Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
І все ж таки, неправильно було вважати, що росіяни – це русифіковані угро-фіни. Значний внесок в їхню етногенезу зробили татари.
Содержание книги
- У будь-якому разі, як бачимо, гляціалістська теорія, яка довгий час була недоторканною в науці, нині піддається великій критиці, що історикам треба враховувати.
- Україна в пізньопалеолітичну та мезолітичну добу.
- У пізньому палеоліті, як і пізніше В мезоліті населення праукраїни входило В тісно пов’язане етнічне й культурне коло середземноморсько-чорноморських етносів.
- У 1995 році український археолог Ю. О. Шилов підтвердив цю тезу А. Г. Кифішина лінгвістичними, археологічними, етнологічними дослідженнями, і довів версію до рівня наукової гіпотези.
- Україна в бронзовому віці: розселення індоєвропейців, проблема їхнього походження та прабатьківщини («арійська проблема»).
- Таким є мовознавчий пошук арійської прабатьківщини. А що нам каже про це Археологія.
- Степова зона виявилася найбільш придатною для скотарства. Відносна простота й невелика працезатратність при догляді за тваринами сприяли прискореному розвитку степових племен.
- Проблема Півночі у вітчизняній історії, Бьярмія. Критика «північної версії» початків індоєвропейської історії в українській історичній літературі.
- Тут, безумовно, певний прорив може допомогти зробити міфологія. Російський історик микола федорович федоров якось влучно сказав:
- Тип суспільства homo sapiens sapiens встановлювався відразу – це расовий феодалізм. (тож ні про який «первісний комунізм» не може бути й мови).
- Цивілізації раннього залізного віку на теренах України.
- Майже одночасно з кіммерією – у ІХ ст. До Н. Е. Виникає у Криму ще одне державне утворення – таврика. Воно проіснувало багато довше від кіммерії й припинило своє існування у і ст. До Н. Е.
- Грецькі міста-держави в Північному Причорномор’ї. Боспорське царство, Херсонес.
- Інша держава греків розташовувалася у південно-західній частині Кримського півострова. Центром її було м. Херсонес (Севастополь).
- Херсонес, подібно до Боспору, став частиною Митридатового царства.
- У ііі ст. Н. Е. Особливої могутності досягло плем’я аланів. Їх яскраво описав римський історик іv ст. Амман марцеллін. Зокрема, він сказав про них так:
- Україна в першій половині І тис. н.е.: Готія, Кримська Готія (Країна Дорі, Феодоро, Готські Клімати); Гунська імперія, Антське царство.
- У 395 році римська імперія остаточно розділилася на дві частини: західну Римську імперію (столиця – рим) і Східну Римську імперію (столиця – константинополь). Рим занепав остаточно у V ст.
- Подальші проблеми країни Дорі будуть зв’язані вже з посиленням русів.
- Моє пояснення гунської навали на європу, гадаю, надає тієї логіки цьому явищу, якої сучасним його поясненням якраз і недостає.
- У 602 році антська держава впала під тиском кочових племен аварів. Після цього анти В писемних джерелах уже не згадуються, а В літературі починає вживатися назва «слов’яни».
- Найпоширенішими є дві гіпотези: Середньо-дунайська та Карпато-дніпровська. На їхню користь промовляє найбільша кількість мовознавчих та археологічних фактів і її підтримує найбільша кількість учених.
- Таким чином, повідомлення нестора про переселення слов’ян у подунав’я може відноситися не раніше, ніж до V ст. Н. Е.
- Про ці події у 584 році Іоанн Ефезький писав так:
- Версія Середньо-дунайської прабатьківщини слов’ян розкритикована сучасною українською історіографію. Виклад відповідних критичних положень я зробила вище.
- І все ж таки, неправильно було вважати, що росіяни – це русифіковані угро-фіни. Значний внесок в їхню етногенезу зробили татари.
- Як бачимо, він, як археолог, бачив усі сучасні європейські етноси вже В 5 тис. До Н. Е.
