Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
ПИТАННЯ 16. Джайнізм і сикхізмСодержание книги
Поиск на нашем сайте
ПИТАННЯ 15. Індуїзм Індуїзм — це не просто релігія, це складна система світосприйняття. Вона включає в себе і філософський, і релігійний, і соціальний компоненти, що тісно переплетені між собою. Щоб зрозуміти індуїзм, надзвичайно важливо мати на увазі, що для індуса не лише не існує у світі іншої релігії, крім індуїзму, а й взагалі немає нічого, що б не було охопленим релігією. Немає поділу на матеріальний і духовний світи. Немає нічого нічого, крім релігії, поза релігією, без релігії. Індуїзм для індуса — це відчуття себе частиною Космосу, слідування його вселенським законам. Індуїзм — це спосіб життя, а спосіб життя — це індуїзм. Нічого подібного в інших релігіях не існує. Віровченню індуїзму не притаманне не сприйняття іншої віри. але індуїстом не можна стати за власним бажанням, або внаслідок збігу обставин. Індуїстом можна лише народитися. З середини І тис. В Індії почалося відновлення традиційної релігії Вед під назвою індуїзм, який став національною релігією індійців. Буддизм майже зник на цих теренах. Тепер лише кожен сотий мешканець Індії вважає себе буддистом. Зникнення з арени буддизму і відродження індуїзму мали свої причини. Буддизм. виступав проти кастового поділу суспільства, використовував гнучкіші засоби ідеологічного утвердження соціальних порядків. Але традиційно консервативному індійському суспільству ця гнучкість була непотрібна. Надзвичайно строкатому соціально та етнічно, йому більше підходили касти. Індуїзм обгpунтовував кастовий поділ, і тому суспільство віддало йому перевагу. До того, ж він блискуче використав досягнення буддизму: демократизм, зорієнтованість на всіх людей, а не тільки на вищі касти, тощо. Індуїзм демократизував культ, запровадивши його публічне відправлення, масові церемонії та обряди. Індуїстське духовенство не шкодувало коштів на будівництво грандіозних і пишних храмів, розвиток іконописання та скульптури. Індуїзм демократизував і значно розширив.пантеон богів, відновив традиційні доарійські вірування. Це забезпечило індуїзму незаперечні переваги перед буддизмом, який перейшов у інші країни Азії. Віровчення індуїзму склалося внаслідок еволюції ідей ведизму та брахманізму і остаточно оформилося в середині І тис. до н. е. Назва ж з'явилась у УІІІ ст. н. е., коли в Індії поширився іслам. «Індусами», «гінду» стали називати тих, хто його не прийняв. До індуїстського канону входить кілька груп текстів: Веди — гімни богам (Рігвeдa, Самаведа, Яджурведа, Атхарваведа); Упанішади — філософські тлумачення Вед; Махабхарата і Рамаяна — епічні, поеми, героями яких є боги, люди та напівлегендарні аватари (земні втілення богів) — Рама і Крішна.
Особливе місце, посідає Бхагавадгіта — один із розділів Махабхарати, яка в індуїзмі набула значення «п'ятої веди». У цій невеликій за обсягом поемі розповідається про битву на полі Куру двох родів нащадків Бхарати. У центрі сюжету — розмова напередодні битви Арджуни, який очолював військо пандавів, та Крішни, його колісничного. Арджуна, побачивши серед ворожого війська кауравів своїх родичів, опиняється перед важким вибором: або вбивати родичів, або ухилитися від битви. Крішна, аватар бога Вішну, радить Арджуні виконати до кінця дхарму (обов'язок) кшатрія (воїна) і перемогти на полі бою. Поняття «вбивство» не існує, бо душа вічна, а відповідальність людини лежить лише в межах її дхарми. Далі Крішна розповідає Арджуні про місце людини у всесвіті, про її божественну або асуричну (демонічну) долю, про шляхи до єдності з Брахманом (Абсолютом). Різні напрямки індуїзму розуміють Абсолют по різному. Найбільш поширеною є концепція Тримурті — трьох богів-іпостасей Брахмана, що відображають три основні його функції: творчу — (Брахма), охоронну — (Вішну) та руйнівну — (Шіва). У тексті Гіти ми знаходимо також концепцію реінкарнації — перевтілення живих істот згідно із законом відплати (карма), а також вчення про вічність душі, яка перебуваючи в сансарі (колесі перевтілень), має звільнитися від ілюзорності (майя) і досягти спасіння (мокша), яке розумілося як результат самопізнання людини, усвідомлення нею своєї божественнї сутності. Світ і людина утворені єдністю пуруші та пракриті — чоловічого (свідомого) та жіночого (матеріального) начал. Самопізнання людини — це усвідомлення нею в собі цих сил, і, передусім, трьох гун (якостей) пракриті, чорної, червоної та білої «ниток» матеріальної природи світу — тамаса, раджаса та сатви. Тамас — це якість інерції та невігластва тобто несвідоме. Раджас — якість зусилля та активності, пристрасть і бажання. Сатва — якість дії світла, сила гармонії, врівноваженості, щастя та знання тобто це результат дії свідомості.
