Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 13. Свідомість в структурі людської життєдіяльностіСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Свідомість опосередковує людське ставлення до навколишнього світу. Завдяки взаємодії людини і світу відбувається процес відображення всього, що оточує людину, в її свідомості. Свідомість – це здатність головного мозку людини цілеспрямовано відображати світ, перетворювати його в образи і поняття. Людство завжди шукало відповідь на питання, в чому ж полягає суть феномена свідомості, яка її природа, як вона виникла і яке її призначення в світі. У історико-філософському процесі проблема свідомості набувала найрізноманітніших тлумачень. Ідеалізм вважає свідомість активним началом матерії, їй приписують самостійне, незалежне, субстанційне існування, свідомість наділяється надприродним характером. Згідно з дуалізмом у світі завжди існували дві самостійні субстанції – матерія і свідомість, незалежні одна від одної. Свідомість, як і матерія, є вічною, вона не виникала і не народжувалась. Близькою до дуалістичного трактування свідомості є концепція французького філософа, ученого і богослова П. Тейяра де Шардена.Він вважав, що в земній матерії була замкнута деяка маса елементарної свідомості, психічної енергії. Отже, свідомість так само первісна, як і матерія. Значний крок у розумінні природи свідомості здійснює матеріалізм XVII – XVIII ст. Він відкидає ідеалістичні та дуалістичні уявлення про свідомість, розглядає її як пізнавальний образ, як відображення світу в мозку людини, як функцію особливим чином організованої матерії. Матеріалісти завжди шукали спільність, єдність між явищами свідомості й об’єктивним світом. Вони намагалися духовне вивести з матеріального як первісного, визначального щодо свідомості. В історії розвитку філософської думки були також вульгарно-матеріалістичні концепції, які ідеальне ототожнювали з матеріальним, думку – з нервово-фізіологічними процесами мозку. Спіноза розглядав свідомість (мислення) як усезагальну властивість, атрибут матерії, яка тільки кількісно різниться на різних рівнях її організації (гілозоїзм). Нова епоха в розумінні генезису свідомості була пов’язана з виникненням німецької класичної філософії. Гегель упритул підійшов до проблеми соціально-історичної природи свідомості, звернув увагу на різні рівні її організації, на активність і історизм. Він виходив з того, що свідомість особи (суб’єктивний дух) необхідно пов’язана з об’єктом, залежить і визначається історичними умовами життя. Велика заслуга у з’ясуванні природи свідомості належить позитивному знанню, яке збагачується в XIX – XX ст. досягненнями нейрофізіології та експериментальної психології. У марксистській концепції свідомість, по-перше, розглядається як функція головного мозку; по-друге, як необхідна сторона практичної діяльності людини. Свідомість виникає, функціонує і розвивається в процесі взаємодії людини з реальністю, на основі її чуттєво-практичної діяльності, суспільно-історичної практики. Відображаючи об’єктивний світ, свідомість детермінується природним і соціальним середовищем. Питання про походження і сутність свідомості пов’язується з розглядом матерії, яка здатна саморухатись і саморозвиватись. Свідомість постає як властивість високоорганізованої матерії, як вища форма відображення дійсності психікою людини. Тому виникає необхідність послідовного історичного дослідження відображення як атрибуту матерії, специфіки різних форм його прояву на всіх рівнях еволюції матерії. Світова філософська думка XX ст. переважну увагу приділяла ролі суб’єктивних факторів у існуванні та функціонуванні свідомості. Трактування «онтології суб’єктивності і свідомості» у сучасній світовій філософії не є однозначним. Представники різних філософських шкіл або описували свідомість у її суттєвій «чистоті» та феноменальній виразності (Е. Гуссерль, Ж. П. Сартр), або фіксували життя свідомості на феноменально-тілесному рівні (Ф. Ніцше, М. Мерло-Понті), або виявляли детермінацію свідомості через мовні (герменевтика) та інші структури несвідомого – психоаналіз, структуралізм. Багаторівневий характер свідомості