- Каталізатором етногенетичних процесів у vііі – ІХ ст. Виступили два чинники:
- І все ж таки на кінець хіх ст. Перевага виявилася на боці антинорманістів, хоча залишалися не проробленими великі лакуни як методологічного й загальноісторичного, так і джерелознавчого характеру.
- По темі « ґенеза слов’яно-руської державності. Виникнення Київської Руси» читається проблемна лекція:
- Подібне значення це має й нині.
- Подивимося, чи маються В історичних джерелах свідчення про те, що українці й росіяни (русскіє) – не одне й те Ж.
- Щодо історичних уявлень росіян – автор теж точний: до Київської Руси росіяни дійсно привласнювали собі й візантію, і рим, об’явивши свою державу ще В хvі столітті «третім римом».
- Ще один претендент – поляки (за працею нормана дейвіса «боже ігрище: історія польщі»).
- На цьому перший том праці нормана дейвіса, В якій і днем з ліхтарем неможливо знайти української історії, закінчується.
- Державно-політичний устрій Київської Руси.
- Християнство і Київська Русь
- Правда, світ, як завжди В історії, виявить відносно Руси свою абсолютну невдячність. І марно йому дорікати за це. Світ є таким, яким він Є.
- Царська корона ярославу (В якості доказу висувається графітичний напис на стіні св. Софії, що Ярослав Мудрий є цар;
- Не признав літургії слов’яно-руського обряду, бо В ній згадувався папа, викреслений з грецьких богослужб ще В 1054 році.
- Зовнішня політика Київської Руси
- До часу правління аскольда джерела відносять і перше хрещення Руси. Але те «аскольдове хрещення», як відомо, значного сліду В історії Руси не залишило.
- Греки зобов’язалися заплатити по 12 гривен срібла на кожного воїна й надати дарунки для «великих князів», що володіли києвом, переяславом, любечем й деякими іншими містами.
- Князь Ігор Рюрикович (912 – 945 рр.).
- Переговори після акту церемоніалу Ольга проводила сама з імператором. Докладний зміст переговорів невідомий. Припускається, що йшлося про військову допомогу русів грекам та торгівлю.
- Великий князь святослав завойовник (964 – 972 рр. ).
- Другий похід на Болгарію (969 р.).
- Великий воїн, лицар без страху й закиду, вірний товариш вояків – таким був святослав. «поляжемо, а не осоромимо землі руської» – таке гасло залишив цей Великий князь нащадкам.
- Прийняття християнства як велика зовнішньополітична акція князя Володимира Святославовича.
- Однак не слід забувати про існування слов’янського варіанту християнства – того третього, «внутрішнього» шляху його постання, який мав вираз у слов’янській кирило-мефодіївській традиції.
Антропологи твердять, що українці, чехи, словаки, словенці й південні слов’яни відносяться переважно до динарського (середземноморського, або – українського) антропологічного типу, тобто при утворенні цих народів антропологічний тип майже не змінився. Поляків відносять до переважно східно-балтійського типу, а росіян – до східно балтійського (у центрі й на заході РФ), або до центральноазіатського типу (на схід від Уралу). (Див.: Сегеда С. Основи антропології. – К, 2001).
Таким чином, можна виділили дві класифікації слов’янських і слов’яномовних народів:
1) за мовою: східні, західні й південні;
2) за антропологічним типом і психологічним характером: північні (поляки, росіяни) та південні (решта). Білорусів слід відносити або до північного типу, або до перехідного між північним і південним.
Коли ви чуєте при обговоренні тих чи інших історичних проблем будь-які апеляції до мовних факторів – спільних чи відмінних (як це зараз часто роблять політики), то розумійте, що історія – це історія НАРОДІВ, а не мов. Тому треба досліджувати подібність чи відмінність антропологічних типів (бо це – підвалини психіки, а з нею й менталітету етносу). Подібності чи відмінності мов народів треба вивчати в курсах з мовознавства, у тому числі порівняльного. А це – проблеми філології, а не історії.
Дискусія щодо концепції походження українського народу.
Складні й багатогранні процеси походження народів та виникнення їх держав постійно викликають підвищений інтерес дослідників, що цілком закономірно. Адже проблеми етногенези та державотворення дійсно фундаментальні й визначальні для буття кожного народу.
