кінці XVIII-XIX ст. — до російського? Стати аристократом, дворянином, представником еліти означало, як правило, розірвати зв'язок зі своїм народом. В іно-етнічному, іншомовному середовищі українці досягали справжніх вершин, в той час, як доля українського політика, ідеолога, митця, вченого була в більшості випадків сумною. Історичний процес українського народу ось уже кілька століть символізує козацтво. Недарма український народ та його країна ще на початку XIX ст. називалися козацькими. Козак є таким же репрезентантом всього українського, як, приміром, ковбой — американського, чи шляхтич — польського. Військові подвиги козацтва лежать в основі українського пісенного епосу та історичної пам'яті, козацька держава — Гетьманщина — довгий час була втіленням політичного буття українців, козацька тематика була провідною в часи формування національної самосвідомості. Слід зауважити, що традиційність української сільської, хліборобської, родинної культури довгий час оберталася пануванням села над містом. Сільський пейзаж, побут, народне житло та одяг, страви, чарівні народні пісні — все це і понині широко використовується для визначення національної специфіки української культури, репрезентує її в очах інших народів. В той же час поняття українського міста з властивим для нього модерним способом життя, субкультурою окремих соціальних груп починає повертатися до української культури лише в другій половині чи наприкінці XX ст. Українська культура досі не стала міською в цілому, можливо, через те, що почувала себе загроженою і мусила стояти на сторожі своїх основ. Але утримувати свою індивідуальність на основах непорушності в умовах швидкоплинного часу не вдавалося нікому. Звідси мотиви постійної туги, плачу над минулим і сучасним, смутку і печалі, в які оповиті твори кращих представників української культури. В цілому ж українська національна культура досить молода в порівнянні з багатьма сучасними культурами західноєвропейського ареалу. В силу багатьох історичних обставин вона ще не встигла здобути широке світове визнання власної цілісності, своєрідності і неповторності в очах багатьох розвинених народів, освоїти «вічні» проблеми буття в такій мірі, щоб вести з відомими європейськими культурами рівноправний діалог, скристалізуватися настільки, щоб від проблем власної мови перейти до загальносвітових проблем власною мовою. Сподіваємося, що все це чекає ії у майбутньому. Українська культура має багато спільного з загальноєвропейською (якщо абстрагуватися від національної специфіки німецької, французької та інших національних культур Європи). Перш за все це стосується гуманістичних цінностей, важливої частки національної самосвідомості, котра багато в чому визначає ментальність народу, його характер. Як і в інших національних культурах, важливими формами прояву гуманістичних цінностей в українській культурі є усна народна творчість, художня література та інші мистецтва, філософія та суспільно-політична думка. Основні аксіологічні та етнічні уявлення українського народу знайшли своє втілення в численних формах усної народної творчості— билинах, думах, казках, байках, загадках, прислів'ях, величальних (славильних) гімнах, а також в кондаках1, народних апокрифах2, заговорах. 1 Кондаки — короткі церковні пісні, які славили Бога, богородицю або святих. 2 Народні апокрифи — усні народні твори на релігійні теми, зміст яких не зовсім співпадав з офіційним віровченням, які не визнавалися священними книгами. Основоположний принцип національної самосвідомості — визначення своєї «самості», своєї відміни від інших виявляється як таке, що має космічне значення. Тут дуже важливою є опозиція «своє — чуже», яка склалася у народній свідомості, починаючись у глибокій давнині від співвідношення «світ окультурений — світ ненаселений (дикий)», простору дома, хазяйства, селища — простору ліса та степу. Сакральне коло розділяє два простори, звідси магічне значення оборювання селища навколо, а також пояса, вінка, персня. Звідси і часте використання в українській мові поняття «коло» як демаркації місця дії: «коло броду», «коло хати» і т.ін. Поступово народна свідомість піднімається до такої фундаментальної опозиції національної самосвідомості як «батьківщина — чужина». В народних думах та піснях репрезентантом такого принципу є козак, який поступово співпадає майже повністю з ідеалом людини взагалі. Український національний менталітет репрезентує себе у двох типах: vita maxima et heroica та vita minima'. 