Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Глава 13. Феномен української культури

Поиск

Глава 13. ФЕНОМЕН УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Тема 12. Ментальність як тип культури

 

Основні поняття, і категорії: ментальність; примітивна, первісна, цивілізаційна, антична, середньовічна ментальність.

 

План заняття

1. Суть ментальності.

2. Первісна ментальність.

3. Ментальність античності та середніх віків.

4. Дослідження ментальності.

 

Література

1. Блок М. Апология истории, или Ремесло историка. — М., 1990.

2. Гуревич А.Я. Исторический синтез и школа "Анналов". — М., 1992.

3. Гуревич П.С. Культурология: Учебник. — М., 2000.

4. Костомаров М. Дві руські народності. — К., 1967. — Твори: В 2-х тт. — Т.2.

5. Кульчицький О. Світовідчування українця // Українська душа. — К., 1992.

6. Леви-Строс К. Первобытное мышление. — М., 1994.

7. Лосев А.Ф. Єллинистически-римская етика. — М., 1979.

8. Старовойт І. Збіг і своєрідності західноєвропейської та української ментальностей. — К., 1997.

9. Фрейд 3. Человек по имени Моисей и монотеистическая религия. — М., 1990.

10. Фромм Є. Бегство от свободы. — М., 1990.

 

Методичні поради

Слово "ментальність" тепер часто використовується в куль­турологічній літературі.

Кожна епоха, народ, соціальна група має свою ментальність. Що означає це слово? Про це погово­римо у нашому першому питанні. Сам термін походить від латинського слова men, що в перекладі означає розум, думки, душевний склад.

Отже, ментальність (або менталітет) — це відносно цілісна сукупність думок, вірувань, яка складає картину світу та сприяє єдності культурної традиції.

Ментальність характеризує специфічні рівні індивідуальної та колективної свідомості. У цьому значенні вона представляє собою особливий тип мислення. Але не піддається сумніву той факт, що соціальна поведінка людини зовсім не складається із неперервної аналітичної діяльності. На поведінку конкрет­ного індивіда впливають його попередній соціальний досвід, здоровий глузд, інтереси і т.д. Сприйняття світу формується в глибинах підсвідомості. Виходить, що ментальність — це те спільне, що народжується від природних даних і соціально-обу­мовлених компонентів, і розкриває уявлення людини про світ.

"Які почуття ми викликаємо у чорної людини" — задав собі питання К.Г. Юнг, і розповів про товариша, американського індійця, вождя племені пуебло. Під час конфіденційної розмо­ви про білу людину він сказав Юнгу: "Ми не розуміємо білих.

Вони завжди чогось хочуть. У них такі гострі носи, такі тонкі губи, такі лінії на обличчі. Ми думаємо, що всі вони дурні".

Так про що все-таки іде мова — про образи людини в різних культурах або особливості налаштованості розуму?

Вчений Франц Боас рахував, що примітивне мислення не дуже відрізняється від мислення сучасної людини.

Серед груп людей, яких рахували "примітивними", були особистості, яких можна назвати філософами, так як вони мали високорозвинуті розумові здібності. Мови аборигенів доводять, що вони абстрактно думали.

Але саме мислення, як показує дослідження, може бути різним. Раціональне мислення прийшло в наш світ і закріпи­лося як лінійне мислення. Характерна для нього широта задуму має своїм джерелом релігійне життя. Існує й інше мислення — колове.

Воно було поширене в язичників. Своє­рідним є мислення африканця, який не уявляє себе інакше, як через "ми" ("я існую через те, що існуємо ми...").

Як самостійний феномен ментальність потрібно відрізняти від суспільних настроїв, ціннісних орієнтацій та ідеології.

Вона виражає звички, пристрасті, колективні емоційні шаблони. Суспільні ж настрої нестійкі, змінні.

Ментальність включає в себе ціннісні орієнтації, але не вичерпується ними, через те, що характеризує собою глибинний рівень колективної та індивідуальної свідомості. Усвідомленні цінності виражають життєві настанови, самостійний вибір святинь. Ментальність все таки звертається до глибин психіки, і її носії далеко не завжди можуть виразити її словесно і т.д.

Частіше всього ментальність реконструюється шляхом співставлення з іншою ментальністю.

