Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Проблематика роману В. Земляка «Лебедина зграя»Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Василь Сидорович Вацик (літературний псевдонім Земляк) залишив не-велику спадщину: декілька повістей («Рідна сторона», «Кам’яний брід», «Гнівний Стратіон». «Підполковник Шиманський») та роман «Лебедина зграя». Роман належить до так званої химерної прози, жанру, в якому були на-писані «Козацькому роду нема переводу» О. Ільченка. «Левине серце» П. За-гребельного, «Позичений чоловік» Є. Гуцала та інші. Романи такого типу ма-ють свої характерні риси: показ характерів в соціально-історичній конкретно-сті, погляд на життя людину з позицій світової концепції, загальнолюдської моралі. Головний герой роману «Лебедина зграя» селянин Яв тушок Голий. Прізвище говорить все про його соціальний стан У суспільстві. Він бідняк, причому бідняк одвічний. Та. як і кожна людина, він хоче поліпшити своє життя: мати землю, господарство, одним словом, мати власність. Він з усіх сил пнеться до «вавилонської» вершини («вавилонська», в розумінні автора, – незавершена, нездійсненна). Явтушок потрапляє між двох вогнів, бо так завжди було в романах про колективізацію й індустріалізацію: обов’язково діяло дві сили, протистояли два світи, два ворожих табори. Голому дово-диться вибирати, з ким бути. Він гадає, що краще бути з тими, хто сильні-ший, сильніший не тільки ідейно чи фізично, але й матеріально. Явтушок прагне до звичайного людського щастя, він хоче добре одягатися, смачно їсти. І як батько, повинен забезпечити свою сім’ю. А таких цілеспрямованих людей недолюблювали, часто називали їх ворогами, бо для партійних ідеоло-гів добро було злом (такими їх виховала Система!). Такий погляд на життя привів Україну до духовного та фізичного зубожіння. Та справжній ворог не Явтушок, виходить, а Максим Тесля. Це він пе-реконав усіх вступити до колгоспу, це він у нормальному батьківському жит-ті вбачає порушення законів суспільно-політичного життя держави. Засліпле-ний комуністичною ідеєю, Тесля бачить у нормальному життєво необхідно-му прагненні батька мати власний притулок вороже ставлення до влади. Уподовж років критика по-різному розцінювала образи Явтушка й Максима як носіїв основних проблем роману «Лебедина зграя». Явтушок ви-дався «кумедним і страшним» у своєму бажанні до власності, наміри кому-ніста цьому оповідачеві ми впізнаємо Василя Земляка, людину, великого патріота, закоханого в свою землю. Василь Сидорович Вацик (літературний псевдонім Земляк) залишив не-велику спадщину: декілька повістей («Рідна сторона», «Кам’яний брід», «Гнівний Стратіон». «Підполковник Шиманський») та роман «Лебедина зграя». Роман В. Земляка "Лебедина зграя" – це новітній бурлеск, вияв опози-ції до обов'язкового на той час дотримання вимог соціалістичного реалізму. Традиційний зміст поданий у модерній формі, де поєднуються реальне жит-тя, художня умовність, символізм образів (лебедина зграя, гойдалка, Вави-лон, цап), гротеск та іронія. Перед читачами постає ціла галерея образів се-лян-трудівників, хуторян, тисячолітніми узами прив'язаних до землі, до худо-би, філософів і недалеких людей, відданих громаді, ідеї та безпринципних зрадників, заздрісників. Український народ подається у всьому своєму бага-тоголоссі, в переплетінні доль. Але переважну більшість їх єднає любов до рідної землі, до свого Вавилона. Роман належить до так званої химерної прози, жанру, в якому були на-писані «Козацькому роду нема переводу» О. Ільченка. «Левине серце» П. За-гребельного, «Позичений чоловік» Є. Гуцала та інші. Романи такого типу ма-ють свої характерні риси: показ характерів в соціально-історичній конкретно-сті, погляд на життя людину з позицій світової концепції, загальнолюдської моралі. Головний герой роману «Лебедина зграя» селянин Яв тушок Голий. Прізвище говорить все про його соціальний стан У суспільстві. Він бідняк, причому бідняк одвічний. Та. як і кожна людина, він хоче поліпшити своє життя: мати землю, господарство, одним словом, мати власність. Він з усіх сил пнеться до «вавилонської» вершини («вавилонська», в розумінні автора, – незавершена, нездійсненна). Явтушок потрапляє між двох вогнів, бо так завжди було в романах про колективізацію й індустріалізацію: обов’язково діяло дві сили, протистояли два світи, два ворожих табори. Голому доводить-ся вибирати, з ким бути. Він гадає, що краще бути з тими, хто сильніший, сильніший не тільки ідейно чи фізично, але й матеріально. Явтушок прагне до звичайного людського щастя, він хоче добре одягатися, смачно їсти. І як батько, повинен забезпечити свою сім’ю. А таких цілеспрямованих людей не-долюблювали, часто називали їх ворогами, бо для партійних ідеологів добро було злом (такими їх виховала Система!). Такий погляд на життя привів