1 Життя величне і героїчне. Козацтво відноситься до першого типу, займаючи в українській культурі місце, подібне тому, яке належить лицарству в західноєвропейській культурі. Другий тип, виразно наведений у селянстві, передбачає заглибленість в себе, прихованість та закритість, але обом їм властива також сентиментальність. Пізніше вони знайдуть своє місце в художній літературі. Генетично з принципом «самості» пов'язані поняття роду та спільності. Знаходячи моральне обгрунтування (наприклад, в народних апокрифах «Римські діяння»), народна творчість усвідомлює його в нормах трудової етики — необхідного «сродственного труда», який в свою чергу є атрибутом ряду категорій української самосвідомості — «волі», «правди» та «долі» (жанри бувальщини, повчальних оповідань, козацьких дум). Воля в них виступає як реалізація особистого потенціалу діяльності і в «степу широкому», і «на землі вольній», а доля не має характеру фатальності, приреченості, хоча в її усвідомленні може бути присутнім елемент трагізму. Основоположним принципом української самосвідомості є і осмислення землі (землі-матері). Це magna mater1 — добра, ласкава і родюча земля, змістовна домінанта української культури в цілому, символічний образ жінки і люблячої матері. Домінуюче становище цього принципу дозволяє зробити висновок про «кордоцент-ричність» української душі (від латинського cor do — серце). Цим пояснюються і такі риси української душі, як емоційність, ліричність, музикальність. Якщо погодитися з тим, що музика народжується із емоційності (Бетховен), стає зрозумілим, чому так високо цінували мелодійність українських наспівів Брамс, Бетховен, Моцарт. Земля не обдурить і не образить: «краще просити у землі, ніж у людей», — казали українці. Вона як мати потребує до себе ставлення з пошаною. Її оспівують в піснях і думах. Немає нічого почеснішого, ніж смерть заради її захисту. Родюча земля знаходить відбиток і в символіці народної сміхової культури, сублімується в казках, прислів'ях, заговорах. Сюди треба віднести і зафіксований в багатьох легендах образ Берегині, який походить від міфологеми пра-дерева. Земля густих, непроглядних лісів та безкраїх степів — це козацька відвага, шалені поривання душі. Орний клин землі — це результат кропіткої селянської праці, це символ розмірених буднів, світ надій, ілюзій та розчарувань. Земля — це щастя та традиція українців. Формування гуманістичних цінностей, починаючись з усної народної творчості, продовжується в літературі, філософії, суспільно-політичній думці. Художня література для української культури завжди значила набагато більше, ніж просто один з видів мистецтва. В умовах відсутності власної державності і загрози національного знищення або асиміляції література постає як історична пам'ять народу, його воля та свідомість. В українській літературі кінця XVIII — початку XX століття з її багатоманіттям жанрів, стилів та напрямків вирізняються декілька стрижневих тем, які мають глибинну гуманістичну сутність. Кожна з цих тем має величезне аксіологічне та етичне змістовне навантаження, визначаючи еволюцію ментальності народу. Широко представлена в літературі тема землі (І. Нечуй-Левицький, Е.Гребінка, М. Вовчок, С Рубанський, П. Мирний, О. Кобилянська, В. Стефаник, І. Франко), де земля виступає як надія на щастя, з нею пов'язано багато ілюзій, а часто і все людське щастя. До найбільш значних тем належить і тема історичної долі нації та призначення людини. В українській літературі вона, перш за все, пов'язана з творчими пошуками І. Котляревського («Енеїда»). Звертаючись до сюжетів та образів Вергілія, І. Котляревський, використовуючи мову бурлеску, говорить про історичне минуле України, синтезуючи надбання народної сміхової культури та барочної філософії Г. Сковороди. Далі розвиток цієї важливої теми пішов двома основними напрямками: історико-романтичним та морально-релігійним. Перший з них наведений у творчості романтиків П. Гулака-Артемовсь-кого («Запорожець за Дунаєм»), Е. Гребінки, П. Куліша («Чорна рада»), повістях М. Костомарова та інших. В історичному минулому, яке романтично ідеалізується, вишукується компенсація занепаду сучасного буття. Починаючи з творчості Т. Шевченка, помітну роль відіграє морально-релігійний напрямок, який надає змогу відобразити глибинні поривання людської душі. Виразними прикладами тут можуть бути твори Т. Шевченка — «Ісаія, глава 35», «Подражаніє II псалму», С Руданського — «Лірникові думи», М. Костомарова — «Книга буття українського народу» та величний хорал О. Кониського і М. Лисенка «Боже великий, єдиний...». Маючи своїми витоками вчення Г. Сковороди, цей напрямок літератури знаходить моральну опору та натхнення в світі Біблії: І спочинуть невольничі Утомлені руки, І коліна одпочинуть, Кайданами куті Радуйтеся, вбогодухі, Не лякайтесь дива, — Се бог судить, визволяє Довготерпеливих Вас, убогих. І воздає Злодіям за злая1. 