Ментальність та ідеологія також відрізняються між собою. Ментальність, як і ідеологія, мотивує дії, але далеко не завжди пропонує чіткі схеми поведінки. Ідеологія як сукупність форм мислення та ціннісних уявлень більш аналітична, ніж мен­тальність, яка в більшій мірі спирається на стихійні схеми поведінки. На характер ментальності впливають традиція, культура, соціальні структури.

Як поняття "ментальність" дозволяє поєднати аналітичне мислення, розвинуті форми свідомості із напівусвідомленими культурними шрифтами. У цьому значенні в середині самої ментальності має місце різноманітна опозиція — природне і культурне, емоційне та розмірковуюче, ірраціональне та ра­ціональне, індивідуальне та суспільне.

Особливо продуктивно слово "ментальність" використову­ється для аналізу архаїчних структур, міфологічної свідомості.

Але сьогодні воно розширило свою суть. Його використовують тоді, коли розглядають не тільки окремі культурні трафарети, але й душевний склад різних типів спільнот, образ думок. Наприклад, ментальність допомагає проводити межу між євро­пейською і американською, західною та африканською культурами. З її допомогою характеризуються етапи розвитку європейської культури (антична, середньовічна ментальність, ментальність Нового часу). Говорять навіть про авторитарну та тоталітарну ментальність і т.д.

Американський вчений Р. Емерсон використовував поняття "ментальність" розглядаючи основне метафізичне значення душі як першоджерела цінностей та істин. Це поняття вико­ристовували феноменологи, психоаналітики.

Але особливо цей термін зацікавив французьких вчених, які особливо звернули свою увагу на питання історії ментальності.

З часом вчені стали відрізняти різноманітні типи менталь­ності, характерні для різних історичних епох, про що ми поговоримо далі. Так, первісному ладові притаманна первісна ментальність, періоду античності — антична ментальність і т.д. Відповідно почнемо з першого типу первісної або як її ще називають примітивної ментальності (друге питання).

Вирішальний вклад у розробку поняття "примітивна мен­тальність" вніс Л. Леві-Брюль. Він здійснив величезне відкрит­тя довівши, що первісна людина думала зовсім не так, як сучасна. Справа полягала не в тому, що у неї не було роз­винуте мислення.

Просто воно було іншим. Вчений назвав його "дологічним" і рахував, що це мислення пов'язане із предметами внутрішнього світу. Леві-Брюль відмітив труд­нощі, які виникають при спробі з'ясувати колективне життя неписьменних народів.

Вчений, зіставивши первісну і сучасну ментальність, за­чепив питання про те: чи існує взагалі універсальна логіка.

За що зазнав сильної критики. Через це дослідник відкоригував свої погляди. Вивчаючи різноманітні погляди примітив­них народів, вчений засумнівався в тому чи існує єдність людської природи. Він звернув увагу на існування величезних відмінностей між людьми, сформованих під впливом різних культур.

Леві-Брюль висунув теоретичне припущення про те, що розумові функції залежать від форм суспільного життя.

Дослід­ник бачив, що можна проаналізувати психологію людей, навіть якщо максимально відійти від дослідження сучасних форм думки.

Він почав вивчати мислення тих народів, яких тоді називали дикими. У первісній ментальності насамперед ви­ходить на перший план роль ефективності. Саме в цьому дослідник побачив різницю між примітивною ментальністю та логічним мисленням.

Для того, щоб відрізнити первісну ментальність від менталь­ності сучасної людини, Леві-Брюль характеризує першу як містичну, засновану на вірі в надприродні сили. Мислення первісних людей він назвав дологічним, але не тому, що воно передує або суперечить логіці, а тому, що воно підпорядкову­ється не тільки законам нашої логіки. Первісна думка, яка сформувалася під впливом колективних уявлень, які не є чисто інтелектуальними, ніби не помічала протиріч в самому ході міркувань.

Іншими словами дологічну ментальність можна охарактери­зувати як таку, яка підпорядковується принципові, який не входить в логіку нашої раціональної науки, а саме принципу співучасті. Це означає, що одна і та ж істота може бути собою і чимось іншим.

За словами Леві-Брюля, первісна людина відчуває себе не тільки людиною, але й твариною, оскільки походить від неї.

Вона може одночасно знаходитись там, де вона спить, а також там, де розгортаються події її сновидінь.

Із цих характеристик ментальності первісної людини, витікає, що людина мало здатна до абстракції та висновків.

Вона більше сприймає якісні ніж кількісні відносини. її сприйняття приро­ди і всіх істот згладжує різницю між природою і її творінням.