Ук-раїну до духовного та фізичного зубожіння. Та справжній ворог не Явтушок, виходить, а Максим Тесля. Це він пе-реконав усіх вступити до колгоспу, це він у нормальному батьківському жит-ті вбачає порушення законів суспільно-політичного життя держави. Засліпле-ний комуністичною ідеєю, Тесля бачить у нормальному життєво необхідно-му прагненні батька мати власний притулок вороже ставлення до влади. Уподовж років критика по-різному розцінювала образи Явтушка й Максима як носіїв основних проблем роману «Лебедина зграя». Явтушок ви-дався «кумедним і страшним» у своєму бажанні до власності, наміри комуні-Теслі розцінювали як благородні вчинки. З позицій сьогодення точка зору зовсім протилежна: саме Тесля – хижак, а не Явтушок. Йому рідний батько ворог, бо у нього хата на п’ять вікон та ще й волики. Тесля належить до того типу керівників, які, давши слово честі, витравлювали в людей при-родне прагнення бути людиною. Тесля вірив у більшовицьку ідею колективізації. Він, як секретар рай-кому, був впевнений в тому, що будуть на селі й нові молотарки, й нові трак-тори, навіть хтось дорогу прокладе нову. Свої Погляди він вкладає в тезу: «Ми не відступимо нізащо, навіть якби на те пішло ціле життя». Чи не нага-дує нам Тесля Давида Мотузку з роману А. Головка «Бур’ян»? Безумовно. їх єднає ідея. Та на відміну від Теслі. Давид добрий, людяний, душевний і чуй-ний. Не вдалося Максимові разом зі своїми однодумцями, які в романі про-тистоять табору ворогів, побудувати новій Вавилон. Сталося протилежне: знищення, руйнація того, що складалося віками. У романі є символічна кар-тина, яка допомагає з’ясувати ідейний зміст і проблематику. На майдані ви-снажені коні, серед них лоша. Воно захотіло пити, підійшло до річкового урвища, упало в річку й довго ще там билось. Старі коні не кинулись його рятувати. І селянин Фабіян був тільки споглядачем. Він голодний і холодний. Сидячи на клуночку під парканом, він слухав розмову коней, які оповідали про своє життя» ледь-ледь стоячи на ногах, підпираючи одне одного, якби не впасти, бо як упадеш, то вже вірна загибель. Цю картину цензура вилучила з тексту роману, надрукувавши його в 80-ті роки, бо то була жахлива картина реального життя. Роман «Лебедина зграя» ще не осмислений до кінця ні читачами, ні лі-тературною критикою. Проте не буде помилкою ствердити, що він – твір не-звичайний і самобутній. У романі присутній дотепний оповідач, настроєний на філософський лад, зі своєю концепцією і своїми поглядами на життя. У ста Теслі розцінювали як благородні вчинки. З позицій сьогодення точка зору зовсім протилежна: саме Тесля — хижак, а не Явтушок. Йому рідний батько ворог, бо у нього хата на п’ять вікон та ще й волики. Тесля належить до того типу керівників, які, давши слово честі, витравлювали в людей природне прагнення бути людиною. Тесля вірив у більшовицьку ідею колективізації. Він, як секретар рай-кому, був впевнений в тому, що будуть на селі й нові молотарки, й нові трак-тори, навіть хтось дорогу прокладе нову. Свої Погляди він вкладає в тезу: «Ми не відступимо нізащо, навіть якби на те пішло ціле життя». Чи не нага-дує нам Тесля Давида Мотузку з роману А. Головка «Бур’ян»? Безумовно. їх єднає ідея. Та на відміну від Теслі. Давид добрий, людяний, душевний і чуй-ний. Не вдалося Максимові разом зі своїми однодумцями, які в романі про-тистоять табору ворогів, побудувати новій Вавилон. Сталося протилежне: знищення, руйнація того, що складалося віками. У романі є символічна кар-тина, яка допомагає з’ясувати ідейний зміст і проблематику. На майдані вис-нажені коні, серед них лоша. Воно захотіло пити, підійшло до річкового урвища, упало в річку й довго ще там билось. Старі коні не кинулись його рятувати. І селянин Фабіян був тільки споглядачем. Він голодний і холодний. Сидячи на клуночку під парканом, він слухав розмову коней, які оповідали про своє життя» ледь-ледь стоячи на ногах, підпираючи одне одного, якби не впасти, бо як упадеш, то вже вірна загибель. Цю картину цензура вилучила з тексту роману, надрукувавши його в 80-ті роки, бо то була жахлива картина реального життя. Роман «Лебедина зграя» ще не осмислений до кінця ні читачами, ні лі-тературною критикою. Проте не буде помилкою ствердити, що він – твір не-звичайний і самобутній. У романі присутній дотепний оповідач, настроєний на філософський лад, зі своєю концепцією і своїми поглядами на життя. У цьому оповідачеві ми впізнаємо Василя Земляка, людину, великого патріота, закоханого в свою землю. Лекція № 44 Тема: Традиції бароко в ХХ ст. Література „українського бароко” ХХ ст. (окремі загальні зауваження до характеристики даного літературного явища)
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-23; просмотров: 580; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.142.245 (0.009 с.) |