Серед розмаїття вироблених раніше й сучасних наукових концепцій та гіпотез етногенези слов’янства взагалі, й українського народу зокрема, найбільш помітними й поширеними є такі:
– проросійська, яка має чітко визначену великодержавну, імперську, антиукраїнську спрямованість, зміст якої загальновідомий: окремішнього українського народу ніколи не було, це лише складова, так звана бездержавна, «малоросійська» частина народу великоросійського; (принагідно зазначу, що в польській історіографії аж до середини ХХ ст. існувала концепція, за якою українці зараховувалися до поляків і їх називали «малополяками»;
– «давньоруської спільної колиски» – «триєдиної Русі» – суть її полягає у твердженні, що українці разом з росіянами й білорусами виникли з єдиного кореня – «давньоруської народності», творінням якої була Київська Русь:
– автохтонна, яка проголошує український народ автохтоном на своїй землі ще з часів сивої давнини (від грецького аутос – «сам», хтонес – «земля», тобто належний за походженням до даної території, місцевий).
Дискусії навколо цих концепцій тривають без малого з середини ХІХ ст., на відстоюванні тієї чи іншої концепції постали відомі вчені – історики, філологи, етнографи. Для історіографії часів царизму було характерним домінування першої концепції. У Радянському Союзі історична наука визначилася з цим не відразу, «теорія колиски» сформувалася тільки на 1954-й рік і була проголошена офіційною спеціальними Тезами ЦК комуністичної партії, виданими до 300-річчя так зв. «воз’єднання України з Росією». Автохтонна концепція була розроблена ще в царській Росії видатним вченим – академіком Шахматовим як опозиційна до відверто проросійської концепції. Думку про те, що українці – окремий народ, відстоював і М. Погодін. Ця ж концепція лягла в основу розробок українських істориків-народників кінця ХІХ – початку ХХ ст. В радянський час офіційна наука УРСР стояла на засадах «теорії колиски». Нині ж в українській історіографії домінує автохтонна концепція. Тому ми її розглянемо докладніше.
Український етнос, на думку авторів автохтонної концепції, розвивався автономно, на своєму власному підґрунті. Початки цієї теорії були закладені М. Маркевичем в його «Історії Малоросії», де минуле українського народу подавалося відокремлено від історії російського народу. Маркевич доводив, що Малоросійський (український) народ походить від іншої, ніж народ великоросійський, племінної основи. Теоретичні положення М. Маркевича розвинув відомий український історик М. Костомаров у праці «Дві руські народності». З 1904 року автохтонно-автономічна концепція була поглиблена М. Грушевським у його «Звичайній схемі «руської» історії й справі раціонального укладу історії східного слов’янства». На думку Грушевського, етнічні початки українців простежуються на теренах України ще з неолітичних часів, факт існування «давньоруської народності» (а цей концепт виникав уже в його час) ним заперечувався; він твердив, що розклад загальнослов’янської спільності відразу призводив до утворення трьох етнічно близьких, але відособлених східнослов’янських народів.
М. Грушевський вважав, що порогом історії українського народу слід вважати ІV ст. н.е. До цього часу племена, на основі яких сформувався український етнос, були фактично лише частиною слов’янської групи племен. У праці «Нарис історії українського народу» М. Грушевський написав так:
«Розселення українських племен на їх нинішній території співпадає з початком їх історичного життя. Століття, що наступають після розселення, підготовляють державну організацію, історія якої складає головний зміст першого періоду життя українського народу».
Цю концепцію можна ще назвати «автохтонно-слов’янською». Але в науці існують і інші концепції походження українського народу. і найзначніша з них – расово-антропологічна концепція видатного українського археолога й антрополога Вадима Щербаківського (головний твір – «Формація української нації»). Він стояв на тому, що відповідь на питання щодо еногенези українського народу слід шукати ще в часи до н.е. А з якого саме часу? Щербаківський відповідає нам на це питання такими словами:
«З часів неоліту етнічна карта Європи дуже мало змінилася».
|