Первісна людина вірила в надприродні сили, що привело її до містичного світосприйняття.

Людина з таким світосприй­няттям здатна до технічної діяльності лише на стільки на скільки цей вид активності спирається на закони фізики, але не потребує їх ясного осмислення. Іншими словами людина може вести потяг, не знаючи його будови.

Індивід не уявляє себе поза своєю групою. Він належить до того, що його оточує, і не відокремлює себе із свого середовища.

Порівнюючи первісну та цивілізаційну ментальність вчений відмітив, що між ними можливі відтінки та переходи.

При цьому, Леві-Брюль уточнив, що людський дух не може повніс­тю обійтися ні без логіки, ні без співучасті.

З цього випливає, що первісна ментальність є однією із постійних структур людської природи.

Вчений довів, що саме через магію, сновидіння, ігри пер­вісна людина набуває містичного досвіду, який дає її відомості про реальний світ.

Детальне вивчення вірувань австралійців і папуасів переко­нало Леві-Брюля в тому, що міфологія примітивних народів не організована, а виходить із досить однорідного досвіду. Так, міфи мають животворчу силу, вони закріплюють почуття спів­участі. Символи ж перетворюють відвертість в конкретний досвід, дозволяють охоплювати невідоме.

Правда, символізм характерний для менш примітивного типу, ніж пряме відчуття єдності реального.

У результаті цього аналізу характеристиками примітивної реальності виступає не її байдужість до логіки та відсутність абстрагування, а скоріше, той досвід відтворений потім у міфах і символах, для того щоб сформувати ту пережиту цілісність, яка залишається хаотичним мисленням, не дивлячись на єдність тотальності.

У "Записних книжках" (1949), опублікованих через десять років після смерті Леві-Брюля, він знову протиставив два види ментальності, але тепер ці відмінності були пом'якшені ще більше. Вивчення архаїчних народів дозволяє нам лише усвідомити важливість визначеного аспекту людського мислен­ня. Цей аспект у прихованому вигляді існує і при інтелекту­альних операціях.

А сучасну ментальність Леві-Брюль харак­теризує як логічну, організовану та раціональну.

Крім Леві-Брюля первісну ментальність досліджував також і Е. Кассірер. На його думку, примітивна ментальність відріз­няється від нашої не особливою логікою, а насамперед своїм сприйняттям природи. Це сприйняття не є ні теоретичним, ні прагматичним, воно дозволяє злитися з натурою. Примітивна людина здатна робити емпіричні розбіжності між речами, але найкраще в ній розвинуте почуття єдності з природою.

Людина первісного суспільства ще не приписує собі особ­ливого, унікального становища в природі.

У тотемізмі вона ототожнює свій рід з твариною від якої рід походить (про це мова йшла у попередніх темах).

Покоління людей також; утворюють єдиний неперервний ланцюг, який підтримується з покоління в покоління.

І це почуття непохитної єдності життя настільки сильне, що воно приводить навіть до заперечення смерті.

Як підкреслює Е. Кассірер, якщо щось і потребує пояснення для первісної людини, то це не факт безсмертя, а факт смерті.

На його думку, первіс­на релігія є можливо самим сильним і енергетичним стверджен­ням життя, яке ми знаходимо в людській культурі.

Відповідь на третє питання доцільно почати з того, що для стародавніх греків оточуючий їх світ не був їх "світоуявленням". Антична ментальність виявляє свою специфіку і в нас, коли ми намагаємося проникнути, наприклад, в історію Індії з її багаточисельними народами і культурними формами. Це проникнення показує, що нашому європейцю притаманна визначена цілеспрямованість, яка пронизує будь-які зміни образу Європи.

Наприклад, римське право. Цього грандіозного та всесвітньо-історичного явища достатньо для того, щоб підтвердити наступ­ну характеристику римського почуття соціального життя.

Дослідженню середньовічної ментальності присвятив ряд праць російський вчений А.Я. Гуревич.

У центр культуроло­гічного аналізу він поставив категорію особистості. Всі особ­ливості історичної ментальності — сприйняття часу і простору, відношення до природи, розуміння віку людського життя, трудова мораль, відношення до багатства і бідності, право — представляють собою культурні феномени, які проявляються в людській особистості. Вказані культурні феномени створюють в особі єдину систему. Власне всі вони вцілому дають підстави рахувати людину, якій вони належать, особистістю. Причому, вони знаходять відображення в її свідомості. Ці культурні поняття направляють активність особи, надають людській по­ведінці історично своєрідні форми, специфічний стиль.

