Прочитайте текст. Тезисно сформулируйте сходства и различия между ледниками и потоками воды.
Содержание книги
- Составьте свой список вопросов и возьмите краткое интервью у своих знакомых, друзей, коллег и т.д. Запишите полученную информацию и расскажите о них в аудитории.
- Переведите на английский язык. Обратите внимание на способы расширения высказывания от словосочетания к предложению.
- Подберите эквивалентные пары слов, не обращаясь к словарю.
- Подготовьте базовый текст для устного чтения и перевода.
- Составьте эквивалентные пары.
- Прочитайте тезисы и дайте русские соответствия, не обращаясь к словарю. Предположите, о каких науках может идти речь.
- Подберите пары слов, противоположных по смыслу.
- Дайте определение воздуха на основе его состава.
- Вставьте нужный пропущенный предлог.
- Переведите следующие диалоги на английский язык.
- Переведите на русский язык (письменно).
- Выберите эквивалент подчеркнутому слову.
- Дополните следующие предложения нужными по смыслу словами из предложенных в рамке.
- Составьте текст из следующих предложений, расположив их в логической последовательности.
- Active Vocabulary (Units 1 – 5)
- Найдите в тексте английские соответствия следующим словам и словосочетаниям.
- Составьте пары глаголов, сходных по смыслу.
- Подберите пары слов, эквивалентных по смыслу.
- Подготовьте устное сообщение/презентацию на тему «Процессы выветривания в пустынных регионах».
- Найдите в тексте слова и выражения эквивалентные подчеркнутым.
- Подготовьте сообщение/презентацию на тему: «круговорот подземных вод в природе».
- Употребите нужные существительные вместо их слов-заменителей.
- Дайте степени сравнения следующих прилагательных и наречий.
- Прочитайте текст. Тезисно сформулируйте сходства и различия между ледниками и потоками воды.
- Наиболее употребительных существительных
- Подготовьте сообщение/презентацию на тему: «роль человека в возникновении природных катастроф».
- Замените выделенные слова/словосочетания словами из текста.
- Подготовьте текст для чтения вслух и устного перевода.
- Подготовьте сообщение/презентацию на тему: оползни, типы и причины.
- Найдите в тексте английские эквиваленты следующим словам и выражениям.
- Образуйте существительные от следующих глаголов, используя следующие суффиксы.
- Подготовьте сообщение/презентацию на тему: «Лавины. Типы. Способы предотвращения».
- Опишите процессы, которые изменяли лик земли на протяжении геологического времени и продолжают действовать сейчас.
- Подготовьте устное сообщение/презентацию на тему «роль плитотектоники в общем понимании геологических проблем».
- Дайте русский перевод следующих предложений.
- Посмотрите текст (5 мин) и скажите, о чем идет речь.
Glaciers are defined and often popularly referred to as streams of ice. In shape and in the fact that they run downhill, they are like streams of water, but there most similarity ends. Glaciers are aggregates of ice which move slowly. The effects of glaciations, like those of all other surface processes, are erosion of the highlands and filling of the low places. There is therefore both abrasion and deposition.
There are very significant differences between the behavior and the properties of glaciers and streams. A glacier is an accumulation of crystalline solid ice. It is essentially a rigid body. A river is a stream of liquid which has no rigidity, which has none of the properties of a solid. A glacier can support upon and within itself masses of rock which are of greater specific gravity than ice; streams cannot carry in suspension large masses of materials of a higher specific gravity than water. Water can never run uphill; glaciers can move uphill very commonly. Water which meets loose materials flows over or around it, while ice can push this material in front of it. Water will run over a cliff in a continuous stream; ice in such a circumstance breaks into separate pieces which fall as individual blocks, broken from a solid mass. Water which flows slowly over an uneven surface conforms itself to its irregular bed; a glacier going over irregularities cannot bend and therefore cracks. These differences directly result from the fact that a river is liquid and a glacier is a rigid, crystalline solid.
Ex. 23.
Прочитайте текст «What is quicksand» и ответьте на следующие вопросы:
- What is quicksand?
- What are the main properties of quicksand?
- What is the difference between sand and quicksand?
- Why does quicksand contain water?
- How does the form of grains of quicksand differ from that of sand?
- Why is quicksand unable to support solid objects?
- Does quicksand always contain sand?
- Is quicksand dangerous for people?
What is quicksand?
What is quicksand? It is a light, loose sand which is mixed with water. It does not look different from sands which might be right next to it. But there is a difference: quicksand will not support heavy objects.