1 Шевченко Т.Г. Ісаія, глава 35 //Кобзар. - К., 1961. – С.581. Постать Т. Шевченка займає особливе місце в українській культурі. Його багатогранна творчість, поєднуючії різні літературні традиції, задає парадигму усьому подальшому розвитку української літератури. Продовжуючи тему історичної долі нації, Т.Шевченко надає їй глибину та нове звучання («Псалми Давида», «Гайдамаки» та інші твори). З нею перекликається тема землі та матері («Марія» і інші твори). Більшість із поезій Т. Шевченка в пізній період його творчості — це пронизливий крик душі поета, в якому сталії невід'ємними одне від одного трагізм його особистого та суспільного буття. В його житті та творчості знайшли уособлення прагнення та сподівання, які визначають українську ментальність. Слово, життя та доля Т. Шевченка стали символом національного самовизначення та національного відродження. Одним з перших в українській культурі він звернувся до питання про «людську неправду та неволю». Гуманістичні цінності, накопичені художньою українською літературою XIX століття, пов'язані не тільки з ствердженням гідності людини та вірою в неї. Особливості культурно-історичного розвитку висунули на перший план проблему безправ'я людини. Гуманістичний пафос української літератури XIX століття, втілений в прагнення звернути увагу на цей неприродний стан людини. Такі гуманістичні цінності, як право людини на щастя і волю, стали органічною часткою більш широкої проблеми про житгєустрій, гідний людини. Звідси велика духовна напруга та вагоме моральне навантаження української літератури, властиві творчості Л. Українки, П. Мирного, I. Франка та інших видатних українських письменників та поетів, ці риси були успадковані та розвинуті відомими представниками української культури початку XX століття. Обгрунтування та захист гуманістичних цінностей були стрижневим напрямком української філософії протягом майже тисячолітнього її розвитку. В кожній розвинутій національній філософії складається свій гуманістичний ідеал, типологічні риси якого можуть бути близькими або частково співпадати з філософським баченням того, яким належить бути людському існуванню, у мислителів інших народів. Але набір цих рис, їх субординація, конкретно-історична трансформація в багатоманітті філософських вчень є оригінальними та неповторними в кожній національній філософії. Національна своєрідність головних гуманістичних цінностей в кінцевому підсумку має свої корені в мінливості історичної долі самих народів та їх національній самосвідомості. Виключно важливою є роль мислителів, які створюють національні парадигми філософського мислення. Ці філософи не лише чутливо уловлюють токи національної самосвідомості, але й активно його формують. У вітчизняній філософії таку роль зіграли Г. Сковорода та Т. Шевченко. Причому принципове значення має не тільки гуманістичний пафос їх поетичної та філософської творчості, роздуми про добро, свободу, сумління, але й їхні образи як правдолюбців та духовних подвижників, що склалися в українській культурі. Г. Сковорода та Т. Шевченко належать до тих небагатьох мислителів в світовій філософії, у яких слово не розходилось з ділом, спосіб мислення не мав протиріч із способом життя. Саме тому наступні покоління українських філософів сприймають їх життя та долю як втілення їх гуманістичної філософії. Гуманістична орієнтація основних течій в українській філософії насамперед проявляє себе в розумінні призначення самої філософії. Вже мислителі Київської Русі (Іларіон Київський, Климент Смоля-тич, Кирил Туровський) тлумачили філософію як особливого роду мудрість (Софію), через яку можна осягнути не тільки знання про людину та світ, але й розкрити втілений у ньому божий задум, сенс та значення речового світу для людини. І. Вишенський вбачав роль філософі не в тому, щоб вона була абстрактним теоретизуванням, а в тому, щоб навчити людину моральному життю, підняти її на боротьбу проти соціального зла за справедливість, добро та істину. Таке розуміння філософії закріпилося у вітчизняному любомудри, чому філософська діяльність в Україні, особливо після Г. Сковороди, часто тлумачилась як своєрідне духовне вчителювання, покликане виховати в людині моральну досконалість та духовну стійкість. М. Костомаров у відомій статті, надрукованій в 1861 p., «Дві руські народності» робить акцент на особистості, що взагалі властиве українській ментальності. Точка зору відомого історика знаходить красномовне підтвердження на протязі усієї історії української філософської думки. Людина як особистість, індивідуальність стає в вітчизняній