Вивчаючи особистість конкретної епохи, ми одночасно звер­таємося до ментальності, з'ясовуємо той зміст свідомості, який індивід розділяє з іншими членами своєї групи. При цьому ми з'ясовуємо не загальну ментальність, а деякі риси самосві­домості та самоаналізу людини. Через це для пояснення само­свідомості індивіда краще всього використовувати такі історичні пам'ятки як автобіографію та сповідь. Але тут історика куль­тури чекає непередбачене. Жанр цих пам'яток дозволяє сховати унікальне та особисте за стійкими трафаретами.

Середньовічна ментальність така, що людина тієї епохи обов'язково буде ототожнювати себе з якою-небудь моделлю або образом, який запозичений із старовинних текстів — біблійських, створених первісними християнами або священиками церкви.

Отже, середньовічна особистість може "впізнати" себе тільки в тому випадку, якщо вона використовує "фрагменти" інших особистостей, взятих напрокат із літературних текстів.

Порівнюючи середньовічну та сучасну ментальність, можна, знайти великі культурні протилежності, а саме, особистість середньовічної культури орієнтує себе на зовнішні по відно­шенню до неї форми і норми; ядро ж сучасної особистості знаходиться всередині самого індивіда.

Представник середньовічної культури, за словами П.С. Гуревича, коли говорив про себе, або малював свій власний вигляд, засуджував себе за безмежну гордість і розглядав власні біди як справедливий Божий гнів, викликаний люд­ськими гріхами.

Ментальність середньовічної людини була пов'язана з релігією, її постійно мучили жахи. Разом з тим менталітет середньовічної культури вже характеризувався зростанням особистої самосвідомості, він представляв собою, особливо під кінець середньовіччя, спосіб самовираження людини, її самореалізацію та саморозуміння.

Розглядаючи четверте питання, необхідно згадати те, що вже було сказане. А саме, що термін "ментальність" належить

французькому етнологу Л. Леві-Брюлю, який використовував його для позначення "пралогічного мислення дикунів".

Пізні­ше французькі історики Л. Февр та М. Блок вжили це поняття в іншому розумінні. Вони позначили цим словом колективну психологію "гарячих суспільств" на стадії цивілізації, а також всю сукупність уявлень про світ, за допомогою яких людська свідомість у ту чи іншу епоху переробляє в упорядковану "картину світу" хаотичний і різнорідний потік сприймань і вражень.

Вони встановили, що духовна сфера суспільства складається не тільки з філософських, політичних, релігій­них, естетичних ідей, а включає і ментальні структури, обу­мовлюючи думки, почуття, цінності і поведінку людей, які виступають способами їх орієнтації в природному і соціаль­ному світі. Одним з ефективних засобів виявлення й осягнення ментальності, на думку М. Блока, є аналіз мови, дослідження історичної семантики.

У дещо іншому аспекті проблему ментальності намагався розв'язати О. Шпенглер. Він наголошує на існуванні "куль­турних організмів", які існують у трансцендентній життєвій сфері. В лоні її зароджується "душа культури". Її прафеномен.

Життя як космічне начало має прообраз — наше власне існування. Діє життя через унікальну душу певної культури, надаючи душевним можливостям форму. Критично аналізу­ючи романтично-ідеалістичні пасажі Шпенглера про "таємни­цю життя", В.Храмова доводить, що під поняттям "душа культури" філософ мав на увазі власне менталітет нації, що обумовлює неповторність її світобачення, а отже, й жит­тєдіяльності.

Певним послідовником Шпенглера у цьому питанні був М.О. Бердяєв, який сформувався як філософ-дослідник у твор­чій атмосфері Київського університету св. Володимира. Він пропонує оригінальне осмислення культури і цивілізації як феноменів історії. Наслідуючи Шпенглеру, Бердяєв тим самим романтично-містичним шляхом, але в іншій, теологічній, пло­щині, намагався відтворити образ російського народу, російську душу, адекватну первісному божественному "смислопокладанню" культури, її призначенню. Вона відповідає російській ідеї долі, що визначає наперед феноменальну багатоманітність культурної цілісності у різних історичних колізіях.

Для проникнення в душу російської культури (особистості) Бердяєв спирається на теологальні віру, надію, любов.

