Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Предмет Психологія творчості.↑ Стр 1 из 8Следующая ⇒ Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Предмет Психологія творчості. Потреба зрозуміти природу процесу творчості виникла як наслідок необхідності впливати на творчу діяльність, щоб підвищити її ефективність. Ще давньогрецькі філософи прагнули у своїх системах навчання застосовувати методи, що розвивали б в учнях творче мислення. Надалі почалися пошуки більш активних форм впливу на людську психіку, що дозволяли б керувати творчою діяльністю. Психологія творчості як наука почала складатися на рубежі Х1Х-ХХ сторіч. “Творчість — у буквальному значенні — є створення нового. У такому значенні це слово могло бути застосоване до всіх процесів органічного і неорганічного життя, тому що життя — це ряд безперервних змін, і все що обновляється, усе, що зароджується в природі є продукт творчих сил. Але поняття творчості припускає особистий початок, і відповідне йому слово вживається по перевазі в застосуванні до діяльності людини. За В.Далем “Творити” що – давати буття, відтворювати, “осзидать”, створювати, робити, народжувати. Творити розумом створювати науково чи художньо. Робити, виконувати, чинити… (Даль В.И. Толковый словарь русского языка. Современная версия. М.: Эксмо, 2004) У загальноприйнятому змісті, творчість — умовний термін для позначення психічного акта, що виражається у втіленні, відтворенні або комбінації даних нашої свідомості в (відносно) новій формі, в області відверненої думки, художньої і практичної діяльності” (Батюшков Ф.Д. Творчість // Енциклопедичний словник Брокгауза й Ефрона, 1901). Творчість, у сучасному тлумаченні – діяльність, підсумком якої є створення нових матеріальних і духовних цінностей. Будучи за своєю сутністю культурно-історичним явищем, творчисть має психологічний аспект: особистісний і процесуальний (Психологія. Словник / За заг. ред. А.Петровського, М.Ярошевського, 1990). Виділення та теоретичне обгрунтування поняття творчого процесу як діяльності, насамперед необхідно для з'ясування визначення психології творчості, як науки. Психологія творчості — галузь психології, що досліджує закономірності створення людиною нового, оригінального в науці, техніці, мистецтві, різних видах трудової діяльності. Предметом психології творчості є також творчі моменти навчання і гри. Психологія творчості в ідеалістичних теоріях помилково розглядала творчість як непоясненне явище, доступна лише обраним людям; заперечувалася всяка роль праці чи взагалі якої-небудь діяльності, у тому числі і мислення. Вважалося, що відкриття нового настає чи мимовільно ж у підсумку непоясненої несвідомої роботи. Матеріалістична психологія не заперечує відомої ролі у творчому процесі неусвідомлюваних дій. Разом з тім вона виходить з того, що творчість у його розвинених формах є результатом праці. Мотиви і мета творчої діяльності породжуються потребами суспільства, а можливість рішення тієї чи іншої творчої задачі в області науки, мистецтва і т.п. настає, коли в ході розвитку суспільства виникають необхідні для цього умови. Вчені, винахідники і художники використовують при цьому ті знання і прийоми, що вироблені і накопичені в процесі розвитку науки, техніки і мистецтва. Однак, власне, творчий момент нерідко припускає відкриття нового способу, прийому, методу дії, що відбиває невідомі до цієї властивості і зв'язку мов і явищ. Творча діяльність вимагає мобілізації максимуму активності, знань і здібностей людини. Така мобілізація знаходить своє вираження у вольовій напрузі і своєрідних емоційних станах, докладно зображених багатьма письменниками і філософами. Наука починалася з етапу споглядального психологічного знання. Психологи описували