зумовлює різні підходи до неї. Вона вивчається і описується різними науками: еволюційною теорією, медициною, кібернетикою, психологією, фізіологією, антропологією, а також певною мірою художньою літературою, мистецтвом та ін. Свідомість сучасної людини є продуктом всесвітньої історії, результатом багатовікового розвитку практичної і пізнавальної діяльності багатьох поколінь людей. Свідомість має не тільки свою соціальну історію, а й природну передісторію – розвиток своїх суто біологічних передумов. До основних біологічних передумов, які забезпечили перехід до свідомості як вищої форми відображення, належать: унікальний людський мозок; вільні передні кінцівки, поєднані з прямоходінням; особлива будова гортані, придатна для членороздільної мови. Праця закріпила прямоходіння як стійку рису у спробі життєдіяльності людини, котра потребує вивільнення руки для виконання нових складних операцій. Відображення світу людиною здійснюється через мозок і ті складні нервові механізми, які пов'язують людину з навколишнім світом. Не применшуючи значення біолого-фізіологічних передумов у виникненні свідомості, варто підкреслити, що здатність відображення об’єктивного світу в ідеальних образах з’явилася саме в процесі еволюції людини як суспільної істоти. Соціальне і біологічне у природі людини, у генеалогії свідомості тісно переплетені. Мозок стає органом людської свідомості тоді, коли людина залучається до суспільного життя. На певному етапі становлення людини і її свідомості біологічна еволюція із домінуючого фактора перетворилася на другорядний, і визначальну роль стала відігравати суспільно-історична діяльність людини. Отже, вивчаючи питання про виникнення людини і її свідомості, необхідно виділити три основні чинники цього процесу: працю; спілкування у колективі, заснованому на трудовій діяльності; членороздільну мову. Можна вважати, що саме праця була тією формою пристосування до середовища, яка викликала появу нової форми відображення – свідомості. Праця сполучає у собі енергетичний обмін людини з середовищем і мовно-інформаційний обмін на рівні свідомості, логічного випереджаючого відображення дійсності. Виникнення свідомості як соціально-культурного явища безпосередньо пов'язане із зародженням мови, в якій формувались і відбивалися перші свідомі уявлення людей. Свідомості поза мовою не існує. Будучи засобом взаємного спілкування, обміну досвідом, мова об’єднує людей не тільки даного часу, а й різних поколінь. Крім того, мова є специфічним засобом зберігання та передавання інформації, а також управління поведінкою людини, пізнання об'єктивного світу і самосвідомості особи. Визначальним фактором виникнення свідомості є соціальність. Саме завдяки соціальності людина закріплювала, удосконалювала і транслювала у поколіннях навички трудової та розумової діяльності, адже між побудовою зовнішньої практичної діяльності і внутрішньою розумовою діяльністю людини є певна відповідність. Свідомість як феномен матеріального і соціального світу, в якому живе людина, існує у двох формах: індивідуальній та суспільній. Суспільна свідомість вивчається переважно соціальною філософією. Свідомість не зводиться до психіки людини. Психіка складається із таких духовних утворень, як свідоме і несвідоме, що є багатомірними і перебувають у постійній взаємодії. Свідомість – це насамперед знання. Без знання свідомості не існує. У сучасній філософській літературі більшість дослідників вказують на важливу роль пізнавальної (когнітивної), емоційної та мотиваційно-вольової форм діяльності свідомості. Логічна структура когнітивної діяльності людини складається із чуттєво-сенситивного, абстрактно-мисленного та інтуїтивного рівнів. На цих рівнях виникають чуттєві образи й понятійні структури, які становлять предметно-змістовну основу мислення. Мислення – це процес відображення світу в поняттях, категоріях, судженнях, умовиводах, концепціях, теоріях. До пізнавальних здатностей людини належить також увага і пам’ять. Але у пізнавальній сфері свідомості провідна роль належить понятійному мисленню, яке забезпечує предметний, усвідомлений характер пізнавальної діяльності. Емоційну