Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
г). Філософсько-соціологічні теорії.
Головною їх особливістю є те, що вони намагаються пояснити релігію результатом реалізації певних потреб, чи інтересів, або неспроможністю людини подолати свою залежність від природних сил.
Політико-державна теорія. Була започаткована у V ст. до н.е. давньогрецьким філософом Крітієм (460—403 до н.е.), який висловив припущення, що релігія є вигадкою законодавців. Ці погляди поділяв Лактацій (250—225 до н.е.), який вважав засновником релігії римського імператора Помпілія. Цю ідею розвивали мислителі епохи Відродження та французькі мислителі-просвітники Дідро, Монтеск'є, Вольтер, Руссо та ін. Релігію вони вважали ошуканством, свідомою нечесною змовою для досягнення чиїхось інтересів чи загального спокою в суспільстві.
Матеріалістична концепція. Вона ґрунтувалася на твердженнях, що сфера духовного, зокрема релігія, є похідною від матеріального світу. Її прихильники вважали релігію фантастичним відображенням світу в свідомості людей. Серед мислителів цього напряму початок поклав давньогрецький філософ-матеріаліст Епікур (342—270 до н.е.), який висунув гіпотезу про атомістичну будову світу, що є вічним і нескінченним, а тому не міг бути створений богами. Римський мислитель Лукрецій Кар (прибл. 99—концепція походження релігії прижилася в численних теоріях як матеріалістів, так і не матеріалістів. До прибічників цієї теорії слід віднести і всіх інших філософів-матеріалістів.
Міфологічна теорія.Її сповідував англійський лінгвіст Макс Мюллер (1823—1900), який, вивчаючи мови давніх народів, зробив припущення, що релігія бере початок з міфу про Сонце, з обожнювання Сонця. Це було ударом по теологічній концепції, бо певною мірою заперечувало надприродне походження релігії. Концепція Мюллера мала хитку наукову основу, оскільки не співпадала з історію виробництва. Міфи про Сонце відображали перехід окремих племен до землеробства, але релігійні уявлення існували задовго до цього.
Анімістична теорія.Виникла і поширилася наприкінці XIX. Засновником її був англійський історик і етнограф Едуард Тайлор (1832-1917). Він вважав, що релігія сформувалася від віри в душу і в духів. Цю віру він назвав анімізмом (від лат. аnima, аnimys — душа, дух), яка пізніше була доповнена іншими уявленнями.
Магічна теорія.Вона проявилась в намаганнях англійського етнографа, історика і релігієзнавця Джеймса Джорджа Фрезера пояснити сутність духовного розвитку людства як процес, що проходить три стадії: магії, релігії і науки. Основу первісної релігії, на його думку, становить магія, яка використовує вплив на надприродні сили. Людина спочатку намагається боротися з природними і незнаними надприродними силами за допомогою магічних засобів, але, впевнившись у їхній неспроможності, створює релігійні уявлення про світ. Переконавшись згодом у безсиллі релігії, людина переходить до наукових знань про світ. Звідси він робить висновок, що магія, релігія і наука є елементами одного ряду.
|