Quicksand usually occurs near the mouths of large rivers and on flat shores where there is a layer of stiff clay under it. Water is collecting the sand because the underlying clay keeps the water from draining away. This water may come from many different places, such as river currents or pools.
The grains of quicksand are different from ordinary grains of sand because they are round instead of being angular or sharp. The water gets between the grains and separates and lifts them, so that they tend to flow over one another. This makes them unable to support solid objects.
Some quicksand is not even made of sand. It can be any kind of loose soil, a mixture of sand and mud, or kind of pebbly mud.
People who step into quicksand do not sink out of sight. Since it contains so much liquid, it will enable them to float. And since quicksand is heavier than water, people can float higher in it than they do in water.
The important thing is to move slowly in quicksand. This is to give it time to flow around the body. Once it does this, it will act like water in which you are swimming.
Unit X. Test Section.
Ex. 1. Выберите правильный вариант из предложенных в скобках.
- The more (soluble/solution/solvent) salts tend to stay in solution longer.
- Being less dense than mantle, the (melts/melting/molten) crust-al material rises toward the ocean floor.
- The phenomenon is rather complicated and the process (involving/involved/was involved) is not yet clear.
- Land features on the continents may (to be divided/dividing/be divided) into mountains, plateaus, and plains.
- The attraction of the moon is the chief force (causes/caused/causing) the tides.
- The rotation of the earth (causes/is caused) day and night.
- Erosion requires transportation of rock waste to a new (locate/ location/local).
- In lakes the material (brings/brought/is brought) down by the stream settles on the bottom.
- Metamorphism (change/changes/to change) the original characteristics of the rocks and minerals.
- Earthquakes are geological (phenomena/phenomenon) that attend the deformation of the earth's crust.
- Geological hazards frequently (result/cause/effect) in injuries or loss of life and property.
- The highest rate of motion is observed in the middle of the ice stream, approximately along its (axis/axes/axe).
- (Weather/whether) conditions also play a part in erosion.
- Mountains result from the folding of rocks which were (formally/former/formerly) flat.
- Whena rock is subjected (to/at/by) great pressure it splits into thin sheets.
- All the given (datum/dates/data) show that erosion started long ago.
- The destructive (effect/affect/effort) is much greater on unconsolidated structures than it is on firm rock.
- The (way/road/path) in which rocks deform under stress is determined by (their/there) composition.
- Thewind carries (lose/loose/losses) particles and with sand helps to wear away rocks.
- Water soaks into rocks, (solves/dissolves) and alters minerals.
- The winds carry (much/many) sand and dust.
- An earthquake usually folds the (strata/straight) of the rocks.
- Any snow (layer/liar) on a mountain side tends to creep down the slope under the influence of gravity.
- The heat of the sun causes the rocks (to expand/to extend).
- Rocks are (affected/effected) by alternate heating and cooling.
- Tides (cause/are caused) by the attraction of the moon and the sun.
- There is (little/few) hope that geologic hazards can be eliminated completely.
- The change in fossil forms (causes/results/leads) from the change in conditions.
- (Some/same) of the newest soils of the world are the glacial deposits.
- It is most important to realize that changes are (continue/continual/continually) taking place on the surface of the earth.
- (Frequency/frequent/frequently) such stones roll into irregular depressions.
- The greater (move/movements/movable) of the earth are of two kinds.
- Soils of this type contain a lower proportion of minerals (resist/ resistant/resistance) to alteration.
- In (some/same) regions glaciation has smoothed the topography and made the land more suitable for agriculture; in others it has produced such roughness as to make the land useless.
- Water has a strong (solve/solution/solvent) action on parts of the earth's crust.
- The (loosen/loosening/loose) and removal of rock material by any process at the earth's surface is erosion.
- The earth movements that cause the earthquakes may be either volcanic or tectonic; the (latter/late/later) type is more common.
- Ground water is very (different/difference/differently) from rain water.
- Volcanism includes all (phenomenon/phenomena) that are connected with molten rock matter and its movements.
- (Like/likely) the earth the sun both rotates and revolves.
- Metamorphism (changes/is changed) the original characteristics of the rocks and minerals.
- Movements of the atmosphere (are caused/cause) important modifications of the land.
- Sometimes landslides (caused/are caused) by rain water.
- Tsunami (is caused/caused) by an earthquake taking place on the ocean bed.
- The forces of erosion carry away particles of (erode/eroded/eroding) rock.
- Most of the land surface of the earth (covered/is covered) with soil.