обставини створення великих творінь науки й мистецтва у всій їхній цілісності. Джерелами описів були біографії, автобіографії, мемуари, літературні твори. Досліджувалися природа творчості, фази творчого процесу, здатності до творчості і якості творчої особистості. Виділялися ознаки геніальності, що виражаються в особливостях перцепції (напруженість уваги, величезна вразливість, сприйнятливість), інтелекту, характеру, мотивації і ціннісні орієнтації. Однак засобів проникнення в сутність описуваних явищ не було: тому що психологічні методи одержання вихідних даних обмежувалися самоспостереженням, де центральною ланкою творчості визнавалися несвідомі процеси. З розвитком експериментальних підходів у психології творчості стали застосовуватися активні методи одержання вихідних даних — тести, анкетування, інтерв'ю, експеримент. Типовим стало вивчення окремих сторін творчої діяльності. Психологія досліджувала явища творчості з різних сторін, але підстави для вичленовування окремих елементів були ще суб'єктивні, неорганізовані. Результати показали, що свідоме і несвідоме, інтуїтивне і розумове доповнюють один одне. Поняття творчого процесу Питання про присутність у людини творчого початку і споживи в самореалізації було і є актуальним із древніх часів і до нашого часу. Здатність діяти - що це, чи даність результату величезних зусиль особистості на шляху розвитку і самовдосконалення? Однозначної відповіді на це питання не існує і чи навряд хто-небудь коли-небудь зможе на нього вичерпно відповісти. Стадії креативного мислення За теорією Уоллеса, у процесі творчого мислення виділяється чотири стадії, при цьому найбільш відповідальною стадією виступає третя, пов'язана з інтуїтивним осяянням (інсайтом): 1) підготовка - на цій стадії окреслюється завдання; 2) визрівання - на цій стадії відбувається підсвідома робота над завданням, пошуки рішення (щоб дати йому визріти, людині треба відволіктися, зайнятися зовсім іншими питаннями); 3) інсайт (раптове усвідомлення рішення); 4) перевірка - тут для оцінки вірності рішення підключається мислення. Гетчінсон теж виділяє чотири стадії, подібні до наведених вище: 1) орієнтації (накреслення орієнтирів проблеми); 2) фрустрації (зустрічі із перешкодою, яку нетворче, стереотипне мислення не в змозі подолати); 3) інсайту; 4) перевірки. Згідно теорії Дьюї, в творчому мисленні виділяється п'ять стадій: 1) окреслення завдання; 2) аналіз; 3) висунення гіпотез; 4) обговорення; 5) оцінка рішення. У останній моделі творчого процесу головна роль справді відводиться мисленню, а не уяві з інтуїцією, але стадія висунення гіпотез у всякому разі передбачає необхідність задіяння уяви.
Фази творчості за Павловым Несколько иное представление о фазах (этапах) творчества имеется у В. А. Павлова (2005). Актуализация творческого потенциала при решении задачи, с его точки зрения, проходит следующие этапы: 1) предварительный анализ задачи и категоризация ее как «неизвестной»; 2) поисковая активность — пробы и ошибки с использованием нескольких «дублирующих» эвристик; 3) обнаружение барьера, для преодоления которого нужны эмоциональное отреагирование, рефлексия и дополнительные эвристики; 4) озарение — как «сцепление» элементов в единое целое на физиологическом уровне; 5) перевод информации с физиологического уровня на психологический. Творческий процесс функционирует как единая целостная система, и в качестве основных ее характеристик выделяют: доминирование бессознательных компонентов психики, спонтанность, непредсказуемость результата, автономность, эффективность, символизм проявлений, релятивизацию противоположностей, а также широкий временной диапазон - от спрессованное™ в мгновение до развернутости и дифференцированное™ различных этапов.