Відмежовуючись від ідеалістичних засад філософії життя та теології, але зберігаючи позитивний сенс досліджень Шпенглера і Бердяєва, а також враховуючи науковий доробок теорії етносу (В.І. Козлов, В.Ф. Генінг, Ю.В. Бромлей, Л.М. Гумільов, Ю.В.Павленко та ін.), Л. Храмова твердить, що у ході істо­ричного процесу через зв'язок часів зберігається певний психо-поведінковий інваріант, що реалізується на спільній мовній, культурній та морально-етичній основі. Він дає змогу народові зберегти собі тотожність у всіх історичних перипетіях, про­нести через всі "малі Апокаліпсиси" історії етнічну самосві­домість як, мабуть, єдину обов'язкову ознаку етносу. Цей інваріант і є ті важко вловимі особливості національного харак­теру, фіксовані на рівні найдавніших архетипів світосприйнят­тя та поведінки, що у метафізичній площині звуться "духом нації", "душею народу".

Це дозволяє визначити ментальність як спільне "психологічне оснащення" представників певної культури, що дає змогу хаотичний потік різноманітних вра­жень інтегрувати свідомістю у певне світобачення.

 

В україністиці дослідження національної ментальності роз­почалось ще у XIX ст. працями М. Костомарова, І. Нечуя-Левицького, про особливості українського характеру писав Т. Шевченко. Продовжили це дослідження Д. Чижевський, О. Кульчицький, Б.Цимбалістий, В. Русанівський, М. Холод­ний та ін. Вони намагались виявити ті основні риси, які характеризують українську ментальність, і знайти засоби для її аналізу.

М. Костомаров у працях "Книга буття українського народу" та "Дві руські народності" робить спробу характерології ук­раїнського й великоруського племен. Великоруська психологія видається Костомарову "ухилом", відходом від давньої старо­української психології. Серед основних рис, що відрізняють українців від великоросів, Костомаров виділяє такі: панування особистого над загальним (український індивідуалізм), що пояснює терпимість до іноземців, "відокремленість" дорослих дітей від батьків, "внутрішня" цілісність церкви і віри (на відміну від великоруських розколів через розбіжність обрядів і форм богослужіння), вищий рівень духовної культури (тоді як великороси більш схильні до матеріального), високий сус­пільний статус української жінки (у великоруських піснях жінка "рідко підвищується до свого людського ідеалу,... рідко виявляється доблесть і достоїнство жіночої душі"). Відмінність світогляду українського і великоруського племен, на думку Костомарова, базуються на тому, що життя народу виникає із внутрішньої глибини його духу, яка постала вже у най­давнішій минувшині, з утворенням самого племені.

Д. Чижевський, досліджуючи національний характер україн­ців, зазначав, що до характеристики національного типу можна йти трьома шляхами. Перший — дослідження народної твор­чості, другий — характеристика найбільш "блискучих" пред­ставників народу. Вчений виділяє такі основні риси психічного укладу українця: емоційність, сентименталізм, чутливість та ліризм, з іншого боку — індивідуалізм та прагнення до "свобо­ди", яке у певних випадках "веде до самоізолювання, до кон­флікту з усім та усіма, до розкладу усякої життєвої форми" і, нарешті, третя риса — неспокій і рухливість "більш психіч­ні, ніж зовнішні", що в свою чергу сприяє здатності сприймати нове, створює передумови до психічної революції, але ця риса має і негативний вияв — тенденція до протиборства, руйну­вання, з чим пов'язані криваві сторінки української історії.

На визначальну роль емоційності в українському національ­ному характері вказував і В. Липинський.

Ця перевага емо­ційності над раціонально-вольовими компонентами є згубною, на його думку, для політики та й взагалі для суспільного життя. Разом з тим — "наша емоціональність, наш полі­тично-руїнницький, занадто чутливий темперамент, можуть стати національно-творчою силою".

Наголошуючи на емоційно-почуттєвому характері українсь­кої душі, О. Кульчицький пропонує "генетичне пояснення" української психіки з відповідними світосприймальними настановами. На думку дослідника, найхарактерніший архе­тип українського колективного несвідомого є тип ласкавої, плодючої Землі, опертий на віковий спільний досвід співжиття хліборобського народу з доброю Ненькою-Землею.