- Running water (affects/is affected) the landscape.
- The sand particles (carried/are carried) along by wind.
- At night when it gets very cold the water in the cracks freezes and its (expand/expansion/expansive) causes the cracks to widen.
- Tides (cause/are caused) by the attraction of the moon and the sun.
- Fold mountains (formed/forming) by folding in the earth crust.
- The winds carry (much/many) sand and dust.
- Chemical weathering is a (most/much more/much) complicated process than physical weathering.
- The change in fossil forms (causes/results/leads) from the change in conditions.
- Mountains result (in/from) the folding of rocks.
- All the given (datum/dates/data) show that erosion started long ago.
- Glaciers (like/likely) rivers and wind wear away the surface over which they move.
- What causes such a (phenomenon/phenomena) as the magnetic field of the earth?
- Alluvial diamond deposits in southern Africa were traced to the well known (course/source/cause), the Kimberlite pipes near the city of Kimberly.
- There is (little/few) hope that geologic hazards can be eliminated completely.
- When a rock is subjected (to/at/by) great pressure it splits into thin sheets.
- The disturbance and dislocation of the earth's crust lead (from/ in/to) diastrophism.
- An earthquake usually folds the (strata/straight) of the rocks.
- Water soaks into rocks, (solves/dissolves) and alters minerals.
- The formation of clay minerals is the direct result (at/of/from) weathering.
- Rocks are (affected/effected) by alternate heating and cooling.
- The process is (named/referred/called) to as denudation.
- The distance the material travels depends (of/on/in) the size of the particle and the strength of the wind.
- A glacier moves slowly down under the force of (gravity/gravel).
- Erosion also proceeds (rapid/rapidly) along the lines of weakness.
- Volcanic action may (create/creature/creative) islands, mountains and plateau.
- Principle causes of land-surface subsidence are removal of solids or fluids from the land surface either (nature/naturally/natural) or artificially.
- The (transmit/ transmission/transmissible) of heat by the movement of particles themselves is known as convection.
- Temperature (relationship/relative/relatively) is also important.
- (Since/science) 1631 Vesuvius has been in a state of almost constant mild activity.
- The greater (move/movements/movable) of the earth are of two kinds.
- Erosion requires transportation of rock waste to a new (locate/ location/local).
- Soils with a lower proportion of minerals are (resist/resistant/ resistance) to alteration.
Ex. 2. Изложите содержание следующих текстов по-английски
Text 1
Геодинамические процессы
Как известно, Земля подвергается постоянным изменениям. Эти изменения можно условно разделить на две группы. На протяжении своего существования Земля прошла длинный ряд изменений. Она изменялась и продолжает изменяться непрерывно. Изменяются её состав, физическое состояние, внешний вид и т. д.
Первая группа - это те изменения, или процессы, которые протекают внутри Земного шара, которые подчиняются силам, заложенным внутри Земли, и которые мало зависят от внешних влияний. Такие процессы носят название эндогенных. Они вызывают различные движения земной коры. Эти движения называются тектоническими. Все эндогенные процессы тесно связаны друг с другом.
Вторая группа изменений вызвана по преимуществу внешними силами и проявляется на поверхности Земли. Эти процессы объединяются под термином экзогенные процессы.
Вторая группа изменений вызвана по преимуществу внешними силами и проявляется на поверхности Земли. Эти процессы объединяются под термином экзогенные процессы. Эндогенные и экзогенные процессы действуют одновременно, они связаны друг с другом, обусловливают друг друга, отражают сложность, разнообразие, но и единство сил, действующих на Земле.
Text 2
Выветривание
Под выветриванием понимается совокупность физических, химических и биохимических процессов преобразования горных пород и слагающих их минералов в приповерхностной части земной коры. Это преобразование зависит от многих факторов: колебаний температуры, химического воздействия воды и газов, воздействия органических веществ. Все процессы выветривания тесно связаны с взаимодействием верхней части земной коры с атмосферой, биосферой и гидросферой.
В зависимости от преобладания тех или иных факторов выделяют два взаимосвязанных типа выветривания: физическое и химическое.
Физическое выветривание связано с суточными и сезонными колебаниями температуры, что вызывает то нагревание, по охлаждение поверхностного слоя горных пород. Вследствие этого происходит дезинтеграция (физическое разрушение) горных пород и образование трещин.
В образовавшиеся трещины проникает вода и газы, что ведет к процессам химического изменения пород с образованием новых минералов.
Text 3
|