Цикли творчого процесу Фази творчого процесу відображають структурно-рівневу природу механізму творчості. Доцільно говорити про спектр творчих завдань. Диференціація всередині спектру здійснюється в залежності від рівня (ступеня) які у цьому завданні протиріч між творцем і проблемною ситуацією. Творчі завдання можна розділити на два класи: ТЗ1 - завдання, які можуть бути вирішені за допомогою планомірного використання усвідомлюваних способів, прийомів. ТЗ2 - вирішуються в результаті "розв'язування" протиріч неусвідомлюваних на початку рішення. Обов'язковою ознакою завдань ТЗ2 є наявність їх компонент в області неусвідомлюваного. Сукупність усіх етапів, в результаті реалізації яких виходить творчий результат, визначається як цикл творчого процесу і може розглядатися як технологія живої творчості. Повна циклічність всіх фаз творчого циклу, притаманна наукової творчості, винахідництва.
Стилі творчої діяльності
Говорячи про більш сучасні дослідження, слід згадати про виділення двох стилів: аналітичного і синтетичного (у західній літературі їх позначають як вузький або широкий діапазон еквівалентності - Р. Гарднер [Gardner et al., 1959, 1960]). Аналітичність - це схильність орієнтуватися на виявлення відмінностей між об'єктами, а синтетичність - схильність орієнтуватися на схожість об'єктів (Колга В. А., 1976; Шкуратова І.П., 1994). Колга вважає, що всі інші когнітивні стилі є підстилями аналітичності-синтетичності, а Шкуратова розглядає аналітичність-синтетичність як наскрізну характеристику більшості інших когнітивних стилів. Однак доказів цьому в дослідженнях поки не знайдено. Наявні поодинокі кореляції між стилями виявилися досить слабкими і суперечливими. Особи з аналітичним стилем володіють меншим творчим потенціалом (креативністю), ніж особи з синтетичним стилем; в дослідженнях Р. Гарднера зі співавторами було виявлено, що у них відзначається близькість вільних асоціацій до слова-стимулу, вони характеризуються буквальністю відтворення і меншою оригінальністю в оповіданнях по ТАТ, воліють прості, симетричні фігури в тесті Баррона - Велша, а також мають схильність пропонувати одноманітні відповіді при виконанні тесту «Способи використання предмета» Гілфорда. Ці два стилі мають різну чутливість до відмінностей між об'єктами. Аналітики спираються в основному на явні фізичні властивості об'єктів, а синтетики - на їхні приховані, додаткові значення. Іншими стилями, що мають відношення до творчості, особливо у науковій діяльності, є імпульсивність - рефлективність. Найбільш яскраво ці стилі проявляються при прийнятті рішення в умовах невизначеності, коли потрібно здійснити правильний вибір з безлічі альтернатив. Імпульсивні схильні швидко реагувати в такій ситуації, висуваючи не надто обґрунтовані гіпотези і без аналізу всіх наявних альтернатив. Для рефлективних в цій ситуації характерний уповільнений темп реагування, гіпотези перевіряються і багаторазово уточнюються, рішення приймається після ретельного попереднього аналізу альтернатив. Отже, рефлективні збирають більше інформації і витрачають більше часу, оцінюючи свої гіпотези.