На жаль, О. Кульчицький замало уваги надає органічній взаємодії культури як "живої" цілісності та душевної струк­тури особистості. Врахування цього постійнодіючого активного зв'язку дозволяє зрозуміти механізм передачі рис національного характеру, що визначають особливий спосіб сприймання, мис­лення і поведінки народу. Саме на цьому наголошує Б. Цимбалістий, пропонуючи власний метод дослідження українсь­кої ментальності — так званий метод соціально-культурної антропології. Основним у ньому виступає поняття культури в антропологічному сенсі, де йдеться про спільні норми і форми реакції якоїсь етногрупи на зовнішні і внутрішні збуд­ники. Вони, визначаючи деякі сталості у поведінці, розкрива­ють національний характер як цілість, складники котрої зумовлюють один одного. Йдучи за Фрейдом, Б. Цимбалістий припускає, що вплив культури на індивідуальний характер, на ментальність та вдачу людини відбувається у її ранні роки через родину, що відтворює культурне середовище етногрупи. Те, що є спільного у способі родинного виховання, і формує певні риси національного характеру.

На думку дослідника, найважливіше значення для формування національної психіки має одна особливість життя української родини, а саме: стано­вище в ній жінки-матері. Уже на рівні звичайних спостережень можна зазначити, що українська жінка активна, як і чоловік, у громадському і соціальному житті (Леся Українка, О. Теліга, О. Лятуринська та ін.). Український фольклор часто зображує ситуації, де жінка домінує над чоловіком. Саме до жінки-­матері звернена глибока любов і навіть пієтизм її дітей впро­довж усього їхнього життя. Навіть Україна найчастіше виступає під цим символом: "Україна-мати", "Ненька-Україна", що

виражає характер патріотизму як відданість дітей матері. У релігійному житті більш поширеним є культ Богоматері, ніж Христа-Боголюдини. Ці факти пояснюються "матріархаль­ним" характером української родини, де практично вся ефективна влада належить матері, яка до того ж повністю бере на себе виховання дітей.

Це твердження відповідає загальновизнаному емоційно-почуттєвому характеру українця, його втечі до малого гурту, об'єднаного теплотою взаємин, із цим узгоджується і відомий український індивідуалізм, відносна байдужість до загально­державних інтересів, брак активно здобуваючої настанови до навколишнього світу.

Звичайно, твердження Б. Цимбалістого мають досить тен­денційний характер і вимагають критичного ставлення і систематичних студій.

Серед сучасних досліджень ментальності заслуговує уваги праця І. Старовойта, який твердить, що ментальність не ви­черпується сферою свідомості, а включає і несвідомі феномени психіки, і є явищем, що виникає як феномен життєдіяльності етносів. Основними ментальними характеристиками українців він вважає емоційність та індивідуалізм, обґрунтовуючи їх історико-культурним матеріалом. Емоційність розуміється тут як перевага чуттєво-емоційних чинників над раціональними підходами у сприйнятті та інтерпретації світу.

Серцевиною національної ментальності є духовна культура народу, її складники --це мова, фольклор, звичаї, традиції, література, мистецтво, релігія, філософія.

 

Запитання і завдання для самостійної роботи

1. Що таке ментальність?

2. Чим ментальність відрізняється від ціннісних орієнтацій?

3. Хто ввів у літературу слово "ментальність"?

4. Які основи первісної ментальності?

5. Які співвідношення ментальності до культурної ситуації (античність, середньовіччя)?

6. Що таке типи ментальності?

 

Теми рефератів

1. Антропологічне тлумачення ментальності.

2. Історична школа "Анналів".

3. Структуралізм про ментальність.

4. Психоаналіз про ментальність.

5. Ментальність українця.


Закович і в ін.

У науковому відношенні більш вираженою була культурологічна концепція Кирило-Мефодіївського братства, таємної політичної органі­зації, яка висунула ідею звільнення слов'янських народів від ярма гнобителів і створення федеративного "Союзу слов'янських республік" із столицею в Києві. Ідеї братчиків про соціально-політичну перебу­дову суспільства включали багато цінних думок про розвиток націо­нальної культури, що були висловлені у працях М. Костомарова (1817—1885), П. Куліша(1819—1897), Т.Г.Шевченка (1814—1861) та ін. Це передусім положення про державну самостійність слов'ян, вільний розвиток національної культури і мови, про характерні риси ментальності українців, зокрема — природний демократизм, прагнення до волі, поетичність, віротерпимість, відкритість у спілкуванні, дру­желюбність тощо. Братство мало свої філіали в різних місцях тодіш­ньої Росії.

Понад 100 чоловік на Україні, в Польщі, Росії, Білорусії, Литві, Чехії підтримували тісні зв'язки з товариством.