Гіта пропонує людині не тільки подолати в собі якості двох нижчих гун, а й піднятися над усіма гунами, звільнитися від матеріального, щоправда, не відмовляючись від земних справ. Той, хто пізнає, не уникає ані приємних, ані неприємних дій. Така поведінка дії становила основу карма-марга (шляху дій), що поряд із джняна-марга (шляхом знань) та бхакті-марга (шляхом відданості) були основними шляхами досягнення єдності Атмана та Брахмана— тобто індивідуального та об'єктивного начал світу. Іноді європейцями карма-марга розумілася як різновид йоги (поєднання з божественним). Нам більш відома хатха-йога, або класична йога Патанджалі, яка використовувала фізичні та дихальні вправи для пробудження енергії Кундаліні-Шакті. Ця енергія у вигляді змії, яка згорнувшись у три з половиною кільця, спить у нижній чакрі (тонко енергетичному центрі) хребта. Завдяки тривалому тренуванню за системою йоги, вона пробуджується і, піднімаючись хребтом до сахасрари — центру свідомості, відкриває й інші чакри в тілі людини, наділяючи її надприродними властивостями — сидхами. Але самі сидхи ніколи не були метою йоги. Вчителі (гуру) завжди застерігали від зосередження уваги саме на них, бо ці здібності вважалися лише супутніми факторами на шляху до повного поєднання з Брахманом. Будь-який спосіб самовдосконалення передбачав багаторічну підготовку і поступовість етапів релігійного посвячення людини. Учителі вели учня до усвідомлення божественності світу через розуміння виявлення божественних якостей у конкретних речах і людях. Віровчення індуїзму базується на концепції переселення (перевтілення) людської душі й доповнюється міркуваннями про те, що індивідуальна людська душа — Атман, весь час хоче з'єднатися з Брахмою — світовою душею. Тобто Бог існує і поза людиною, і в самій людині. Сенс життя людини в поєднанні, в злитті цих душ. Існує три шляхи цього злиття: добрі справи, любов та знання. На цих шляхах людина мусить суворо дотримуватися правил своєї касти, в усьому покладатися на Бога, і він приведе її до себе. Індуїзм розвинув брахманське вчення про переселення душ. Після смерті людини її душа переселяється в тіло новонародженого, а остаточною метою перевтілень, їх повне зупинення (мокша) — це злиття душі людини (Атмана) з світовою душею — Брахмою. Належність людини до певної касти зумовлена поведінкою у попередньому житті — наскільки вона дотримувалася дхарми — закону своєї касти. Після смерті людини діє карма (закон відплати), яка визначає куди перевтілиться душа: в тіло людини вищої чи нижчої касти, або в тіло тварини чи в якусь річ. Оскільки порушення дхарми в попередньому житті сприймаються беззаперечно, віруючий мусить ретельно дотримуватися норм поведінки своєї касти, сподіваючись на краще втілення його душі в майбутньому. Щодо створення світу, то індуїстський міф розповідає, що Одвічний Дух створив води, кинув у них насіння, яке перетворилося на велике золоте яйце, і сам народився з цього яйця у вигляді творця світу Брахми, а разом з ним з'явилися і зародки всіх живих істот. Тому Брахма тільки реалізував творчі можливості Одвічного Духа, ставши його продовженням.