Предмет Психологія творчості. Потреба зрозуміти природу процесу творчості виникла як наслідок необхідності впливати на творчу діяльність, щоб підвищити її ефективність. Ще давньогрецькі філософи прагнули у своїх системах навчання застосовувати методи, що розвивали б в учнях творче мислення. Надалі почалися пошуки більш активних форм впливу на людську психіку, що дозволяли б керувати творчою діяльністю. Психологія творчості як наука почала складатися на рубежі Х1Х-ХХ сторіч. “Творчість — у буквальному значенні — є створення нового. У такому значенні це слово могло бути застосоване до всіх процесів органічного і неорганічного життя, тому що життя — це ряд безперервних змін, і все що обновляється, усе, що зароджується в природі є продукт творчих сил. Але поняття творчості припускає особистий початок, і відповідне йому слово вживається по перевазі в застосуванні до діяльності людини. За В.Далем “Творити” що – давати буття, відтворювати, “осзидать”, створювати, робити, народжувати. Творити розумом створювати науково чи художньо. Робити, виконувати, чинити… (Даль В.И. Толковый словарь русского языка. Современная версия. М.: Эксмо, 2004) У загальноприйнятому змісті, творчість — умовний термін для позначення психічного акта, що виражається у втіленні, відтворенні або комбінації даних нашої свідомості в (відносно) новій формі, в області відверненої думки, художньої і практичної діяльності” (Батюшков Ф.Д. Творчість // Енциклопедичний словник Брокгауза й Ефрона, 1901). Творчість, у сучасному тлумаченні – діяльність, підсумком якої є створення нових матеріальних і духовних цінностей. Будучи за своєю сутністю культурно-історичним явищем, творчисть має психологічний аспект: особистісний і процесуальний (Психологія. Словник / За заг. ред. А.Петровського, М.Ярошевського, 1990). Виділення та теоретичне обгрунтування поняття творчого процесу як діяльності, насамперед необхідно для з'ясування визначення психології творчості, як науки. Психологія творчості — галузь психології, що досліджує закономірності створення людиною нового, оригінального в науці, техніці, мистецтві, різних видах трудової діяльності. Предметом психології творчості є також творчі моменти навчання і гри. Психологія творчості в ідеалістичних теоріях помилково розглядала творчість як непоясненне явище, доступна лише обраним людям; заперечувалася всяка роль праці чи взагалі якої-небудь діяльності, у тому числі і мислення. Вважалося, що відкриття нового настає чи мимовільно ж у підсумку непоясненої несвідомої роботи. Матеріалістична психологія не заперечує відомої ролі у творчому процесі неусвідомлюваних дій. Разом з тім вона виходить з того, що творчість у його розвинених формах є результатом праці. Мотиви і мета творчої діяльності породжуються потребами суспільства, а можливість рішення тієї чи іншої творчої задачі в області науки, мистецтва і т.п. настає, коли в ході розвитку суспільства виникають необхідні для цього умови. Вчені, винахідники і художники використовують при цьому ті знання і прийоми, що вироблені і накопичені в процесі розвитку науки, техніки і мистецтва. Однак, власне, творчий момент нерідко припускає відкриття нового способу, прийому, методу дії, що відбиває невідомі до цієї властивості і зв'язку мов і явищ. Творча діяльність вимагає мобілізації максимуму активності, знань і здібностей людини. Така мобілізація знаходить своє вираження у вольовій напрузі і своєрідних емоційних станах, докладно зображених багатьма письменниками і філософами. Наука починалася з етапу споглядального психологічного знання. Психологи описували обставини створення великих творінь науки й мистецтва у всій їхній цілісності. Джерелами описів були біографії, автобіографії, мемуари, літературні твори. Досліджувалися природа творчості, фази творчого процесу, здатності до творчості і якості творчої особистості. Виділялися ознаки геніальності, що виражаються в особливостях перцепції (напруженість уваги, величезна вразливість, сприйнятливість), інтелекту, характеру, мотивації і ціннісні орієнтації. Однак засобів проникнення в сутність описуваних явищ не було: тому що психологічні методи одержання вихідних даних обмежувалися самоспостереженням, де центральною ланкою творчості визнавалися несвідомі процеси. З розвитком експериментальних підходів у психології творчості стали застосовуватися активні методи одержання вихідних даних — тести, анкетування, інтерв'ю, експеримент. Типовим стало вивчення окремих сторін творчої діяльності. Психологія досліджувала явища творчості з різних сторін, але підстави для вичленовування окремих елементів були ще суб'єктивні, неорганізовані. Результати показали, що свідоме і несвідоме, інтуїтивне і розумове доповнюють один одне. Поняття творчого процесу Питання про присутність у людини творчого початку і споживи в самореалізації було і є актуальним із древніх часів і до нашого часу. Здатність діяти - що це, чи даність результату величезних зусиль особистості на шляху розвитку і самовдосконалення? Однозначної відповіді на це питання не існує і чи навряд хто-небудь коли-небудь зможе на нього вичерпно відповісти.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 1101; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.103.100 (0.014 с.) |