 

Мєднікова

Особливістю українського авангарду є величезної сили емоційність. Слід відзначити, що підвищена емоційність, перехідна до ірраціональ­ності, та трагізм характерні для українського мистецтва в цілому. Це, наприклад, виразно виявилось у самобутньому варіанті українського бароко або у народній українській вишивці, яка будується на проти­лежному звучанні чорного і червоних кольорів, сполучення яких, на думку В. Кандинського, означає для слов'янських культур найвищу напругу людських сил, граничний трагізм життя. Ці риси в українській ментальності здебільшого визначались драматичністю історичної долі українців: відкритість їхньої території та вигідне географічне розта­шування зумовлювали постійні намагання загарбати Україну, змушу­вали український народ відстоювати самобутність власного духовно­го життя в тяжких умовах, часто під загрозою смерті або неволі.

Одним із джерел формування такого психологічного складу українців О. Богомазов вважає також природу України. "Там, на Півночі, пла­стичні форми живуть у напівсні, там чути приглушену боротьбу, за­стиглі страждання, покору, тоді як під ясним промінням нашого сон­ця боротьба сягає пристрасних поривів, трагізму, всерадісного сміху і тихої поетичної журби. Тут форма стає і повною... Тут барва випов­нена музичного акорду, там — тихий боязкий шепіт. На Півночі дина­міка ліній більш горизонтальна, тоді як на Україні вона всебічна і перебивається вертикальними лініями (тополі, гори і т. ін.). Все це сильніше впливає на глядача, вражає, не дає, мабуть, можливості так легко зосередитися, розважає увагу своїм багатогранним пориван­ням, але й водночас творить неймовірну красу". (З промови О. Богомазова на Першому з'їзді діячів українського пластичного мистец­тва: "Відродження". — 1918 р. — 12 червня.) Український пейзаж ви­магає для свого розкриття в мистецтві іншої ритміки, іншої пластики.

 

Але автентичність сучасного українського мистецтва переважно ви­являється не в цьому, а в збереженні менталітету і глибинних, духов­них зв'язків зі своєю традиційною культурою. Розробляючи ті ж самі теми, проблеми, що й сучасні художники Заходу, які використовують ідентичні прийоми, — слов'янські художники якось інакше розставля­ють акценти в усвідомленні катастрофічної дійсності, кризової свідо­мості людини XX ст.

Для художника Заходу безоглядне руйнування традицій, викриття, невідхилення стає самоціллю. Слов'янська ментальність інакша: за­перечуючи, містифікуючи, митець завжди вірить у якийсь Абсолют, Надідею, вищу Істину; власне, заради неї він творить свої дійства. Найяскравіше ця віра виявляється в кризові епохи. У кінці XIV ст., коли Русь відроджувалась із попелу монголо-татарської навали, усві­домлювала трагізм і перспективи своєї історії, в іконописі найпопулярнішою стала тема страждань Христових. У цих іконах не акцен­тується увага на стражданні, не зображується поранене тіло Христа, знаряддя тортур, немає гострого драматизму, бурхливих емоцій, різких рухів, що характерно для західноєвропейських ікон того часу, які відтворили смутний світ пізнього середньовіччя.

У "Розп'ятті" Діонісія граційна лінія вигнутого тіла Христа, широко розкинуті руки нічого не мовлять про страждання. Ступні ніг не скрю­чені, як на готичних розп'яттях, а невимушено стоять на нижній попе­речині хреста. Колорит ікони світлий, святковий. У православній іконі з її м'якістю ліній та кольорів, ліричностю, з її стійкою іконографією, в якій проглядає спокійне, ясне, цілісне ставлення до життя, завжди при­сутні мрія, віра в добро, у кращі часи, прагнення наблизитись до ви­щої Істини. І невипадково завершенням православних храмів, за спо­стереженням Є. Трубецького, є "цибулинка", яка нагадує палаючу свічку, спрямовану у небо як символ людської душі — невдоволеної, заглиб­леної в пошук, спраглої за досконалістю — і цей процес є Істина.

У сучасному українському мистецтві, на противагу західній тен­денції деконструкції, заперечення усіх і всього, виявляється лінія по­шуку духовної основи нового відродження.