Безпосередніми правителями й упорядниками світу вважають Вішну і Шиву, що дало підставу для оформлення двох головних напрямів у індуїзмі — вiшнуїзму та шиваїзму. В індуїзмі відсутні церковна організація та церковна ієрархія. Будучи цілісним вченням, він допускає відмінності в тлумаченні багатьох аспектів релігійного життя. У Ведах сформульовано вимоги до світського життя індуса від народження до смерті. На кожний випадок життя передбачено відповідний обряд, який має бути виконаний точно. Саме обряди, церемонії та ритуали об'єднали народи Індії, що перебувають під впливом індуїзму в єдину цивілізацію. Індуїстські храми здебільшого примітивні, часто – простий будиночок. Культ, ритуали жертвопринесень та молитви теж дуже прості. До них звертаються тільки при потребі. Урочистими бувають богослужіння тільки тоді, коли у жертву приносять тварину, м'ясо якої з'їдають учасники жертвоприношень. У храмах здійснюють обряди, які пов' язані з народженням дітей, укладанням шлюбів, похованнями. Індуїстські традиції вимагають великої пишності і в них беруть участь багато людей. Організацію культової діяльності здійснюють жреці, чий авторитет зберігся і в наш час. Перевтілення душі покійного багато в чому залежать і від поховальних обрядів. Найдостойніший з них — спалювання тіла небіжчика на березі священної річки Ганг з розвіюванням над нею попелу поховального вогнища. Малопоширеним є поховання в землю. Індуїзм визнає ранні шлюби, коли дівчатка стають жінками у 8-9 років, що веде за собою раннє материнство. Заборона на повторний шлюб вдовам прирікає на довічну безшлюбність досить велику кількість жінок. Ушанування індуїстських богів вищого рангу відбувається у великих храмах. Там обов'язково повинні знаходитись скульптури Вішни або Шиви. До загальноіндуїстських свят відносяться тільки два щорічних свята: весни — холі та осені — дівалі. Індуїзм відкритий для всіх релігій, а його віруючі можуть молитися у будь-якому xpaмi, разом з віруючим іншої релігії. Ця релігія заклала традиції філософської думки Індії, глибоко вплинула на мислення людей, зробила вагомий внесок у розвиток філософської культури людства. Зараз індуїзм сповідує понад 80% населення Індії. Він також поширений у Непалі, Бангладеш, Шрі-Ланці та інших країнах Південної Азії. Таким чином, індуїзм — це явище значно ширше, ніж релігія. Це оригінальний комплекс віровчення і культ і, одночасно, — широкий філософський погляд на життя і специфічний спосіб життя, що глибоко увійшов у суспільні відносини та побут.
Джайнізм — це одна з релігій Індії, що виникла в VІ ст. до н.е. тобто майже одночасно з буддизмом. Засновником її був був Вардхамана Махавіра (599-487 до н. е.). В 42-річному віці він отримав ім'я Джайн (переможець— той, хто подолав карму і усунув перешкоди зі шляху до спасіння). Його послідовників стали називати джайнами. На відміну від індуїзму, джайнізм не визнає авторитету Вед, заперечує існування світової душі — творця Всесвіту (Брахми), засуджує варновий (кастовий) устрій суспільства. Він проголошує мету спасіння індивідуальної душі — досягнення нею нірвани ( нірвана не зникнення душі, а її вічне блаженство). У джайнізмі існує п'ять основних заповідей: не чинити зла живим істотам (звідси вегетаріанство джайнів), не казати неправди, не красти, бути байдужим до земних радощів (будь аскетом), не чини перелюбу. Священні книги джайнізму містять повчання його засновника — Махавіри і його послідовників. Душа може досягнути нірвани за допомогою правильних віри, знання і поведінки. Джайнізм високо цінує аскетизм, заохочує пустельництво. Культ у джайнізмі значно спрощений культ. Під час молитовних зібрань відбуваються читання священних текстів. Релігійні ритуали прості і віруючі беруть в них участь оголеними. Предметом поклоніння є статуї засновників віри — оголених чоловіків обтягнуті прозорими тканинами і прикрашені коштовним камінням. Віруючі приносять їм пожертвування плодами, овочами, квітами і солодощами, а жреці щодня обливають їх молоком чи ароматичними водами.
Сикхізм — це етнонаціональна релігія, яку сповідують майже 10 млн. населення Індії. Основна маса сикхів проживає у штаті Пенджаб. Релігію заснував у ХУІ ст. в Північно-Західній Індії уродженець штату Пенджаб гуру Нанак (1469-1539). Релігійне вчення базується на принципі монотеїзму. Бог виявляє себе у всьому сущому, він єдиний для всіх. Сикхі визнають всіх людей рівними перед Богом. Окрім Бога, сикхи вшановують 9 гуру — духовних наставників на чолі з Нанаком. Віровчення сикxiв викладене у священній книзі «Адігрантх», оригінал якої зберігається у головному культовому храмі — Золотому храмі в мю Пенджаб. Сикхи повинні носити довге волосся — ніколи не стригтися і не голитися, носити залізний браслет на руці, мати при собі кинджал із криці, гребінь і носити короткі штани. Сикхам дозволяється споживати м'ясо і заборонено палити тютюн. Общини сикхів дуже згуртовані, підтримують між собою тісні зв’язки. Всі члени общини сплачують обов’язків внесок в общинну касу, який використовується для взаємодопомоги. Кожен сикх при прийнятті в релігійну общину отримує звання «сингх», що означає «лев». Серед сикхів багато військових і вони хоробрі та умілі воїни.
|
||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2024-06-27; просмотров: 5; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.21.105.119 (0.01 с.) |