сферу свідомості становлять почуття, афекти, пристрасті та самопочуття. Емоції – це відображення об’єкта у формі психічного переживання, хвилювання. Особливого, смислоутворюючого значення в житті людини набувають вищі, духовні почуття і переживання. Мотиваційно-вольова сфера свідомості складається із мотивів, інтересів, потреб суб’єкта в єдності зі здібностями у досягненні цілей. Поряд із свідомістю у «внутрішньому світі» людини існує рівень несвідомого. Вважають, що несвідоме – це сукупність психічних явищ, станів і дій, які лежать поза сферою розуму. До несвідомого належать сновидіння, гіпнотичні стани, явища сомнамбулізму, стани неосудності, а також інстинкти та запорогові почуття. До несвідомого зараховуються також автоматизми й інтуїція, які можуть зароджуватись на рівні свідомості, а з часом поринати у сферу несвідомого. Сучасна наука оперує і поняттям підсвідомого.Це особливий пласт або рівень несвідомого. До нього включаються психічні явища, пов’язані з переходом операцій діяльності з рівня свідомості на рівень автоматизму. Одним із перших в історії науки розв’язати проблему співвідношення свідомого й несвідомого намагався австрійський психолог і психіатр З. Фрейд. Він дійшов висновку про суттєво важливу, а часом і вирішальну роль несвідомого (особливо щодо психічних захворювань). Концепція Фрейда лежить у руслі тієї філософської традиції, яка робить акцент на несвідомому (А. Шопенгауер, Е. Гартман, А. Бергсон та ін.). Важливою складовою свідомості є самосвідомість. Вона орієнтована на аналіз, усвідомлення, цілісну оцінку людиною власних знань, думок, інтересів, ідеалів, мотивів поведінки, дій, моральних властивостей та ін.; за допомогою самосвідомості людина реалізує ставлення до самої себе, здійснює власну самооцінку. У цьому разі об’єктом пізнання суб’єкт робить самого себе і свою свідомість. Самосвідомість тісно пов’язана з рефлексією. Рефлексія – це принцип мислення, за допомогою якого воно здійснює аналіз і усвідомлення власних форм діяльності. Термін «рефлексія» в широкому розумінні означає спрямовувати свідомість на самого себе, розмірковувати над своїм психічним станом. Основні функції свідомості: інформативна, пізнавальна, комунікативна, творча, оціночна, орієнтаційна, цілепокладальна, регулятивна, прогностична. За статусом буття свідомість є ідеальною (на противагу фізичному, чуттєво-матеріальному). Свідомість формує завершені, кінцеві та еталонні предметні характеристики реальності, набуваючи здатності вимірювати та оцінювати будь-що. Свідомість не має просторово-часових вимірів і сягає абсолютних, максимальних вимірів сущого.
Основні поняття: психіка людини, відображення, ідеальне, мислення, мова, предметність, цілеспрямованість, емоції, почуття, воля, творчість, інтуїція, несвідоме, підсвідоме, самосвідомість, рефлексія. Література: Гурьев Д. В. Загадки происхождения сознания. – М., 1986. Дельгадо X. Мозг и сознание. – М., 1991. Ильенков Е. В. Идеальное и идеал // В кн. Ильенков Е. В. Философия и культура. – М., 1991. Ламберт Д. Доисторический человек. – Л., 1991. Мамардашвили М. К. Сознание как философская проблема // Вопр.филос. – 1990, № 10. Проблема сознания в современной западной философии. М., 1989. Філософія. Навчальний посібник (Курс лекцій). /За ред. проф. Надольного І.Ф. -К., 1997. Тема 6. Фрейд 3. Введение в психоанализ. Лекции. – М., 1991. Юнг К. Г. Психология бессознательного. – М., 1994. Філософія. Курс лекцій / Бичко І. В., Табачковський В. Г., Горак Г. І. та ін. – К., 1993. – Лекція 19. Філософський енциклопедичний словник. – К., 2002.
Завдання для самостійної роботи 1. Поясніть, у чому полягає проблема визначення онтологічного статусу свідомості. 2. Розкрийте проблему виникнення і розвитку свідомості. 3. Охарактеризуйте суттєві ознаки свідомості. 4. Поясніть основні функції свідомості. 5. Розкрийте, в чому полягає активний характер свідомості та її творчі функції. 6. В чому полягає суспільно-історична сутність свідомості? 7. Яку роль у житті людини відіграє несвідоме?
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 65; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.42.174 (0.007 с.) |