Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Подготовьте устное сообщение/презентацию на тему «Процессы выветривания в пустынных регионах».

Поиск

Unit V. Instability of the Earth’s crust.

Focus on:

  • общенаучная и терминологическая лексика
  • активные и пассивные формы глагола
  • глаголы: to raise; to rise; to lower; to sink
  • построение дефиниций

 

Text Study.

The earth’s crust is dynamic and subject to a variety of processes. The forces of nature are always at work. Some of these forces build up the surface of the earth and are called constructive or tectonic forces. They tend to raise the surface forming mountains. They are opposed by the forces of erosion or destructive forces that wear down the surface of the earth. Thus, the crust of the earth rises or sinks almost all the time. All movements of parts of the solid earth with reference to each other are usually referred to as diastrophism.

Earth crust movements may vary from so slow as to be imperceptible to very quick and violent. They may be upward, or downward, or sideward. They may affect only small local areas, or they may involve a large portion of either a continent or an ocean basin. The greater movements of the earth are of two kinds: orogenetic and epeirogenetic. By orogenetic movements the mountains masses are raised up. Mountains result from the folding of rocks, when a force horizontal to the surface of the earth causes rock strata to crumple or fold. Folds are the most common structures in mountains chains.

By epeirogenetic movements land masses of continental dimensions are raised or lowered with little folding. These movements are radial, since they take place along the radii of the earth.

 

Notes:

epeirogenetic [E5pIErodVInetik];

orogenetic [R:rodVInetik];

diastrophism [d9BI5Astrofizm];

dimension [dBI5menFEn].

 

Ex.1.

Найдите в тексте английские соответствия следующим словосочетаниям:

Ø подвергаться воздействию разнообразия процессов

Ø силы природы

Ø находиться в работе (действовать)

Ø поднимать поверхность суши

Ø противопоставляться силам разрушения

Ø выветривать поверхность земли

Ø подниматься и опускаться

Ø относительно друг друга

Ø рассматриваться в качестве

Ø меняться от медленных и практически незаметных до быстрых и яростных

Ø движения вверх, вниз, в сторону

Ø воздействовать на небольшие области

Ø охватывать значительные части либо суши либо океанских бассейнов

Ø горообразующие движения

Ø вертикальные медленные колебания земной коры

Ø складкообразование пород

Ø сморщиваться или складываться в складки

Ø горные цепи

Ø опускаться или подниматься с незначительной складчатостью

 

Ex.2.

Подберите пары слов, близких по значению.

  1. to act
  2. constructive
  3. destructive
  4. to wear down
  5. to be referred to
  6. to crumple
  7. to affect
  8. imperceptible
  1. erosional
  2. to be called
  3. to be at work
  4. to fold
  5. to weather
  6. tectonic
  7. to influence
  8. insignificant

 

1. - 3. - 5. - 7. -
2. - 4. - 6. - 8. -

 

Ex.3.

Подберите пары слов, противоположных по смыслу.

  1. to rise up
  2. to be raised up
  3. to lower down
  4. to result in
  5. upward
  6. horizontal
  7. epeirogenetic
  8. strata
  9. to build up
  10. to take place
  1. to raise up
  2. downward
  3. orogenetic
  4. to destroy
  5. to sink down
  6. layers
  7. to occur
  8. to be lowered down
  9. to result from
  10. vertical

 

1. - 3. - 5. - 7. - 9. -
2. - 4. - 6. - 8. - 10. -

 

Ex.4.

Выберите правильный вариант, из предложенных в скобках.

  1. Earthquakes often (cause/are caused) some parts of the land or sea (to rise up/to be raised up).
  2. Gravity (causes/is caused) weathered rocks to move (upward/downward).
  3. Mountains result (in/from) the folding of rocks.
  4. Tsunami (caused/is caused) by an earthquake taking place on the ocean floor.
  5. Sometimes the earthquakes (rise/raise) big tracts of the earth (upwards/downwards), other (lower/sink) them (upwards/downwards).
  6. An earthquake (cause/is caused) a mass of sediment (to rise/to be raised) up above the level of the sea.

 

Ex.5.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-08; просмотров: 600; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.149.239.70 (0.006 с.)