філософії центром, який поєднує всі світоглядні проблеми. Співвідношення «людина — світ», за думкою Г. Сковороди, є вихідним для філософської рефлексії. Іларіон Київський, автор уславленого «Слова о законе і благодаті», в залученні Київської Русі як рівноправного члена до християнського світу, а через це і до благодаті, істини та свободи, вирішальне значення надає особистому вибору віри князем Володимиром. Особистий порятунок через благодатну віру, моральне удосконалення, безкомпромісне відмовлення від земних спокус стане головним мотивом аскетичної етики Феодосія Печерського та популярного в Україні в XIV-XVI століттях ісіхастського руху. Очевидна антропоцентрична спрямованість філософського світогляду Т. Шевченка. Поява оригінальної «філософії серця» Д.Юркевнча пов'язана головним чином з переосмисленням суб'єкта світосприймання. На відміну від класичної західно-європейської філософії, де суб'єкт дії та пізнання був зведений до мислення (з точки зору Гегеля, наприклад, філософія — це мислення про мислення), П. Юркевич розглядає суб'єкта світорозуміння як особистість, наділену гармонічною єдністю волі, емоцій та розуму. Відкрита перед світом, творча та вільна особистість стала основою для романтично-екзістенціального засобу філософствування Л. Українки та М. Коцюбинського. Певно, не випадково, що саме на українському філософському грунті були закладені основи європейського персоналізму та екзістенціалізму, фундатори якого М. Бердяев та Л. Шестов починали свою творчу діяльність в Києві. В українській гуманістичній філософії людина постає переважно як істота вільна, а тому й моральна (ще Л. Зизаній, мислительполеміст XVI-XVII століть обстоював думку про те, що людина наділена свободою волі, що вона в змозі робити вибір між добром та злом і відповідає цим за свої вчинки). Звідси етикоцентризм, характерний для багатьох течій вітчизняної філософії, проповідь в ній «морального ідеалізму» і навіть етичного ригоризму, властивого не тільки палким ревнителям православ'я в середні віки, але й мислителям Нового часу, особливо таким як Г. Сковорода, Т. Шевченко, Л. Українка. Варто уваги, що орієнтація на індивідуальність, особисту свободу, моральні цінності виразно проступає навіть в тих вчених, які начебто знаходяться збоку від магістральних шляхів розвитку української філософії. Близький до позитивізму та марксизму І. Франко підкреслював, що економічний прогрес повинен привести до подальшого формування людської індивідуальності, і ця сторона прогресу є ще більш важливою, ніж розвиток суспільного виробництва. На перший погляд, український мислитель лише повторює відоме положення К. Маркса, але це не так. Саме в марксистській концепції держави І. Франко вбачає головну небезпеку для вільної особистості та духовної культури. В статті «До історії соціалістичного руху», критично аналізуючи «Маніфест Комуністичної партії» і погоджуючись з багатьма його положеннями, він з іронією пише про те, що відома теза К. Маркса («вільний розвиток кожного є умовою вільного розвитку всіх») залишилась в Маніфесті завдяки тому, що автори не догляділи, бо якщо реалізувати на практиці той спосіб організації праці й держави, який передбачається в Маніфесті, це приведе до всевладдя комуністичної держави, «торжества бюрократії над суспільством, над усім його матеріальним та духовним життям». В розумінні І.Франка соціалізм — це суспільство «соціальної справедливості на основі гуманного почуття». Енергійно критикує так званий «общинний соціалізм» М. Драгоманов. Роблячи спробу зберегти ідею соціалізму як суспільства вільних особистостей, він взагалі відкидає державу, проголошуючи близьке до анархізму «безначальство». Оригінальну гуманістичну ідею суспільного прогресу висуває В. Винниченко, згідно якій прогрес виявляється в тому, що «сума радощів перевищує суму страждань». Вартою уваги та принципово важливою для розуміння гуманістичних спрямувань української філософії є ідея про гармонізацію людини, її духовного світу і багатоаспектних відносин з природою, суспільством та іншими людьми. Ця думка постійно відтворюється в різноманітних формах на всіх етапах вітчизняної філософської думки. Єдність мікрокосмоса (жодний) та макрокосмоса — головний мотив ранньої української філософії. По-різному розуміють, але однаково шукають гармонію між вірою та розумом, людиною та Богом мислителі із Києво-Могилянської академії Д. Туптало, С. Яворський, Ф. Прокопович. Ідея гармонії, моральної по своїй природі, знаходиться в підвалинах вчення Г. Сковороди про три світи, споріднену працю та горню, духовну республіку. Глибоко укорінилася в українській ментальності та українській