Перші одинадцять умов Берестейської унії були присвячені вирішенню чисто цepкoвних проблем.
Найбільш компромісним було прийняття католицького догмату «філіокве» про сходження святого духу «і від Сина». Уніатами був вироблений компромісний варіант: святий дух походить не з двох начал і не сходить подвійним способом (від Бога-Отця і Бога-Сина), а з одного начала від Бога-Отця через Бога-Сина.
Повністю приймався католицький догмат про чистилище.
Свята повинні були відзначатись незмінно за старим (Юліанським) календарем та зберігалися грецькі (православні) обряди.
Католицький целібат не приймався, і священники мали право, за давнім православним звичаєм, одружуватися.
Митрополичі, єпископські та інші духовні звання надавалися особам тільки української нації.
Зберігалася виборність церковної ієрархії з числа «людей духовного стану».
Висвячення єпископів мав робити митрополит Київський, який після затвердження собором єпископів, складав присягу про свою відданість польському королю і папі.
Дванадцять умов носили церковно-світськнй характер.
Ними обумовлювалось входження уніатських митрополита та єпископів в члени Сенату Речі Посполитої. Їм гарантувалися така гідність і сан, як і єпископам римської церкви, встановлювалися обов’язкова сенаторська присяга королю і присяга папі., щоб єпископи не могли відступити від унії.
Одна з вимог мала не допускати впливу Константинопольської патріархії. Не допускався перехід з грецького обряду (тобто православного) на римський. Гарантувалося збереження за уніатською вищою ієрархією всіх церковних земель з будівлями. Архімандрити, ігумени, диякони уніатського обряду мали користуватися тими ж самими правами і привілеями, що й особи римського обряду. Допускалися подружжя змішаних обрядів (уніатського і римського).
|