Прикметна риса слов'янського мистецтва — увага до натурфіло­софського, космічного початку. Саме цей теософський та антропософський фон найістотніше відрізняє слов'янське мистецтво від євро­пейських шкіл. Ці ідеї чітко зазвучали у К. Малевича, В. Кандинського, О. Богомазова — через художників 30-х років — до нового аван­гарду 50—80-х років. Це власні витоки, власна оригінальна іден­тичність, котру високо цінують на Заході.

 

Піча

Ментальність - світовідчуття, світосприйняття, що формуєть­ся на глибокому психічному рівні індивідуальної або колектив­ної свідомості; сукупність психологічних, поведінкових устано­вок у надрах певної культури під впливом традицій, соціальних інститутів, середовища проживання. Ментальність є дуже стійким утворенням, що змінюється дуже повільно і непомітно для своїх носіїв.

 


Подольська

Ментальне поле - це той дух культури, під впливом якого в суспільстві відпрацьовується характерна для даної культури сукупність уявлень, переживань, життєвих установок людей, яка визначає їх спільне бачення світу. Цю сукупність називають менталітетом, або ментальністю.

ВИСНОВКИ

1. Словосполучення "культурний простір" має умовний зміст. Культурний простір - це простір, утворений багатьма феноменами культури,

що переплітаються і взаємодіють одна з одною.

 

2. Парадигмальні форми культури — це типові, "установочні" структури, які визначають організацію смислового змісту культурних феноменів. Трьом основним видам смислів у світі культури - знанням, цінностям і регулятивам — відповідають три види парадигмальних форм: 1) когнітивні парадигми; 2) ціннісні парадигми; 3) регулятивні парадигми.

 

3. У складі культурного світу виділяють духовну, соціальну і технологічну культуру.

Духовна культура - це "когнітивно-ціннісний вигляд" культурного простору.

Соціальна культура - це галузь культури, що зорієнтована на "ціннісну" і "регулятивну" осі.

Технологічна культура характеризується спрямованістю у "когнітивно-регулятивну площину".

 

4. 3 інформаційно-семіотичної точки зору форми культури — це форми, в яких існує, зберігається і розвивається інформаційно-знаковий зміст суспільного життя. Розглядаючи культурний простір у масштабі всього людства, можна виділити в ньому відносно автономні галузі: національні культури, регіональні культури і цивілізації.

 

5. Поняття цивілізації, що вперше було використане у XVII ст., в сучасному суспільствознавстві майже ототожнюється з поняттям "культура". Цивілізація може бути визначена як окрема культурна спільнота, найбільш високий рівень угруповання людей за ознакою культури.

 

6. В межах великих культурних форм існують менші культурні форми: субкультура і контркультура; елітарна культура, народна культура і маскультура; сільська і міська культури.

 

7. Культурними системами називають конфігурації феноменів культури, що являють собою логічно упорядковані конструкції, в яких окремі елементи, що входять до їх складу, логічно взаємопов'язані.

 

 

8. Основними властивостями культурних форм є просторова ніша, семантичний і соціальний потенціал.

9. Ментальне поле - це той дух культури, під впливом якого в суспільстві відпрацьовується характерна для даної культури сукупність уявлень, переживань, життєвих установок людей, яка визначає їх спільне бачення світу. Цю сукупність називають менталітетом, або ментальністю.

 

10. Категорії культури - це загальні уявлення і установки, яких дотримуються люди у сприйманні і розумінні об'єктивної реальності. Категорії культури поділяються на онтологічні і соціальні.

 

11. Виділяють різні рівні ментальності: рівень соціокультурних світів, рівень національних культур і рівень субкультур.

 

12. Ментальні комплекси - це уявні образи, які формуються шляхом накладання "категоріальної сітки" на конкретні явища дійсності і визначають їх сприйняття.

 

13. Ментальне поле культури з його "категоріальною сіткою" і сукупністю в цій сітці ментальних комплексів зумовлюють існуючу у культурі окрему цілісну систему образів, які характеризують світоустрій та виступають як картина світу. Картина світу в різних культурах, особливо в сучасну епоху, є багатогранною та поліваріантною.

 


Прилуцька

Менталітет.

У XIX ст. виникає психологічний напрям у до­слідженні культури. Його засновники — М. Лацарус та X. Штейнталь — стверджували, що «всі індивіди одного народу несуть відбиток... особливої природи народу на своєму тілі та душі»1. 1 Штейнталь, X. Грамматика, логика и психология [Текст] / X. Штейн­таль // История языкознан



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-22; просмотров: 507; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.228.32 (0.011 с.)