філософії думка про органічний зв'язок людини з природою, рідною землею, інколи цю рису національної самосвідомості називають від імені давньогрецького міфологічного-героя антеізмом. На цьому принципі будує оригінальну «хуторянську» філософію П. Куліш, який бачив витоки людської сутності та особистої індивідуалізації, національної духовної культури в органічній єдності з рідною природою, в сільській праці на землі-годуваль-ниці. Близькими до цих були погляди у прибічників «етичного соціалізму». М. Драгоманов та І. Франко, які піддали різкій критиці марксистську теорію диктатури пролетаріату, вважали, що диктатура пролетаріату не тільки зруйнує селянство, але й підірве підвалини самобутності українського народу. Оригінальний вклад української гуманістичної думки в скарбницю філософської думки безсумнівний. Він став основою безперервного творчого діалогу з світовою філософією в пошуках загальнолюдських гуманістичних цінностей. Загальні параметри розвитку української суспільно-політичної думки були визначені парадигмою української історії та існуванням між Сходом і Заходом, взаємодією та синтезом культурних традицій. Для української історії характерним є співіснування або якась форма сполуки двох культурних традицій — «західної», соціально-політичної, та «східної», християнсько-духовної. Щодо значення «західного» (європейського) або «східного» (візантійського) компоненту в розвитку різних підсистем суспільства та культури, то воно було різним. Якщо «східний», візантійсько-православний вплив виявився визначальним для формування типу української духовності, загального засобу пізнання та сприйняття світу, то «західна» традиція стала домінуючою в галузі соціального досвіду та практики: політична і соціальна структура, до якої органічно тяжів український народ, перш за все, зв'язана з принципами європейського політичного розвитку. Глибоке засвоєння та переробка «східної», візантійської духовної спадщини в українській культурі завжди поєднувалось з внутрішнім відторгненням та не-сприйняттям відповідної візантійської традиції: ідеї самодержавного деспотизму, експансіонізму, обмеження індивідуальної свободи т.п. Вихідні політичні орієнтації українського суспільства були завжди більш близькими до «західної», європейської суспільно-політичної традиції: це свободолюбство, індивідуалізм, прагнення до народоправства та самоврядування, утворення автономних політичних груп та асоціацій, федеративних засобів об'єднання та інтеграції. Переплітаючись та взаємодіючи, «східна» (візантійсько-православна) та «західна» (демократична) культурні традиції визначили характер та хід розвитку української суспільно-політичної думки. Соціально-політична думка зародилася в глибокій давніші. Вона була складовою свідомості й архаїчного мислення, виражалася в міфах, легендах, релігійних віруваннях. Дослідження соціальио-політнчної думки доцільно починається з того часу, коли вона знаходить своє відображення в писемній літературі. Це був період Київської Русі — першого державного утворення на українській етнічній території. З цього часу політичні ідеї, теорії, концепції, політичні програми, які створювались мислителями, видатними політичними діячами України, тісно пов'язані з історією. Намагання прогресивної української спільноти усвідомити, глибоко проникнути в сутність проблеми колективного існування й національного утворення стає сутністю української політичної думки. Виникнення однієї з наймогутніших держав світу в період раннього середньовіччя Київської Русі (ІХ-ХІІ ст.) сприяло подоланню решток старого родового устрою слов'янських племен й об'єднанню східних слов'ян в єдиний державний організм. Релігійна реформа Володимира Святославовича затвердила християнство в якості державної релігії й духовно зблизила населення Київської Русі. У той час вже функціонували княжа дума, боярська дума, феодальні з'їзди, собори, віче, що говорить про глибокі суспільно-політичні процеси, які забезпечували життєдіяльність держави. Найвищого розквіту давньоруська держава досягла за часів князювання Ярослава Мудрого (XI ст.). Проте політичний і економічний розквіт супроводжувався зростанням політичної й господарської могутності місцевих земель і князівств, що природно прагнули до відокремлення, самостійного розвитку, хоч це неминуче вело до розпаду держави. У зв'язку з цим у суспільно-політичній літературі того часу поширюються гуманістичні погляди, що проповідують необхідність суспільного примирення, загальної згоди, «братолюб-ства», об'єднання навколо київського князя тощо. Найбільш відомими літературними пам'ятками є «Слово про закон і благодать» київського митрополіта Іларіона, «Руська правда», «Повість временних літ» летописця Нестора, «Повчання князя Володимира Мономаха своїм дітям», «Слово о полку Ігоревім», «Ізборник Святослава», «Слово Данііла Заточника» Галицько-Волинські літописи. Так, «Руська правда» стала першим в історії кодексом законів давньоруської держави. У «Повісті временних літ» Нестор рішуче протестує протії свавілля князів, феодальних міжусобиць, закликає до об'єднання. Він розуміє, що лише заходами насильства не можна зберегти соціальний «мир», а тому проповідує стриманість, обмеженість жадоби до багатства, працьовитість, суспільну злагоду. Автор «Ізборника Святослава» закликає князів дотримуватися в усьому міри, виявляти здоровий розум, увічливість у повсякденних відносинах з підлеглими. Благодійність щодо бідних він ставить навіть вище, ніж прихильність до церкви. У «Повчанні князя Володимира Мономаха своїм дітям» говориться про повну відповідальність монарха за долю країни. Мономах вважав, що князь повинен бути для всіх своїх підданих не тільки справедливим у відповідності з законом, але й гуманним, милосердним. «Слово» або «Молєніє Данііла Заточника» зробило чималий вплив на дальший розвиток передової соціально-політичної думки в Україні. Автор щиро вірив у творчу силу слова, освіти. Поширення освіти, особливо серед верхніх верств населення, здатне, на його думку, змінити дійсність, покінчити з несправедливістю. Взагалі все «Слово» пройняте глибоким співчуттям до бідних і скривджених. Таким чином, в системі соціально-політичних поглядів Київської Русі важливе місце відводиться великокняжому централізму, представницьким органам влади, моральній відповідальності князя перед Богом, політико-правовим ідеям, що мали гуманістичну спрямованість. На рубежі XIII-XIV ст. завершується формування української народності, яка виділилася з давньоруської етнічної основи. У цей час українські землі були роз'єднані й грабувалися спочатку тата-ро-монгольською навалою, а потім Литвою, Польщею, Угорщиною, Молдавією, турками, кримськими татарами. У XIV ст. більша їх частіша підпала під владу Литви й політичне життя визначалося Литовськими статутами. Після об'єднання Польщі і Литви (Люблінська унія, 1569 р.) українські землі увійшли у Польсько-Ли-товську державу, а після об'єднання православної і католицької церков (Брестська унія, 1596 р.) на них почалося інтенсивне ополячування й окатоличування українського народу. Ідеологічна боротьба проти унії породила плеяду українських публіцистів-полемістів (X. Філалет, І. Вишенський, С. Зізаній, Г.Смотрицький, Ф. Ортолог, 3. Копистеньский, І. Борецький, М. Смотрицький, П. Могила, С. Ориховський та ін.), праці яких відіграли важливу роль у розвитку самосвідомості українського народу. Принциповою умовою існування і розвитку держави вони вважали морально-правову освіту й виховання у громадян любові до рідної землі, патріотизму, суспільної активності заради загального блага. Під впливом гуманістичних поглядів епохи Відродження, X. Філалет, І. Вишенський, С. Ориховський стали виступати проти абсолютизму влади, проти утвердження про її божественне походження. Вони вважали, що влада походить не від Бога, а створюється внаслідок суспільного договору між народом і монархом, і народ, який дав монарху владу, має природні права і свободи, в тому числі і на обмеження влади монарха законом. Таким чином, попри всі утиски, в Україні розвивалося просвітянство. На зміну теології і схоластиці, пануванню церкви приходять нові ідеї, віра у розум і творчі сили людини, з'являється інтерес до особи, її прав і місця в житті суспільства. Діяльність українських публіцистів-гуманістів сприяла ідейній підготовці визвольної війни українського народу під керівництвом Б. Хмельницького у 1648-1654 pp. Сприятливі умови для розвитку ідей свободи, незалежності української землі, лібералізму її демократії поступово утворюються в епоху гетьманщини. Політичні прагнення і дії Б. Хмельницького — це утворення сильної гетьманської влади. Головною ж його політичною ідеєю було утворення сильної автономії, хоч і в складі Росії. Проте на перших порах українська автономія залишалася практично недоторканою. Україна, перебуваючи під зверхістю царя, зберігала цілком відокремлену від Московської держави територію, окреме українське громадянство, вибране українським народом правління — гетьмана і старшину. В усьому іншому уряд України керував самостійно, відвертаючи спроби царського уряду втручатися у внутрішнє управління, фінанси, церковне життя тощо. Таким чи
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-22; просмотров: 587; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.108.99 (0.071 с.) |